The Beatles - Abbey Road (1969)

4,37
2032 stemmen

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
1951 BERICHTEN 23 MENINGEN

Ziegler
geplaatst: 4 december 2015, 17:52 uur [permalink]
Maar wel een loop denk ik.

geplaatst: 4 december 2015, 19:17 uur [permalink]
Ziegler schreef:
Maar wel een loop denk ik.

Het nummer hangt idd aan tapeloops aan elkaar.
Dus goed mogelijk.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 4 december 2015, 20:18 uur [permalink]
Ringo is toch een beetje een onderschatte drummer, vind ik. Is vooral goed te horen in Beatlesnummers met verschillende maatsoorten. Wat er ook allemaal gebeurde tijdens de liedjes, Ringo bleef altijd retestrak spelen. Gewoon heel erg in functie van de nummers zonder nodeloze show, en dat respecteer ik wel.

Ziegler
geplaatst: 4 december 2015, 20:25 uur [permalink]
Hoe vaak wil je die discussie voeren? Gewoon copy paste uit een ander draadje en we zijn klaar.

geplaatst: 4 december 2015, 20:37 uur [permalink]
Ik snap uberhaupt niet dat je discussies voert over iets waar alles over gezegd is en bovendien een persoonlijke beleving is........men valt bij die albums heel vaak in herhaling. Sommige disqzeuren om het dusqzeuren.......ga een plaat draaien.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 4 december 2015, 20:40 uur [permalink]
Ik wilde gewoon even mijn zegje doen maar oké. Wist ik veel dat hier al eerder over gediscussieerd is, heb heus niet alle berichten over The Beatles op musicmeter doorgenomen voordat ik even impulsief besliste om het voor Ringo op te nemen. En dan nog, wat geeft het? Neem dan lekker niet deel aan de daaropvolgende discussie, mocht het er opnieuw van komen. Bende zageventen 😛

Jullie zijn echt niet verplicht om alles hier te lezen hoor. Als het jullie niet interesseert, lees dan niet verder 😛

geplaatst: 4 december 2015, 21:18 uur [permalink]
Ik reageerde niet zozeer op jou, beste Arthur, maar meer op Ziegler's gezuig ....als zo vaak. Waar maakt men zich druk om als iemand wat wil melden en dan een aanmatigende/belerende toon voert, Come Together ! 😛

avatar van PUbu
geplaatst: 27 december 2015, 11:32 uur [permalink]
Nu op Deezer en Spotify etc. geweldig. Eindelijk weer eens gapless kant 2 te beluisteren. Trouwens Paul McCartney drumde hier enkele nummers in..met name Because...??? 😉 lol

geplaatst: 27 december 2015, 17:47 uur [permalink]
Inderdaad op Spotify te beluisteren en ook nog eens in een heel acceptabele kwaliteit. De nieuwere muziek van de laatste 20 jaar is door de loudnesswar al haast niet meer aan te horen helaas.

avatar van meneer

geplaatst: 27 december 2015, 18:28 uur [permalink]
Klopt dat de kwaliteit acceptabel is. Zelfs zeer ! Eerst Magical Mystery Tour beluisterd, nu bezig met The White Album (man man man, daar is zoveel te horen..). De Weg van de Abdij gaat binnenkort volgen.

Smullen The Beatles maar waarom ik het nou altijd in mijn kerstvakantie opzet ?

avatar van jeb777
geplaatst: 20 januari 2016, 06:05 uur [permalink]
Middelmatig rockalbum. Van "Something" heb ik wel eens een vele mooiere versie gehoord... oh ja.. van The King: Elvis! Die mens kon pas zingen!

geplaatst: 20 januari 2016, 08:35 uur [permalink]
Dat ! .....Mean Mr. Bastard. 😛

geplaatst: 20 januari 2016, 09:02 uur [permalink]
jeb777 schreef:
The King: Elvis! Die mens kon pas zingen!

Daarmee heb je dan ook wel al zijn kwaliteiten benoemd.

geplaatst: 20 januari 2016, 10:21 uur [permalink]
jeb777 schreef:

Middelmatig rockalbum? ??
😜
En...ik heb nog nooit een verbeterde uitvoering gehoord van Something
dat kreeg King Presley ook niet voor elkaar...punt

avatar van vinylbeleving

geplaatst: 29 januari 2016, 20:48 uur [permalink]
Dit vind ik het meest consistente Beatles album, alles klopt gewoon. Helaas heb ik deze (nog) niet op vinyl maar luisterend naar Abbey Road op Spotify werd me pijnlijk duidelijk dat dit album het gewoon verdiend om op vinyl beluisterd te worden, alleen al om de volgende reden: wanneer ik I Want You ( She's So Heavy ) luister, hoor ik gewoon hoe de Beatles het bedoelde. Je wordt zo in trance gebracht in de outro van I want You, als het nummer dan ineens stopt, is de 'betovering' voorbij en blijft er ( bij vinyl ) alleen nog maar ruis over als de plaat in de groef valt. Je moet dan opstaan om die 'betovering' te verbreken, en om kant B van de plaat op te zetten. Met Here Comes The Sun wordt het verlangen van I Want You verdreven en met de berusting van Here Comes te Sun wordt kant B van de plaat ingeluid. Met Spotify is alle magie na I Want You meteen weg, als daarna direct Here Comes The Sun instart.

Noem me vinyl debiel, maar iedereen op het forum de graag vinyl luistert, zal het hier toch met me eens zijn...

avatar van henk01
geplaatst: 29 januari 2016, 21:02 uur [permalink]
Vroeger draaiden we gewoon een plaat

avatar van Tony
geplaatst: 29 januari 2016, 23:19 uur [permalink]
henk01 schreef:
Vroeger draaiden we gewoon een plaat

Haha. +1. Dat geswaffel over vinylbeleving van enkele users hier, sorry vinylbeleving, het gaat me echt te ver. De remaster CD klinkt fantastisch en je kunt na I Want You vanuit je stoel even de pauzeknop indrukken als je dat zo nodig vindt. Heb je echt geen vinylletje voor nodig.

avatar van bawimeko
geplaatst: 29 januari 2016, 23:45 uur [permalink]
De één z'n geswaffel is de ander z'n realiteit, ben ik bang. De cd-versie uit 2009 klinkt heel behoorlijk, op mijn installatie klinkt de originele persing net iets beter. Inclusief de kant 1/kant2-ervaring.

avatar van vinylbeleving

geplaatst: 30 januari 2016, 11:20 uur [permalink]
Tja Tony zoals bawimeko al aangeeft het gaat om mijn waarheid en realiteit, natuurlijk mag jij wat anders vinden of denken. Ook mag je mij noemen in je quote en zeggen dat je mijn mening geswaffel vind.
Ik mag daar weer van vinden dat jouw opmerking niet zoveel toevoegt, en dat ik het woord geswaffel nogal overbodig vind om aan te duiden dat je het niet met me eens bent. Dat is het fijne van een mening, je kan het er ook niet mee eens zijn.

avatar van WoNa
geplaatst: 21 april 2016, 12:43 uur [permalink]
Waar te beginnen bij het in mijn ogen beste The Beatles album en een van de beste platen ooit gemaakt. Alles in je afscheid stoppen en voor eeuwig jong blijven. Welke kansen wellicht ook gemist zijn, dat is The Beatles gelukt door hier te stoppen.

Kant 1 bevat een aantal goede songs, waarbij 'Something', hoe zoetsappig ook, er bovenuit steekt. George Harrison is geen geweldige zanger, daarvoor is zijn stem net te nasaal, maar hij bewijst hier een uitzonderlijk goed componist te zijn. 'Come Together' is ongewoon goed, 'Darling' geweldig en 'I Want You (She's So heavy)' zo rauw dat alle oma's en tantes die The Beatles ooit zo schattig vonden echt afhaakten.

Het is kant 2 die voor mij een wonder van inventiviteit is. Alle restjes en losse ideeën worden samengevoegd vanaf het moment dat die andere briljante Harrison song, 'Here Comes The Sun' ophoudt, op een manier die ongeëvenaard is. Samen met George Martin, een in mijn ogen volwaardig lid van de band op kant 2, drijven de vier Beatles nog eenmaal alle individuele kwaliteiten een gemeenschappelijke kant uit. Dat levert een soort pop opera op dat laveert tussen barokke zang in 'Because' en de rock van 'Polythene Pam'. Tot dat we naar het woeste einde geleid worden. Dat later het echte einde bleek te zijn. Het grapje genaamd 'Her Majesty', als alles over is, vergeten we dan maar even.

Er zitten nog flink wat persoonlijke herinneringen vast aan Abbey Road, die voor hier minder interessant zijn. Mocht je die willen lezen, klik dan hier op de site van WoNo Magazine.

avatar van chevy93
geplaatst: 1 juni 2016, 23:53 uur [permalink]
Was deze al eens geplaatst hier? The Beatles - Abbey Road Medley (Vocals Only) - Video Dailymotion

Zo niet, bij deze. En zo ja, ook bij deze. 😉

avatar van janneman
geplaatst: 7 juni 2016, 22:12 uur [permalink]
En bij Deze geluisterd.

avatar van echoes
geplaatst: 8 juni 2016, 08:17 uur [permalink]
Gaaf he?

E-tronic
geplaatst: 8 juni 2016, 09:33 uur [permalink]
Goed gemaakte, maar nogal saai album, uitzonderingen daargelaten zoals Come Together bijvoorbeeld.

geplaatst: 8 juni 2016, 10:05 uur [permalink]
E-tronic schreef:

Saaie albums scoren hier best hoog 😛

avatar van Breedbek
geplaatst: 30 juli 2016, 17:19 uur [permalink]
Volgens mij is AR wel het fraaiste saaie album.
En dat voor een bandje wat ook nauwelijks bekend is..

avatar van MDRAIJER
geplaatst: 19 oktober 2016, 03:49 uur [permalink]
Ha, ik lees net mijn vorige berichten bij dit album. Grappig om te zien hoe ik in 1 jaar tijd totaal anders kijk naar The Beatles. 2 juni 2015 luisterde ik voor het eerst een heel album van hen. Ik vond sommige nummers, zoals Something en Here Comes the Sun niet heel geweldig terwijl ze nu ergens boven aan het lijstje staan. Je kunt bijna zeggen dat The Beatles momenteel mijn favoriete band is.

Ik heb dit fenomeen vaker meegemaakt, zo vond ik vroeger Dark Side of the Moon ook maar een 3,5 waard omdat ik dacht dat het eentonig en saai klonk, terwijl hij nu op de volle 5* staat.

Anyway, om nog even OT te blijven: Ieder nummer op dit album vind ik goed, op één na, en nee het is niet Maxwell's Silver Hammer maar Sun King. Ik kan hem nog steeds niet met net zo veel plezier luisteren als de rest. Ik denk dat het weer tijd is om er even goed voor te gaan zitten om dit album te luisteren. Zit een dikke kans in dat de 5 sterren hier ook van toepassing zijn.

Ringostar
geplaatst: 11 december 2016, 19:33 uur [permalink]
Heb dit album nog niet, ga hem van de week bestellen op cd of vinyl.
Op Spotify klinkt het al fantastisch

avatar van Zwaagje
geplaatst: 24 december 2016, 14:20 uur [permalink]
Ringostar schreef:
Heb dit album nog niet, ga hem van de week bestellen op cd of vinyl.
Op Spotify klinkt het al fantastisch

Dan zou ik toch voor vinyl gaan; dan is het totaal plaatje naar mijn mening beter. Ik heb de lp nog uit die periode.

geplaatst: 24 december 2016, 15:51 uur [permalink]
Zwaagje schreef:

Nu ik jou bericht lees ,bedenk ik me ineens...
In mijn Beatleverzameling LP,s heb ik ook nog 3 kleur vinyls t.w...Beatle Greatest in Goud/Okergeel
Let It Be in Wit
en om ontopic te blijven...
Abbey Road in het Groen
Zijn kleurenpersingen uit de U.K +_eind '70,s
Daardoor heb ik mss een nog leuker (totaal)plaatje 😉

avatar van Zwaagje
geplaatst: 24 december 2016, 21:33 uur [permalink]
teus schreef:

Nu ik jou bericht lees ,bedenk ik me ineens...
Let It Be in Wit
en om ontopic te blijven...
Abbey Road in het Groen
Zijn kleurenpersingen uit de U.K +_eind '70,s