Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)

Label: Harvest

1. Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V) (13:32)
  2. Welcome to the Machine (7:33)
  3. Have a Cigar (5:25)

met Roy Harper

4. Wish You Were Here (5:17)
  5. Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX) (12:29)
  6. Shine on You Crazy Diamond [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (20:22)
  7. Raving & Drooling [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (12:35)
  8. You've Got to Be Crazy [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (18:12)
  9. Wine Glasses * (2:16)
  10. Have a Cigar [Alternative Version] * (7:11)
  11. Wish You Were Here * (6:13)

met Stephane Grappelli

avatar van Don Cappuccino
Rudi S schreef:

Klopt, zo'n album zonder autocue.

Je kunt niet van het album aflezen dat iemand autocue heeft gebruikt, hè.

Don Cappuccino schreef:

Je kunt niet van het album aflezen dat iemand autocue heeft gebruikt, hè.

Ik had het verkeerd op het scherm gelezen nu staat het er correct.

avatar van Michiel Cohen
Running On Empty schreef:

En dan vergeet je nog dat hier nog gebruik werd gemaakt van echte muzikanten met een gitaar, basgitaar en een drumkit zonder samplers, sequencers, beatboxes, computers en analoge tapes etc. om op te nemen. Maar ‘gelukkig’ is dat verleden tijd.

De uitvoering is klaarblijkelijk belangrijker dan het eindresultaat.

avatar van Michiel Cohen
Running On Empty schreef:

Dat was nog in de goede oude tijd dat een een sinaasappel een traktatie was en de muzikanten met de stoomtrein reisden.

avatar van Savant
Michiel Cohen schreef:

En je vergeet dat wij als luisteraars nog korte broeken droegen en op houten banden reden. In polygoon zwart-wit uiteraard .

avatar van Tony
Zijn jullie allemaal zo oud dan??

In 1975 wist ik nog niks van Pink Floyd. Love is All was mijn favoriete song van het jaar, vooral door de videoclip met de kikkers. Later door Paul McCartney ook nog eens gedaan, met kikkers, maar toen was ik daar te oud voor. Zat toen midden in mijn metal fase. En die was wel vlak voordat ik Pink Floyd ontdekte.

Dit album wordt wat mij betreft volkomen onterecht en onnodig een beetje gebasht de laatste dagen. Hou daarmee op, wijsneuzen. Dit is een 5 sterren plaat, Punt Fluit.

Tony schreef:
Zijn jullie allemaal zo oud dan??

Niks oud, maar bij ons in het tehuis zijn er speciale Pink Floyd sond mix avonden met zo'n plankje om makkelijker met de rolator het podium op te komen.

Michiel Cohen schreef:

Nou daar ben ik nog steeds wel voor te porren hoor

avatar van Broem
Rudi S schreef:

En elke dag weer opnieuw genieten van dit prachtige album. Dit heb ik nog nooit eerder gehoord

avatar van EttaJamesBrown
Jammer dat dit gedateerde album nooit erkenning heeft gekregen....en heeft behouden. In mijn perspectief kan het zich meten met Zuma, Dotan en Wagner. Ach, waarom is westerse gitaarmuziek zo in de vergetelheid geraakt?

avatar van Boermetkiespijn
Volgens mij heeft dit album - gedateerd of niet - voldoende erkenning gekregen, en die erkenning krijgt het nog steeds. Van mij althans. Heerlijke anti-stressplaat, fijn om op weg te dromen. Wil de lp eigenlijk nog een keer zien te bemachtigen, want op dit moment heb ik alleen beschikking over de remaster van 2011.

Misschien iets minder beroemd dan het alom geprezen Dark Side Of The Moon, maar Wish You Were Here is naar mijn idee zeker één van de bekendste en meest gewaardeerde Floyd werkjes.
Wellicht ook omdat Roger Waters zich hier nog in houdt en er echt nog sprake is van een groepsplaat.
De mellow plaat van de band met warme klanken en een duidelijke ode aan de "gevallen" Syd Barret.