Van Halen - 5150 (1986)

Label: Warner Bros.

1. Good Enough (4:04)
  2. Why Can't This Be Love (3:48)
  3. Get Up (4:37)
  4. Dreams (4:54)
  5. Summer Nights (5:06)
  6. Best of Both Worlds (4:49)
  7. Love Walks In (3:02)
  8. 5150 (4:47)
  9. Inside (5:01)
avatar van vielip
Verrassend! Geinig om iemand dit nummer te horen noemen als 'één van de mindere nummers' op dit album. Meestal wordt ie tot de betere gerekend. Ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar je motivatie.

avatar van loneranger
Vielip,

Waarom ik '5150' een van de minste nummers vind is heel eenvoudig, het pakt mij niet. Ik heb er niet zoveel mee waarmee ik niet wil zeggen dat ik het slecht vind. De andere nummers ook op 'Inside' en 'Why can't this be love?' na doen gewoonweg meer met mij. Jij vindt het verrassend, voor mij niet zo vreemd. Ik ben altijd nogal tegendraads.

avatar van LucM
Met Sammy Hagar heeft Van Halen een doorstart gemaakt en dat levert hen een prima album op. Sammy Hagar vind ik een betere zanger dan David Lee Roth in die zin dat hij een groter stembereik heeft. Anderzijds heeft Sammy Hagar niet de humor van David Lee Roth.
Melodieuze hardrock waarbij de synthesizers functioneel zijn en niet zo overheersend als sommige nummers op de voorganger en natuurlijk het spetterende gitaarwerk van Eddie. De eerste 8 songs vind ik goed tot uitstekend (vooral de eerste twee), enkel het wat experimentele Inside vind ik minder geslaagd.

avatar van Faalhaas
De buurman schreef:
Hagar kan alleen maar full throttle. Is ook iemand die het van zijn inzet moet hebben, en niet van zijn talent of charisma zullen we maar zeggen.

Onzin, bij Montrose liet hij op sommige nummers ook een heel andere kant zien.

Montrose • Connection - YouTube

avatar van milesdavisjr
De eerste met Sammy, zeker geen slechte schijf en daarnaast is Hagar een duidelijk betere zanger dan Roth. Toch wringt het ergens, de laatste paar platen van Van Halen (1984) uitgezonderd waren niet van een hoog niveau maar op de een of andere manier was de 'funfactor' of hoe je het ook noemt altijd wel aanwezig. Op Hagar is weinig aan te merken, maar op de een of andere manier was Van Halen met Roth het swingende ondeugende broertje in de rockmuziek, met een hijgende, kreunende of croonende David die niet altijd even zuiver zong. Good Enough een energieke opener, Why Can't This Be Love blijft een lekkere meezinger, Get Up is druk maar maakt niet veel indruk, hierna wordt de plaat voor mijn gevoel wat stroperig. Veel nummers worden opgerekt tot (bijna) 5 minuten en het kakt allemaal een beetje in. Zeker geen slecht album, maar Van Halen werd nu wat meer mainstream met een bijbehorende sound en dat sprak en spreekt mij minder dan de voorgaande periode.

avatar van Funky Bookie
De eerste met nieuwe zanger. Ik vind Sammy vele malen beter dan Roth, maar de gilletjes en het gehijg was net zo'n onderdeel geworden van het VH geluid als de gitaar van Eddie. Het geluid is weer iets steviger dan op de voorganger en daarmee m.i. ook iets beter.

avatar van milesdavisjr

Precies dat, Hagar is vele malen beter maar Van Halen transfomeerde in een mainstream stadion act, zonder echt slechte albums uit te brengen met Sammy. Roth paste goed bij Van Halen met zijn rare fratsen en soms ook dito stemgeluid. Buiten Van Halen om heeft Roth ook geen potten kunnen breken, het speciale was eraf.

avatar van ZAP!
milesdavisjr schreef:
Wat is geen potten kunnen breken? Hij had toch flink succes met 'Eat 'Em and Smile' en 'Skyscraper'? Los daarvan vind ik dat 2 erg toffe platen en 'A Little Ain't Enough' was ook nog behoorlijk goed te doen.

En ik heb persoonlijk liever Van Halen met Roth dan met Hagar.

avatar van Johnny Marr
ZAP! schreef:

En ik heb persoonlijk liever Van Halen met Roth dan met Hagar.

Ik ook. Van Hagar =/= Van Halen.

Niet toevallig is dit het eerste middelmatige album van de heren, en niet toevallig is dit het eerste album zonder Roth. Maar ja, dat is natuurlijk mijn mening hé, Hagar heeft zeker ook veel liefhebbers.

avatar van ZAP!
Nou, deze krijgt van mij dan toevallig wel weer 5 sterren (zal ermee te maken hebben dat ik er indertijd als 12/13-jarige erg vrolijk van werd), maar de volgende maar 3,5*.

Hun debuut is en blijft - voor mij - hun beste. Zo ook met Foreigner en Boston

avatar van OzzyLoud
Destijds kwam het nogal als een schok voor mij dat Dave VH had verlaten (of andersom..) en was ook verrast dat een ene Sammy Hagar zijn vervanger werd. Van een flamboyante cocky entertainer die eigenlijk het gezicht van de band was naar een belegen rockzanger die ergens in de middenmoot meedeed.....
Hoe zou dit uitpakken? Zeker in Amerikaanse rockscene was dit het gesprek van de dag en ik was ook zeer sceptisch. Om maar met de hoes te beginnen, die is werkelijk fantastisch (1984 trouwens ook hoor..)!
Het verbeeldde een soort zelfvertrouwen uit, niets en niemand die VH wat kon doen.
En de muziek zelf?.... Om een lang verhaal kort te houden... toen vond ik het een machtige plaat. Ze waren "volwassen" geworden.... als party band begonnen konden ze met de nieuwe zanger doorgroeien.. nieuwe grenzen opzoeken. Met veel variatie in de nummers zelf, van harde rockers naar mid tempo nummers en een heuse ballad!... Nu ik na 34 jaar erop terugkijk klinkt het wel een beetje gedateerd. Veel albums met Dave hebben daar geen last van. En het is allemaal net niet... behalve dan Good Enough, Best Of Both Worlds en Dreams. Eddie speelt daarentegen wel nog steeds als de king of six strings. En Sammy vertoont eigenlijk net zoveel branie als DLR.
Al met al valt er wel veel plezier aan te beleven en zeker nog wel het luisteren waard, maar de magie was wel een beetje verdwenen en daar zou voorlopig geen verandering in komen.

avatar van De buurman
Buiten de nummers die je noemt vind ik de titelsong toch ook wel echt goed. Pijnlijk wordt het wanneer Sammy heel krampachtig “one of the guys” probeert te zijn. Zoals op Inside en Summer Nights (gitaarwerk wel zeer okay op deze!).

Vooral de drums maken dit een erg “eighties” album. Maar toen het uitkwam was het in ieder geval een geweldig statement: Van Halen leefde nog, en hoe!

De buurman schreef:

Dat probeerde hij niet. Dat wás hij ook. Kijk alle docu's, interviews en filmpjes er maar op na op youtube. Eén grote spontane en gezellige vriendenclub. En nee, ik geloof er werkelijk geen snars van dat dat opzet en ingestudeerd was! Dat hou je namelijk geen jaren vol lijkt me. Het was voor met name Eddie een complete openbaring om op zo'n manier met 'zijn' zanger om te (kunnen) gaan. Live resulteerde dat ook in waanzinnige shows waar de energie en vlammen vanaf spatten. Ja, de stijl werd iets verschoven. Maar eigenlijk ook weer niet. Want 5150 is 'gewoon' een logische opvolger van 1984 muzikaal gezien vind ik.

avatar van milesdavisjr

Eens met vielip, Eddie gaf het destijds ook regelmatig aan, moe van de fratsen van Roth.
Dat Hagar ook nog eens een betere zanger was dan good old Dave was ook nog mooi meegenomen. Het speelse funky geluid van veel platen met Dave werd echter wel ingeruild voor een mainstream benadering met een wat pompeuze productie tot gevolg. Hoewel de platen met Dave mij beter liggen vormt deze worp wel een sterke terugkeer, waarbij de koers wat werd bijgesteld en het plaatje ook nog eens een aantal krakers telt.

Wrathchild1
Ik vind dit hun beste met Hagar en is eigenlijk de enige die ik nog wel eens afspeel. Sterk album , al is het nog meer een stap in de mainstream. Dit ‘rockt’ nog prima.

Ik vond de opvolger OU812 ronduit teleurstellend hoewel ik die wel heb gekocht voor een prikkie ....

avatar van gigage
Als je "1984" mixt met "VOA" krijg je "5150" .
Een logisch vervolg op beide platen. Echter de door Ted Templeman beide geproduceerde albums in 1984 leidde niet naar de productiestoel van 5150. Dat verklaart deels de meer bombastische aanpak op deze schijf uit 1986.
Ted ging verder met Roth in zee en benadert het originele VH geluid best aardig op Eat m And Smile.
Alles subjectief uiteraard.

avatar van Edwynn
VOA?

avatar van Edwynn
Aha, zijn solospul ken ik niet echt. Heb enkel een verzamelaar die niet uitnodigt tot verdere verdieping.

avatar van gigage
Het oevre is nogal wisselvallig, inderdaad, en uber-Amerikaans. Maar VOA is best ok.

avatar van De buurman
vielip schreef:

Ik zie daarin toch een Sammy Hagar die heel erg stoer en cool probeert te doen. Mijn tenen krullen op als ik ‘m daar zie. Heb ik de laatste 20 jaar juist meer met Roth.

Als ik die Hagar tegenwoordig een Van Halen nummer hoor doen, denk ik: ik wou dat Wolfje hem had gebeld in plaats van Roth.

Wrathchild1
Ik houd ook wel van 5150 , maar 1984 was voor mij in ieder geval passender en ok qua ‘hardheid’ , ook met de keyboards erin. Het debuut en 1984 zijn duidelijk mijn favoriete Van Halen albums. Ik denk 5150 na de Roth era , ondanks Diver Down.

avatar van gigage
Nope, de gemiddeldes op deze site verteld het hele verhaal. Maar ja, ieder zijn meug.
Frapant is dat mr Hagar nog steeds op stap wil met de Sam & Dave VH-show. De man is ongeveer even oud als mijn moeder die geregeld van de fiets af ketst ( evenwicht) en al ca. 10 cm gekrompen is. Verder vindt ze puzzelen erg leuk maar dat zie ik Sammy nog niet doen. Is het leven in Cabo dan zoveel beter dan hier? Rust roest, of zoiets?

avatar van iggy
vielip schreef:

Niet helemaal waar. Tijdens (!!) de 1984 tour werd er door de Halens en Roth besloten dat Michael Anthony geen royalty’s meer kreeg uitbetaald. Na de dood van manager Ed Leffler in 1993 begon het gezeik min of meer tussen de Halens en Hagar. Van Halen nam Ray Daniels de schoonbroer van Alex aan als nieuwe manager. Hagar was het daar totaal niet mee eens. En liet zijn zaken behartigen door een eigen manager. Zo wilde Hagar niet op tournee gaan om Balance te promoten. Dit om Eddie de ruimte te geven om een heup operatie te ondergaan. Deze was al een paar keer uitgesteld. Maar Daniels wilde geld verdienen. Eddie bewoog zich voort tijdens de Balance tour in een golfwagentje. Om zodoende zijn heup te ontzien. Tijdens de opname van Humans Being (van de film Twister) liep het definitief mis tussen de Halens en Hagar. Een gezellig vriendenclubje was het al een tijdje niet meer.

gigage schreef:
Precies , ik laat mijn eigen waardering niet door de gemiddelden van een site
bepalen of jij wel ?

Enfin , het gaat nu meer over de band zo the lezen danwel Roth/Hagar

avatar van gigage
Uhh, nee, maar nu kwam het me wel goed uit

Haha...ok.

iggy schreef:

Ik had het ook meer over de periode rond 5150 Als je de filmpjes uit die tijd ziet dan zegt dat meer dan genoeg naar mijn idee. Dat het rond 1993 mis ging tussen Hagar en de Van Halens dat wist ik. Dat van die royalties en Anthony wist ik trouwens dan weer niet. Schrijnend en pijnlijk! Ik ken ze uiteraard niet persoonlijk maar ze (Alex en vooral Eddie) maken er een soort sport van om die 'good ol' Mike' als een eersteklas lamlul neer te zetten. Kan ik me met de beste wil ter wereld niks maar dan ook niks bij voorstellen...

avatar van iggy
vielip schreef:

Als je ook leest hoe dat gegaan is volgens hun oude manager Noel Monk dan val je (zonder alcohol ) van je stoel af. Met name Roth gedroeg zich als een grote EIKEL.

avatar van vielip
Tja Roth is natuurlijk een prima donna eersteklas dus daar kijk ik niet heel raar van op. Hoe geweldig hij als frontman ook was; als mens lijkt hij me een nogal 'eng' type eerlijk gezegd. Wie weet komt er ooit nog een boek van Anthony waarin hij alle verhalen vanuit zijn positie toelicht. Maar ben bang dat Mikey daar de persoon niet naar is om dat te doen.

avatar van Lonesome Crow
Alsof een brede Sammy Hagar de zware erfenis van Van Halen op zijn schouders voelt, zo lijkt de hoes te zeggen. Ik vond het destijds een prima album maar heb 34 jaar na dato uiteindelijk maar 4 songs geript van mijn exemplaar (2,4,7 en de titelsong).
Die 4 songs ijzersterk. Zo vind ik "Dreams" 1 van de beste Van Halen songs ooit.

"Good Enough" is wel heel erg 1 mid-tempo dreun, komt maar niet op gang voor mijn gevoel. De uitstekende solo komt daarin te laat.
"Get Up", snel en nerveusmakend, "Summer Nights" had prima laid back kunnen zijn maar teveel gefreak en gekloot erin.
"Best of both Worlds", alleen de solo prima voor de rest stuitend simpel en "Inside" te melig en veel te lang.

Vindt het de minste Hagar Van Halen plaat.

avatar van Von Helsing
Na 34 jaar nog steeds een ijzersterk album van Van Halen. Het album wordt mooi geopend door Sammy's imitatie van David Lee Roth en Sammy is inderdaad Good Enough voor Van Halen. De drie singles Why Can't This Be Love Love, Dreams en Love Walks In blijven ook anno 2020 dus overeind staan.

Summer Night, Best of Both Worlds, 5150, Get Up. Puik materiaal. Kwam in Amerika op 1 binnen en verkocht ruim 6 miljoen exemplaren. Er was leven voor Van Halen na het vertrek van Diamond Dave.