Miles Davis - Kind of Blue (1959)

Jazz
Label: Columbia

1. So What (9:25)
  2. Freddie Freeloader (9:49)
  3. Blue in Green (5:37)
  4. All Blues (11:35)
  5. Flamenco Sketches (9:25)
  6. Flamenco Sketches [Alternate Take] * (9:32)
  7. On Green Dolphin Street * (9:48)
het nadeel van deze perfecte kennismaking met Jazz is dat in principe elk ander Jazz-album minder is.
gelukkig is er ongelooflijk veel variatie in de Jazz, zodat ongeveer elke andere artiest een nieuwe kennismaking lijkt.
trouwens, Miles Davis alleen al kenmerkt zich door zijn ongelooflijke veelzijdigheid

avatar van musicfriek
Deze cd net besteld, kan haast niet wachten tot ie binnenkomt!

avatar van HiLL
Ja heb hem nu 2 weekjes ca. en het is zeker een lekkere cd, maar toch ik vind hem af en toe wat saai. Hij wordt hier hoog aangerekend en misschien dat het besef nog komen gaat, maar echt wild ben ik er niet van.

HiLL schreef:

Misschien verandert dat inderdaad nog wel. Aanvankelijk werd deze cd ook niet bejubeld, en zeker niet als meesterwerk beschouwd. Saai vind ik het in elk geval niet, de improvisaties zijn echt boeiend en liggen volledig in de melodische lijn van de thema's. Bij elke beluistering ontdek ik nieuwe hoogtepunten...

avatar van Gajarigon
HiLL schreef:

't is en blijft jazz. vind ikzelf nogal rap saai. gewoon omdat ik me er minder mee kan indentificeren zeker...

Drum is natuurlijk wel cool om te volgen. Vooral dan op A Love Supreme van Coltrane. Hier vond ik de drum eigenlijk niet zo speciaal. Wat te veel van hetzelfde :s

avatar van blabla
Gajarigon schreef:

euhhh.......
Wat heeft dat te maken met deze plaat?

Wat deze plaat zo mooi maakt, is dat je het gevoel krijgt dat Davis in je huiskamer staat te toeteren. Moet wel zeggen dat het een paar draaibeurten kost voordat die echt goed aanslaat, maar dat heb ik wel met meer jazzplaten.

zeer mooie en rustige jazz van miles

shappy1010
Viel me toch een klein beetje tegen aangezien ik hoorde dat dit de quintessential Jazz album was. Tuurlijk erg mooi en goed gespeeld, maar doe mij Coltrane, Amstrong of Parker maar...

slaemperayreon
Ik heb deze plaat al een paar keer beluisterd en ik weet eigenlijk nog niet goed hoe ik hem moet beoordelen. IK zou hem eigenlijk sowieso 4* kunnen geven omdat hij gewoon heerlijk wegluistert, maar ik hoor liever van iemand die er verstand van heeft hoe je jazz kwalitatief moet beoordelen. Ik heb tot nu toe al gelezen in deze 2 pagina's dat je kunt beoordelen op improvisatie. En ik heb ook gehoord dat Miles veel experimenteert met tonen. Maar goed, als ik weet hoe je jazz moet beoordelen, zal ik deze plaat snel weer luisteren en een oordeel vellen. En ik denk dat dat dan hoe dan ook positief zal zijn

thejazzscène
Je moet muziek begrijpen. En dat kun je pas als je jezelf veel meer verdiept in die muziek. Hier de amerikaanse jazz bijvoorbeeld. Ik weet het; dat kost geld die cds en platen. Je mag je niet laten beïnvloeden op dit forum als wij zeggen 'dat is een goeie plaat' zodat jij dan tegen jou vrienden kan zeggen 'dat is een goeie plaat'. Zo gaat dat niet. Smaken verschillen en je moet je eigen mening over muziek kunnen formuleren.

Muziek bestaat uit 2 zaken: 1: je moet een goeie techniek hebben en virtuoos spelen en 2: er moet gevoel in je muziek zitten zodat de luisteraars een bepaald gevoel krijgen.
Dus probeer nu de cd's van Miles Davis te begrijpen. Lees er artikels over, biografie zodat je je kan inleven in de muziek. Stel je eventueel de vraag: "Wat bracht Miles Davis tot het maken van dit stuk".

Opm. het gebeurt soms dat mensen zeggen: 'Jazz, dat is allemaal hetzelfde, dat lijkt allemaal op elkaar'. En dan besluit ik dat er weer iemand meer op de wereld is die Jazz niet begrijpt.

Dit forum dient ook om muziek te ontdekken, he.

Om het kort nog even over de plaat te hebben: meesterwerk. All blues ligt me het meest. Het beginnen met die bass en dan plots die bekende melodie van die piano die daartussen komt.
Prachtig hoe Davis de link legt tussen techniek en gevoel met die trombone.

slaemperayreon
Ik weet niet zeker of je dat tegen mij bedoelde, maar alsnog bedankt voor de tip, ik ga me nu zeker meer in hem verdiepen.

En wees niet bang, ik luister dit niet om geleerd over te komen bij mij vrienden ofzo Ik vind jazz op zijn tijd gewoon best wel lekker en aangezien deze zo positief werd besproken, werd ik er nieuwsgierig naar.

thejazzscène
Veel plezier met dit album! Oh, trouwens: als ik het over all blues had, had ik het over het live nummer op "my funny valintine". Luister die ook zeker.

avatar van avdj
Wow dit is écht goed! Hoe ik nou opeens van jazz of moet ik daarvoor nog meer albums kennen?

avatar van HiLL
Jazz is zo ontzettend breed. Ik vind dit album nog niet eens zoo heel goed, terwijl het een klassieker is. Ik zou zeker nog eens verder kijken. Het genre heeft enorm veel te bieden.

avatar van Paalhaas
thejazzscène schreef:

Laat die eerste zaak maar achterwege. Hebben we als luisteraar niks aan zonder deel 2 van je argument. Wel is deel 2 vaak een gevolg van deel 1. In zoverre heb je gelijk.

thejazzscène
Ik denk inderdaad dat het ook wat voortvloeit. Maar je moet als muzikant een evenwicht zoeken tussen beiden. Zo vind ik bijvoorbeeld An Pierlé, geen goede muzikante. Die muziek is niet echt bijzonder naar mijn zin. Ze speelt heel eenvoudige stukken en gaat daar té veel in op. En dan zeggen die journalisten na haar concert. "Ongeloofelijk zeg hoeveel gevoel je in je muziek steekt en hoe je in je muziek opgaat". En dan zegt An heel slap: 'Ja' (grijnzend).

(Maar dat is dan misschien ook weer niet helemaal juist want soms is heel eenvoudige muziek heel mooi of aansprekelijk)
Ik denk dat we te veel beginnen te filosoferen.

avatar van Lukas
Erg mooie muziek, dat zeker, maar ik vind jazz altijd zo saai worden. Toch wel blij dat ik deze gekocht heb, ook goed voor het slapen gaan ... 3.5*

Wat mij betreft het best jazzalbum ooit. En ja ik heb door album kennis leren maken met jazz. Na miles davis komt bij mij st. germain. Andere stijl maar enorm goed ook.

avatar van musicfriek
Ik ben nogal onbekend in het jazz-genre. Heb dit album destijds blindelings aangeschaft vanwege de lovende kritieken. Maar, ik bedoel, waar moet je met zo'n album op letten? Wat maakt dit zo goed? Ik heb het vele malen beluisterd en ik merk wel dat ik het niet altijd kan hebben. Vind het op zijn tijd zeker prettige muziek, maar soms zet ik het na een kwartier weer af. Maar ik blijf het proberen met deze. Misschien dat ik me wat meer moet gaan verdiepen in de man Miles Davis?

avatar van Paalhaas
musicfriek schreef:

Dat kan, maar voor het waarderen van muziek moet je gewoon luisteren. Als het niet botert, jammer dan. Probeer dan eens wat andere jazz-plaatjes uit.

Beste "thejazzscene",

Bewonderingswaardig de pasie die jij toont voor jazz. Hoewel ik het ietwat belerend vind.
Je noemt een tweetal zaken die volgens jouw belangrijk zijn om muziek te kunnen begrijpen. Je hebt het over techniek en over gevoel. Vervolgens adviseer je om d.m.v. lezen erachter te komen wat een muzikant beweegt om zijn of haar muziek te maken.
In mijn geval luister ik hoofdzakelijk, de muziek raakt mij of niet. Duke Ellington heeft ooit eens gezegd: "Er zijn twee soorten muziek, namelijk goede en slechte". Misschien heeft hij wel gelijk!
Ik begrijp uiteraard dat wanneer je gefascineerd raakt door een muzikant, je meer over hem of haar wilt weten. Het is misschien wel een logisch gevolg.

Wat mij dan vervolgens opvalt is jouw beschrijving over het nummer "All Blues". Ik citeer; Prachtig hoe Davis de link legt
tussen techniek en gevoel met die trombone. Wat mij nu opvalt is dat je waarschijnlijk niet goed geluisterd hebt en evenmin je via literatuur in Miles Davis hebt verdiept. Het verhaal gaat namelijk dat Miles Davis Trompet heeft gespeeld, dus geen trombone!!!!

Misschien dat deze tip, je waardering ten aanzien van Miles Davis, ietwat zal veranderen. Veel luisterplezier. MdoubleU

thejazzscène schreef:

Dit forum dient ook om muziek te ontdekken, he.

Prachtig hoe Davis de link legt tussen techniek en gevoel met die trombone.

ettettummu schreef:

The Solar Myth Approach Vol. 1 and 2 - Sun Ra
Mu - Don Cherry
Conquistador! - Cecil Taylor
Fire Music - Archie Shepp

En zo kan ik nog wel even doorgaan, met onder andere Stan Getz, Chet Baker, Pharoah Sanders, Misha Mengelberg, Tristan Honsinger, Charlie Parker, Sonny Stitt, David Murray en Gary Peacock nog in de rij.

Ik hou wel van Jazz, maar ben persoonlijk niet echt groot fan van allerlei ingewikkelde structuren.. Techniek is een middel, nooit de hoofdzaak... Veel Jazzmusici gaan daar een beetje de fout in.. Maar goed, dat vind ik.. Miles Davis is gewoon briljant omdat hij met zo ontzettend veel gevoel speelt.. Als een levende legende.. Hij kan met een noot zoveel doen.. daar hoeft ie er echt geen 400 van te spelen, om geniaal te zijn.. Mij draait het puur om de bezieling, en dat heeft Miles Davis meer dan veel..

avatar van platedraaier
Kaik schreef:
Als een levende legende..

Leeft hij weer.

avatar van MJ_DA_MAN
Twee dagen voordat hij 15 jaar dood is .

ThomasQuinn schreef:

The Solar Myth Approach Vol. 1 and 2 - Sun Ra
Mu - Don Cherry
Conquistador! - Cecil Taylor
Fire Music - Archie Shepp

daar heb ik zeker wel van gehoord, het merendeel heb ik zelf in de kast staan.

ik schrijf alleen dat geen enkel jazz-album aan Kind Of Blue kan tippen.
er kan er maar een favoriet zijn, natuurlijk
staat ongeveer zo in mijn complete poster, trouwens

platedraaier schreef:

Leeft hij weer.

sorry, was niet echt bewust van mijn taalgebruik..

Vind hem gewoon een geweldige muzikant..

avatar van Jochempie
Ik ken niet veel jazz en bevind me meer op het gebied van Jazz-metal en andere jazz-fusie. Dit album is ik meerdere malen gehoord en goed beluisterd maar ik vind er werkelijk geen zak aan. Ik vind de sfeer vervelend en het laat nooit een indruk op me achter van: Wow, wat goed. Eerder, ja leuk weer een suffe baslijn.

Dat is wel apart, maar goed, smaken verschillen.. Misschien let je dan meer op het bewuste muzikale aspect.. Ik 'beleef' muziek meer.. Een beetje gevoelskwestie..