Van Halen - 5150 (1986)

Label: Warner Bros.

1. Good Enough (4:04)
  2. Why Can't This Be Love (3:48)
  3. Get Up (4:37)
  4. Dreams (4:54)
  5. Summer Nights (5:06)
  6. Best of Both Worlds (4:49)
  7. Love Walks In (3:02)
  8. 5150 (4:47)
  9. Inside (5:01)
avatar van vielip
Tja Roth is natuurlijk een prima donna eersteklas dus daar kijk ik niet heel raar van op. Hoe geweldig hij als frontman ook was; als mens lijkt hij me een nogal 'eng' type eerlijk gezegd. Wie weet komt er ooit nog een boek van Anthony waarin hij alle verhalen vanuit zijn positie toelicht. Maar ben bang dat Mikey daar de persoon niet naar is om dat te doen.

avatar van Lonesome Crow
Alsof een brede Sammy Hagar de zware erfenis van Van Halen op zijn schouders voelt, zo lijkt de hoes te zeggen. Ik vond het destijds een prima album maar heb 34 jaar na dato uiteindelijk maar 4 songs geript van mijn exemplaar (2,4,7 en de titelsong).
Die 4 songs ijzersterk. Zo vind ik "Dreams" 1 van de beste Van Halen songs ooit.

"Good Enough" is wel heel erg 1 mid-tempo dreun, komt maar niet op gang voor mijn gevoel. De uitstekende solo komt daarin te laat.
"Get Up", snel en nerveusmakend, "Summer Nights" had prima laid back kunnen zijn maar teveel gefreak en gekloot erin.
"Best of both Worlds", alleen de solo prima voor de rest stuitend simpel en "Inside" te melig en veel te lang.

Vindt het de minste Hagar Van Halen plaat.

avatar van Von Helsing
Na 34 jaar nog steeds een ijzersterk album van Van Halen. Het album wordt mooi geopend door Sammy's imitatie van David Lee Roth en Sammy is inderdaad Good Enough voor Van Halen. De drie singles Why Can't This Be Love Love, Dreams en Love Walks In blijven ook anno 2020 dus overeind staan.

Summer Night, Best of Both Worlds, 5150, Get Up. Puik materiaal. Kwam in Amerika op 1 binnen en verkocht ruim 6 miljoen exemplaren. Er was leven voor Van Halen na het vertrek van Diamond Dave.

avatar van milesdavisjr
Na de breuk met Hagar werden de bakens ietwat verzet, het is 1986 en de tijd is rijp voor producties met een vol geluid en met veel galm. Met Hagar aan boord worden de nummers serieuzer en verdwijnt de humor ook wat uit de muziek. Slecht is het zeker niet, maar het materiaal klinkt gewoon anders dan voorheen en ik moet zeggen, ik mis de gilletjes, kreuntjes, oeh's en ah's van Roth enigszins alhoewel ik Hagar altijd een betere zanger heb gevonden. 5150 is echter wel een verdomd solide schijf, geen slechte song te bekennen, de solo's van Eddie zijn uitstekend en Hagar maakt een prima indruk. Met 5150 kwamen echter ook de eerste powerballads om de hoek kijken, en hoewel nummers als Why Can't This Be Love en Love Walks In een dikke voldoende halen geeft het de plaat ook een wat ander karakter.

Tussenstand:

1. Van Halen
2. 1984
3. Fair Warning
4. 5150
5. Van Halen II
6. Women and Children First
7. Diver Down

avatar van rider on the storm
Oef, Why can’t this be love, heerlijk nummer.
Verder gewoon een lekkere plaat.

Geen topalbum maar zet hem toch zo af en toe graag op. Pak deze bijvoorbeeld eerder dan Woman and Children First. Wellicht door de wat luchtigere vibe.

avatar van ZAP!
Deze plaat heb ik heul, heul, heul erg veel gedraaid vroeger. Zoveel dat bijna alles nu als een warm bad aanvoelt, los van 'Why Can't...', 'Dreams', 'Love Walks In' en nog wat stukken hier en daar die ik zo ook wel kan dromen.
Heb zelf even de mogelijkheid niet, maar deze moet je heel hard draaien. Toch lijkt vijf sterren wat aan de hoge kant. Ga 'm binnenkort nog es op het juiste volume draaien en hak dan de knoop wel door...

5150, SISO, Ziezo? Had met de Nederlandse link gekund, maar nee: 5150 is police code for an escaped psychiatric patient. (bron), hoewel iemand daar in de comments net even iets anders zegt: Actually 5150 is the code for involuntary psychiatric hold.... de tekst van liedje '5150' is dan weer een verzoenend liefdesliedje.

avatar van ricardo
Dit is nou typisch een 3.5* album vind ik! Kwaliteit en perfectie te over, en geen foutje in te bespeuren, maar dat is ook het probleem met deze vind ik, gewoon niet spannend genoeg, alles is even degelijk en binnen de kantlijn. Soms als ik in een VH bui ben zoals afgelopen dagen deze op cd weer eens opgezet, maar heel snel neig ik dan toch weer enorm naar hun debuut, dat is voor mij het album waar ik steeds weer uitkom in een VH bui. Heel vaak beluister ik niet meer albums van VH, maar als ik in een bui ben is het vaak maar een paar dagen, en dan zet je vaak toch altijd weer dezelfde albums op. Voor mij zijn er eigenlijk maar 4 essentiele VH albums, en dat zijn het debuut, Women And Children First, Fair Warning en 1984. De rest maakt mij niet zo heel veel uit.

avatar van vielip
Ik ben blij dat ik niet aan lijntjes doe...