Fleetwood Mac - Mirage (1982)

Rock / Pop

7. Empire State (2:52)
  8. Straight Back (4:11)
  9. Hold Me (3:45)
  10. Oh Diane (2:38)
  11. Eyes of the World (3:46)
  12. Wish You Were Here (4:51)
  13. Love in Store [Early Version] * (3:37)
  14. Suma's Walk Aka Can't Go Back * (2:15)
  15. That's Alright [Alternate Take] * (3:07)
  16. Book of Love [Early Version] * (3:58)
  17. Gypsy [Early Version] * (5:33)
  18. Only Over You [Early Version] * (5:00)
  19. Empire State [Early Version] * (3:26)
  20. If You Were My Love * (5:44)
  21. Hold Me [Early Version] * (5:20)
  22. Oh Diane [Early Version] * (2:54)
  23. Smile at You * (4:53)
  24. Goodbye Angel [Original Outtake] * (3:12)
  25. Eyes of the World [Alternate Early Version] * (4:30)
  26. Straight Back [Original Album Version] * (4:17)
  27. Wish You Were Here [Alternate Version] * (5:00)
  28. Cool Water * (3:22)
  29. Gypsy [Video Version] * (4:51)
  30. Put a Candle in the Window [Run-through] * (2:21)
  31. Teen Beat * (3:59)
  32. Blue Monday [Jam] * (1:32)
  33. The Chain [Live] * (6:58)
  34. Gypsy [Live] * (4:33)
  35. Love in Store [Live] * (3:14)
  36. Not That Funny [Live] * (9:01)
  37. You Make Loving Fun [Live] * (3:41)
  38. I'm So Afraid [Live] * (6:22)
  39. Blue Letter [Live] * (4:38)
  40. Rhiannon [Live] * (7:07)
  41. Tusk [Live] * (5:34)
  42. Eyes of the World [Live] * (3:46)
  43. Go Your Own Way [Live] * (6:51)
  44. Sisters of the Moon [Live] * (8:03)
  45. Songbird [Live] * (3:34)
DutchViking
Leuk album, niet zo goed als Rumours of Tango in the Night maar m.i. scoort Mirage toch een ruime voldoende. Persoonlijke favorieten: Hold Me, Oh Diane, Gypsy, Wish You Were Here en Love In Store.

Wel een van hun mindere albums.

avatar van kaztor
De band poogde hier een soort Rumours #2 te maken, waarschijnlijk als reactie op de mindere verkoopcijfers van het meer experimentele (en overigens te gekke) Tusk. Het heeft helaas geresulteerd in een te zoetsappige collectie softpopnummertjes en hetzelfde kan eigenlijk ook gezegd worden van de opvolger.

avatar van Rinus
Gewoon een degelijk popalbum, niets bijzonders. Eigelijk maar 1 hitje, en dat was "Hold me". Leuk om zo af en toe eens te draaien.

avatar van musicfriek
Dit album was ik helemaal vergeten van hun. Gypsy was toch ook een grote hit? Prachtig nummer trouwens. Deze maar eens proberen te vinden ergens.

EVANSHEWSON
kaztor schreef:

Ja, een erg goede plaat kun je dit nauwelijks noemen, Gypsy dan te na gesproken...
Ook *** en niet méér!

musicfriek schreef:
Dit album was ik helemaal vergeten van hun. Gypsy was toch ook een grote hit?

Hier niet. En Hold Me is hier eigenlijk ook nooit een knaller van een hit geweest. Wel 2 x uitgebracht, trouwens.

Pieter Paal
Ik vind 'Rumours' en 'Tusk' de hoogtepunten van de Buckingham/Nicks line-up. Deze plaat wordt veel afgedaan als een kopie van rumours. Ja, er zijn zeker wel wat raakvlakken te vinden, maar dat maakt het nog niet een slecht album. 'Hold me' vind ik even zo goed als 'Dreams' en een track zoals 'Eyes of the world' (ook het b-kantje van 'Hold me') had net zo gemakkelijk op 'Tusk' kunnen staan.

avatar van musicfriek
Dit is het enige album wat tussen Tusk (1979) en Tango In the Night (1987) uitkwam. De stemmen van Nicks en McVie blijven een genot om naar te luisteren. Hold Me blijft een geweldig nummer, zeker met LIndsey op de gitaar! Anderen luisterden naar The Cure, ik prefereer toch deze Fleetwood Mac

avatar van LucM
Duidelijk bedoeld als opvolger van "Rumours", nadat het wat meer experimentele "Tusk" minder goed verkocht, maar ditmaal weten de songs minder bij te blijven met als gevolg dat de verkoopcijfers nog lager waren dan de voorganger. "Gypsy", "Hold Me" en "Oh Diane" werden slechts bescheiden hits, maar vind ik uiteindelijk wel leuke nummers.

avatar van Twinpeaks
Toch wel een lekker album ,wat drijft op de geniale gekte van Buckingham.Op Empire Stae na,zijn al de nummers van zijn hand toch wel lichtelijk briljant te noemen.Van eenvoudig(Oh Diane) tot geheel over de top (Eyes of the World).De nummers van Nicks zijn gewoon degelijk met als uitschieter Gypsy.Het "gezeur " van Christine Mc Vie heeft me op geen enkele plaat ooit aangesproken,dus ook hier niet.4 sterren voor de Buckingham knallers hier.

stuart
Wat mij betreft het minste FM album met Linsey Buckingham; ik vind de nummers over het algemeen te matig. De hoes vind ik nog het leukst.

avatar van musician
Ik geef zo maar 4 sterren voor Mirage. Zal ik opbiechten dat ik de plaat de afgelopen jaren vaker heb gedraaid dan Rumours? Het is vooral een heerlijk niemandalletje, zoiets als Abracadabra van The Steve Miller band (toevallig ook uit 82): het scoort ogenschijnlijk niet hoog, de nummers zijn niemands favorieten maar uiteindelijk staat hij wel erg hoog op je playlist. Het zakt ook niet weg, in de loop van de jaren. Dat heb ik bijvoorbeeld wel bij Tango in the night. Aanvankelijk geweldig beoordeeld, maar eigenlijk draai ik het inmiddels al jaren niet meer. Straight back is mijn favoriet, volgens mij is bij dit nummer op cd een langere gitaarsolo van Buckingham toegevoegd, dan oorspronkelijk op de LP. Hoog tijd overigens, dat Mirage digitaal wordt geremastered, met aanvullingen graag. Dat heeft de cd wel verdiend.

avatar van kaztor
Vergeleken met vooral Tusk vind ik dit een nogal flauwe plaat met hier en daar een opstekertje.

avatar van LucM
Zopas dit album nog eens beluisterd. Een best goed album, maar het blijft achter t.o.v. de vorige albums "Rumours" en het onderschatte "Tusk" wegens te voorspelbaar hoewel de productie en de vocalen prima zijn.
De Buckingham-nummers vind ik er bovenuit steken, "Oh Diane" vind ik zelfs een heel leuk niemendalletje.
Toch het minst goede album in deze bezetting, 3,5* lijkt mij billijk.

avatar van kaztor
Ik moet zeggen dat de hoes nogal passend is bij deze band.
Het was, als we de verhalen mogen geloven, een nogal *ahem* 'passionele' band, nl.

kaztor schreef:

Mee eens , met als hoogtepunt het prachtige Gypsy.

bikkel
Mirage kwam in een periode dat Fleetwood Mac de gretigheid een beetje aan het verliezen was.
Na Tusk duurde het vervolgens behoorlijk lang om een nieuwe plaat te maken.
De popmuziek was aan het veranderen, en Fleetwood Mac was al lang niet meer zo hot als in de periode van Rumours.
Mirage voegt zodanig weinig toe aan het oevre. Het lijkt of de groep het allemaal wel gelooft. Ook Buckingham, de meest gepassioneerde van het stel, blijft songmatig wat achter.
Blijft over een plaat die kwa vorm een beetje naar Rumours neigt, maar dan wel een stuk minder spannend en songmatig duidelijk achterblijf.. Gypsy van Stevie Nicks is een hoogtepunt en er staan nog wel wat geslaagde bedenksels op.(Oh Diane- hoe luchtig) en Wish You Were Here mag er zijn.
Maar uiteindelijk blijkt de plaat voor FM begrippen te veel hangen in eenzijdigheid. De koek was duidelijk op.

rudiger schreef:

Mee eens , met als hoogtepunt het prachtige Gypsy.

Ik quote mezelf effe want ik vind dit helemaal geen flauw plaatje meer , ik ben deze de laatste dagen volop aan het draaien en hier staan best leuke liedjes op , natuurlijk het prachtige Gypsy en de bekende hitjes Diane en Hold On , maar wat te denken van het prachtig stuk Wish You Were here van Christine .En Straight Back .
En zo staat er meer te genieten , deze schijf zal altijd in de schaduw staan van het meesterwerk Rumours maar is zeer de moeite waard.
4 sterren.

4 sterren.

Heerlijke plaat toch?

ReneoetNee schreef:
Wel een van hun mindere albums.

Onzin , iedereen gaat dit album vergelijken met Rumours , niet doen natuurlijk , je gaat toch ook niet al Rembrand zijn schilderijen vergelijken met de Nachtwacht .
Heerlijk album vind ik het , een soort mengsel van Rumours en Tusk , geweldig toch.

Het valt niet te ontkennen dat Mirage in zijn stijl naar Rumours neigt.
Dat maakt verder ook niets uit.
Mij zal je niet horen zeggen dat dit een slechte plaat is.(het is beter te doen dan Tango In The Night)
Uiteindelijk vind ik 'm minder geslaagd dan de vorige 3. Waar het songmateriaal als geheel meer boeit.
Met name op Tusk deed Fleetwood Mac hele knappe dingen, verrassend ook vooral.

DutchViking
Van dit album wordt regelmatig gezegd dat het een minder geslaagde blauwdruk is voor Rumours, wat mijns inziens niet geheel terecht is. Natuurlijk, een klassieker als Rumours wordt maar eenmaal gemaakt, maar deze Mirage doet daar wat mij betreft nauwelijks voor onder. Ik vind dit dan ook na Rumours het beste werk van Fleetwood Mac. Sterker ook dan het poppy Tango of the Night, dat bij mij een krappe 3* scoort. De band klinkt op Mirage aanmerkelijk frisser, hoewel Tango in the Night op commercieel vlak een stuk succesvoller was.

De reacties op dit album geven al aan dat voorganger Tusk een stuk experimenteler is en dat deze Mirage duidelijk commerciëler van opzet is. Dat is ook zo en ik heb er geen moeite mee. Zo is Love in Store een leuke opener en het niveau van dat nummer wordt op dit album alleen nog maar overtroffen. Het is nergens baanbrekend of vernieuwend, maar muzikaal is het allemaal dik in orde. Absolute hoogtepunten voor mij zijn Hold Me, Oh Diane en Gypsy, drie songs die ook niet hadden misstaan op Rumours. Geen enkel nummer valt uit de toon, hoewel ik minder gecharmeerd ben van Wish You Were Here en Only over You.

Ik heb dit album jaren geleden verkocht en eigenlijk heb ik daar wel spijt van. Ik heb dit album in het verleden immers grijsgedraaid en op herinnering scoort deze plaat dan ook een ruime voldoende: 3,5*

avatar van rudiger
Ik denk dat je hem nu zal moeten bestellen Dutch Vicking , ik ben zaterdag denk ik zo`n 10 platenwinkels afgegaan en eindelijk kwam ik dit album bij `n speciaal zaak tegen .
Ik blijf het een geweldig album vinden , al had ik de gebrande pinda ervan liggen , ik prefereer toch veel liever het orgineel .
Probeer eens Gift Of Screws het laatste solo album van Buckingham te luisteren , op de stem van Stevie na is dit een pracht Fleetwood Mac album .

DutchViking schreef:

De reacties op dit album geven al aan dat voorganger Tusk een stuk experimenteler is en dat deze Mirage duidelijk commerciëler van opzet is. Dat is ook zo en ik heb er geen moeite mee. (...) Geen enkel nummer valt uit de toon, hoewel ik minder gecharmeerd ben van Wish You Were Here en Only over You.

Helemaal mee eens! Leuker om naar te luisteren dan Tango in the night.

Ik kies zelf als favorieten voor de Buckingham nummers Book of love en Empire state. Nicks heeft natuurlijk Gypsy en Straight back en Christine McVie's beste nummer is idd Love in store.

Wish you were here en Only over you halen de vaart nogal uit het album, dat is waar. Maar als je in de stemming bent zijn het mooi geschreven nummers.

DutchViking
Bedankt voor jullie feedback, musician en rudiger. Ik zal dit album zeker weer in huis halen, ik heb door de jaren heen veel albums verkocht waar ik niets meer mee deed. Mirage is zo'n beetje het enige album waarbij ik achteraf het gevoel heb dat ik dat niet had moeten doen.

rudiger schreef:
Ik denk dat je hem nu zal moeten bestellen Dutch Vicking , ik ben zaterdag denk ik zo`n 10 platenwinkels afgegaan en eindelijk kwam ik dit album bij `n speciaal zaak tegen.

Volgens mij ben je met een hele inhaalslag bezig inzake aanschaf cd's van Fleetwood mac en losse leden!

Terecht, daar niet van, en miskopen doe je niet zo snel

@dutchviking: enige tijd geleden zag ik Mirage nog in grote getale bij Fame liggen in Amsterdam, voor € 5,00.

Ik heb nog gedacht aan een 2e exemplaar maar vond dat achteraf wat overdreven. Ik hoop eigenlijk nog steeds op een geremasterde versie, zoals zo aardig is gedaan met Fleetwood mac, Rumours en Tusk.

Maar ik ben bang te moeten wachten tot ik een ons weeg, veel nieuws van dat front heb ik nog niet vernomen.

musician schreef:

Terecht, daar niet van, en miskopen doe je niet zo snel

Kijk , Rumours , Tango , Tusk en Then Play On die had ik al .
Afgelopen week heb ik daar Mirage , Out Of The Cradle , Buckingham Nicks 1973 , Under The Skin , Gift Of Screws , en Live At The Bass Performance bij gekocht .
Vandaag ben ik begonnen met 2 x Out Of The Cradle te beluisteren maar ik vind het niet zo`n toegankelijk album , kan nog komen .
Mirage vond ik altijd wel een fijn album , alleen heb ik hem nooit orgineel aangeschaft , ik vraag me af waarom eigenlijk .
Op Mirage staat geen enkel zwak nummer , ook het laatste nummer Wish You Were Here vind ik zeer mooi.
Zoals je ziet heb ik de komende dagen nog heel wat te luisteren .
5 euro voor Mirage , ik heb zaterdag 13.99 ervoor neergeteld.

rudiger schreef:
Kijk , Rumours , Tango , Tusk en Then Play On die had ik al .

Je zult zeker geen spijt krijgen van Out of the cradle en Under the skin! (zie aldaar ook alle recensies).

Zoals je ziet heb ik de komende dagen nog heel wat te luisteren .

En te recenseren! (ik zal je even niet storen!)

avatar van rudiger
ik ga `n halfje omhoog , staat niet 1 draak op , sterker nog , het is een fantastisch album van FM en totaal ondergewaardeerd .