Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit album nu meerdere malen gehoord, maar dit is voor mij wel een groeier hoor!!
Heerlijke luisterplaat met al die meerstemmige vocalen.
Vooral de eerste 2 nummers vind ik erg sterk.
Ik ga hem nu in mijn platenkast zetten waarbij ik mij tegelijkertijd afvraag hoe vaak ik dit album nog uit de kast ga trekken.

avatar van kaztor
Delugny schreef:
Oh dit zal mijn moeder wel leuke muziek vinden :]

Wat een domme, kortzichtige opmerking.
Omdat het terug grijpt naar de jaren '60 is het gelijk een soort van bejaardenmuziek? Dan zou, volgens jou, je moeder Oasis ook wel kunnen waarderen. Ik hoor gewoon zeer goed verzorgde, ambachtelijk klinkende popmuziek.

avatar van sander.h
Ik denk niet dat dat zo bedoeld is
Zonder afbreuk te willen doen aan deze topplaat denk ik eerlijk gezegd dat mijn moeder het ook wel zou kunnen waarderen

Ik draai deze in ieder geval nog geregeld, en dan met name Your Protector - wat een klasse nummer.

avatar van Lennonlover
Mijn moeder zou dit album zeker ook goed vinden, Kaztor. Ik denk inderdaad niet dat Delugny bedoelde dat het ouwbollig is.

Mooi plaatje.

avatar van thelion
Hier is nu ook weer een luxe edition van uitgebracht 2cd met op disc 2 3 nummers van de EP Sun Giant namelijk Sun Giant, Drops in the River en Englidh House en verder staat er een alternative versie van Mykonos op en het niet eerder uit gebrachte Isles.......

Waarom blijven ze dit tog doen een paar maanden na de eerste release er een bonus disc aan toevoegen........ Begin er langzamerhand een bloedhekel aan te krijgen........ Begin er bijna over te denken om maar geen nieuwe releases meer te kopen maar een jaar te wachten en dan de bonus editie's te kopen, maar ja wil de plaat ook weer zo snel mogelijk hebben..........

avatar van Kronos
Ieder is toch vrij om wel of niet een album meteen te kopen? Deze heb ik pas gekocht omdat het wel een interessante aanbieding was, met dat tweede ceedeetje erbij. Om meer van het spul te kunnen verkopen, daarom doen ze het dus, en geef hen eens ongelijk.

avatar van Mjuman
@TL: dit zijn random-acties van de platenmaatschappij. Voorbeeld: Fleet Foxes, bij release meteen besteld op vinyl uit UK (ca 19 euro); Sun Giant EP zat er bij, plus coupon voor mp3 download.

Franz F. Tonight (op Domino) - op vinyl gekocht, mooi uitgevoerd, geen bonus-cd, geen download-coupon; Animal Collective (ook op Domino), wel download-coupon - beide ca 20 euro.

Deerhunter - Microcastle (2 cd-versie) 1,5 mnd geleden gekocht voor 16 euro - nu zelfde uitvoering 9 euro.

Waarom blijven we nog nieuwe cd's meteen bij release kopen met zo'n prijs- en versiebeleid van platenmaatschappijen?

avatar van Kronos
Ik kan hierin natuurlijk alleen voor mezelf spreken. Maar als ik op een bepaald moment een bepaald bedrag uitgeef aan een bepaald album in een bepaalde uitvoering, dan doe ik dat geheel op eigen verantwoordelijkheid. Als ik vijf minuten later verderop in de straat een veel beter aanbod zie is dat gewoon heel dikke pech voor mij.

avatar van thelion
Kronos schreef:

Daar gaat het mij ook niet om of het album ergens anders goedkoper is........ waar het mij om gaat is dat als je als een van de eersten een album in aanschaft je daar later voor word bestraft..... omdat mensen die wat langer willen wachten er bonus materiaal bij krijgen dat ik dus ook wil hebben en mij dus weer op extra kosten jaagt...........

thelion schreef:
...dat ik dus ook wil hebben ...

Essentieel stukje in je tekst. JIJ wil het ook hebben.

Niemand bestraft jou, niemand jaagt jou op kosten.

Tenminste niemand anders dan jij zelf. Als er dan al enig
verwijt aan de orde is, dan mag dat dus een zelfverwijt zijn.

Kronos schreef:

Essentieel stukje in je tekst. JIJ wil het ook hebben.

Niemand bestraft jou, niemand jaagt jou op kosten.

Tenminste niemand anders dan jij zelf. Als er dan al enig
verwijt aan de orde is, dan mag dat dus een zelfverwijt zijn.

De vraag is dan of je als platenmaatschappij er verstandig aan doet de veelkopers (heavy users in marketing-jargon) of de snelle kopers (early adopters in datzelfde jargon) en dat zijn velen op MuMe voor het hoofd te stoten door hen meer te laten betalen (voor hetzelfde) of evenveel voor minder (geen bonus). Er kan geen twijfel zijn (ook al hebben we een NMA) waar de prijs en het releasebeleid wordt bepaald: door de platenmaatschappij; de prijsvariantie is max. 2 euro. Dat een mediamarkt regelmatig stunt door een enkele cd (zoals een FF3) moet puur gezien worden in het licht van publiek trekken.

Zelf ben ik voorzichtiger geworden. Overigens hoort deze discussie thuis bij het topic "cd te duur, klaag er hier over".

Mjuman schreef:

Voor het hoofd stoten...

Meen je dat nu echt? Ik koop veel. Niet altijd meer zo snel als vroeger. Omdat het me bij sommige muziek weinig uitmaakt of ik die nu meteen heb of over een jaar.

Maar ik heb me nog nooit door 'iemand' voor het hoofd gestoten gevoeld. Of ik iets koop en wanneer is gewoon mijn eigen keuze en daar is niemand anders verantwoordelijk voor.

Elders sterven mensen van de honger. Ik voel me even onpasselijk worden hier.

Kronos schreef:

Trouwens, die velen op MuMe zullen allemaal ook al wel eens geprofiteerd hebben van prijsdalingen of van muziek als bonus op heruitgaven. Toch wel een beetje tragisch eigenlijk. Tegenwoordig kan zowat alle muziek gratis van het internet geplukt worden. Maar hoe meer mensen krijgen hoe meer ze gaan vragen, zagen en klagen.

Elders sterven mensen van de honger. Ik voel me even onpasselijk worden hier.

Kom hier dan niet meer, meneer. Ik heb elders al betoogd waar voor mijn geld te willen krijgen en dan ben ik gewoon niet gediend van een prijsbeleid dat nergens op slaat: 24 december 16,99 voor Deerhunter en 2 maanden later de helft. Dan pas ik omdat ik (op zijn Hollands gezegd) me genaaid voel!

Mijn pleidooi - ik herhaal nog eens dat dit niet de plek is dit is het topic - was er één voor lagere prijzen over de hele linie; de perceptie is (en daar heb ik met veel mensen over gesproken, in de handel en ook musici) dat een prijs van 9 - 12 euro voor een cd een reële is. Zo lang als er mensen rondlopen die klakkelooos blijven kopen (ga zelf na hoe je daarin bent) blijven die prijzen gewoon te hoog (en dan heb ik het niet over een cd van een relatief obscure indie bent). Klanten zijn mondiger geworden en vinden het niet prettig om te veel te betalen en dat is het gevoel wat je kunt krijgen als de prijs in no time met 50% omlaag gaat.

Laat ik je wat grappigs vertellen: eind jaren 80 (toen de platenindustrie in een eerder dipje zat; bij afwezigheid van block-busters) was er één groep trouwe platenkopers (ook dat weet ik uit betrouwbare bron) die bleef kopen. Wie dat waren - de hard-rockers.

Beterschap!

Mjuman schreef:
Beterschap!

Daar dank ik vriendelijk voor.

Ik blijf me liever misselijk voelen dan genaaid.

erwku
WAT IS DIT???????????????

Voor mij totaal onbekend, nooit van gehoord, maar omdat ie zo goed staat aangeschreven toch maar aangeschaft,... op de gok, geen idee wat ik zou moeten verwachten,

verrassend geweldig!!!!!!

zicos
Toen ik dit album afgelopen zomer voor het eerst probeerde kon het mij geen moment boeien en heb ik hem ook een tijd links laten liggen. Op de een of andere manier ben ik het toch weer gaan luisteren en het bleek een behoorlijke groeier te zijn.
White Winter Hymnal, He Doesn't Know Why en Your Protector vind ik inmiddels magistraal. Uiteindelijk vond ik dit verreweg het beste album van 2008!!

LoveStoned
Ziet het er verdacht uit dat ik deze plaat een 1,5 geef wanneer hij nog onbekend is, en snel terugkrabbel naar een 3 wanneer hij populairder wordt? Ik ben bang van wel. Ik had de CD gekocht, en was op z'n zachts gezegd een beetje teleurgesteld... Maar het is net als Coldplay. (niet de muziekstijl, maar het gevoel) Bij het begin vind je het stom, dan begin je de muziek te begrijpen, en vervolgens kun je niet meer zonder. Nu zit ik in die tweede fase. Nu maar hopen dat Fleet Foxes een derde fase verdient...

avatar van dj maus
Valt hier iets aan te begrijpen?

Gewoon een mooie plaat.

Bij gebrek aan beter, meteen ook een van de mooiste platen van 2008.

LoveStoned
dj maus schreef:
Valt hier iets aan te begrijpen?

Gewoon een mooie plaat.

Bij gebrek aan beter, meteen ook een van de mooiste platen van 2008.

Ja, ben ik meestal langzaam van begrip bij muziek. Als je het zo wilt beschrijven. Ik moet een nummer meestal 3 keer hebben gehoord, wil ik het mooi vinden.

avatar van dj maus
ok, dan begrijp ik u

avatar van laboomzaa
Hopelijk kom ik ook snel in fase 2...mij heeft het nog niet te pakken. I

avatar van aerogp1
Fase 2 is heel herkenbaar voor mij. Fase 3 (je kunt niet meer zonder) zegt mij niets. Ik heb fase 3 nog nooit bereikt, bij geen enkel album/artiest. Het is maar hoe zwaar je tilt aan 'niet meer zonder kunnen' hé.
Zolang er andere muziek is die me boeit kan ik prima zonder de Fleet Foxes. Toch vind ik dit een ijzersterke plaat, die me destijds best veel deed.

Zingende mannen met baarden. Dan moet ik altijd denken aan Fungus en Kaap’ren Varen. Maar met zeemansliederen heeft de muziek van Fleet Foxes weinig te maken.Ik denk eerder aan een kampvuur ergens in de bergen van Montana. Mannen met gitaren en mandolines, harmonieuze samenzang, hemelse koortjes, frivool getokkel. De muziek van Fleet Foxes heeft iets traditioneels. Hun liederen, want dat zijn het, klinken alsof ze al honderden jaren oud zijn. All time Classics uit het American Songbook. Of een best of van een stel minestrelen uit de middeleeuwen.

De Fleet Foxes plukken overal wat van mee. Countryrock, folk, de kerk, Pieter Brueghel, een beetje Beatles, Byrdsiaanse melodieën, koortjes van de Beach Boys, en samenzang a la Crosby, Stills, Nash & Young. Maar ook indieachtige gitaarlijntjes die de close harmony songs een duister randje geven, zoals bij opener Sun It Rises. Het is één van de vele hoogtepunten. Dan hoor je ook dat ze uit de buurt van Seattle komen, in het hier en nu.
Samen is het één onweerstaanbaar vloeiend geheel, kippenvelmuziek, de rillingen over je rug…

Zo ook White Winter Hymnal; de ingrediënten van deze single lijken afkomstig uit een kruisbestuiving tussen Paul Simon’s Graceland en The Beach Boys. Wat een prachtige samenzang.

Bij Tiger Mountain Pleasant Song mag er een nieuwe blok hout op het kampvuur. Tokkelende akoestische gitaren en ontroerende klaagzang.

He Doesn’t Know Why is een andere parel, zo emotioneel gezongen dat een zakdoek in de buurt geen overbodige luxe is. Door Your Protector schemert een waas van Simon & Garfunkel’s El Condor Pasa. En bij Heard Them Stirring krijg je spontane neigingen om je bij het kerkkoor aan te melden.

Niet alleen de fantastische vocals, ook de dromerige melodieën maken dit debuut onsterfelijk. Zoals bij Blue Ridge Mountains, waar liggen die eigenlijk? Want ik moet er keertje heen. Het debuutalbum van de Foxes verdient wat mij betreft nu al het stempel ‘legendarisch’.

En de Nederlandse folkrockers van Fungus moeten het afleggen, zowel qua zang als baard.

aire.

avatar van TerryA
voor de liefhebbers (en ik ben nog niet overtuigd) waren Fleet Foxes gisteren avond live op BBC2 te zien en horen tijdens The Culture Show met o.a. live optredens van White Winter Hymnal
Als het goed is wordt deze programma herhaald a.s. weekend in de uncut, extended versie van deze programma.

avatar van Kronos
Eigenlijk doet het wel aan Pet Sounds denken soms, die samenzang.

(Het album staat nu weer op en het kwartje is bij mij zo'n beetje aan het vallen heb ik het gevoel. Voorzichtigjes aan begin ik de muziek op dit schijfje wel heel erg mooi te vinden.)

stuart
Kronos schreef:
Eigenlijk doet het wel aan Pet Sounds denken soms, die samenzang.

Doet het qua muziek ook aan Pet Sounds denken (ik ken dit album verder niet)

avatar van Kronos
Het is wel wat 'barokker', maar het klinkt vaak even zonnig.

De muziek op zich zou ik niet willen vergelijken. Gewoon zelf
eens beluisteren.

stuart