U2 - Achtung Baby (1991)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Zoo Station (4:36)
  2. Even Better Than the Real Thing (3:41)
  3. One (4:36)
  4. Until the End of the World (4:39)
  5. Who's Gonna Ride Your Wild Horses (5:16)
  6. So Cruel (5:49)
  7. The Fly (4:29)
  8. Mysterious Ways (4:04)
  9. Trying to Throw Your Arms Around the World (3:53)
  10. Ultra Violet (Light My Way) (5:31)
  11. Acrobat (4:30)
  12. Love Is Blindness (4:23)
  13. Lady with the Spinning Head (UV 1) * (3:53)
  14. Blow Your House Down * (3:30)
  15. Salome * (4:31)
  16. Even Better Than the Real Thing [Single] * (3:40)
  17. Satellite of Love * (4:00)
  18. Who's Gonna Ride Your Wild Horses [Temple Bar Remix] * (4:49)
  19. Paint It Black * (3:20)
  20. Even Better Than the Real Thing [Fish Out of Water Remix] * (4:09)
  21. Mysterious Ways [The Perfecto Remix] * (7:06)
  22. Night and Day [Steel String Remix] * (6:58)
  23. The Lounge Fly Mix * (6:27)
  24. Fortunate Son * (2:40)
  25. Alex Descends Into Hell for a Bottle of Milk / Korova 1 * (3:37)
  26. Where Did It All Go Wrong? * (3:56)
Metgezel
Toch vrij opvallend dat So Cruel zo laag scoort bij de MuMe stemmers, vind het een hoogtepunt op zich.

avatar van blaauwtje
Voor mijn gevoel was voor mij de koek op na Rattle&hum, vorige week deze Achtung baby op de kop getikt, een kans gegeven, en met terug werkende kracht omarmd.

One kent natuurlijk iedereen, dat vond ik altijd al een geweldig nummer, maar ook de overige, waarvan ik in 1991 vond dat het nogal rommelig en geen eenheid was, vallen nu beetje bij beetje op hun plaats.

Ik stop hem de komende tijd regelmatig in de speler, meer dan de 4* zal er niet in zitten, daarvoor vind ik ratlle,Joshua en unforgettable een te sterke trilogie, maar het kan zich meten met de eerste eveneens onvergetelijke platen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Bericht verplaatst naar U2.

bennerd
Berichten verplaatst naar U2

avatar van milesdavisjr
Het laatste hoogtepunt van de band, natuurlijk zijn The Joshua Tree en The Unforgettable Fire topplaten, met de bekende klassieke songs, Achtung Baby is echter dwarser, recalcitranter, gevarieerder en laat een grote muzikale ontwikkeling zien en horen. Alsof de heren bewust wilde breken met het verleden. De songs zijn ook meer beschouwend van aard, gaan minder snel direct op hun doel af maar daarin schuilt ook wel de kracht van dit album. Het naar mijn mening beste U2 nummer ooit gemaakt; Until the End of the World tilt deze schijf naar een hoger niveau, alles klopt aan dit nummer, de gedragen zang van Bono, de bezwerende melodie en dan de gitaarsolo van the Edge; hemels. Andere hoogtepunten; One, Mysterious Ways en Ultraviolet. Echter niet de volle mep; Zoo Station vind ik een zwakke opener, het wat plichtmatige Tryin to Throw voegt niet veel toe en de saaie afsluiter Love is Blindness.

avatar van Funky Bookie
De hoogtepunten op dit album zijn voor mij de nummers die in lijn blijven met de voorgaande albums, zoals One en Mysterious Ways. Ik heb veel respect voor het feit dat de mannen zich proberen te ontwikkelen, maar het is minder mijn ding.

avatar van rkdev
Mysterious Ways ligt nou niet echt in de lijn met werk dat ze hiervoor maakten. Eigenlijk de enige nummers waar dat enigszins op van toepassing is zijn One, Until the End of the World, Acrobat en Wild Horses in mijn optiek.

Thekillers87327
U2 is voor mij zo'n band waar echt letterlijk alleen de singles heel goed zijn, net zoals GUNS N ROSES. Hier is ook helemaal niets mis mee. One is bijvoorbeeld geweldig net als mysterious ways. Derest van de nummers zijn niet slecht maar meer fillers naar mijn mening. U2 heeft geweldige nummers gemaakt, alleen is voor mij geen album band

Ik zou dan ook van U2 meer een ''the greatest hits compilation'' kopen dan een echt album.
desalniettemin geef ik 3 sterren voor dit redelijke album!

avatar van Chameleon Day
Thekillers87327 schreef:
U2 heeft geweldige nummers gemaakt, alleen is voor mij geen album band

Één van de betere dijenkletsers wat mij betreft.

Chameleon Day schreef:

Één van de betere dijenkletsers wat mij betreft.

Haha sorry dat ik een andere mening heb

avatar van Running On Empty
Thekillers87327 schreef:
U2 heeft geweldige nummers gemaakt, alleen is voor mij geen album band

Echt? Juist deze maar ook The Joshua Tree en Rattle & Hum zijn wat mij betreft super coherente albums.

Running On Empty schreef:

Jaaa really haha ik weet ook niet wat het is. De andere nummers doen me bijzonder weinig en het verschil vind ik gewoon heel groot. Maar zo te zien denken andere er anders over haha
Ik vind U2 nog steeds een goede band hoor

avatar van jurado
Fantastisch album natuurlijk maar wat mij betreft trekken So Cruel en vooral One het niveau wel wat naar beneden.
One heb ik altijd een verschrikkelijke track gevonden.
U2 is lekker op dreef in puntige rocksongs met een electrovleugje, de productie is ook om van te smullen.
1991, wat een jaar!

jurado schreef:
One heb ik altijd een verschrikkelijke track gevonden.

teus schreef:

Maakt niet uit ,je mag hier je mening uiten
Wel jammer

teus schreef:

Maakt niet uit ,je mag hier je mening uiten
Wel jammer

Ik heb er verder geen last van, gewoon de toonarm een stukje verplaatsen.

Ik kan het niet helpen, zeikplaat van een verder geweldige band.

So cruel vind ik fantastisch, maar One ben ik ook wel een beetje zat nu. Kapot gemaakt door de radio, en ook door U2 zelf door dit goed te verkrachten met Mary J Blige.
One is voor mij echt het enige skip moment op dit fantastische album (en dat was het het ooit niet)

Al zijn er zat nummer die ik wel oneindig kan horen (zoals Purple Rain, Stairway to Heaven, of van U2 with or without you) dus wellicht is One toch niet zo'n nummer wat al die jaren spelen overleeft.

avatar van devel-hunt
Toen ik One voor het eerst hoorde, fantastisch, prachtig etc. Van dattum zeg maar.
Nu, na vele lange jaren, is het een kapot gedraaid nummer wat helaas met heel veel klassiekers is gebeurt, kapot gemaakt door overconsumptie.
Waardoor een in de basis heel goed nummers wordt gedevalueerd van een absoluut topnummer tot een draak die men niet meer aan kan horen.
De tragiek van de klassiekers.

devel-hunt schreef:

De tragiek van de klassiekers.

Maar dat is dus een interessante zoektocht.. is dat het? Of is een nummer toch niet zo sterk, als het uiteindelijk gaat vervelen?

Waarom (en dat is natuurlijk persoonlijk) raakt een nummer als Purple Rain me na 36 jaar nog steeds? (en geloof me, die heb ik écht heel veel gehoord)
Dat heb ik ook met Big Log, the Reflex, Tinseltown in the rain, Such a shame etc etc... Die gaan niet kapot. Of op U2 gericht: All I want is you, Pride, Unfogettable fire etc etc.. en One wel. Is One dan stiekum niet zo goed als iedereen doet geloven?

lennon schreef:

Al die nummers die jij noemt kan ik ook niet meer horen.
De magie van de eerste keer horen verdwijnt na de 1000ste keer bij mij althans wel. One vind ik een heel sterk nummer, net zoals een everybody hurts van REM dat uit hetzelfde jaar komt, maar de emotie van de eerste luisterbeurten en de verwondering van al dat moois zwakt toch af na de 1000ste luisterbeurt.
Het is net als een rondreis van een maand door India, in het begin geniet je van alle spijzen en kruiden in dat fantastisch eten maar na een maand 3 keer daags dat te eten gaat het plots tegen staan.

avatar van Castle
lennon schreef:

Spijker op de kop, denk u ook zelf One overkill heeft gegeven door de Mary J B versie... de nummers die jij noemt zijn idd tijdloos en krachtig

devel-hunt schreef:

Al die nummers die jij noemt kan ik ook niet meer horen.

Heb jij geen één nummer wat je tot in den treuren toe kan horen zonder dhet vervelend wordt?

avatar van teus
En toch heb ik al meerdere malen in de MM games aangegeven dat onder invloed van teveel gehoord....dit niet van invloed mag zijn op geven van een cijfer of sterren
Of in dit geval dat One nu minder goed bevonden word dan de overige tracks ....wat een onzin
Dat ze bepaalde hoogstandjes kapot spelen op div radio stations dat ondervind ik zelf ook wel ,maar daar kunnen die mooie werken ook niks aan doen
Enige subjectieve invloed blijft natuurlijk altijd dat is je smaak of voorkeur
En daarna de betreffende skippen snap ik ook wel
Maar ik wil zeggen blijf objectief omgaan met wat het waard was en nog steeds is

Want zijn bv Bohemian Rhapsody,Hotel Californië, A Forrest, A Whiter Shade Of Pale of The River nu minder waard of goed
Omdat je ze veel hebt gehoord ?...nee toch?

En nog ff on topic;..One...de versie met Mary J Blige vind ik persoonlijk (niet mijn voorkeur dus) ook helemaal niks

En deze One waar dus door de jaren heen niks aan veranderd is blijft... ja idd zo mooi en geniaal en net zo goed als toen hij uitkwam

lennon schreef:

Vervelend is een zwaar woord, maar als ik een nummer 1000 keer heb gehoord verdwijnt de magie wel. Wat jammer is, de betovering wil je het liefst vasthouden, maar verdwijnt toch op den duur.

avatar van Twinpeaks
Ik heb in One nooit het geweldige gehoord wat een hoop mensen eruit lijken te halen .Het valt zelfs een beetje buiten de boot op het album. Prima nummer hoor , maar voor mij nooit het nummer geweest wat dusdanig memorabel was in relatie tot U2 of Achtung Baby . Dan staan voor mij So Cruel en Acrobat wat hoger in aanzien .

avatar van Edwynn
Het voordeel van nooit naar de radio luisteren, is dat een track als One bij mij nog niet is stuk gedraaid. Het ging bij mij wel andersom. Toen het uitkwam, vond ik het niet veel maar in de loop der jaren is het toch wel bij mij binnengedrongen. De relatief sobere omlijsting en de emotionele kracht maken het tijdloos. De versie met Mary J Blige doet daar op alle mogelijke manieren afbreuk aan. Maar die staat hier niet op.

avatar van mol
mol
Grappig. U2 heeft er veel aan gedaan de reputatie van One om zeep te helpen. Vind de live-versies in het algemeen ook ronduit zwak.
De Achtung Baby-versie is voor mij echter onverwoestbaar. Gisteren nog eens opgezet: wát een zeggingskracht gaat er nog altijd van uit.
Voor mij één van de handvol nummers die echt tijdloos blijken.

avatar van dumb_helicopter
Ondanks dat U2 een band is die ik hoog in het vaandel draag, valt dit album me wat tegen. Ik vind allemaal wat gladjes klinken, te overgeproduceerd, te gepolijst. Niet dat het ergens echt slecht wordt, maar het bevalt me evenmin. Nee dan liever de sound van het decennium daarvoor.

avatar van Poles Apart
dumb_helicopter schreef:
Ik vind allemaal wat gladjes klinken, te overgeproduceerd, te gepolijst.

Oei, als je dit album al overgeproduceerd en te gepolijst vind ben ik benieuwd wat je oordeel over de albums vanaf "All That You Can't Leave Behind" is...