Van Halen - 5150 (1986)

Label: Warner Bros.

1. Good Enough (4:04)
  2. Why Can't This Be Love (3:48)
  3. Get Up (4:37)
  4. Dreams (4:54)
  5. Summer Nights (5:06)
  6. Best of Both Worlds (4:49)
  7. Love Walks In (3:02)
  8. 5150 (4:47)
  9. Inside (5:01)
avatar van De buurman
Op 5150 zijn juist de "serieuze" stukken (Dreams, Best Of Both Worlds, 5150) het sterkst. De meer "fun" nummers zijn toch een tikkeltje geforceerde "fun". Dat speciale, zomerse, onbevangen gevoel, het echte Van Halen toes in the sand and a drink in my hand gevoel, dat krijgen ze alleen met Dave over de bühne. Muzikaal ligt het album redelijk in het verlengde van 1984.

avatar van freakey
ricardo schreef:
Bedoel je 1984 en a different kind of truth?

Hou je maar van de domme Ricardo...

De buurman schreef:

Dat mag jij vinden maar ik krijg dat geweldige gevoel toch echt binnen een seconde als ik Summer nights hoor! Roth mocht willen dat het een nummer uit zijn VH tijd was...

avatar van De buurman
Dat nummer heeft inderdaad wel het echte Van Halen gevoel, zonder meer. Had zo op Diver Down of 1984 kunnen staan.

avatar van Bollieblauw
Summer Nights was al geschreven was ver voor 5150, maar de band is er nooit aan toe gekomen is om de plaat daadwerkelijk met David op te nemen.

avatar van vielip
Kijk, dat verbaasd me dus niks! Zat ik toch aardig goed

avatar van ricardo
Is dit nu het meest stevige album met Sammy, of zijn FUCK en balance nog steviger dan deze?

avatar van Edwynn
Het ligt er maar aan wat je onder 'stevig' verstaat. Dat vind ik op 5150 nogal meevallen allemaal. Qua composities vind ik het een logisch vervolg op 1984. Meer songgericht en minder flamboyant en explosief als de vroege periode. OU812, For Unlawful Carnal Knowledge en Balance trekken die lijn nog verder door. Langere songs met veel aandacht voor de meezingbaarheid. Qua stevigheid ontloopt het elkaar niet veel. Ik vind het wel toffe albums, maar ik beaam het wanneer er gezegd wordt dat Van Halen sinds de komst van Hagar zich meer en meer in een standaard hardrockschitt hijst.

avatar van ricardo
Ik vind de Sammy periode en dan met name dit album en de Sammy nummers die ik ken van de verzamelaar best of both worlds een stuk puntiger en vlotter klinken, meer To The point eigenlijk.

Met roth klinkt het alles mij wat trager en lomer in de oren, tenminste veel nummers wel, maar vooral de eerste 4 albums is alles wel duidelijker te onderscheiden, de zangstem, gitaarwerk, bass en de drums.

Toch bevalt de roth periode mij beter dan de Sammy periode, want zijn stem klinkt zo heerlijk machtig.

Dit had in mijn optiek ook zo een Whitesnake album kunnen zijn, in die zin is het niet opvallend en klinkt het allemaal redelijk doorsnee allemaal.

avatar van Edwynn
Whitesnake-album? Dat vind ik wel wat ver gaan. Van Halens geluid is uit duizenden herkenbaar. Het is alleen dat het songmateriaal veel gemakkelijker te behappen is dan voorheen. Maar eigenlijk werd die lijn al op 1984 ingezet.
Maar ik merk al wel dat jouw definitie van stevig niet de mijne is. Met stevig bedoelde ik in elk geval niet het puntig en to the point zijn, maar meer hoe hard de conussen klappen als je de volumeknop opendraait.
Ofschoon ik Van Halen met Roth meer to the point en dus vlotter vind dan de Van Halen met Hagar. Ik vind beide periodes zijn charme hebben. Alleen lijkt het mij dat de Rothperiode one of a kind is.

Voor wat betreft 5150 heb ik altijd een zwak gehad voor Dreams. Een iconische hardrocktrack met een ongekende bravoure met opnieuw een synththema dat tot in de lengte van dagen in je hoofd blijft spoken. Dat in schril contrast met de overheerlijke zonnige rampestamper Get Up. Why Can't This Be Love is vermakelijk maar heeft te kampen met een afschuwelijk intermezzo. Love Walks In is zo'n track die pas ging leven toen ik de versie op Live Right Here Right Now hoorde. Een typische sentimentele ballade. Erg Amerikaans. Maar toevallig heb ik daar wel een zwak voor.

ricardo schreef:

Ik vind F.U.C.K. en Balance een stukkie steviger dan 5150 en OU812. Minder die typische, zonnige Van Halen sound, als je het mij vraagt.

avatar van vielip
Ik vind FUCK van de Sammy albums ook wel het heftigst klinken geloof ik. De sound is lekker log en lomp op dat album waardoor het lekker heavy overkomt. Zeker voor Van Halen begrippen.

avatar van Ronald5150
Na het vertrek van David Lee Roth wordt Sammy Hagar aangesteld als de nieuwe zanger van Van Halen. Hagar is geen rookie meer, en heeft zelfs al een aanzienlijke CV opgebouwd als zanger van Montrose, maar ook als solo-artiest heeft hij al de nodige successen geboekt. Gelukkig is Hagar een heel andere zanger dan Roth. Gelukkig maar, want ik zit in ieder geval niet te wachten op een Roth imitator. Er is immers maar een Diamond Dave. Technisch vind ik Sammy Hagar een veel betere zanger dan Roth, maar ik heb geen uitgesproken voorkeur. Beide era’s hebben hun eigen charmes en ik kan dus van beide Van Halen periodes even goed genieten. Met Hagar in de gelederen klinken de Van Halen liedjes traditioneler qua opbouw en is het allemaal wat toegankelijker. Geen kritiek, want ook daar houd ik wel van. Daarnaast is het de jaren 80, dus tijd voor keyboards. Op ”1984” deden deze al hun intrede, maar op ”5150” vind ik het resultaat beter. ”Why Can’t This Be Love” en ”Dreams” zijn geweldige liedjes. Maar ook qua gitaarwerk valt er meer dan genoeg te genieten. Ik bedoel ongeacht wie de zanger is, we hebben het natuurlijk wel over Eddie Van Halen. ”Summer Nights”, ”Best of Both Worlds” en ”5150” zijn geweldige gitaartracks. ”Get Up” gaat zelfs even heerlijk in de overdrive. ”Inside” is een raar liedje, maar wel vermakelijk, en tegelijkertijd overbodig. Al met al is ”5150” gewoon weer een heerlijk Van Halen album. Het vertrek van Roth heeft de band geen windeieren gelegd. De populariteit bleef ongekend en ook commercieel gezien werd Hagar positief ontvangen. Die hard fans zullen ongetwijfeld een voorkeur voor Roth hebben. En ondanks dat ik dat best begrijp ben ik blij dat ik ook Van Hagar heb meegemaakt. Het heeft mooie muziek opgeleverd en ”5150” bewijst dat.

buizen
Tja, ik heb ook niet veel met Hagar in Van Halen. Die broeken ook, die ze opeens gingen dragen on stage. Maar dit terzijde.
Van Sammy Hagar heb ik hier nog een fantastisch oud album liggen (Loud and Clear), die zet ik toch liever op dan deze Van Halen.

Ronald5150 is het toeval dat de albumtitel in jouw nickname verweven is?

buizen schreef:
Ronald5150 is het toeval dat de albumtitel in jouw nickname verweven is?

Nee, geen toeval. Ik ben een Van Halen fan, van alle era's overigens. Dus die toevoeging van 5150 leek me een mooie manier om dat duidelijk te maken. Het is dus niet alleen gerelateerd aan dit album of Sammy Hagar.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ah, raadsel opgelost...

BoyOnHeavenHill schreef:
Ah, raadsel opgelost...

Heeft het je zo lang bezig gehouden dan?

avatar van BoyOnHeavenHill
Door de mand gevallen!

avatar van haythijs
De opening van dit album heb ik altijd wel als een geintje ervaren van de band en Sammy naar hun fans. Dames en heren, hier is hij dan, uw nieuwe frontman. Hello Baby!!!

avatar van iggy
Nou dat was meer een sneer naar Dave.

Cured
Dat laatste nummer ook, Inside.

avatar van Edwynn
Interessant. In welk opzicht?

Cured
Dat het meer om de inhoud moet gaan en niet om de show en het gebral van een type als Roth was, bij het aanstellen van een nieuwe zanger.

avatar van Edwynn
Ach ja, obvious. Dat haalde ik wel uit de tekst, maar dacht niet direct aan Roth.

avatar van De buurman
Welnee, ze willen demonstreren dat ze ook heus wel fun zijn zonder Roth. Tamelijk geforceerd en ook een beetje zielig.

Cured
Jawel, maar niet met zo'n one-man man als Roth. Zoals Sammy zingt: I guess less is more (ook een verwijzing naar Davids bizarre, overdreven kledij en gebral,overschreeuwen). De Van Halens hadden op laatst steeds meer de pest in over zijn gedrag in het algemeen en op de bühne in het bijzonder. Het was al jaren aan het zinken, het Van Halen Mark I schip; het was geen band meer, maar een solo-entertainer met drie muzikanten om hem heen.

avatar van iggy
Sammy zijn kledij werd op een gegeven moment even belachelijk als die van Dave.
Maar het is een feit dat de Halens zich al jaren behoorlijk aan het storen waren aan het gedrag van Roth.

iggy schreef:
Sammy zijn kledij werd op een gegeven moment even belachelijk als die van Dave.
Ja, dan vond ik het Dave toch beter staan . (Sammy was trouwens ook een stuk ouder; hij was al een jaar of 40 zowat volgens mij, toen hij erbij kwam).

Cured schreef:
Ja, dan vond ik het Dave toch beter staan .

Dat sowieso ha.
Maar wat vindt je zelf trouwens van deze plaat?

Cured
Ik heb 'm ook en was destijds niet zwaar teleurgesteld. Er zijn wat nummers die ik minder vind, maar al met al toch wel een geslaagde come-back. Ik denk 3,5 ster of iets dergelijks.