The Beatles - Abbey Road (1969)

4,38 (2076)
2076 stemmen

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
avatar van Zwaagje
teus schreef:

Nu ik jou bericht lees ,bedenk ik me ineens...
In mijn Beatleverzameling LP,s heb ik ook nog 3 kleur vinyls t.w...Beatle Greatest in Goud/Okergeel
Let It Be in Wit
en om ontopic te blijven...
Abbey Road in het Groen
Zijn kleurenpersingen uit de U.K +_eind '70,s
Daardoor heb ik mss een nog leuker (totaal)plaatje

henk01 schreef:
Vroeger draaiden we gewoon een plaat

schitterend.

Had deze plaat vandaag op de oortjes op mijn werk. Ik heb de meeste Beatles platen wel meegekregen van mijn pa, maar deze stond mij op een of andere manier niet zo bij. Behalve 2,3 bekende nummers misschien, en dat zal ook wel de reden wezen. Vandaag dacht ik, ik ga er eens even lekker naar luisteren. Ik heb de luxe lekker mijn eigen muziek te kunnen draaien op mijn werk dus ik was van plan eens wat platen van begin tot eind beter te luisteren. Ik ben nogal van het skippen tussen songs.
Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet zo'n Beatles fan. Veel nummers vind ik echt steengoed (Revolver vindt ik bv een erg mooie plaat) maar als ik er in de auto een heel uur naar zou luisteren zet ik het toch af. Dat komt door Paul. Het zijn de nummers gezongen door Paul ,daar springt bij mij het glazuur van de tanden. Wat een kleffe zoetigheid. Goede nummers misschien, maar hij dweept zo.
Deze plaat klinkt iig wat .. minder popliedjes achtig .
Er zitten een paar walgelijke nummers bij [ Octopus's Garden,mijn gunst] maar verder vond ik dit best een leuke plaat eigenlijk. Ik ga er aankomende dagen meer naar luisteren. Zal geen stem geven.

Octopus's Garden is natuurlijk het buitenbeentje van de plaat,net zoals Yellow Sumbarine dat is op Revolver.
Het sierde The Beatles wel, dat naast George ( die hier met Something en Here Comes The Sun volwaardig aan John en Paul is.) Ringo ook altijd zijn momentje kreeg.
Ringo de droogkloot, een favo voor vele fans.
Zo'n liedje hoorde er gewoon bij.

McCartney trek ik composorisch niet altijd, maar dat heeft in mijn geval meer betrekking op latere solostukken.
Aangaande zijn stem, kan ik 'm goed hebben.
Hij kon veel kanten uit, terwijl John en George hun stem nooit echt anders gebruikten.
Paul was wat dat aangaat wel het meest all-round.

avatar van devel-hunt
Ringo rocks. Niet zo vreemd dat hij op iedere plaat een eigen nummer kreeg. Naast zijn drumwerk, wat op Abbey Road prominent aanwezig is, is Octopus garden, een nummer in de beste Ringo traditie, clownesk en dwaas, Ringo zingt het vals maar goudeerlijk.
Ook zingt hij luid en duidelijk mee op' boys you gonne carry that weight a long time'.
Want wat the Beatles gelukkig niet altijd waren was bloedserieus, verre van, in Engeland stonden ze gebroedelijk wat mafheid en Engelse humor betreft naast Monty python. WOW! The Beatles namen zichzelf helemaal niet zo serieus, see the Rutles. Dat serieus nemen deed de rest wel. Stelletje maloten, en dat waren ze, maar wel redelijk geniale, dat dan wel weer.

bikkel2 schreef:
Ringo de droogkloot, een favo voor vele fans.
Zo'n liedje hoorde er gewoon bij.

McCartney.. kon veel kanten uit, terwijl John en George hun stem nooit echt anders gebruikten.
Paul was wat dat aangaat wel het meest all-round.

Bedankt voor deze uitleg,daar kan ik wat mee. Ik kan best een nummer luisteren die Paul zingt maar lang achter elkaar ,liever niet . Ik vind george bv aangenamer om naar te luisteren. Ik ga het album morgen weer luisteren.

Spoelworm schreef:

Bedankt voor deze uitleg,daar kan ik wat mee.

Voor beide heren hierboven (mij) btw

Spoelworm schreef:

Voor beide heren hierboven (mij) btw

SpaceyKid?
Superalbum, superband.

avatar van Forza
Er staan een enkele geweldige nummers op het album, zoals Come Together, Something, en Here Comes the Sun. De korte nummers op de tweede helft van het album zijn helaas een stuk minder en hadden wat mij betreft net zo goed weggelaten kunnen worden.

Wat mij betreft niet.
Nee, het is een fraaie finale geworden op deze manier.
Loopt heel naturel in elkaar over.

avatar van caravelle
Kan niet wachten op de remix

avatar van Kronos
Ook Abbey Road is wisselvallig, met onzin als Octopus's Garden. De korte nummers van de tweede helft bevatten nog maar sporadisch iets dat de moeite is. Blijft er niet zoveel over, want het alom bejubelde Here Comes the Sun vind ik ronduit flauw. Come Together, Something en I Want You moeten het goed maken.

75/100

avatar van AdrieMeijer
Kronos schreef:

75/100

3 goed van de 17 levert toch nog 75 van de 100 oftewel 4 van de 5 sterren op. Wie het kan volgen, mag het zeggen
De medleys van kant B behoren wat mij betreft tot de vele hoogtepunten uit de Beatles-carrière. Heel afwisselend, van ballads naar ruige rock, adembenemende harmonieën, spetterende gitaarsolo's, Ringo weet er zowaar nog een drumsolo uit te slaan ook, dit zijn de Beatles op de toppen van hun kunnen.
Here Comes The Sun flauw??? Waarschijnlijk de allerbeste George Harrison-song ooit. Ik ken het lied nu bijna 50 jaar en het verveelt me nooit. Heerlijk ook om op de gitaar weg te tokkelen.
Nee, Kronos, nog eens een paar keer draaien, zou ik zeggen.

avatar van Kronos
AdrieMeijer schreef:

Die drie beste nummers compenseren ietwat de slechtste. Maar Golden Slumbers is bijvoorbeeld ook erg mooi. Wel jammer dat het zo snel verpest wordt door Carry That Weight.

AdrieMeijer schreef:
Nee, Kronos, nog eens een paar keer draaien, zou ik zeggen.

Oei, dat is nog flauwer dan Here Comes the Sun. Laten we het er maar op houden dat het niet (allemaal) mijn smaak is.

avatar van lennert
Het album gaat in ieder geval goed van start met Come Together, wat ik altijd een lekker broeierige rocksong heb gevonden. Something gaat nog wel, maar zodra we bij de twee daarop volgende McCartney tracks terecht komen, dwaalt mijn aandacht weer af. Bij I Want You (She's So Heavy) komt mijn interesse weer licht terug, maar tegelijkertijd vraag ik me af of ik hier nu echt naar iets bijzonders aan het luisteren ben. De blues-vibe is op zich aardig en vooral het baswerk is best aardig, maar helemaal in het jaar 1969 hoor ik niet waarom dit nummer nu eigenlijk zo speciaal zou moeten zijn. Tegen het einde als de track naar psychedelica gaat, is mijn goedkeuring echter wel gegeven. De adoratie met Here Comes The Sun begrijp ik dan echt totaal niet. De track ergert me zelfs in al zijn mierzoetheid.

In een jaar waarin The Kinks Are the Village Green Preservation Society al op hun naam hebben staan, The Who Tommy ook uitbracht en The Moody Blues al twee meesterwerken hadden uitgebracht (en hetzelfde jaar nog twee topplaten zouden uitbrengen), is het voor mij duidelijk waar mijn voorkeur had gelegen. Dan heb ik me nog niet eens goed genoeg verdiept in wat The Rolling Stones toen al allemaal hadden uitgebracht, maar ik heb alsnog al een idee. Zonder het voortkabbelende tweede gedeelte had ik het album in ieder geval beduidend hoger gewaardeerd. Experimenteel? Absoluut, maar ook een aaneenschakeling van lukraakheid en een gemis aan doordachte composiities. Leeft pas tegen het einde ietwat op met een gitaarsolo (die helemaal niet zo bijzonder is als vaak geroepen wordt). De hoop dat het tussen mij en deze band nog goed zou komen na The White Album is in ieder geval helemaal voorbij.

Voorlopige tussenlijst:
10. With The Beatles
11. Beatles For Sale
12. Please Please Me

avatar van RuudC
Dit is toch wel een beetje het album waar ik mijn hoop op gevestigd had om na The White Album toch nog met hoge cijfers te kunnen eindigen. Abbey Road is een heel aardig album, maar de klik blijft vooralsnog uit. Veel songs zitten toch in het fijne spectrum en het is wel goed dat The Beatles de beat uit hun beginjaren vaarwel hebben gezegd. Come Together is een lekkere rocksong die helemaal in de tijdsgeest past. De meeste songs halen dat niveau helaas niet, maar toch luistert het wel prima weg. Er staan eigenlijk ook geen slechte nummers op, al trek ik Octopus Garden niet heel best. Als ik het ga vergelijken met de topplaten van eind zestiger jaren, dan concludeer ik toch dat het hoogtepunt van deze band voorbij is. Omringd door drugs en goeroes is dit kwartet op zijn best.

Tussenstand:
1. Magical Mystery Tour