Portishead - Third (2008)

Rock / Electronic

9. Small (6:53)
  10. Magic Doors (3:38)
  11. Threads (5:47)
Musicguru
Hahaha, ja mijn eerste luister ervaring was ook precies zo... is dit 10 jaar wachten waard geweest?? Maar ik denk dat ik hem morgen onderweg naar werk nog even lekker opzet. Even op de iPod gemikt en verder doorgronden. Makkelijke kost is het zeker niet.

avatar van oruiz
De slechtste plaat van 2008 tot nu toe. Wat een lange zit zeg, totaal niet-boeiende muziek. Met zangeres met zeikstem. ik kraak niet graag albums helemaal af, maar bij dit album zie ik me genoodzaakt. Een 2.

sxesven
Deze plaat lijkt elke keer weer voorbij te vliegen alsof het tien minuten zijn. Hoe smaken toch kunnen verschillen, hoe beleving toch anders kan zijn. Voorlopig dus nog steeds de 4,5*, hoewel ik redelijk serieus de 5* overweeg. Die komt er nog even niet van omdat de plaat nog te recent is en ik altijd bang ben er minder plezier aan te gaan beleven als die 5* er eenmaal staat, omdat het dan plots zo'n verheven plaat is en waarom-is-dat-nu-eigenlijk-zo en schort-er-eigenlijk-niet-iets-aan en zo meer. In ieder geval, ik vind 'm echt ontzettend, ont-zet-tend goed. Voorlopig #1 van dit jaar.

musiccracker
deze cd is het beste wat ik dit jaar al heb gehoord,laat ons zegge dat ze gewoon meegaan met hun tijd met dit album na 10 jaar! halfje erbij 5...het is natuurlijk even wennen;eerste beluistering was zeker al een hoge score maar wat het met je doet na een aantal beluisteringen is merkwaardig dikke 5

avatar van andré
Ik kan dat wel waarderen hoor deze verdeelde meningen. Bij mij neigt het album al aardig richting 5* Zeker na het sublieme optreden gister in de HMH. Anderhalf uur kippenvel...

avatar van levenvergeten
Ik vind deze plaat ook veel bijzonderder dan Dummy. Waar dat een goede plaat was, is dit misschien wel een erg goede plaat.

De begeleiding is iets experimenteler en dat maakt het erg interessant. Dat 'geschiet' in Machine Gun bijvoorbeeld klinkt erg goed, een mysterieuze zwijmelstem maakt het dan helemaal af.

avatar van luc011190
andré schreef:
Zeker na het sublieme optreden gister in de HMH. Anderhalf uur kippenvel...

Lucky you

Musicguru
Hij begint iets meer te groeien bij mij. Vind vooral The Rip ge-wel-dig! De opbouw, de overgang en de lyrics/vocals. Errug mooi. Ik durf hem nog steeds niet te raten, maar dat gaat niet lang meer duren. Maar het jaar is goed van start gegaan. De nieuwe dEUS is ook erg sterk. Tel daar Adele, Ane Brun, Madrugaa enz. bij op en ik weet dat ik het weer zwaar krijg met de eindlijst... .

Ik heb meer met hun oude sound; prima dat ze durven te vernieuwen, maar mij overtuigt het niet. Wel leuk dat velen op dit album wel positief reageren, geniet er van en koester dit album. Gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde.

P.S. Ik hoop nog steeds op een album als Dummy.

avatar van Kos
Kos
Oef, dit is wel enorm wennen zeg...

Ik heb het idee dat dit album muzikaal een stuk minder interessant is dan de vorige albums(paar stukken uitgezonderd).
Of ik heb gewoon niet zoveel meer met dit soort muziek, geen idee.

Beitel
@deric raven: Verwacht dat maar niet. Ergens had ik gelezen dat ze altijd muziek als 'mind-fuck' wilden gebruiken en dit is alleen maar een meer uitgekristalliseerde vorm daarvan.

Hoe meer ik het luister, des te meer ik denk dat het toch wel hun 'Mezzanine' kan zijn. Ze missen iets dat je echt de muziek intrekt, maar telkens wanneer ik een nummer van het album opzet weet het me te verrassen. Bijzondere composities, bedoeld om je eventjes helemaal gaar te laten worden.

avatar van MacManus
Weet het niet met dit album. Stem irriteerd me nu opeens extreem veel. Had ik bij de vorige albums helemaal niet of een stuk minder. Even luisteren op een ander moment ben over het cijfer nog lang niet uit.

avatar van cbokhove
Ik vinde beats maar zo zo. The Rip is geweldig, beetje Kraftwerk in de tweede helft. Vind Dummy vooralsnog veel beter.

avatar van StuF
heel bijzonder dit, maar kan er weinig mee nog. ik mis vooral het zwoele van Dummy.
hypnotiserend is t nog steeds, maar zo duister ineens. tot nog toe moet ik daar heel erg aan wennen.
we blijven luisteren...

Volgens mij heb je het niet helemaal goed begrepen als je van Portishead een nieuwe Dummy verwacht had.

Third is een soundtrack een stervende wereld.

Mordor
We carry on is een steengoed nummer. Nu een aantal keren gedraaid en de postpunk waar Chameleon Day aan refereerde hoor ik er ook in terug. Rest van het album kom ik later op terug, moet nog beluisterd worden.

avatar van douwens
Ik ben zoals de meeste hier ook een groot fan van Dummy.
Dit album heeft mij in beginsel echer (nog) niet overtuigd. Maar ik denk dat dit zo een plaat is die je meerdere malen dient te beluisteren.
Wat me wel opvalt is dat de stem van Beth Gibbons wat klaaglijker in het gehoor ligt dan op voorgaand werk.
Ik vind het qua geluid overigens wel gewoon een echte Portishead plaat hoor, alleen geeft deze plaat een wat minder prettig gevoel mee. Het is wat zwaar en deprimerend.
Al met al vind ik de sound wel ok, alleen moet ik vooral wennen aan het stemgeluid van Gibbons. Deze ligt mij dus minder prettig in het gehoor op deze plaat.
Silence, the Rip en We carry on springen er in positieve zin wel tussenuit.
Vooralsnog een voorzichtige 3* voor deze plaat. Ik moet denk ik nog even door de complexiteit heen bijten..

Joy
eerst indruk, mm, borduurt verder op...moest dit 11 jaar wachten?

toch is small een erg mooi nummer

de rest kan ik nog niet veel mee

Vanavond bij Jools.

avatar van cbokhove
Wat zingt ze toch weer goed. Hij groeit wel. O ja, hoor ook Scott Walker.

avatar van orbit
Dat nummer klonk best goed bij Jools (Machine Gun), inderdaad een beetje de electro van de 80s geluid..

avatar van Chameleon Day
Dit is echt geen verkeerde schijf, orbit! Ga maar eens meer hiervan beluisteren, zou je zo maar eens kunnen bevallen.

avatar van orbit
Zal ik eens gaan doen, dit klonk alvast een stuk strakker en cleaner dan die verlopen sound van dummy.. en lekker donker inderdaad.

avatar van Chameleon Day
...nou luister Dummy ook nog maar eens een keer....echt niet zo slecht hoor (maar wel de minste).

avatar van orbit
Die heb ik in de jaren 90 genoeg geluisterd.. wat een vervelend recycle truukje vond ik dat. Beetje verlopen nachtclub koppelen aan wat hip klinkende (inmiddels allang niet meer trouwens) hiphop beats en gescratch. Toen leuk voor de achtergrond bij studentenfeesjes, maar inmiddels zwaar overleefd.
Maar ik zal deze beslist een kans geven, de stem van Gibbons klonk nu ook een stuk minder overdreven.

orbit schreef:
Maar ik zal deze beslist een kans geven.

Wat? Geloof je me niet?

Tuurlijk wel.

Maar na je vernietigende oordeel over (het geweldige) Dummy kan ik je verzekeren dat je na drie nummers bent afgehaakt, er heeft geen stijlbreuk plaatsgevonden of zoiets. Zeer herkenbaar Portishead.

avatar van Chameleon Day
Herkenbaar ja, maar zeker geen Trip Hop a la Dummy meer. Portishead heeft zich nmm duidelijk laten inspireren door de post-punk/electro van de jaren 80 (vooral in het nummer 'We Carry On', maar bijv. ook in 'Machine Gun').

avatar van orbit
Nouja, ik laat de boel wel op me inwerken.. die nieuwe invloeden tov die melige triphop uit de jaren 90 intrigeren me wel. Maar er zijn natuurlijk plenty artiesten die met dat soort invloeden werken nu (met het risico dat het ook een belegen truukje is over 5 jaar ). Dat ene nummer beviel me vooralsnog wel. We'll see.