The Beatles - Abbey Road (1969)

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
avatar van John Self
Lennon, 4 sterren laat zien dat ik hem goed vind maar minder goed dan de 5 die ik de andere albums gaf. Ik snap wat je bedoelt met sfeer. Voor mij komt daar bij dat ik het album, net als dat van Sgt. Pepper bewust heb meegemaakt. Ik was als knaapje van 10 of 11 nog niet in staat om de waarde van Rubber Soul en Revolver juist in te schatten. Dat ben ik pas later gaan doen. Niet zo zeer door de nummers op zich maar vooral als geheel en als een hele grote stap vooruit in de richting waar in ze zich gingen ontwikkelen. En ook het tempo waarin dat gebeurde.

avatar van MarkS73
Perfecte plaat, dat zeg ik niet snel, ik heb meestal wel het een en ander aan te merken. De medley is toch wel een van de mooiste stukjes popmuziek ooit gemaakt. Mijn kinderen kraken de meeste muziek die ik draai consequent af maar Abbey Road zingen ze altijd enthousiast mee:)

avatar van captino
Een collega van mij zo laatst: ´elke goede plaat eindigt slecht´. Kon ik mij in vinden. ´Dit geldt niet voor Abbey Road´, dacht ik later.

Alhoewel ´A day in the life´ op Sgt. Pepper´s ook een wereldafsluiter voor een plaat is natuurlijk....

Stijn_Slayer
Dat slaat nergens op. Ambulance Blues op On the Beach, () van Sigur Ros of Starless op Red bijvoorbeeld. Er zijn talloze albums waarbij ieder nummer goed is en/of het laatste nummer nog een soort uitroepteken is.

avatar van Rogyros
Slaat wat mij betreft idd nergens op. Er zijn juist weinig goede albums die slecht eindigen in mijn ogen. Vitalogy van Pearl Jam bijvoorbeeld eindigt slecht. Maar de topalbums van The Doors eindigen dan weer regelmatig briljant (The Doors; The End, Strange Days; When The Music's Over, L.A. Woman; Riders On The Storm). Pink Floyd albums eindigen in de regel goed of heel goed, etc.

Wat deze plaat betreft, The End is hier ook een perfecte afsluiter. Het is niet alleen een goede afsluiter van de medley, maar het is ook een uitstekende afsluiter van het album en nog belangrijker, een hele sterke afsluiter van de band. Om vervolgens toch nog even terug te komen met een lollig, typisch Beatleske knipoog van nog geen halve minuut (ik weet het, het is per abuis dat Her Majesty erop staat, maar het werkt perfect).

De redenering elk goed album eindigt slecht raakt in mijn beleving kant noch wal.

Ik ben benieuwd waarom jij (of je collega) vindt dat het wel klopt, captino.

Duco van Deugen
Kan mij ook niet zo vinden in die stelling. In de tijd van de LP gebeurde het weleens dat kant-2 van een plaat wat minder was dan kant-1. Meestal stonden de eerder uitgebrachte hits ook op kant-1.
Dat gegeven geldt beslist niet voor Abbey Road. Een perfect evenwichtig en gebalanceerd album. Bij mij op nummer-2 - bij veel andere liefhebbers wellicht zelfs op nummer-1.

avatar van Darkzone
Mijn favoriete album van The Beatles, met "I Want You" als absolute hoogtepunt denk ik. Heel veel geweldige singles ten spijt.

Bijzonder dat de tracks van de twee bonus cd's van de 50th Anniversary Edition hier niet als extra tracks bij vermeld staan.

avatar van davevr
In mijn serie van platen die ik herbeluister, en probeer kritischer te benaderen. Moeilijk omwille van de herinneringen (naar het zuiden van Frankrijk rijden met de cassetjes van The Beatles". Ik probeer het ook niet te bekijken als 'belangrijk", "voorloper", "in zijn tijd". Wat vind ik er nu van.

1. "Come together" rolt het album open, beestige baslijn van Paul en dito nummer. 5*
2. "Something". Nog steeds 1 van de mooiste nummers ooit. 5*
3. "Maxwell's silver hammer": Dit vond ik als kind echt leuk , maar het klinkt eigenlijk als een afdankertje van The Kinks. Beetje onnozel en na die eerste twee een skipnummer. 1*
4. "Oh Darling" : Ok nummer. Duidelijke gitaarlijn, duidelijke inspiratie uit de VS. Na het vorige, zeer swinging sixties, al wat beter. Ik geef het een 3*. Het is degelijk. Ze kunnen veel beter.
5. "Octopus' garden" : een beetje een country achtig shuffle ritme, en dan opeens breekt het open met het refrein. Zo een nummer dat je op het verkeerde been zette. In mijn herinnering was dit ook een skip nummer maar nee hoor. Best ok 3,5*
6. "I want you" : Zei ik dat "Something" 1 van de mooiste nummers ooit was? Zet dit er maar naast. Perfect, rauw en zwoel. 5*
7. "Here comes the sun": Ah, George, de Beatle die eigenlijk de mooiste gitaarlijnen verzon. Dit is, in se, een redelijk simpel nummer (op gitaar) maar echt mooi. Je krijgt wat een beach boys vibe. 4,5*.
8. "Because" : Dit is zo een wat zweveriger nummer. Wat psychedelischer. In mijn herinnering wat zwakker, wat saaier dringt het nu echt door tot mij. Prachtig dit. 5*
9. "You never give me you rmoney" : Ok, het dringt nu niet goed door. Die gitaarpartij is bvb wat saai vind ik. Je krijgt wat Stevie invloeden, Paul die wat Wings achtig aan het gaan is. Het klinkt heel "studio". Ik hou iets meer van de wat rauwere nummers denk ik 3,5*
10. Sun king : Dat is een beetje een rip off van Fleetwood Mac hun Albatross besef ik opeens. Mooi hoor. Staat in een playlist die ik veel opzet. 4*
11. Mean Mister Musterd: weer 1 van die "silly Beatles songs" die The Kinks veel beter deden. Zowel tekstueel en muzikaal. 2,5*.
12. "Polythene Pam", Lennon die Lennon is met een wat scherpere tekst, goed ritme, gitaartje er boven op. Als ik dit naast "I want you" leg, kan ik wel niet meer geven dan 3* geven. Veel groepen doen dit beter.
10. "She came in through the bathroom window" gaat wat verder op het elan van Pam. 3*.
11. "Golden slumbers", and now for something completely different, Paul, violen en dan RIngo zijn simpele maar zo effectieve drum. Dit is opnieuw veel beter. Het doet me wat denken aan Aznavour soms. : 4,5*
12. "Carry that weight", ik voel me opeens op de voetbal. Zo een meezinger. Terug zo wat een Wings gevoel. Ik hou niet zo van Wings. 2,5*
13. "The End", toepasselijke naam. Iedereen doet ook zijn ding. Iedereen zingt wat mee, Ringo solootje, iedereen gitaarsolootje. Het lijkt zo op het einde van een concept plaat à la Jesus Christ Superstar. Wat is dit trouwens goed geproduceerd. 3,5*.

Gemiddeld 4,5*, Eerste helft is overtuigend de betere.

avatar van ZAP!
captino schreef:
Een collega van mij zei laatst: 'elke goede plaat eindigt slecht'
In de zin van: het is zo jammer dat deze geweldige plaat nu alweer afgelopen is...?

Vandaag voor 't eerst dat ik 'm in z'n geheel luister, trouwens. Zit wel echt wat heel moois tussen (I want you). De opener heb ik ooit nog met de muziekschoolband gespeeld, altijd sterk gevonden.

avatar van MarkS73
Dit is echt een van mijn favoriete albums, volgens mij staat hij zelfs op één in mijn top 10. Wel een gedeelde eerste plaats met Thd White Album. Voor mij klopt alles aan deze plaat en de medley is echt fantastisch.

avatar van captino

Nee, zo zal hij het niet bedoeld hebben, denk ik. Maar er zijn veel Beatles albums die niet slecht aflopen. O.a. ´Tommorow never knows´, ´A day in the life´ en ´Goodnight´ zijn toch fantastische nummers??

Overigens blijf ik de overgang van ´You never me your money´ naar ´Sun king´ het beste uit de popmuziek vinden. Ik kan daar zelfs kippenvel van krijgen.

avatar van bikkel2
Om LP termen te gebruiken; kant 1 Come Together t/m I Want You is al niet mals, maar ik beschouw kant 2 als één van de beste ooit gemaakt.

AC1
MarkS73 schreef:

The White Album doet mij dan weer heel weining. George Martin had gelijk, ze hadden de beste nummers op één LP moet plaatsen.

AC1 schreef:

Behalve Revolution.9 kan ik echt niets bedenken dat ik zou willen missen van The White Album.

avatar van teus
MarkS73 schreef:

Piggies ?

teus schreef:

Piggies ?

En Piggies

avatar van VDB79
Leuk weetje. Dit album won in 1970 de Grammy voor Beste Album ten koste van Abbey Road.