U2 - Achtung Baby (1991)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Zoo Station (4:36)
  2. Even Better Than the Real Thing (3:41)
  3. One (4:36)
  4. Until the End of the World (4:39)
  5. Who's Gonna Ride Your Wild Horses (5:16)
  6. So Cruel (5:49)
  7. The Fly (4:29)
  8. Mysterious Ways (4:04)
  9. Trying to Throw Your Arms Around the World (3:53)
  10. Ultra Violet (Light My Way) (5:31)
  11. Acrobat (4:30)
  12. Love Is Blindness (4:23)
  13. Lady with the Spinning Head (UV 1) * (3:53)
  14. Blow Your House Down * (3:30)
  15. Salome * (4:31)
  16. Even Better Than the Real Thing [Single] * (3:40)
  17. Satellite of Love * (4:00)
  18. Who's Gonna Ride Your Wild Horses [Temple Bar Remix] * (4:49)
  19. Paint It Black * (3:20)
  20. Even Better Than the Real Thing [Fish Out of Water Remix] * (4:09)
  21. Mysterious Ways [The Perfecto Remix] * (7:06)
  22. Night and Day [Steel String Remix] * (6:58)
  23. The Lounge Fly Mix * (6:27)
  24. Fortunate Son * (2:40)
  25. Alex Descends Into Hell for a Bottle of Milk / Korova 1 * (3:37)
  26. Where Did It All Go Wrong? * (3:56)
Cured
Ik vond U2 begin jaren negentig (ook Zooropa) juist verfrissend en vind AB met enige afstand het beste reguliere album dat ze gemaakt hebben.

avatar van vielip
Edwynn schreef:
Zelf ben ik heel erg gek op de eerste vier albums.

Ik ook hoor, begrijp me niet verkeerd! Ze zijn alleen wel behoorlijk anders dan de reeks vanaf The unforgettable fire t/m Achtung baby. Eigenlijk hoort laatstgenoemde er al niet echt meer bij als ik heel eerlijk ben. Ik vind 'm wel steengoed alleen begonnen ze met Achtung baby aan een volgend (ander) hoofdstuk. (waarvan ik het verdere verloop overigens bedroevend vind maar dat terzijde). Net zoals die eerste 4 (ik neem aan dat je het live album Under a blood red sky meetelt?) een apart, steengoed hoofdstuk vormen.

avatar van ricardo
Dit album is een vreemde eend in de bijt in hun gehele oevre, maar de nummers en de sfeer staan mij enorm aan. Voor mij is vooral stilistisch gezien en qua verfijning dit hun beste album.

Op zich voor mij geen vreemde eend; opvolgers Zooropa en Pop sluiten hier weer prima op aan.
Al vind ik dat toch wel echt mindere albums.
De eerste 4 albums zijn Ierland, dan 2 albums Verenigde Staten, dan 2 albums Berlijn en/of Oostblok.
Vervolgens niet geheel geslaagde pogingen om het oude geluid doen te herleven.

avatar van Edwynn
vielip schreef:

Eigenlijk bedoelde ik alleen de vier studioalbums, maar soit omdat je hem noemt,mag Under A Blood Red Sky er van mij ook bij. Een veel te kort livedocument. Zoveel prachtige registraties uit die tijd en dan komen ze met dat soort van eepeetje aanschijten. Prachtig natuurlijk maar dat kon beter.
Verder dacht ik eigenlijk helemaal niet in hoofdstukken.
Mijn absolute U2 favoriet heet Unforgettable Fire. Veel minder robuust dan War maar met prachtige nummers vol sfeervolle klankentapijten.

Achtung Baby is eer een heel ander album. U2 ging met de tijd mee. Destijds vond ik singles als Mysterious Ways en The Fly echt strontvervelend. Maar dan echt. Later ben ik er iets milder tegenover gaan staan en nu vind ik ze zelfs gewoon goed.

avatar van vielip
Ben het helemaal met je eens wat betreft Under a blood red sky. Veel te kort! Ben daarom ook blij met de bootleg van het hele concert in fantastische kwaliteit.

Zelf vind ik The unforgettable fire trouwens ook hun beste werk. Als ik er dan tóch 1 zou moeten noemen, neem ik die. Je beleving van Myterious ways en The fly kon trouwens door mezelf geschreven zijn. Echt, ik vond het destijds ook afknappers van jewelste. En ook ik vind ze nu prima!

avatar van Castle
Op Joshua Tree en Rattle And Hum staan maar paar echt top nummers, meestal de singles, daarom zijn Auchtung Baby en Zooropa juist zo goed, ik kan ze WEL van begin tot einde aandachtig luisteren, net als de Ierse albums.
Gelukkig ieder zijn smaak.

avatar van Thin Air!
Bijna alle nummers zijn goed. Dat heb ik niet op veel U2 albums.
Ik heb in ieder geval een duidelijke voorkeur voor de albums vanaf Achtung Baby.

avatar van Ontheloes
Een van de beste pop-platen ooit uitgebracht als je het mij vraagt. Goud.

avatar van Korreltje Zout
Ik heb wel eens een enquete gezien waaruit bleek dat van de ondervraagde U2 fans de *helft* Achtung Baby als hun favoriete U2 album aanwees. De andere helft verkoos dus een van de andere 11 albums als beste.

avatar van Shelter
Kan me daar wel iets bij voorstellen, dit album is toegankelijk maar nog wel lekker rauw dus aantrekkelijk voor een grote doelgroep.

avatar van Rudi S
Korreltje Zout schreef:

Dat zal die verkiezing van het blad Rolling Stone, die kwam wel op zoiets uit ja.
Als je gaat zoeken kom je waarschijnlijk ook wel andere lijsten tegen, maar deze zal wel altijd bovenin zitten.

avatar van Running On Empty
Deze plaat weer eens uit de kast getrokken, de remastered version uit de Achtung Baby box.

Ik ben momenteel al mijn CD's aan het herontdekken na in het voorjaar versterker en speakers vervangen te hebben. Deze plaat dus ook. Ik hoor nu toch hele subtiele dingen die mij voorheen niet opvielen op de oude Driade speakers.

Heerlijk plaatje nog steeds. Van 4,0 naar 4,5

The Joshua Tree blijft hun beste (slechts mijn mening), maar deze komt toch een stapje dichterbij.

avatar van Sgt. Revolver
U2 en Sgt. Revolver: een niet altijd even gelukkige combinatie

Van U2 kende ik tot vorige week de grote hits, "Under a Blood Red Sky" en "The Joshua Tree". "Under a Blood Red Sky" vond en vind ik best een goed album, de hits zeer wisselend van kwaliteit en "The Joshua Tree" vind ik een redelijk album (vanaf "Bullet the Blue Sky" durf ik best het predikaat "goed" aan het album te geven).

Maar nu over "Achtung Baby", een album dat mij om de één of andere reden altijd wel heeft aangesproken. Waarschijnlijk werd ik als docent Duits getriggerd door het Duitse woord in de albumtitel. Daarnaast weet ik uiteraard dat de stad Berlijn een belangrijke rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van dit album. Ook is het zo dat "One" een U2-hit is die ik wél altijd mooi gevonden heb.

Wat mij opvalt aan dit album, is de passie en frisheid die het album uitstraalt. De band lijkt zich echt te willen bewijzen. In tegenstelling tot veel ander materiaal dat ik ken van U2, weet de band mij op dit album echt te raken. Met name een liedje als "So Cruel" is voor mij een kippenvelmoment (het is misschien wel mijn favoriete U2-nummer na "Bad"). Andere toppers zijn voor mij "One", "Even Better Than the Real Thing", "Ultraviolet (Light My Way)" en "Love Is Blindness". Een minder liedje staat er naar mijn mening sowieso niet op dit album, hoewel het bij het nummer "Acrobat" even duurde, voordat het kwartje viel.

Graag wil ik ook nog een ander punt aansnijden. Ik heb op MusicMeter wel eens gelezen dat de eerste 4 U2-albums met Ierland worden geassocieerd en "The Joshua Tree" en "Rattle and Hum" met de Verenigde Staten van Amerika. Ik vind dat "Achtung Baby" iets Europees uitstraalt. U2 kijkt op dit album weer naar het oosten, in tegenstelling tot op de twee voorgaande albums.

Dit is een album waarvan ik niet had verwacht dat U2 het kon maken. Een album dat ik in zijn geheel mooi vind en dat mij oprecht weet de raken. Een prachtige ontdekking.

Ik zit erover te denken om mijn beoordeling te gaan verhogen van 4,5 naar 5 sterren. Nog even afwachten.

Achtung Baby is Berlijn.

Ge-wel-dige plaat die mij na al die jaren nog steeds kan boeien en die ook geen enkele minuut verveelt. Deze plaat heeft mijn tienerjaren behoorlijk beinvloed. Iedereen op de middelbare school was into house en daar kwam ik weer aan met mijn Achtung Baby en de rest van U2.

Alles klopt eigenlijk aan deze plaat. Hoogtepunten voor mij zijn Zoo Station, Until The End Of The World, Ultra Violet (ooh wat was ik blij dat ie weer gespeeld werd in 2009 : tranen in de ogen!!!), Love Is Blindness, Acrobat en natuurlijk Mysterious Ways en The Fly. Vergeet in deze ook Lady With The Spinning Head niet als b-kant. Dit nummer heb ik werkelijk grijs gedraaid. Wat een song!!

One ben ik na al die jaren wel een beetje op uitgekeken, maar dat komt ook omdat ik die te vaak live heb gehoord. Van de (na)zomer gaan we het weer 4x proberen bij de U2 concerten. Ik hoop dat er veel onbekend materiaal gespeeld wordt en met name alles van Achtung Baby is goed. Ik blijf hopen dat er ooit nog eens zo'n album van hoog niveau door de heren wordt afgeleverd. Die hoop begint wel minder te worden. Wie weet wat Songs Of Experience zal gaan brengen.

Uiteraard na 20 jaar de super de luxe edition gekocht met alle demo tracks en bsides. Zeer interessant materiaal voor de U2 fan. Met name de Kindergarten CD waarop je duidelijk de progressie van de nummers tijdens de opnames kan horen.

avatar van Castle
Vandaag na lange tijd weer eens gedraaid, lekker in de zon.
Blijft voor mij een absolute topper van de heren.
Ik was vergeten dat er pareltjes als so cruel, the fly en zoo station op stonden.

avatar van edje1969
Kan mij heel goed voorstellen hoe deze cd op je inwerkte Castle . Ik blijf Zoo Station weergaloos opening vinden. Zie dat ik nog geen stem heb uitgebracht. Samen met Joshua Tree een 5-album. U2 op hun best. Hossa!

Een van de beste platen ooit gemaakt!!

ludo666 schreef:
Een van de beste platen ooit gemaakt!!
Een van de beste U2 albums, wel een die in mijn overall top 20 zou belanden.

Dit vind ik reeds sinds mijn eerste luisterbeurt een moeilijke plaat om te beoordelen. Niet in het minst omdat ik het soms absoluut waardeloos vind. Op andere keren grijpt Achtung Baby me dan weer van begin tot eind bij de strot. Deze haat-liefdeverhouding houdt nu al jaren stand en ik zie niet meteen in waarom de toekomst meer stabiliteit zou brengen.

Vandaag was echter zo'n dag waarop dit album me bij de strot greep. De consistentie vind ik een grote plusfactor. Het niveau zakt naar mijn gevoel nergens echt in. Zelfs Tryin' to Throw... (die laatste staat in de statistieken - bonusnummers niet meegerekend) vind ik allesbehalve een niemendalletje. Ik beluister graag albums in hun geheel, daarbij is het voor mij dan ook van tel dat het begin, middenstuk en einde sterk is. Indien de tussenstukken minder zijn worden die dan meer opgevangen. En ook al vind ik het niveau heel constant, de zonet vermelde kernzones vind ik het sterkst. Zoo Station vind ik een onderschatte opener, The Fly en Mysterious Ways zijn de gedroomde lijm om een album samen te houden en die 2 laatste nummers zijn voor mij altijd de kers op de taart.

Nu nog dat wisselend enthousiasme verklaren...
Het zou niet mogen maar de manier waarop U2 geëvolueerd is voor mij wel een bepalende factor in de mate waarin ik van hun ouder werk kan genieten. Bono z'n capriolen kan ik doorgaans maar matig waarderen en muzikaal gezien ging het na Achtung Baby sterk bergaf. Hun laatste worp kan ik zelfs niet aanhoren. Dat neemt echter niet weg dat ik alles van Boy tot en met Achtung Baby in de kast staan heb. Maar ik kan er enkel nog van genieten wanneer ik me distantieer van de band die U2 geworden is. Beetje kinderachtig misschien maar het is sterker dan mezelf. Met Coldplay en Muse heb ik hetzelfde probleem (kwestie van bekende voorbeelden aan te halen).
Verder vallen de lyrics op dit album me niet altijd even goed in de smaak. Soms kan ik er echt niets mee, werkt de directe stijl me vreselijk op de zenuwen en vind ik sommige regels de grenzen van de stupiditeit opzoeken. Maar vandaag ben ik blijkbaar een emotioneel keuteltje die het allemaal slikt terwijl ik 'amen' zeg en nog andere geloofsbetuigingen die eigenlijk niet de mijne zijn.

Sterk album. Maar dus wel eentje waarvoor ik in de stemming moet zijn.

avatar van Johnny Marr
Ik heb gisteren de deluxe versie aangeschaft, waar geweldige b-kantjes als 'Lady with the Spinning Head' en 'Blow Your House Down' op te vinden zijn. Deze nummers hoeven niet onder te doen voor de liedjes op de originele tracklist. Wat een geniaal album blijft dit toch, ook na bijna 25 jaar klinkt dit nog even uniek. Vernieuwende sound, zeker in die tijd, maar eigenlijk nu ook nog vind ik. Vaak gekopieerd en geïmiteerd maar nooit geëvenaard, deze Achtung Baby-sound.

Ik moet altijd lachen met mensen die U2 niet serieus nemen. Al hebben ze zeker wel troep uitgebracht (dan moet ik direct denken aan nummers als Vertigo, kan ik echt niet uitstaan ), hier zetten ze gewoon de standaard neer. Nog een ietsje beter dan The Joshua Tree vind ik persoonlijk, maar het scheelt niet zo heel veel. Toch is dit altijd mijn favoriet gebleken van deze band, en dat niet alleen; op sommige dagen vind ik dit zelfs het beste wat er ooit is losgelaten op de (muziek)wereld. Zie mijn top 10, waar hij al sinds het prille begin in te vinden is (en er ook nooit uit zal gaan gok ik).

Hoewel dit album uiteraard één groot hoogtepunt is, toch maar even proberen om een paar stukken uit de kiezen waar mijn nekharen van overeind gaan staan:

- Die intro van Zoo Station...
- De gitaarsolo van The Edge op The Fly...
- De tekst van Until The End of the World... Idem dito voor Love is Blindness...

Klasseplaat, punt.

avatar van teus
Dit is zeker een klasseplaat!
Maar dat is the Joshua Tree ook ,beiden Top! alleen ik ervaar een wereld van verschil tss die 2 U2 topalbums
J T heeft een soort van trad. amerikaanse sound over zich, A B klinkt veel meer... fris/alternatief/vernieuwend... europees
Beide stijlen liggen goed in mijn muzikale straatje

Bezit ook deLuxe uitvoering van A B ,en van J T steeds (nog) niet, en A B beluister ik het meest
Dus Wss is dit ook mijn nr 1 U2 album
Favoriete track , Until the End of the World

Wat keek ik uit naar deze plaat toen deze in november 1991 uit zou komen. Vreemd vervolg op hun eerdere werk, maar wat een fantastisch album vond ik dat en eigenlijk vind ik dat nog steeds.

avatar van Breedbek
Een super album al heb ik deze niet bepaald nog regelmatig opstaan.
M 'n voorkeur zal ondertussen wat veranderd zijn.

avatar van Metgezel
Na een niet nader te noemen pauze -waarin geluiden van een mogelijke solo-carrière van Bono het geluid rondom de band domineren- in de tijdlijn van U2 kruipen de mannen rond 1990 weer de studio in om een dijk van een plaat neer te zetten, Achtung Baby. Het Europese elektro invloeden zijn op deze een duidelijk aanwezig element uit de keuken van de Hansa Studio's te Berlijn. En wat klinkt het geweldig. Het album heeft na meer dan 20 jaar nog niets van zijn kracht verloren en is niet alleen het meest stabiele, maar zelfs het allerbeste van U2.

Het geheel is namelijk geweldig eenvoudig door te komen doordat bijna elk nummer op een hoog niveau zit en geen moment verveeld. Weinig albums die bij mij zo veel luisterplezier oproepen als Achtung. Ondanks dat de U2 van Boy en War de band is waar we allemaal verliefd op werden is dit het album dat ik nu nog met het meeste genoegen draai, echt grote klasse.

1. Zoo Station (4,5/5)

Zoo station was even wennen. Er zijn van die nummer die je pas bij de outro doen beseffen wat voor schoonheid je nou eigenlijk gehoord hebt. Na een ijzersterke intro volgt een gesyncte stem van Bono die er bij mij in het begin moeilijk inging. Later is het erg bijgetrokken en kan ik genieten van de opbouw en natuurlijk het afsluitende gitaarspel vanaf de vierde minuut.

2. Even Better Than the Real Thing (5/5)

Heerlijk samenstemmig gezang op wat voor mij de eerste liefde was van dit album. Duurt eigenlijk wat kort en had misschien een solo verdiend, maar wat geeft het.

3. One (5/5)

De welbekende single waarin The Edge op de outro zich onder de weeën van Bono geweldig mooi laat gelden met de gitaareffecten die als rode draad door het album lopen. Het nummer is volgens mij het meest gedraaide U2 singletje op de vaderlandse radio, maar voor dat begrip heeft het heel aardig gerijpt; blijft fijn om te luisteren, aangevuld met de prachtige tekst uiteraard.

4. Until the End of the World (5/5)

Één van de hoogtepunten op het album gekenmerkt door weer-ga-loos gitaarspel. Vanaf 3:50 wordt het echt feest met het fenomeen wat ik al vaker genoemd heb en vaker ga noemen, de outro. Op dit album zijn die zó ontzettend sterk, bijna alle nummers sluiten af met geweldige knallers van gitaarsolo's. Waar U2 zich op UF en JT kenmerkte door de opbouwende riffs, laat Achtung ook op het gitarenvlak zich onderscheiden.

5. Who's Gonna Ride Your Wild Horses (4,5/5)

Het nummer rijkt rond 4 minuten een bijna Radiohead-achtige geluid als Bono geweldige hoogte reikt en werkelijk laat zien wat hij in zijn vocale mars heeft. Echter eindigt dit nummer niet met mijn gewenste gitaareffecten en daarom geeft deze outrofiel het nummer een halfje aftrek.

6. So Cruel (5/5)

Favoriet in mijn ouderlijk nest dezer dagen en dat maakt zo'n nummer toch extra mooi. Eigenlijk is dit nummer veel beter dan bijvoorbeeld het thematisch en muzikaal enigzins vergelijkbare 'With Or Without You' -dat naar mijn mening net wat té verheerlijkt destijds- . So Cruel raakt je vanaf de eerste slag en is een waar hoogtepunt op het album.

7. The Fly (4/5)

Excuses, dit nummer voelt voor mij bijna als een skit en zit er nog niet helemaal in. Het newsflash-achtige gezang van Bono weet bij mij niet de juiste snaar te raken. Hoewel de hoge noten die later geraakt worden en het geweldige gitaarspel het nummer erg omhoog trekken en me dwingen het nummer minimaal een 4 te geven.

8. Mysterious Ways (4,5/5)

Erg progressief nummer dat veel invloed heeft gehad op de rock en popmuziek latere jaren, waarin het herkenbare refreintje natuurlijk de lijdraad is. Hieraan wil ook graag het jammende basspel van 2:20 toevoegen dat overvloeit in een geweldig meerstemmig gezang. Echt zijn tijd vooruit dit nummer.

9. Trying to Throw Your Arms Around the World (5/5)

Heerlijk rustig stukje muziek waarin Bono laat horen waar hij goed in is, emotie overbrengen. Waar het op andere platen wel eens wat zeurderig kan klinken komt het op Arms Around helemaal over. Tussen de 3 en 4 minuten is natuurlijk altijd een fijne duur van een nummer, gezien het altijd klinkt alsof je nog een stukje meer had willen horen.

10. Ultraviolet (Light My Way) (4,5/5)

Minder scherp gitaarspel dan op de liederen in de eerste helft van deze plaat, maar desalniettemin een fijne riff. Bouwt zich heel smooth op naar een prachtig lofzang in de laatste minuut. Ook deze plaat kent nauwelijks een moment van verveling en past perfect in de sfeer van het album -eigenlijk geldt dit voor elk nummer op Achtung- hoewel hij net zo goed op Joshua Tree had kunnen staan qua muzikale maten en opbouw.

11. Acrobat (4/5)

Als ik dan een nét wat minder nummer zou moeten aanwijzen kom ik toch uit bij Acrobat. Vanaf 3 minuten wordt het erg goed maar het begin lijkt een beetje richtingloos en wekt een beetje de indruk dat het nergens naar toe gaat. Zoals gezegd, fijn einde aan het nummer dat je na het beluisteren een nasmaak geeft die naar meer proeft, d

12. Love Is Blindness (5/5)

Klein meesterwerkje. Creatief ongewoon goed en wekt zelfs op muzikaal gebied de indruk dat het nummer zo op een Bowie plaat had gekund. De instrumenten wekken een buitenaardse indruk en de gitaar vanaf 2:18 ramt heerlijk scherp door de rustige tonen van de Xylo en Drums heen. Tekstueel voor mij ook één van de emotioneelste van U2 en evenals So Cruel zelden op het voetstuk gezet waarop het had moeten staan. Een mooiere afsluiten had ik me niet kunnen wensen.

--------------------------------------------

Hiermee kom ik uit op een totaal score van 56/60 = 93%, kan ik natuurlijk niets anders dan een score van 5* geven. Dit album is voor mij niet het eerste album wat ik zou aanwijzen als ik er één moest geven die U2 het meest representeert als band, maar wel de plaat die dezer dagen nog steeds het meeste indruk op me maakt en het meeste luisterplezier oplevert.

Ik verhoog na jaren toch naar 5 volle sterren. Dit is voor mij hun allerbeste album. Met als goede 2e Joshua tree.
De sound van dit album is nog steeds zo enorm lekker. Deze vorm hebben ze helaas hierna nooit meer getoond op een studio album, maar niet getreurd, deze kunnen we blijven spelen.

Toen ik destijds (2006 onder andere naam) voor het eerst op MuMe stuitte, stonden en er 2 albums van Tool in de top 10. Achtung Baby stond achter The Joshua Tree op zoiets als de 25e plaats.

Inmiddels zakken de Tool albums behoorlijk af en is AB veruit het populairste U2 album. Ik verwacht m over een jaar of 10 in de top 10.

One skip ik soms, de rest blijft geniaal.

avatar van Castle
Probleem, als je het zo mag noemen, is One een overkill heeft op media, ook door de later samenwerking met Blythe (correct gespeld.) . Maar hier is het ook enigste skipnummer van AB.