Fleetwood Mac - Mirage (1982)

Rock / Pop

7. Empire State (2:52)
  8. Straight Back (4:11)
  9. Hold Me (3:45)
  10. Oh Diane (2:38)
  11. Eyes of the World (3:46)
  12. Wish You Were Here (4:51)
  13. Love in Store [Early Version] * (3:37)
  14. Suma's Walk Aka Can't Go Back * (2:15)
  15. That's Alright [Alternate Take] * (3:07)
  16. Book of Love [Early Version] * (3:58)
  17. Gypsy [Early Version] * (5:33)
  18. Only Over You [Early Version] * (5:00)
  19. Empire State [Early Version] * (3:26)
  20. If You Were My Love * (5:44)
  21. Hold Me [Early Version] * (5:20)
  22. Oh Diane [Early Version] * (2:54)
  23. Smile at You * (4:53)
  24. Goodbye Angel [Original Outtake] * (3:12)
  25. Eyes of the World [Alternate Early Version] * (4:30)
  26. Straight Back [Original Album Version] * (4:17)
  27. Wish You Were Here [Alternate Version] * (5:00)
  28. Cool Water * (3:22)
  29. Gypsy [Video Version] * (4:51)
  30. Put a Candle in the Window [Run-through] * (2:21)
  31. Teen Beat * (3:59)
  32. Blue Monday [Jam] * (1:32)
  33. The Chain [Live] * (6:58)
  34. Gypsy [Live] * (4:33)
  35. Love in Store [Live] * (3:14)
  36. Not That Funny [Live] * (9:01)
  37. You Make Loving Fun [Live] * (3:41)
  38. I'm So Afraid [Live] * (6:22)
  39. Blue Letter [Live] * (4:38)
  40. Rhiannon [Live] * (7:07)
  41. Tusk [Live] * (5:34)
  42. Eyes of the World [Live] * (3:46)
  43. Go Your Own Way [Live] * (6:51)
  44. Sisters of the Moon [Live] * (8:03)
  45. Songbird [Live] * (3:34)
avatar van Edwynn
En dan nog wel naar Christine McVie. Dan ben je behoorlijk wanhopig.

Edwynn schreef:
En dan nog wel naar Christine McVie. Dan ben je behoorlijk wanhopig.

Alsof Stevie Nicks zo enorm aantrekkelijk is..

avatar van Edwynn
Zo, dus jij vindt Stevie niks?

avatar van iggy
Vreemde vogel, die Lennon.

Edwynn schreef:
Zo, dus jij vindt Stevie niks?

te oud voor mij en ik heb haar laatst als heks gezien in American horror story (een rol die perfect bij haar past) en aangezien ik niet op heksen val, moet ik helaas afhaken.

Cured
Stevie was voor 1980 nog wel aantrekkelijk, daarna te veel 80's/make-up. Christine McVie is een stuk ouder, maar ze was voor 1980 nog wel te doen/pruimen.

avatar van Julian McArthur
Heerlijk album. Mischien geen Rumours of Fleetwood Mac maar er staan toch echt wel heerlijke songs op

avatar van Jaep
Ik vind dit nogal een misser van de late Fleetwood Mac. Het is wat mij betreft allemaal veel te veilig, weinig vernieuwend en weinig memorabel. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de focus op de solo carrieres, en ik kan me zomaar voorstellen dat dit geen al te gezellige periode in de band's geschiedenis was.

avatar van musician
29 juli a.s. verschijnt dan, het heeft even geduurd, de volledig geremasterde versie. Een dubbele cd, met als tweede cd (20 tracks) outtakes etc. etc.

Voor de ware fanaat is er de 5 cd versie met ook een live concert uit 1982.

Afgezien van het feit dat er dus nu eindelijk een geremasterde Mirage ligt, lijkt mij dit ook alvast een opwarmertje voor nieuw werk dat van deze Fleetwood Mac line up moet gaan verschijnen. Dat we het nog mogen meemaken!

avatar van Twinpeaks
Goed nieuws .Het zal wel de luxe editie worden. Die van Rumours en Tusk bevielen mij al opperbest.
Nu nog een manier om het nieuws thuis in goede aarde te laten vallen.?.
Meestal is het argument hey het is Fleetwood Mac voldoende.

De B-kanten uit deze periode heb ik wel ergens rondslingeren ,maar ik kan mij herinneren dat ze niet zo heel indrukwekkend waren.

Nu ook nog Tango door de poetsmachine halen en in mijn herinnering stonden daar wel memorabele B-kantjes op.

Ik wacht in spanning af. En draai Mirage nog maar eens .

avatar van musician
Ja, dat is natuurlijk geen 5 cd versie wat ik schreef maar 3 cd, dvd en LP (met twee kanten). Zo kom je uiteraard ook aan 6

Fleetwoodmacnews

avatar van LucM
Ik vind dit zeker geen slecht album maar minder dan Rumours en Tusk, Fleetwood Mac lijkt hier meer op veiligheid te spelen en dat heeft deels te maken met de kleinere rol van Lindsey Buckingham. Zijn solo-album Law and Order bevalt mij meer evenals Tango in the Night (een veredeld solo-album van Lindsey Buckingham) wegens inventiever, meer avontuur.

Oh Diane klinkt als Alison Moyet, wel een minder nummer verder.
Begrijp dan niet dat deze op Greatest Hits staat.

avatar van musician
Je kunt hooguit zeggen dat Alison Moyet klinkt naar Oh Diane, het zal duidelijk zijn wie er hier eerder rondliep.

Ik vind van niet, maar ieder zijn beoordeling.

Oh Diane heeft in Engeland gewoon de Top 10 gehaald. Dat verklaart Greatest Hits.

Duidelijk een plaat waar Buckingham kennelijk wat teruggefloten is.
De doelstelling; Terug naar de aanpak van Rumours.
Ondanks dat Mirage best een sympatieke plaat is, komt het qua songmateriaal weinig in de buurt van die klassieker.
Da's geen schande, maar het is ook een lichtgewicht in vergelijking met Tusk.
Tusk is sowieso onderschat in mijn beleving.

Mirage is een plaat die lekker wegluistert, maar de urgentie en flair mist, die voorgaande albums in deze bezetting wel hebben
Vermoedelijk hadden ze dat zelf ook door, want de groep ging voorlopig op non-actief.
Een reunie kwam ook sneller dan verwacht - meer een noodzaakje dus.
Big Mick Fleetwood was platzak en daardoor werd Tango In The Night in 1987 uitgebracht.
Een plaat met Buckingham songs die voor een soloalbum bedoeld waren.
Nicks en Christine Mcvie hadden ook nog wat achter de hand - hitgevoelig zelfs.
De rest is geschiedenis.

De reunie was sowieso een kwestie van tijd.

Oh Diane is imo een lekker liedje.
Wellicht wat niemendallerig, maar dat kan ook best goed zijn.

avatar van musician
Digitale remaster en extra's weer eens uitgesteld. Was 29 juli is nu 23 september.
Hoe het er uit gaat zien is allang bekend en uitgestald. Geremasterd is er ook allang. Waarom uitstellen is de vraag. Enfin, we wachten nog maar weer even.

avatar van E-Clect-Eddy
Is uit en te streamen en klinkt lekker, heb 'em meteen een halfje erbij gedaan.

gitaarspel in Eyes of The World klinkt nu frisser als ik ken van de solo albums van Lindsey

bas1966
bikkel2 schreef:
Duidelijk een plaat waar Buckingham kennelijk wat teruggefloten is.
De doelstelling; Terug naar de aanpak van Rumours.
Da's geen schande, maar het is ook een lichtgewicht in vergelijking met Tusk.
Tusk is sowieso onderschat in mijn beleving.

Een reunie kwam ook sneller dan verwacht - meer een noodzaakje dus.
Een plaat met Buckingham songs die voor een soloalbum bedoeld waren.
Nicks en Christine Mcvie hadden ook nog wat achter de hand - hitgevoelig zelfs.
De rest is geschiedenis.

De reunie was sowieso een kwestie van tijd.

Oh Diane is imo een lekker liedje.
Wellicht wat niemendallerig, maar dat kan ook best goed zijn.

en gypsy

avatar van E-Clect-Eddy
Wilde het maar 1x luisteren maar blijft al 2x hangen. Ach zo vaak heb ik dit album ook niet geluisterd en met die bonusnummers is er wel wat om te ontdekken.

E-Clect-Eddy schreef:
Is uit en te streamen en klinkt lekker, heb 'em meteen een halfje erbij gedaan.

Dat klinkt goed, ik wacht nog op mijn bestelling vandaar dat ik nog niks er over heb gezegd.
Sinds de Engelsen hebben aangegeven uit de EU te zullen gaan stappen, lijkt het er op dat het oude arbeidsethos ook weer van stal is gehaald.
Maar ik heb verder wel de tijd....

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Fleetwood Mac - Mirage, Expanded Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Fleetwood Mac was in de late jaren 60 en vroege jaren 70 een psychedelische bluesrock band, maar onderging halverwege de jaren 70 een ware metamorfose.

Bij Fleetwood Mac denk ik nog altijd vooral aan de briljante reeks Fleetwood Mac (1975), Rumours (1977) en Tusk (1979).
Het zijn platen die ik alle drie koester als klassiekers.

Van de platen die na deze geweldige reeks zijn verschenen, heb ik alleen het hooguit redelijke live-album Fleetwood Mac Live uit 1980 en het bij vlagen goede Tango In The Night uit 1987 in huis.

Mirage uit 1982 had ik nog nooit gehoord, tot een paar dagen geleden de luxe reissue van deze plaat op de mat viel. Informatie op het Internet leert me dat de plaat vooral door Lindsey Buckingham wordt verafschuwd, maar ik ben zelf zeer aangenaam verrast door de plaat.

Wanneer ik Mirage vergelijk met de hierboven genoemde klassiekers uit het oeuvre van Fleetwood Mac, kan ik concluderen dat Mirage waarschijnlijk het dichtst bij Fleetwood Mac uit 1975 ligt.

Mirage moet het doen zonder de experimenteerdrift van Tusk en mist ook de emotionele lading van Rumours, maar het is een prima plaat vol nagenoeg perfecte popliedjes. Omdat de band niet heel erg nadrukkelijk buiten de lijntjes kleurt en de onderlinge spanningen van Rumours hebben plaatsgemaakt voor een professionele relatie, klinkt Mirage wat lichtvoetiger dan de erkende meesterwerken van Fleetwood Mac, maar met de kwaliteit van de songs is echt niet mis.

Lindsey Buckingham, Stevie Nicks en Christine McVie dragen alle drie songs met een inmiddels uit duizenden herkenbaar eigen stempel aan, John McVie en Mick Fleetwood vormen nog altijd de oerdegelijke basis, terwijl Richard Dashut en Ken Caillat de plaat hebben voorzien van een wat gepolijste maar ook gloedvolle productie.

De band verbleef maanden in Le Château in Hérouville, Frankrijk, en bracht hiernaast nog de nodige tijd door in twee studio’s in Los Angeles. Het is te horen, want Mirage klinkt zeer verzorgd en meer dan eens vrijwel onweerstaanbaar.

Het album had ik zoals gezegd nog nooit gehoord, maar desondanks is Mirage een feest van herkenning. De singles Hold Me, Gypsy, Love In Store en Oh Diane, kent immers iedereen die in de vroege jaren 80 naar de radio luisterde.

Ik word niet heel vaak meer verrast door een reissue van een plaat uit het verleden, maar van deze kan ik voorlopig geen genoeg krijgen. Ook het bonusmateriaal is overigens dik in orde. Erwin Zijleman

avatar van Maximusic
Ik had deze ook nog niet gehoord en heb gewacht met de aanschaf op de release van de remaster, kan me volledig vinden in de recensie van Erwinz! Niet het beste werk van Fleetwood Mac maar toch een zeer goede plaat die zo prettig in het gehoor ligt dat ik voorlopig niet veel anders zal luisteren

avatar van musician
Mooi dat ook de volgende generatie(s) zich in dit album kunnen vinden!
Vandaag binnen en mij gelijk gestort op het 2e deel, outtakes & sessions.

Waar op zich al veel valt uit te halen, zoals het vrij onbekend gebleven If you were my love (eerder een bewerkte versie op de Stevie Nicks cd 24 Karat Gold, 2014) en een nogal wilde Hold me.

Smile at you werd 22 jaar later alsnog op het FM album Say you will gezet. Ook het nooit meer gebruikte b-kantje Cool water staat nu dan ook eindelijk op cd.

Veel moois in te ontdekken!

avatar van E-Clect-Eddy
Nou, dacht ik dat die bonustracks er al bijstonden dan wel dat ik een verzoek daartoe had ingediend maar staan er niet?

33 bonustracks? die staat niet op Deezer. Alleen een 8 bonustrack versie

avatar van Rinus
Door de jaren heen is dit album gerijpt. En vind ik het dus steeds beter worden met de jaren. Afsluiter Wish you were here is geweldig.

avatar van E-Clect-Eddy
Vandaag eindelijk dan eens de remastered versie met 33! bonustracks... heerlijk album... krijg nu al zin om er nog eens een halfje bij te doen.... en ik ben niet eens op de helft.

De 33 bonustracks zijn voornamelijk 20 alternatieve versies en outtakes en vroege versies van de standaard album nummers + 13 live nummers. Klinken prima van een hoog niveau.

Zal ze waarschijnlijk slecht 1x beluisteren misschien en enkeling meer zoals That's Alright die iets meer een Country vibe heeft in de alternatieve versie. Zo mooi die wisselwerking tussen Lindsey en Stevie...

avatar van RuudC
Het zal wel niet als een verrassing komen, maar Mirage is een compleet ballenloze plaat. Waar Tusk die gekke uitspattingen had van Buckingham, is Mirage uitzonderlijk degelijk, maar oersaai. Het is daarom geen verschrikkelijk slechte plaat. Ik snap ook wel dat dit liefhebbers trekt, maar ik kan hier werkelijk niets mee. Je merkt in alles dat de band niet loopt. Zowel Nicks als Buckingham houden er een prima solocarriere op na in 1983, dus de vraag is vooral waarom nog Fleetwood Mac? Het zal het geld wel zijn. Fleetwood Mac is natuurlijk nog een te grote naam, want in dit stadium lijken me de echtscheidingen ordinaire vormen aan te nemen, zeker met een hoes als deze. Dit album is op de automatische piloot gemaakt en slechts in Oh Diane valt nog een tikje hitgevoeligheid op. Nicks zingt minder hard en dat lijkt me een prima ontwikkeling, maar meer positiefs valt er niet te melden hier.

Tussenstand:
12. Tusk

avatar van devel-hunt
RuudC schreef:
degelijk, maar oersaai.

Ik begin jouw commentaren eigenlijk " oersaai en voorspelbaar " te vinden.

Het is heel duidelijk dat je niets met FM hebt. Ik ook niet altijd overigens, maar soms wel.
Waarom pijnig jij jezelf dan toch om dat hele ouvre door te spitten?? Er zijn ook bands waar ik niets mee heb.
Ik zou er niet aan moeten denken om alle platen van Gert Timmermans door te moeten ploeteren om er vervolgens een vernietigend rapport over te moeten schrijven.
Had zou mij richting de antidepressiva stuwen.

avatar van gaucho
Nee, voor iemand die Rumours al niet veel vond, is Mirage natuurlijk helemaal een slappe bedoening. Dat geldt niet voor mij overigens, al vind ik Mirage per saldo toch behoorlijk tegenvallen.

Ik heb altijd het idee gehad dat FM nogal geschrokken was van de destijds overwegend negatieve reacties op de experimenten van Tusk en de tegenvallende verkoopcijfers ervan. En dat ze daarom met de opvolger maar voor de veilige route kozen en alsnog met een soort Rumours II op de proppen kwamen.

Dat is deze geworden, maar hij is in alle opzichten een de mindere van Rumours. De nummers zijn voorspelbaarder, de afwisseling is minder groot en soms zijn het gewoon kopieen van eerdere nummers. Gypsy - een van de weinige hoogtepunten overigens - lijkt me gewoon een doorslagje van Sarah.
Het is nog best een degelijk FM-album, met een herkenbaar groepsgeluid. Maar in tegenstelling tot Rumours en vooral Tusk is deze in de loop der jaren niet echt gegroeid in mijn waardering.

Overigens wel leuk dat Cool water, het 'verloren' B-kantje van de single Gypsy, alsnog de herwaardering krijgt in de deluxe versie. Beetje Beach Boys-achtig nummer, dat steunt op de harmonievocalen; heb ik altijd een erg aardig nummer gevonden. Een soort Silver springs, maar dan voor Mirage. Al is ook dit B-kantje een pak minder dan dat verloren B-kantje van Rumours...

Ik kom er overigens net achter dat het een cover is van een heel oud nummer:

Sons Of The Pioneers - Cool Water (Written by Bob Nolan) - YouTube

avatar van Rudi S
RuudC schreef:

Haha, ik vind die marathons van jullie wel leuk om te volgen en er is niets mis met een review van iemand die het niet best vindt.
Ach ja soms gaat het er stevig aan toe (bv Sonata Arctica ) niks mis mee.
Eigenlijk zijn die bands buiten de " comfort zone " zoals The Kinks en deze nog het spannends , gewoon doorgaan zou ik zeggen.