Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970)

Rock / Folk
Label: Columbia

1. Bridge over Troubled Water (4:52)
  2. El Condor Pasa (If I Could) (3:06)
  3. Cecilia (2:55)
  4. Keep the Customer Satisfied (2:33)
  5. So Long, Frank Lloyd Wright (3:41)
  6. The Boxer (5:08)
  7. Baby Driver (3:15)
  8. The Only Living Boy in New York (3:57)
  9. Why Don't You Write Me (2:45)
  10. Bye Bye Love [Live] (2:55)
  11. Song for the Asking (1:39)
  12. Feuilles-O [Demo] * (1:45)
  13. Bridge over Troubled Water [Demo Take 6] * (4:46)
Mijn oude, van mijn ouders ingepikte exemplaar was dusdanig vaak gedraaid dat het gekraak steeds meer de boventoon ging voeren en ook de hoes had het te verduren.
Daarom maar eens vervangen door een recent vinyl-exemplaar.

Blijft toch wel een prachtplaat.

avatar van Lau1986
Een mooi album van deze heren. Er staan een aantal prachtige nummers op, maar ook wel wat mindere. Al bij al is er genoeg om te genieten.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prima album van dit illustere duo. Bridge Over Troubled Water & The Boxer zijn de prijsnummers op deze plaat maar het absolute hoogtepunt blijft voor mij toch The Only Living Boy In New York. Enkel Bye Bye Love had voor mij niet gehoeven.

avatar van lennert
En wederom een album dat qua stijl anders klinkt dan de voorgangers, ook al is het onmiskenbaar S&G. Ik had echter wel een hogere eindscore verwacht, maar moet toegeven dat ik toch een aantal nummers hoor die mij ook minder doen. Als het goed is, is het echter wel fantastisch. De titeltrack (langste S&G song tot nu toe?) is magistraal, maar ook El Condor Pasa (If I Could), Cecilia en The Boxer zijn tijdloze klassiekers. Van het Beach Boys-achtige Baby Driver ben ik dan weer niet heel erg onder de indruk. Leuke muziek, maar het is me iets te zoetsappig. Why Don't You Write Me vind ik ook net iets te jolig en een Everly Brothers-cover ben ik ook niet zo'n groot fan van.

Alsnog verder een prima gezongen en afwisselend album. Alles bij elkaar een erg korte marathon (want erg korte albums), maar voor mij zijn deze heren een paar van de meest getalenteerde muzikanten die de jaren '60 hebben voortgebracht. Ik heb weer wat aan te schaffen!

Eindstand:
1. Parsley, Sage, Rosemary And Thyme 5*
2. Sounds Of Silence 4.5*
3. Bridge Over Troubled Water 4*
4. Bookends 4*
5. Wednesday Morning, 3 A.M. 4*
Gemiddelde: 4,30*

avatar van RuudC
Eigenlijk ben ik wel verbaasd over de populariteit van dit album. Ik zie het in platenzaken ook altijd wel liggen. Altijd voor weinig geld ook, maar zou de grote oplage reden zijn waarom dit album de beste scores krijgt? Ik heb 'm zelf ook in de kast staan omdat ik er luttele euro's voor hoefde neer te tellen.

Er is ook niet bijster veel mis met Bridge On Troubled Water. Er staan hits op als El Condor Pasa en The Boxer, maar daarnaast ook veel jolige songs als de titelnummer, Keep The Customer Satisfied en Baby Driver. Cecilia voelt erg dom aan. Ondanks enkele goede songs, heb ik geen klik met veel andere. Daarom toch, nipt, als laatste.

Tussenstand:
1. Parsley, Sage, Rosemary And Thyme
2. Bookends
3. Sounds Of Silence
4. Wednesday Morning, 3 A.M.
5. Bridge Over Troubled Water

Mijn stand (na jaren):
1. Bookends
2.(of 3) The Sounds of Silence
3.(of 2) Parsley, Sage, Rosemary and Thyme
4. Bridge over Troubled Water
5. Wednesday Morning, 3 AM

Maar dit is allemaal zeer gevoelsmatig. Er zijn soms momenten dat ik zweer bij 'de puurheid van WM' of opeens 'het licht heb gezien bij BoTW'.

avatar van devel-hunt
Na jaren maar weer eens alle Simon & Garfunkel platen uit de kast getrokken.
Ik blijf deze toch met afstand de beste vinden, het meest tijdloos in ieder geval. Al die andere platen van dit duo zijn soms erg mooi, maar ook behoorlijk gedateerd. Dat gevoel geeft Bridge over Troubled water helemaal niet. Er zit een goede vibe in deze plaat. Een feel good plaat. Alleen die cover van the Everly brothers, leuk maar totaal overbodig.
Helaas kwamen de heren elkaar de strot uit. Het duurde tot 1981, live in central park New York, voor ze weer samen optrokken.
De echte opvolger van Bridge over troubled water, Heart and Bones uit 1983, kwam er niet. Weer ruzie. Uiteindelijk heeft Paul Simon de plaat als solo album uitgebracht.

avatar van Bill Evans
The Only Living Boy in New York ken ik eigenlijk vooral van de Garden State OST. Desalniettemin een mooi nummer.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Er bestaat ook een schitterende uitvoering van The Only Living Boy in New York van Everything But The Girl. Absoluut de moeite waard om te beluisteren.

avatar van Bill Evans
Net even geluisterd, ook mooi inderdaad.