Portishead - Third (2008)

4,02

10. Magic Doors (3:38)
  11. Threads (5:47)
480 BERICHTEN 8 MENINGEN
devel-hunt schreef:

En natuurlijk totaal mee oneens

ah

avatar van niels94
Het leven van iemand die niet weet wanneer iemand iets serieus neemt en wanneer niet moet zwaar zijn.

Ik moet zeggen dat ik dit laatst luisterde en het ook veel minder was dan ik me kon herinneren. En dat terwijl ik hier eerst echt lyrisch over was. Derhalve verlaag ik hem toch even, voor het moment. Zal binnenkort nog eens een nieuwe poging wagen.

avatar van venderkets
We Carry On en Machine Gun zijn tof, de rest pakt mij aanzienlijk minder.

avatar van Arrie

Offtopic berichten verwijderd.

Ik vind dit album werkelijk een dikke tegenvaller. Waar de eerste enorm origineel was, was de tweede al meer normaal. Deze is ronduit saai naar mijn idee.

Geen moment echt heel pakkend op een enkel moment na. Machine Gun vind ik erg origineel.

Nee, deze had niet meer gehoeven voor mij.

avatar van Chronos85
In vergelijking met de eerste 2 platen vind ik deze juist spannend. Emotioneel veel diepgaander imo en de productie een stuk uitdagender.

Nee, ik kan wel op lennon inkomen. De tweede Portishead vond ik echt de allerbeste, maar Portishead albums zijn nu eenmaal een vrij zeldzame verschijning, dus zoveel keuze is er niet voor een band die hun eerste album zo goed als twintig jaar geleden uitbracht. Ik vind dit ook het zwakste album, ik vind deze juist het minst spannend, er gebeurd niet erg veel. Ik vind ook dat de echte 'trip-hop' vibe die de vorige albums wel hadden wat verdwenen is hier. Verder echt een uitstekend album, maar ik vind dat Portishead iets te veel van het pad afwijkt, al staan er ook hier weer parels op. Ik vind het best een teleurstelling. Machine Gun is het enige nummer ook dat echt weer origineel uitpakt met die ratelende drums en die typische, spookachtige Beth Gibbons stem op de achtergrond. Echt een prachtnummer, The Rip is dan ook weer heel mooi. Verder niet echt iets dat me weet te pakken zoals op de andere albums.

Chronos85 schreef:

Daar kan ik me heel aardig in vinden. Dit album vind ik getuigen van een organische wasdom en variatie die de eerdere twee echt ontberen. Ik ga niet zover te beweren dat die hiermee vergeleken gedateerd klinken, maar dit is voor mij veel meer doortimmerd.

Opvallend hoe goed de band dit album ook live/akoestisch brengt. Hiervoor zijnn ergens de links gepost van hoe Portishead dit album live bracht en dat is onvervalst genieten. Noem dit hors categorie, dan is Dummy van de eerste categorie en zijn opvolger van de tweede.

Het grote verschil met de eerdere twee is dat die nog als 'achtergrondmuziek' met vrienden te draaien zijn, terwijl als je deze opzet je vaak te horen krijgt of "er iets anders op mag" en da's dan ook weer tekenend - het is GEEN doorsneemuziek die lekker (achtergrond) wegluistert.

avatar van Daan0
Het heeft toch een tijdje geduurd, eer dit album mij duidelijk werd. Voornamelijk het grote verschil tussen Dummy en deze heeft er voor gezorgd, dat de waardering achter bleef. Deze is nu wel gekomen.

avatar van Arrie

perrospicados schreef:

Huh??? met Joy Division en Talk Talk in je top 10?? Niemand kan toch zo mooi smachten als Beth?

Het is allemaal toch nog goedgekomen.

avatar van Eveningguard
Op z'n beste momenten is de plaat behoorlijk indrukwekkend en bedrukkend. Op z'n slechtste momenten ronduit vervelend (matige lyrics, en het gekerm van Gibbons is ook niet altijd prettig). Niet veel meer dan aardig dus.

avatar van perrospicados
Het is allemaal toch nog goedgekomen.

Ik kan weer slapen

avatar van Leander1991
Eveningguard schreef:

matige lyrics? waar?

avatar van Timo-otje
Muzikaal gezien is dit album fantastisch. De muziek heeft spanning, originaliteit, afwisseling en heeft vaak een fantastische opbouw. Niets dan lof over het muzikale gedeelte. Enige minpunten zijn de zang, het doet me verder niets.Maar aan de andere kant past het erg bij de (koude) muziek en storen eraan doe ik me ook niet, maar dat weerhoudt me er wel van om meer dan 4* te geven.

avatar van eightynine

bennerd is een hater.

avatar van bennerd
1,5
Jazeker, en het is allemaal de schuld van Rhythm & Poetry. Net wat fragmenten herbeluisterd, blijk ik het nog steeds niet te trekken. Gelukkig is Tricky nog net dat beetje erger.

avatar van eightynine

Andere platen van Portishead ook niet? Niet dat ik je aanmoedig om elders ook het gemiddelde omlaag te trekken, trouwens.

avatar van bennerd
1,5

Andere platen heb ik nog niet geprobeerd. Verschillen die qua geluid veel met dit album?

avatar van Teunnis
Teunnis (moderator)
Vooral het debuut verschilt flink. Veel warmer geluid. Maar niet veel vrolijker. Meer jaren '90 triphop-geluid.

avatar van UnknownPleasure
laatst na een lange pauze weer naar geluisterd tijdens een grote wandeling, en nu trouwens weer. echt prachtig, met zoveel gevoel en goede timing zijn er die ijle, beangstigende, drukkend en prachtige geluiden, en de stem van Beth juist geweldig op dit album.

avatar van Ronald5150
Dit is niet een genre dat mij echt interesseert of boeit. Portishead is daarop een van de uitzonderingen.Debuutalbum ”Dummy” vind ik prachtig en hoewel ik de titelloze opvolger iets minder vind, is die zeer zeker intrigerend. Datzelfde gevoel heb ik bij ”Third” ook. Op ”Third” wordt de voor Portishead kenmerkende dreigende en beklemmende sfeer verder uitgewerkt. De stem van Beth Gibbons past hier perfect bij. Wel vind ik door dat grimmige karakter dat de muziek wat van me gaat vervreemden, zeker in tegenstelling tot ”Dummy”. Het komt zelfs wat afstandelijk en klinisch op me over. Ook heb ik het vermoeden (ik kan het mis hebben overigens) dat alles uit de computer komt. Op ”Dummy” hoorde ik bijvoorbeeld nog een gitaar. Ondanks dat het intrigerende muziek blijft, vind ik ”Third” de minste van Portishead.

avatar van Teunnis
Teunnis (moderator)
Ronald5150 schreef:

Grappige is dat deze plaat juist minder electronica en meer rock is dan Dummy. Dat blijkt ook wel uit dit tv-concert (vergelijk de instrumenten bij de Dummy-nummers eens met de Third-nummers). Maar ik snap je gedachte wel. Dummy heeft een hele warme (of beter gezegd: broeierige) sound, terwijl ze op Third zo koud mogelijk proberen te klinken. Die kille en industriële sound doet denken aan electronica (en natuurlijk maken ze ook wel gebruik van electronica, maar dat deden ze op Dummy ook).

avatar van Chameleon Day

avatar van IllumSphere
Chameleon Day schreef:
Het wordt hoog tijd voor een nieuw album!.....zo dat is eruit!!

Ik kan niet anders dan dit beamen.

avatar van popstranger
Chameleon Day schreef:
Het wordt hoog tijd voor een nieuw album!.....zo dat is eruit!!

En ondertussen nog maar eens genieten van deze plaat… Wat een prachtalbum!
Dat moest er ook uit!

avatar van Frenz

De eerste van Portishead ken ik al uit een grijs verleden, raakte me toen niet al te zeer

Na een pagina of 6,7 hier lezen is de verwachting m.b.t. dit album hooggespannen: ben met de eerste luisterbeurt bezig

Blanco luisteren is geen optie meer, niet altijd handig

[edit] phoe, heftig, verwarrend en intrigerend, prachtig einde sowieso, gek genoeg een Doors associatie bij Threads

avatar van Maartenn
Ik snap wat Frenz beschrijft. Dit album is heftig, verwarrend en intrigerend, zeker als je zoals ik ook, gewend bent aan het geluid van Dummy. Het gevierde Rip en Machine Gun zijn krachtige songs waar je iedere keer wat nieuws in hoort. Helaas zijn er ook wat teveel momenten waarop ik afdwaal met mijn gedachte bij dit album, waar Dummy me wel voor de volledige speelduur blijft bekoren. Ik zal wel altijd een haat/liefde verhouding houden met Portishead.

avatar van matthijs
Wat een constant hoog niveau - ongelofelijk!

avatar van hogweed
Niet lang na de release had ik de cd in huis. Hunter en Machine Gun sprongen er in positieve zin uit; de andere nummers kostten mij meer moeite. Na verloop van tijd belandde het album in de vergetelheid. "Op enkele nummers na. niet echt aan mij besteed", was zo'n beetje mijn conclusie.

Kort geleden heb Third weer eens afgespeeld, en het was net alsof ik toen 'het licht zag', want ik werd vanaf de eerste tonen van Silence meegesleurd door de muziek en was na het wegsterven van Threads weer 'terug op aarde'. Een geweldige luistertrip... Vanaf dat moment klinkt deze regelmatig uit de speakers. Dit is allesbehalve een allemansvriend, maar voor mij een boeiend en meeslepend album.

avatar van matthijs
Wat een luilekkerland voor de oren, deze plaat.