The Beatles - Abbey Road (1969)

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
avatar van John Self
Lennon, 4 sterren laat zien dat ik hem goed vind maar minder goed dan de 5 die ik de andere albums gaf. Ik snap wat je bedoelt met sfeer. Voor mij komt daar bij dat ik het album, net als dat van Sgt. Pepper bewust heb meegemaakt. Ik was als knaapje van 10 of 11 nog niet in staat om de waarde van Rubber Soul en Revolver juist in te schatten. Dat ben ik pas later gaan doen. Niet zo zeer door de nummers op zich maar vooral als geheel en als een hele grote stap vooruit in de richting waar in ze zich gingen ontwikkelen. En ook het tempo waarin dat gebeurde.

avatar van MarkS73
Perfecte plaat, dat zeg ik niet snel, ik heb meestal wel het een en ander aan te merken. De medley is toch wel een van de mooiste stukjes popmuziek ooit gemaakt. Mijn kinderen kraken de meeste muziek die ik draai consequent af maar Abbey Road zingen ze altijd enthousiast mee:)

avatar van captino
Een collega van mij zo laatst: ´elke goede plaat eindigt slecht´. Kon ik mij in vinden. ´Dit geldt niet voor Abbey Road´, dacht ik later.

Alhoewel ´A day in the life´ op Sgt. Pepper´s ook een wereldafsluiter voor een plaat is natuurlijk....

Stijn_Slayer
Dat slaat nergens op. Ambulance Blues op On the Beach, () van Sigur Ros of Starless op Red bijvoorbeeld. Er zijn talloze albums waarbij ieder nummer goed is en/of het laatste nummer nog een soort uitroepteken is.

avatar van Rogyros
Slaat wat mij betreft idd nergens op. Er zijn juist weinig goede albums die slecht eindigen in mijn ogen. Vitalogy van Pearl Jam bijvoorbeeld eindigt slecht. Maar de topalbums van The Doors eindigen dan weer regelmatig briljant (The Doors; The End, Strange Days; When The Music's Over, L.A. Woman; Riders On The Storm). Pink Floyd albums eindigen in de regel goed of heel goed, etc.

Wat deze plaat betreft, The End is hier ook een perfecte afsluiter. Het is niet alleen een goede afsluiter van de medley, maar het is ook een uitstekende afsluiter van het album en nog belangrijker, een hele sterke afsluiter van de band. Om vervolgens toch nog even terug te komen met een lollig, typisch Beatleske knipoog van nog geen halve minuut (ik weet het, het is per abuis dat Her Majesty erop staat, maar het werkt perfect).

De redenering elk goed album eindigt slecht raakt in mijn beleving kant noch wal.

Ik ben benieuwd waarom jij (of je collega) vindt dat het wel klopt, captino.

Duco van Deugen
Kan mij ook niet zo vinden in die stelling. In de tijd van de LP gebeurde het weleens dat kant-2 van een plaat wat minder was dan kant-1. Meestal stonden de eerder uitgebrachte hits ook op kant-1.
Dat gegeven geldt beslist niet voor Abbey Road. Een perfect evenwichtig en gebalanceerd album. Bij mij op nummer-2 - bij veel andere liefhebbers wellicht zelfs op nummer-1.