Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

11. (Exchange) (4:08)

avatar van douwens
Feeder schreef:

De oude belgische frank

Nostalgische gevoelens die naar boven komen zeker

avatar van Carolaah
hmm het album pakte mij helaas niet zo goed toendertijd.
Moet er weer eens een keer naar luisteren.
Kan me herinneren dat er een paar hele mooie nummers bij zaten, maar dat het geheel gewoon niet echt geweldig was.
Als ik de meningen hier zo lees, is het bij de meesten toch anders

Kadafi
Dit album is heerlijk duister. Het is niet zomaar downtempo wat je als achtergrondmuziekje draait wanneer er bezoek in huis komt.

Nee, je gaat hier eens lekker van genieten. Zet het volume op scherp, en luistert naar de diepe, opzwepende beats van Angel, gecombineerd met spannende gitaarstukken.

Voor mij is Mezzanine het beste album uit de electronische muziekhistorie.

avatar van Castle
Mezzanine is inderdaad een luister album die je niet als achtergrond muziek opzet.
Ik geniet vaak ervan tijdens langere auto-ritten.

JustaRascal
Geweldig. 4.5*

Zigstar
Aw-riiiiiite! Dit is echt een leuke plaat. Ik vreesde er een beetje voor, omdat ik dacht dat dit niet zo m'n genre ging zijn, maar kijk: het tegendeel is bewezen . Heerlijke downtempo beats, zweverige stemmen, goede loops en zo'n gloomy, duister sfeertje de hele plaat door. Echt een prima plaat waarvan 'Inertia Creeps', 'Risingson' en 'Group Four' me het meest smaken.

Teardrop en Inertia Creeps zijn magistraal, de rest grijpt me niet echt. Verder vind ik het toch een heerlijk rustig cd'tje. Dus daarom 3,5*

luijsterburg
Geweldig! Heerlijke duistere sfeer die me echt goed ligt. Heerlijk in de avond een boek lezen op bed met dit geluid op. Top

avatar van Schizophrenia
Heerlijk ablum, hier kan ik echt heerlijk op wegdromen!
Prachtige donkere sfeer & totale relaxedheid.
Waarvan ik Black Milk toch echt wel het hoogtepunt vind.

Ook dit album heb ik weer 's van stal gehaald in het kader van 'Een maand geen nieuwe muziek? Dan stoffen we maar wat oude platen af.'

Nu moet ik zeggen dat ik nooit overmatig geïmponeerd ben geweest door Mezzanine. Indertijd werd je op MTV doodgegooid met het foetus-clipje en op een gegeven moment was ik dat nummer zo zat dat ik dit album op een bandje heb gezet om het nummer niet meer te hoeven horen als ik dit album draaide. Sowieso werd ik toen al meer gegrepen door het debuut met zijn warme, broeierige en liefdevolle klanken. Dit album schiet daar voor mij vaak in door en ik ben eigenlijk ook wel een beetje verbaasd over de klassiekerstatus van dit album (op het moment van schrijven op 60 in de top 250 ). Die zou ik dan meer nog aan het vergelijkbare Maxinquaye van Tricky (en zelfs zijn 2 platen daarna) toebedelen.

De plaat begint met de vier bekendste nummers, waarvan ik Teardrop inmiddels wel weer redelijk aan kan horen. Wat wel hielp is dat het op een gegeven moment langs kwam in de serie Prison Break. Zo uit het niets wist het me toch wel behoorlijk te grijpen. Het werd ook wel erg goed gebruikt (volgens mij is het ook het enige bestaande nummer dat werd gebruikt in de eerste twee seizoenen van de serie, dus dat zegt ook wel wat). Het is natuurlijk ook een fantastisch nummer en ik vind jammer dat het zo is stuk gedraaid. Opener Angel was vroeger een favoriet, maar kan me evenals Rising Son niet echt meer boeien. Overigens is de remix van Damon Albarn en Graham Coxon op de single wel weer de moeite waard. Van de singles is het hectische Inertia Creeps altijd mijn lievelingsnummer geweest, maar helaas heeft dat na 10 jaar ook wel een beetje aan impact verloren.

Gelukkig komt de plaat al snel in een wat beter vaarwater: de flow die wordt opgepakt na het niemendalletje Exchange spreekt me veel meer aan. Dissolved Girl is een werkelijk fantastisch nummer met een slepende baslijn, urgente melodieën en zeer droevige intense zang ("i need a little love to ease the pain..."). En wat een magistrale climax ook.

Man Next Door is mijn tweede favoriet: ik ben sowieso wel fan van de nummers waarop Horacy Andy zingt. Zag hem ook ooit eens live (naast een paar keer met Massive Attack ook solo) en hij heeft gewoon een uitermate prettige stem. Een mooi traag nummer dat me qua sfeer wel wat terug doet denken aan het debuut. Grappig ook die samples van Led Zeppelin en The Cure; de laatste keer dat ik dit album draaide kende ik van beide bands maar een paar nummers en haalde ik dit soort dingen er echt niet uit.

Daarna wordt het weer langzaam minder. Black Milk gaat lekker lang door en dat is zeker niet onprettig; beetje bij beetje word je in een soort trance gespeeld. Met name het koortje geeft het een fijne meerwaarde. Het heeft ook wel een beetje wat van Portishead ten tijde van Dummy, eigenlijk. Moet zeggen dat ik Portishead wel een (of twee?) klasse beter vind. Het titelnummer is ook al een hoogvlieger, vocaal gezien eigenlijk het beste van de plaat. Mooie zanglijnen die elkaar af en toe knap aanvullen. Sowieso knap hoe de zang en muziek hier op elkaar inspelen. Helaas bloedt het een beetje dood op het einde. Group Four vind ik ook wat minder, al is de plotselinge wending wel een mooi slotakkoord van dit album.

Het allerlaatste nummer zie ik dan ook een beetje als aftitelingsmuziek (zoals iemand al schreef). Prettig aftitelingsmuziek, dat zeker. Fijn einde van een plaat die me nooit helemaal heeft weten te grijpen. Misschien omdat ie me soms te wat makkelijk in de oren klinkt, er een wat gekunsteld donker sfeertje overheen ligt. Maar omdat het muzikaal allemaal dik in orde is en er in ieder geval twee briljante nummers opstaan toch wel een plaat die niet zo'n dikke laag stof verdient.

avatar van orbit
Dit crushed Portishead als de nietsbetekenende vlieg die het is, sorry hoor. Dit is het enige en beste dat triphop ooit heeft voortgebracht wat mij betreft. Broeiierig en occult.. noem het maar, het zit er allemaal in

Ik vind Dummy van Portishead wel een stuk beter dan welk album van Massive Attack ook, maar als we beide bands tegen elkaar afzetten wint toch de laatste het. Fenomenale concerten van gezien en vier mooie platen (tegen 2 van Portishead). Maar ik snap wel dat jij Mezzanine zo mooi vindt, dat broeiierige en occulte (en duistere) zit ook wel in veel andere muziek die ik met jou associeer (zowel electronic als bv. the cure).

Maar het enige dat triphop ooit heeft voortgebracht? Dat meen je toch niet serieus?

avatar van orbit
Helaas, maar ja.. Ik vind Portishead niet veel meer dan een verlopen jazzclub zangeresje met wat beats.. en verder? Tricky? Met zijn onevenwichtige platen? Dat ellendige Mogwai met zijn retrogeluid? Nee, meer zat er niet in. MA was en is vrijwel uniek en ongeëvenaard wat dat betrfet.

Mogwai is geen triphop hoor.
Smaken verschillen wat betreft Portishead... Maxinquaye van Tricky vind ik ook wel een stuk beter dan deze. Dat je zijn andere albums onevenwichtig vind kan ik inkomen.

Als je Massive Attack zo goed vind, moet je maar 's naar de mixplaat van Daddy G (een van de twee overgebleven leden van MA geloof ik) luisteren. Die is pas echt fantastisch (al weet ik niet zo 123 of het je smaak is).

avatar van orbit
Als jij een fervent aanhanger bent van Blue Lines (wat ik op het randje van verwerpelijk vind),ben ik bang dat onze wegen zich scheiden.. Maxinquaye is best een leuke plaat, maar kan niet in de schaduw staan van deze en Mogwai is wel degelijk een hip bandje uit die tijd die iets probeerde met beats, misschien geen triphop, maar wat was er dan nog meer? Er bestonden niet heel veel acts die dit geluid maakten, zeker niet zo intens..

Ik heb alles van Mogwai op de laatste 2 cd's na, maar Mogwai en beats? Dat is nieuw voor me. Ik denk dat je ze verwart met Morcheeba.

Bij triphop denk ik toch meer aan Hooverphonic (hun eerste album dan, nu is het meer pop), Morcheeba, etc. De wat zonnigere variant, zegmaar.

Dit is trouwens wel een goed overzicht wat betreft triphop: http://www.musicadvicecenter.com/genres/triphop/

Die toplijst is ook wel erg aardig, al ken ik er niet zo heel veel van.

avatar van Kos
Kos
orbit schreef:

Hahaha, nou ja zeg, overdrijven is ook een vak.

avatar van luc011190
Ik heb zelf altijd dat ik platen als Blue Lines en deze (en ook wel een beetje Dummy en Maxiniquaye) behoorlijk gedateerd vind klinken.
Ze zijn erg knap geproduceerd en ze leken misschien bij het uitkomen nogal grensverleggend etc. te zijn, maar ik denk ook dat dat wel meevalt als je er nu op terugkijkt.

avatar van Gyzzz
Voor Blue Lines gaat dat inderdaad wel op vind ik. Voor mijn gevoel meer een klassieker om de sound dan om de daadwerkelijke nummers. Hier is het toch wel anders, omdat dit album zo'n ontzettend vast geheel vormt (waar ook Teardrop inpast wat mij betreft).

Maar Protection blijft de beste

orbit schreef:

Sorry hoor, maar je hoeft Portishead niet goed te vinden, maar verder overdrijf je nogal of eigenlijk loop je gewoon ongeloofelijk slap te lullen. Nietsbetekende vlieg? Is het je opgevallen dat Portishead dit jaar een nieuwe cd heeft uitgebracht die inslaat als een bom? Hoezo gedateerd, hoezo onbetekend?

Weinig respect voor artiesten als Tricky en Portishead, die toch ook op verschillende manieren hun bijdragen hebben geleverd aan het "succes" van Massive Attack.

avatar van Mimo
Tricky allez, maar hoe heeft Portishead bijgedragen aan het succes van Massive Attack?

freakyy schreef:

Massive Attack bestond toch al stukken eerder beste man. Portishead heeft daar niets mee te maken. En ik vind Portishead zwaar inferieur bij Massive Attack, zeker deze plaat. De laatste plaat van Portishead slaat dan ook geenzins in als een bom, misschien moet je daar de meningen maar eens bij lezen

avatar van DjERRO
En gelukkig zijn er mensen die het beiden superieur vinden.

avatar van Djeff-iz-ded
van het eerste moment dat ik die grommende bassgeluiden hoorde aanwaaien en die snerpende klik-klak beat van angel wist ik al dat deze plaat een spannende trip zou worden, maar portishead is ook geen slechte groep hoor, ook te anders om het tegenover elkaar te zetten.

orbit schreef:

Je bent wel echt heel sneu bezig vind je zelf ook niet? Inderdaad, lees de meningen van de meeste muziekbladen er maar eens op na, die Third 1 van de beste cd's van 2008 vinden. Net zoals hier op Musicmeter, waar de cd enorm gewaardeerd wordt. Ik zou zelf eerst maar gaan lezen, voordat je met zulk soort commentaar komt aanzetten schat. Of kijk op last.fm, waar Portishead in 3 maanden ongeveer 7 miljoen plays erbij heeft. Reken maar uit hoeveel dat per dag is.

Ook ik vind deze cd van Massive Attack 1 van de beste ooit, maar je gedraagd je wel erg kinderachtig en trekt alles nogal uit verhouding, maar goed. Zoals ik al zei, jij hoeft Portishead niet goed te vinden, maar dit slaat weer nergens op.

avatar van Mimo
ik wacht nog steeds op antwoord. Op welke manier heeft Portishead bijgedragen aan het succes van Massive Attack?

avatar van Suicidopolis

Aaaaach, 100th Window vond je eerst ook maar niets

avatar van orbit
Maar daar ben ik tenminste op teruggekomen.. om nou te zeggen dat alle jaren 90 muziek superieur is en dan met name de hippe lounge triphop.. nou nee. Waar is de grens? Air briljant vinden? Dat is letterlijk lucht! Portishead leunt daar dicht tegenaan. In vergelijking mogen jullie toch wel een verschil horen met Mezzanine, serieus mannen..

Air is briljant!

avatar van orbit
Air is vreselijk gedateerde jaren 90 wegwerpmeuk! Ken weinig dingen die inhoudslozer en vervelender zijn. Muzak.