U2 - Achtung Baby (1991)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Zoo Station (4:36)
  2. Even Better Than the Real Thing (3:41)
  3. One (4:36)
  4. Until the End of the World (4:39)
  5. Who's Gonna Ride Your Wild Horses (5:16)
  6. So Cruel (5:49)
  7. The Fly (4:29)
  8. Mysterious Ways (4:04)
  9. Trying to Throw Your Arms Around the World (3:53)
  10. Ultra Violet (Light My Way) (5:31)
  11. Acrobat (4:30)
  12. Love Is Blindness (4:23)
  13. Lady with the Spinning Head (UV 1) * (3:53)
  14. Blow Your House Down * (3:30)
  15. Salome * (4:31)
  16. Even Better Than the Real Thing [Single] * (3:40)
  17. Satellite of Love * (4:00)
  18. Who's Gonna Ride Your Wild Horses [Temple Bar Remix] * (4:49)
  19. Paint It Black * (3:20)
  20. Even Better Than the Real Thing [Fish Out of Water Remix] * (4:09)
  21. Mysterious Ways [The Perfecto Remix] * (7:06)
  22. Night and Day [Steel String Remix] * (6:58)
  23. The Lounge Fly Mix * (6:27)
  24. Fortunate Son * (2:40)
  25. Alex Descends Into Hell for a Bottle of Milk / Korova 1 * (3:37)
  26. Where Did It All Go Wrong? * (3:56)
Ik heb voor de deluxe 40 euro betaald, maar zit eraan te denken om hem te verkopen en de uber aan te schaffen De uber kost inderdaad rond de 300 euro. Eenmalig heb ik dat er wel voor over. Maar ook enkel en alleen voor dit album

avatar van Running On Empty
Zie net dat ik niet de Deluxe heb maar de Super Deluxe en daarboven zit dan nog de Uber Deluxe.

avatar van vigil
Running On Empty schreef:
Ik heb voor de Deluxe 90 Euro betaald.

Ik ook, 89.99 om precies te zijn

avatar van devel-hunt
Al die Deluxe edities. Het gaat alleen nog om geld.
Peter Gabriel gaf het pas toe. Tijdens een interview op de BBC vroeg men hem waarom er een zoveelste deluxe editie van So verschijnt. Zijn veelzeggende antwoord was: ach, zolang mensen het blijven kopen, hoor je mij niet mopperen.
Tuurlijk had hij de lachers op zijn hand maar sloeg wel de spijker op zijn kop.
Datzelfde argument kleeft er ook aan het deluxe uitbrengen van achtung baby. Haal alle banden leeg en zet het op cd.

avatar van vigil
Ach, niemand verplicht je om het te kopen. Je krijgt er toch ook genoeg voor terug? Als je nu alleen betaalde voor een mooiere verpakking dan is het onzin. Nu krijg je een hoop cd's met b kanten, mixen, live opnames, demo's en wat dvd's er voor terug. Het is aan de fan (en ik ben nog niet eens een echte U2 fan) of ze dat er aan uit willen geven of niet.

Natuurlijk is het om geld te verdienen maar dat is een nieuwe smaak milkshake bij de McDonalds ook.

avatar van devel-hunt
Tuurllijk is iedereen vrij om te kopen wat hij of zij wil. Be my guest.
Het ziet er natuurlijk ook allemaal schitterend uit. Mooi design, en allemaal spul wat vooral op vage bootlegs terug te vinden was.

avatar van Running On Empty
Tja en als je dan over de So box van Peter Gabriel begint, die is pas echt gelikt en waar voor je geld vergeleken met de Achtung Baby box.

Running On Empty schreef:
Kwestie van smaak en wat je verwacht denk ik. De box van 'So' lijkt me een prima box, maar ik mis wat outtakes. Deze Achtung Baby box is behoorlijk compleet, ziet er geweldig uit en voldoet aan mijn verwachtingen. Zeker door de mooie documentaire, een aantal nieuwe outtakes en de 'Kindergarten' cd.

avatar van Running On Empty
Helemaal met je eens alleen met de concert DVD in deze box van U2 hadden ze wel iets meer mogen doen, bijvoorbeeld een beetje oppoetsen of een Blu ray. De kwaliteit van de concert DVD in de So box is voor een concert uit 1987 verbluffend goed. Overigens is de So documentaire ook erg fraai.

avatar van rkdev
Inderdaad ROE, je hebt nu het enige minpunt voor mij van deze box te pakken (was het alweer vergeten ), waarom wederom exact dezelfde versie van het Zoo-TV concert dat we allemaal al lang in onze kast hadden staan? Gemiste kans op een verder erg goede box.

De 'So: Classic Album' docu is inderdaad geweldig. Ik hou wel van zulke docu's !

Ik ook, heb de gehele DVD serie Classic Albums compleet

Vandaag de Uberbox binnen gekregen. Wat een doos!! Heb hem nog niet uitgepakt, daar ga ik straks even rustig de tijd voor nemen

TheArtfulDodger
De acteur Robin Williams maakte ooit een goeie grap over Bono. Williams bezocht een keer een concert van U2 toen Bono ineens op het podium heel hard in zijn handen begon te klappen. Terwijl hij dit deed riep hij de zaal toe: 'Every time I clap my hands a child dies in Africa'. Waarop Robin Williams hem toeschreeuwde vanuit het publiek: 'Well stop clapping then you idiot!'

avatar van sierrra
Haha. Was de oplossing maar zo simpel....

avatar van Castle
Afgelopen dagen in Berlijn geweest, dan heeft dit album nog meer sfeer

kistenkuif
TheArtfulDodger schreef:

Keine Achtung voor dit album noch voor U2. Nooit gehad. Ik hoop dat ik om bovenstaande anekdote desondanks of juist daarom wel voluit mag schateren! Humor blijkt toch de beste reactie op dergelijk gratuit gedrag van de rockdominee.

TheArtfulDodger
Bono, de Che Guevara van de rockmuziek, maar dan één met 7 huizen en 209 badkamers.

avatar van orbit
Het is natuurlijk een pretentieuze flapdrol met een jezuscomplex, maar dat neemt niet weg dat U2 terecht één van de grootste bands allertijden is en dat Bono daar toch ook zo zijn rol in heeft gehad.. al is het maar als media woordvoerder van de band Maargoed, bij sommige artiesten moet je maar even imago scheiden van muziek. Want dat laatste is optima forma perfecto hier!

orbit schreef:
Helaas kunnen velen dat niet als het om U2 gaat. Jammer, maar vooral voor hún een gemis.

avatar van Tony
Prima advies van orbit en verdomd, mij lukt het nog ook!! Ik vind deze, naast The Joshua Tree, erg sterk en kan er ook van genieten, terwijl ik Bono de wereldverbeteraar (zie ook de recente discussie bij Rattle & Hum) al lang niet meer pruim.

avatar van paulmccuytney
Ik ben momenteel helemaal verkocht aan het inmiddels klassieke nummer One, de albumtrack dat U2 uiteindelijk redde uit een flinke crisis die ze toen hadden. Vooral de live-uitvoering uit het Slane Castle-concert uit 2001 is in één woord voortreffelijk. De rest van het album is redelijk tot goed, maar haalt toch niet het niveau van bijv. de albums Joshua Tree en The Unforgettable Fire.

avatar van orbit
Het niveau bij dit album is juist op één lijn consistent en haalt het niveau van die albums moeiteloos. Zeker Joshua tree, een overschat album mijn inziens.

Eens met orbit.

avatar van Snakeskin
The Joshua Tree is geen overschat album, mijns inziens. Voor het overige sluit ik aan bij de mening van orbit. Ik kan nooit met zekerheid zeggen wat ik hun beste album vindt. TJT en Achtung baby liggen nogal uit elkaar en zijn allebei erg goed. Pop vindt een zwaar onderschat album en begrijp niets van het lage gemiddelde op deze site.

orbit schreef:

Ieder zijn eigen mening. Zelf vind ik The Joshua Tree (en daarna Rattle & Hum) het Magnum Opus van U2 en vind ik juist Achtung Baby, hoewel zeker niet slecht, een nogal overschatte plaat. Heeft voor mij ook te maken met de magistrale tournees na The Joshua Tree en Rattle & Hum.

avatar van vielip
Ik vind eigenlijk dat t/m Achtuh baby geen enkel album van 2 overschat kan worden! Zeker de reeks The unforgettable fire - The joshua tree - Rattle and hum - Achtung baby is fenomenaal sterk vind ik!

avatar van Edwynn
Uit het rijtje bevalt The Joshua Tree me beduidend het minst. Of dat album dan overschat is, is een kwalificatie waar ik me niet aan waag. Zelf ben ik heel erg gek op de eerste vier albums. En Achtung Baby is zo'n plaat die ik nu een beetje aan het ontdekken ben.

vielip schreef:

Daar heb je volkomen gelijk in. Echt een prachtige reeks. Helaas draag ik de last mee van de herinneringen aan de tournees bij alle 4 deze platen en op de een of andere manier weegt dit dus ook duidelijk mee in mijn herinneringen en beoordelingen bij de platen. Omdat het verval bij U2 wat mij betreft werd ingezet tijdens de tournee van Achtung Baby doet deze plaat veel minder met mij dan de 3 platen daarvoor.

devel-hunt schreef:
Verval vind ik wat zwaar aangezet. De band moest veranderen na the Joshua three, ze stonden op het punt uit elkaar te gaan en heel lang was het de vraag komt er ooit een vervolg op het mega trio daaraan voorafgaand. Zo'n koersverandering na zo'n succesvolle periode in de vorm van Achtung baby vind ik getuige van lef en visie.

Zwaar aangezet? Dacht het niet. Gewoon mijn mening en die staat los van een mogelijke splitsing van de band. Tijdens de Achtung Baby tournee ging de show voor de eerste keer de muziek overheersen. Het zag er leuk uit al die Trabantjes in een mega-stellage op het podium met Giga televisie schermen maar in de voorgaande tournees stond de muziek altijd 100% voorop en wat dat betreft werd er flink water bij de wijn gedaan. Elke vorm van improvisatie zoals tijdens de voorgaande tournees mogelijk was, werd nu de kop ingedrukt en U2 concerten werden vanaf dat moment steeds meer voorgeprogrammeerde shows met een Bono die steeds meer zijn 'niet aanwezige' acteertalent moest profileren.