MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Radiohead - The Best Of (2008)

mijn stem
3,75 (241)
241 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Parlophone

  1. Just (3:54)
  2. Paranoid Android (6:23)
  3. Karma Police (4:21)
  4. Creep (3:59)
  5. No Surprises (3:49)
  6. High and Dry (4:20)
  7. My Iron Lung (4:36)
  8. There There (5:23)
  9. Lucky (4:20)
  10. Fake Plastic Trees (4:52)
  11. Idioteque (5:09)
  12. 2+2=5 (3:19)
  13. The Bends (4:04)
  14. Pyramid Song (4:51)
  15. Street Spirit (Fade Out) (4:12)
  16. Everything in Its Right Place (4:11)
  17. Airbag * (4:44)
  18. I Might Be Wrong * (4:54)
  19. Go to Sleep * (3:21)
  20. Let Down * (4:59)
  21. Planet Telex * (4:19)
  22. Exit Music (For a Film) * (4:24)
  23. The National Anthem * (5:51)
  24. Knives Out * (4:17)
  25. Talk Show Host * (4:14)
  26. You * (3:29)
  27. Anyone Can Play Guitar * (3:37)
  28. How to Disappear Completely * (5:56)
  29. True Love Waits [Live in Oslo, 2001] * (5:02)
toon 13 bonustracks
totale tijdsduur: 1:11:43 (2:10:50)
zoeken in:
avatar van platedraaier
Aurum schreef:
Thom Yorke doet pittige uitspraken over vroegere maatschappij Woedend is Radiohead voorman Thom Yorke op zijn voormalige platenbaas. EMI, zijn vroegere platenmaatschappij, brengt namelijk deze zomer een Greatest Hits album van Radiohead uit en daar is de band zelf het helemaal niet mee eens. “We hebben nooit echte hits gehad dus een Greatest Hits album slaat eigenlijk nergens op,” aldus Yorke.


Daarom is het ook de best of en geen greatest hits
Verder zou het erg slechte marketing van EMI zijn als ze het niet zouden doen. Ze hebben de rechten dus. En daar hebben ze vast en zeker wel geld voor betaald aan Radiohead. Thom Yorke moet niet zeuren. Het komt echt zeer regelmatig voor dat een platenmaatschappij een best of uitbrengt (of een boxje) als de betreffende band naar een andere maatschappij over stapt.

Dit is een leuke cd voor iedereen die wel iets van Radiohead in huis wil halen.

avatar
khonnor
ik ga hier niet op stemmen

afgaande op de kwaliteit van de individuele nummers is dit een dikke 5

afgaande op het feit dat
1. de latere periode, na ok computer, minder prominent aanwezig is... duidelijk dat men voor de platte commercie heeft gekozen
2. een aantal van mn absolute radiohead favorieten er niet op staan
3. dit overduidelijk een stukje opportunistische geldklopperij is
is dit een dikke, absolute, schandalige 0

en toch ga k em kopen. een zalig cd'tje om in de auto te leggen immers..

avatar van Geert5
Ik snap echt niet waarom zoveel radiohead-fanatenzeggen deze cd te gaan kopen, ik bedoel, als je alle platen hebt is het toch volkomen legaal om deze cd zelf te op een schijfje te branden(of twee)? kan je zelfs nog je persoonlijke favorieten die je hierop mist erbij zetten. Dan kun je het plaatje ook lekker draaien en tegelijkertijd vul je de zakken van EMI niet mee.

avatar
haveman
Geert5 schreef:
Ik snap echt niet waarom zoveel radiohead-fanatenzeggen deze cd te gaan kopen, ik bedoel, als je alle platen hebt is het toch volkomen legaal om deze cd zelf te op een schijfje te branden(of twee)? kan je zelfs nog je persoonlijke favorieten die je hierop mist erbij zetten. Dan kun je het plaatje ook lekker draaien en tegelijkertijd vul je de zakken van EMI niet mee.


Helemaal mee eens!

Ik heb alle cds van Radiohead orgineel en heb meerdere verzamel albums gebrand.

avatar van thetinderstick
Ik ben toch ook van mening dat je van Radiohead geen ' best of' uit moet brengen. Vooral de nummers van Kid A moeten niet op een verzamelaar staan; je verneukt zo de hele samenhang op dat album.

Laatst zag ik bij ' Kassa' dat in Nederland het downloaden van muziek via p2p sites gewoon toegestaan is (in tegenstelling tot de meeste andere landen). Dit verbaasde mij ook enorm, maar het was echt zo. Veel mensen weten dit alleen niet. Dus het verwijderen van berichten over ' illegaal' downloaden is dus onnodig!
Misschien is het ergens anders op MM al ter sprake gekomen, maar deze uitzending staat nog op uitzendinggemist.nl :
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=6998962&md5=56e1dba9b89a1d0fa3272fd0be4fb8fe

avatar
nicolas
Tja ik heb zo'n gevoel van 'ik moet dit hebben want het is Radiohead', anderzijds beschouw ik - althans - elke Radiohead-plaat als een conceptplaat (de ene al wat meer dan de andere) en daarom vind ik een best of van deze band niet echt geschikt. Nummers uit verschillende albums uit hun context halen (simpel voorbeeld: exit music (for a film) en dan the national anthem... zoiets klopt gewoon niet! Na exit music (for a film) moet let down komen! , of bvb. Everything in its right place als laatste nummer van de eerste cd: op Kid A is dat het openingsnummer en zo voelt dat ook aan op Kid A). Ach ja, zo maak ik eens kennis met de beste nummers volgens Radiohead zelf en diegene die ik niet echt ken... De beste nummers van Radiohead samen geven zeker een 5*, maar alle beste nummers achter elkaar afgespeeld, da's hoogstens een 4* waard... De kleine magische relaties tussen de nummers op elke individuele cd verdwijnt hiermee...

avatar van de_neus
4,0
Anderzijds is de compilatie wel erg goed samengesteld:
als je naar de statistieken op deze site kijkt, per album van Raadiohead, lijkt het wel of ze hiernaar hebben gekeken bij het samenstellen.
Als compilatie an sich is hij dus erg goed.

avatar
nicolas
Die tracks staan hier toch totaal niet per album op??

avatar van Cloud
Er wordt hier zelfs reclame voor gemaakt op tv.
Best Of past niet bij Radiohead.

avatar van kaztor
Cloud schreef:
Er wordt hier zelfs reclame voor gemaakt op tv.


Mag het nog eens?
Wordt er tenminste nog eens Muziek gepromoot!

Buiten de alternatievere zenders om is dit nl. voor dovemansoren bestemd.
De publiekszenders draaien enkel maar Creep of Karma Police.

avatar van gemaster
4,0
Zelfs die draaien ze niet hoor.

avatar van kaztor
Idd. bij hoge uitzondering!

En dan nog zal je horen dat er gedeeltes eruit geknipt worden.
Goede rockmuziek is nl. taboe en alles moet zo platvloers klinken als maar kan.

avatar van Maartenn
2,5
Maartenn (crew)
Het voelt zo verschrikkelijk onnatuurlijk, een best of van radiohead. Ik ben juist van mening dat dit zo'n band is waarvan je ieder album moet zien als een geheel en waar je niet klakkeloos wat nummers kan afhalen en op 1 schijf kan compileren. Dat hoort gewoon niet bij Radiohead! Niet bij de anti-commercie band die hun album gratis laat downloaden op internet!
Hiervoor werd al even het feit genoemd dat er zelfs reclame voor wordt gemaakt op tv. Ik heb het zelf ook voorbij zien komen en ik was lichtelijk geshoqueerd :/. Ik voelde me haast een beetje bedonderd. Dit is niet het stoere Radiohead wat ik kende. De band met de mentaliteit van: fok de commercie, wij doen wat wij leuk vinden en welke muziek wij bij ons al band vinden!
Over de muziek zelf op dit album valt natuurlijk niks aan te merken. Het is een compilatie die op zichzelf wel staat en waar voor ieder wel een nummer op staat wij hem of haar aanspreekt.'
Des al niet te min voel ik me een beetje bedrogen door een band die ik nog steeds op handen draag. Hopelijk maken ze veel goed met hun aankomende concert (of kan ik hier ook 'Best of tienermeisjes' verwachten gaan??).

5 voor de muziek 0.5 voor het uit het verband rukken van nummers

avatar van LucM
@ Maartenn
Deze compilatie is geen initiatief van Radiohead, maar van hun vorige platenmaatschappij EMI. Radiohead is zelf niet te spreken over deze compilatie om redenen die je aanhaalt.
Inderdaad zou je beter de reguliere albums van Radiohead aanschaffen, want die vormen een geheel en zijn allemaal de moeite waard.

avatar van Maartenn
2,5
Maartenn (crew)
LucM schreef:
@ Maartenn
Deze compilatie is geen initiatief van Radiohead, maar van hun vorige platenmaatschappij EMI. Radiohead is zelf niet te spreken over deze compilatie om redenen die je aanhaalt.
Inderdaad zou je beter de reguliere albums van Radiohead aanschaffen, want die vormen een geheel en zijn allemaal de moeite waard.


Ik moet zeggen dat dat een pak van mijn hart is, haha. Het paste ook totaal niet in de stijl van Radiohead. Jammer dat een platenmaatschappij dan toch zoveel druk kan uitoefenen op een band, dat die compilatie er dan alsnog komt. Hulde aan de niet commerciele band Radiohead, dood aan de commerciele platenmaatschappijen die alleen maar geld willen zien!!!

avatar van LucM
@ Maartenn
Het zijn nu eenmaal de platenmaatschappijen en niet de artiesten zelf die de muziekindustrie beheersen. Het grootste gedeelte van de CD-verkoop gaat immers naar de platenmaatschappij en de staat.
Zowat alle artiesten, te beginnen met the Beatles en the Stones tot Radiohead zijn in aanvaring gekomen met hun commerciële platenmaatschappij.

avatar van Maartenn
2,5
Maartenn (crew)
Helaas moet ik je inderdaad geven LucM. Wat dat betreft stel je als artiest meer weinig voor. Je bent een marjonettenpop voor de platenbazen, die de volledige macht over je hebben. Aan de ene kant betreur ik dit ten zeerste, aan de andere kant begrijp ik dit heel goed, aangezien de platenbazen ook graag brood op de plank willen hebben.

Echter, dat Radiohead ook ten prooi zou vallen aan dit fenomeen zat er misschien wel aan te komen, ik had het, nu heel naief misschien, niet verwacht. Dit album is dan ook een nieuwe schakel in het mooie commercieel winstoogmerk van de platenmaatschappij die zijn gecontracteerde bands schaamteloos misbruikt.

Jammer dat door dit album wellicht de boodschap van de Radiohead albums op veel mensen nooit zal overkomen.

avatar van Kaaasgaaf
0,5
Ghans schreef:
Towering above the Rest

as always ...


Het project ''Bittersweet Distractors'' is juist ontstaan als tégenreactie op Towering Above The Rest, laatstgenoemde bestaat namelijk uit 24 cd's en zit een heleboel vage shit in lage kwaliteit tussen en zelfs nummers die helemaal niet van Radiohead zijn, gewoon foutjes dus, echt een rommelige onoverzichtelijke jankboel.
Bittersweet Distractors zijn slechts 6 cd's: 3 met b-kanten en 3 met livetracks, ideaal dus voor de fan die alleen nog maar de albums kent en graag eens wat meer zou ontdekken. Bovendien zijn de nummers niet willekeurig op de cd's gekwakt, maar is er lang over een mooie volgorde nagedacht.

avatar van Kaaasgaaf
0,5
ZERO schreef:

Edit: staan de hoesjes ook ergens online? Dan kan ik ze plakken in mijn media player.


Ik dacht dat de hoesjes in de zipfiles bijgevoegd zitten?
Als het goed is is dat ook zo hoor. Kijk nog eens goed.

avatar van corn1holio1
Kaaasgaaf, ik kan nog maar eens benadrukken wat een prachtig project Bittersweet Distractors is. Voor mij mogen ze onmiddellijk toegevoegd worden bij de albums hier op MuMe. Hoewel dat nooit zou toegelaten worden...
In elk geval, iedere fan die deze albums nog niet heeft: schaam op jou! 5* van mij

avatar van Maartenn
2,5
Maartenn (crew)
Staat op de site vanaf 3 juni in de verkoop. Zag em net al liggen bij mijn platenhandel voor 21,95!

avatar van SirNoodle
1,0
corn1holio1 schreef:
Kaaasgaaf, ik kan nog maar eens benadrukken wat een prachtig project Bittersweet Distractors is. Voor mij mogen ze onmiddellijk toegevoegd worden bij de albums hier op MuMe. Hoewel dat nooit zou toegelaten worden...
In elk geval, iedere fan die deze albums nog niet heeft: schaam op jou! 5* van mij


is het OK als fan om niet deze cd's te downloaden, maar wel gewoon de singletjes te kopen met al die nummertjes op?

avatar van Kaaasgaaf
0,5
SirNoodle schreef:
(quote)


is het OK als fan om niet deze cd's te downloaden, maar wel gewoon de singletjes te kopen met al die nummertjes op?


Dat is geheel onmogelijk, aangezien het grootste deel van de singles helemaal niet meer te koop is.

avatar van T.A.
Je zou zeggen, Radiohead moet gewoon zelf een Best of uitbrengen nu. Maar zij hebben helemaal geen rechten meer over die nummers waarschijnlijk? Alleen over de nummers die uitgebracht zijn bij XL.
Das wel raar natuurlijk aangezien Radiohead alles bedacht heeft. Dus ze mogen oude nummers wel spelen op concerten, maar niet uitbrengen? Laatste optie, een registratie van een concert met alle beste nummers dan? Afgezien van het feit dat Thom helemaal geen best of wil.

avatar
Radiohead heeft het vroeger al gezegd dat ze een best-of niet mogelijk vinden omdat het gewoon onmogelijk is om zo'n diverse nummers samen te zetten op een album.
In mijn media player komt net na Amnesiac altijd de b-kantjes van in The Bends-era, en telkens als Life in a Glashouse gedaan is begint plotseling dat onnozel deuntje van Faithless, the Wonder Boy. Ik schrik dan iedere keer hard op na mijn muzikale roes en spring naar de muis om het rap af te zetten.
Met deze best-of zou ik dat om de 2 nummers moeten doen?
Dat ze dan op z'n minst met 2 cd's gewerkt zouden hebben, met op de eerste de meer britpop/rocknummers van The Bends en OK Computer (Pablo Honey hoeft voor mijn part zelfs niets op, mss You dan) en op de tweede KidAmnesiac en HTTT-nummers.
Ze doen maar...

avatar van SilverGun
De nummers op OK Computer en Kid A hebben een zorgvuldig uitgekiende samenhang die het geheel meer dan de som der delen maakt, maar dat betekent niet dat er onmogelijk een 'best of' samengesteld kan worden. De rest van de tracks heeft er sowieso niet echt onder te lijden. Die zijn wel mooi gerangschikt op de reguliere albums maar staan vooral op zichzelf en worden niet uit een overkoepelende context gehaald op een plaat als deze. En er zijn best wat leuke vondsten, Everything als afsluiter van CD1 werkt bijvoorbeeld verrassend goed naar mijn idee.

avatar van Demolisher
4,0
wel hulde dat Talk Show Host nu eindelijk weer goed te verkrijgen is

avatar van VanDeGriend
Maartenn schreef:
Helaas moet ik je inderdaad geven LucM. Wat dat betreft stel je als artiest meer weinig voor. Je bent een marjonettenpop voor de platenbazen, die de volledige macht over je hebben
Eens hoor maar het is toch niet helemaal uit te sluiten dat de o zo zielige artiestjes in kwestie bij hun, voor zover aanwezig, volle verstand een handtekening onder het contract hebben gezet. Er zal wel een tijd geweest zijn waar de band de platzenbazen meer nodig had dan andersom. Daarbij sluit ik toch ook niet helemaal uit dat de heren fijn weer wat centjes op de bankrekening bijschreven krijgen en ik durf er mijn kudde olifanten onder te verwedden dat ze dat niet allemaal naar het goede doel storten.

Verder is het natuurlijk voor de echte fans een redelijk zure uitgave. Je wil hem toch hebben maar je krijgt er niets nieuws voor. Maar goed, over de muziek zelf valt natuurlijk weinig te mekkeren al vind ook ik Radiohead wel meer een typische album band. Anyway, het ziet er verzorgd uit allemaal en voor mensen die nog niks van Radiohead op plaat hebben en er precies eentje willen hebben, lijkt me dit toch wel een aardige aanschaf

avatar van larco
4,5
Was na OK computer redelijk afgehaakt. Met dit album ?? ( gewoon lekker geluisterd) ook nummers na OKc GAAN waarderen endraai ze nu grijs. Inderdaad is dit vooral een mooie gelegenheid om een verzamelalbum aan te schaffen.

avatar
5,0
Die cd staat dus helemaal vol met alleen maar goede nummers. Waarom geven jullie in godsnaam allemaal zo'n lage scores. De bedoeling is objectief het album te beoordelen. Onafhankelijk van het concept waarbinnen het gemaakt is.
Al diegene die dus 2,5 of 3 geven beweren dus dat de muziek en het album niet goed is. Onzin dus.

Beoordeel de muziek, niet de manier waarop die tot de mensen komt.

Dit is gewoon een keigoeie cd met keigoeie muziek!
Dus een 5 waard!

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.