Van Halen - Diver Down (1982)

Label: Warner Bros.

1. Where Have All the Good Times Gone! (3:07)
  2. Hang 'Em High (3:30)
  3. Cathedral (1:23)
  4. Secrets (3:27)
  5. Intruder (1:40)
  6. (Oh) Pretty Woman (2:55)
  7. Dancing in the Street (3:46)
  8. Little Guitars (Intro) (0:42)
  9. Little Guitars (3:49)
  10. Big Bad Bill (Is Sweet William Now) (2:45)
  11. The Full Bug (3:21)
  12. Happy Trails (1:05)
avatar van iggy
Maar waarom ben je nu op deze plaat Buiz? Ik word namenlijk juist vrolijk van Diver Down.

avatar van ricardo
Ach full bug en hang em high zouden op fair warning ook niet misstaan hebben en zijn in mijn ogen zeker van halen krakers.

Je zou het album slecht of wat minder kunnen noemen, maar je kunt niet zeggen dat er geen afwisseling inzit, want dat is juist het sterke punt van dit album vind ik.

Pretty woman vind ik nog best aardig, maar net als dancing in the street eigenlijk gewoon een vuller, anders was het gewoon te weinig geweest om nog van een volwaardig album te kunnen spreken. Haal je die 2 covers weg, dan lijkt het tenminste nog ergens op, wel kort, maar minder ergernis.

De koek was gewoon op om nog een volwaardig album te kunnen maken, eigenlijk staan er in mijn ogen dan ook maar 2 echte toppers op.

Na dit album gingen de keybords meer de overhand krijgen.

Niet echt mijn ding bij dit soort muziek.

avatar van vielip
Door de huidige discussie bij dit album ben ik 'm maar weer eens gaan luisteren. En eerlijk gezegd is 'ie helemaal zo slecht niet. Oké het is één groot onsamenhangend geheel en er zit geen lijn in. Maar is geen lijn ook niet een lijn?
De nummers waar ik echt niks mee kan zijn eigenlijk alleen Big bad Bill en Happy trails. De rest is goed luisterbaar met Secrets, Hang 'em high en Little guitars zelfs als behoorlijke Van Halen kneiters! The full bug (gaaf die harmonica!), Pretty woman en Where have all the good times gone zijn misschien niet bijzonder maar irriteren ook niet. En de diverse (gitaar) intro's zijn natuurlijk klasse. Wil ik tot slot nog even een lans breken voor Dancing in the street. Heerlijke groove gooien ze in dat nummer vind ik. Zo relaxed en tegelijk swingt het als een tiet! Waarom dan 'maar' 2½ *? Tsja, vergeleken met voorgaande en hierna komende albums is dit wel de minste vind ik. Het zijn wel erg veel covers en intro's en zoals al eerder aangegeven komt het allemaal niet erg samenhangend over. Het is niet echt een album op de één of andere manier.

buizen
iggy schreef:

Ja. de muziek is wel zomers en vrolijk maar geen topsongs voor deze hardrockband. Vind het gewoon jammer dat een topband als Van Halen een karige drie sterren 'behaalt' met dit album.

avatar van ricardo
Ben het met vielip eens en heb hezelfde bij deze wel een beetje, met big bad bill en happy trails kan ik ook helemaal niets mee. En dancing in the street valt me eigenlijk enorm mee als je hem zo hoort, maar die titel he haha.

Had hem al een hele tijd niet meer gehoord, tot vanmiddag, maar valt eigenlijk wel mee, als je hem een tijd niet gehoord hebt ga je er steeds negatiever over denken ook.

Ik vind deze wel minder dan hun 4 voorgaande albums, maar ook minder dan de 2 die hierna kwamen.

Het debuut blijf ik echt superieur vinden, dat niveau hebben ze over een compleet album nooit meer gehaald met wat voor volgend album dan ook.

avatar van gigage
Eigenlijk is het een EP van 4 songs aangevuld tot een half uur met wat intro instrumentaaltjes , 3 covers en 2 funnies. haha, ik maak maar een geintje

Cured
Uitstekende omschrijving.

avatar van vielip
Ja eigenlijk wel inderdaad!

avatar van Bollieblauw
Mooi clippie Iggy. Dit is een legendarisch mini optreden van Eddie in bloedvorm. Was op een avond ter ere van Les Paul in 1988. Hij is ook nog eens flink bezopen, al is daar niets van te merken in zijn spel. Er zijn ook wat langere versies te vinden waarin hij met compleet dubbele tong vooraf een praatje met zijn held Les Paul maakt. Prachtige beelden. Wat is die kerel toch steengoed.

buizen

Beetje Yngwie Malmsteenachtig bijna.

Malmsteen???

avatar van Bollieblauw
Malmsteen mag de schoenveters nog niet vastmaken van Eddie. En daarnaast: compleet verschillende stijlen. Als je Malmsteens zenuwachtige gepriegel op de vierkante millimeter tenminste een stijl kan noemen.

avatar van De buurman
Mwah.... Malmsteen is bepaald geen prutser. Tikkie eenzijdig, en hij kan geen nummers schrijven. Maar hij was jarenlang shredder no.1.

Eddie Van Halen was een vernieuwer en schreef eigenhandig een heel nieuw hoofdstuk in het Grote Gitaarboek.

avatar van iggy
Een prutser is Malmsteen zeer zeker niet. Maar ben het wel met Bollie eens dat beide gitaristen een geheel verschillende stijl hanteren. Ik hoor ook absoluut geen Malmsteen terug in die clip van Eddie.

avatar van vielip
Malmsteen is ook geweldig maar dan in een heel andere categorie. Eddie is echt van de buitencategorie, Malmsteen is 'gewoon' goed. Ik mag zijn albums t/m Fire and ice in ieder geval graag horen zo af en toe.

avatar van Bollieblauw
Ik zeg nergens dat Malmsteen een prutser is. Maar ik klink wel als een Toto-fanboy in mijn post, hahaha. Kom niet aan Eddie! Ik snapte alleen de vergelijking totaal niet. In geen enkel opzicht. Ik vind het nr 1 shredder zijn overigens geen compliment. Zit wat weinig diepgang in die muziek, om het zachtjes uit te drukken. Er was ooit een absoluut hilarisch "instructiefilmpje" van een nagesynchroniseerde Yngwie Malmsteen op Youtube te zien. Maar zijn hoogheid Master Shredder heeft het eraf laten halen wegens totaal gebrek aan zelfspot.

avatar van De buurman
Eens hoor, ik hoor hier ook totaal geen Malmsteen in. Mooi clipje ook. Youtube staat vol met prachtig Van Halen materiaal nauurlijk.

avatar van gigage
Erg jammer dat ze Nederland meer dan 10 jaar lang links (danwel rechts) hebben laten liggen (80-93) met hun concerten.

avatar van LucM
Duidelijk hun minste album tot dan toe, de inspiratie begint op te raken en Van Halen zoekt zijn toevlucht in (meestal) matige covers. De eigen songs vind ik niet veel beter met enkele instrumentale opvullers in een album dat nauwelijks langer dan een half uur duurt.

avatar van namsaap
Deze LP van Van Halen had ik nog niet en kon ik dit weekend voor een klein prijsje meenemen.

Gezien de waardering op MuMe had ik al gewaarschuwd moeten zijn maar zo matig kan een VH-album toch niet zijn? Wel dus....... Een album dat onder druk van de platenmaatschappij voor bijna de helft is volgepakt met matige covers, waar zelf het gitaarspel van Eddy geen redding kan brengen. Van de 7 eigen nummers zijn er 3 instrumentaaltjes die niet ter zake doen en dan blijven er dus vier volwaardige eigen nummers over die prima te pruimen zijn. Dat was een mooie EP geweest.....

avatar van milesdavisjr
Wat mij betreft de zwakste worp van de heren uit de gehele discografie van Van Halen. Zelfs III vind ik nog wat beter terwijl dat al een zwakke broeder is. Diver Down is een losse verzameling covers, magere instrumentale songs en een aantal redelijke 'eigen' songs maar ook niet meer dan dat. Het album voelt aan als een melig tussendoortje waarop weliswaar Eddie nog steeds goed uit de hoek komt maar het materiaal niet goed uit de verf komt.
Geen enkele song steekt er wat mij betreft tussen uit, een half uur vind ik in dit geval nog een lange zit. Gelukkig stak de de laatste plaat met Roth die hierna zou uitkomen beter in elkaar.

Een zwak album, meer valt er in feite weinig over te zeggen.