MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

mijn stem
3,98 (1283)
1283 stemmen

Verenigde Staten
Pop / Folk
Label: Sub Pop

  1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
toon 8 bonustracks
totale tijdsduur: 39:15 (1:08:03)
zoeken in:
avatar
LoveStoned
aerogp1 schreef:
Fase 2 is heel herkenbaar voor mij. Fase 3 (je kunt niet meer zonder) zegt mij niets. Ik heb fase 3 nog nooit bereikt, bij geen enkel album/artiest. Het is maar hoe zwaar je tilt aan 'niet meer zonder kunnen' hé.
Zolang er andere muziek is die me boeit kan ik prima zonder de Fleet Foxes. Toch vind ik dit een ijzersterke plaat, die me destijds best veel deed.


Ik moet minimaal een keer paar dag † van Justice draaien bijvoorbeeld. Dat betekent niet dat ik nooit naar andere muziek luister...

avatar
Father McKenzie
Zonder aan de plaat afbreuk te willen doen.... verveelt de plaat me toch veel vlugger dan ik aanvankelijk gedacht had;
Toch heerst hier een zekere monotonie, die ik bij Crosby, Stills & Nash, toch toonaangevend in "close harmony" zelden hoor.

Ik heb de plaat in het begin redelijk vaak gedraaid en voel nu niet het minste verlangen er de eerste paar maanden nog naar te luisteren. raar, want slecht vind ik dit zeker niet, doch redelijk saai en eentonig qua sound.

Mijn te vroege enthousiasme heeft plaats gemaakt voor schouders ophalen, iets dat me bij moderne, hedendaagse muziek helaas te vaak overkomt.
Ik verlaag van 4.5 naar 3.5 echt wegens de grote eentonigheid van de plaat, ik kan ze nog met moeite in één tijd uitzitten.

avatar van LucM
5,0
Een herfst- en winterplaat als die van Fleet Foxes zou ik niet op een zonnige lentedag draaien.

avatar van aerogp1
4,0
LoveStoned schreef:
Ik moet minimaal een keer paar dag † van Justice draaien bijvoorbeeld. Dat betekent niet dat ik nooit naar andere muziek luister...

Oke, maar je maakt mij niet wijs dat je niet 'zonder' zou kunnen .

avatar
3,5
Father McKenzie schreef:
Zonder aan de plaat afbreuk te willen doen.... verveelt de plaat me toch veel vlugger dan ik aanvankelijk gedacht had;
Toch heerst hier een zekere monotonie, die ik bij Crosby, Stills & Nash, toch toonaangevend in "close harmony" zelden hoor.

Ik heb de plaat in het begin redelijk vaak gedraaid en voel nu niet het minste verlangen er de eerste paar maanden nog naar te luisteren. raar, want slecht vind ik dit zeker niet, doch redelijk saai en eentonig qua sound.

Mijn te vroege enthousiasme heeft plaats gemaakt voor schouders ophalen, iets dat me bij moderne, hedendaagse muziek helaas te vaak overkomt.
Ik verlaag van 4.5 naar 3.5 echt wegens de grote eentonigheid van de plaat, ik kan ze nog met moeite in één tijd uitzitten.


Mij overkwam precies hetzelfde na een week of twee. En ik kan je zeggen dat de vooruitzichten niet positief zijn want ik heb hem de afgelopen maanden denk ik nog maar eenmaal geluisterd. Toen kreeg ik hem nog maar net afgeluisterd.
Enkele nummers blijven leuk. Ragged Wood, He Doesn't Know Why en Your Protector. De rest laat me nu behoorlijk koud.

avatar van Madjack71
3,5
Deze plaat heeft zo'n beetje twee bewegingen. Een beweging van groei van een gemiddelde stem naar een hoger en de andere beweging die naar beneden bijsteld, getuige ook de onderstaande reacties.
Ik behoor tot de tweede beweging. In het begin dacht ik er zit groei in, maar idd. op een paar nummers na, doet het mij niet veel meer en begint mij de leadzang ook wat tegen te staan. De galm, saaiheid en het eentonige wat Father McKenzie aangeeft, onderstreep ik ook.

Maar goed, over een tijdje zullen we het nog eens een kans geven. Misschien is het ook een echte stemmings plaat.

avatar
mefyfrancky
Mooie dubbel CD en goeie meerstemmige songs. Tevens ook een zéér knappe hoes van onze Vlaamse Pieter Brueghel de Oude ! ! !

avatar van dix
2,5
dix
mefyfrancky schreef:
Mooie dubbel CD en goeie meerstemmige songs. Tevens ook een zéér knappe hoes van onze Vlaamse Pieter Brueghel de Oude ! ! !

maar juist bij de dubbelCD is die hoes lelijk gesneden langs de randen. sommige figuren missen hun hoofd of vallen anderszins half buiten beeld.

de enkele CD heeft weliswaar minder muziek, maar doet Breughel meer recht.

avatar
Mr_White
Mooie cd. In het begin zat ik een beetje van waar gaat het allemaal heen maar inmiddels is de cd wel flink op me gegroeid.

avatar
Nihilisme
Voor mij zonder twijfel de meest overrated plaat van 2008. De EP was aardig, een heel album houd ik het helaas niet uit. Saai! Mooie hoes wel trouwens, van Nederlandse hand afkomstig las ik ergens.

avatar van aerogp1
4,0
Ach, vorig jaar sloeg deze sound gewoon in als een kleine bom. Heerlijk even wat anders, even wat anders dan gillende gitaren en zang a la Alex Turner.

Dat het geen meesterwerk is wat over 50 jaar nog fier overeind staat maakt me niets uit. Het was gewoon een veelbesproken geweldig album uit 2008 en meer niet.

avatar
Nihilisme
Ach, alsof er niet meer uitgekomen is dan The Last Shadow Puppets of Fleet Foxes. Ik noem een Third (Portishead), een Dear Science (TV On The Radio) of een Microcastle (Deerhunter). Toch écht niet het standaard Arctic Monkeys/The Last Shadow Puppets-gedoe.

Maar goed, ieder uiteraard zijn of haar ding.

avatar van aerogp1
4,0
Nihilisme schreef:
Ach, alsof er niet meer uitgekomen is dan The Last Shadow Puppets of Fleet Foxes. Ik noem een Third (Portishead), een Dear Science (TV On The Radio) of een Microcastle (Deerhunter). Toch écht niet het standaard Arctic Monkeys/The Last Shadow Puppets-gedoe.

Oke, er is zeker veel meer moois uitgekomen in 2008, dat heb ik ook niet ontkent. Maar Fleet Foxes sprong er wel uit, met een stijl die in de verste verte niet lijkt op alle bovengenoemde bands (met prima albums, BTW)

avatar
Nihilisme
Ja. Maar Portishead lijkt op haar beurt ook weer niet op Fleet Foxes of TV on the Radio. En Deerhunter is ook niet bepaald een Vampire Weekend of een Okkervil River. Zo kan je aan de gang blijven. Maar goed, Fleet Foxes klinkt zeker origineel om 'anders' te zijn dan de rest, alleen is dat voor mij niet goed genoeg.

avatar van lauradance
4,0
Plaat klinkt de hele tijd hetzelfde maar op dit moment vind ik dat nog niet vervelend, al denk ik dat deze cd wel snel kan vervelen. Your Protector is prachtig.

avatar van maseddi
Ik heb deze cd ook maar eens gekocht, blind eigenlijk, na de lovende kritieken.

Nou om het eerlijk te zeggen, het doet mij nauwelijk iets, Dat Mykonos vind ik wel mooi.
Jammer dat er geen gitaarsolootje te ontdekken valt.

Veel recensenten vergelijken de close harmony van de groep met The Beach Boys. Nou waar ze dat vandaan halen weet ik niet.

Ik denk eerder aan de The Left Banke ( van Walk van Away Renee, Pretty Ballerina luister daar maar eens naar). En als men de groep toch vergelijkt met groepjes uit de laat sixties dan ken ik er ook nog een aantal barokke groepen opnoemen die stukken beter zijn op dit gebied: Kensington Market, en de meer rockende Fever Tree, hoewel de laatste geen close harmonieen bevat.

Zo zijn er wel nog een paar meer, maar die kan ik momenteel niet voor de geest halen, New York Rock and Roll Ensemble misschien, en die groep met dat schilderij van Jeroen Bosch als hoescover?
Ja hoe heette die ook al weer? Pearls before Swine!.

Ik geef hen wel het voordeel van de twijfel.

avatar
maseddi schreef:
Ik heb deze cd ook maar eens gekocht, blind eigenlijk, na de lovende kritieken.

.
Dat heb ik ook gedaan, maar na één keer draaien had ik het al gehoord. Je had 'm bij mij zo kunnen afhalen, voor niks. En Tilburg ligt toch niet zover van Breda. Neen, Ik vind deze cd de meest overschatte cd van de laatste tijd.

avatar van maseddi
Ad Brouwers schreef:
(quote)
Dat heb ik ook gedaan, maar na één keer draaien had ik het al gehoord. Je had 'm bij mij zo kunnen afhalen, voor niks. En Tilburg ligt toch niet zover van Breda. Neen, Ik vind deze cd de meest overschatte cd van de laatste tijd.


Ja Ad, je (ik dus) bent een man op leeftijd, Als muziekliefhebber voortdurend op zoek naar nieuwe groepjes en muziek, tot je tot de conclusie komt dat er in het verleden nog best veel te ontdekken valt.
Niet dat er in het verleden betere muziek gemaakt werd, maar het lijkt er soms wel op.

Neem nou die groepjes die ik net opnoemde, oudjes watertanden al bij het horen van die namen die zo maar in mijn kop opborrelen, terwijl ik vroeger zelf weinig om die muziek gaf maar nu wel.

Misschien zal het mij (of misschien jou) later ook overkomen met de Fleet Foxes. Dus bewaren maar die 2cd's

avatar
@ maseddi. Nou ik ben ook niet meer piep zullen we maar zeggen. 55, een oudere jongere dus. Gr Ad

avatar van kaztor
4,0
Toch maar weer een geweldige zet van de platenmaatschappij: 'We pleuren er de Sun Giant-EP erbij, maar omdat we zo bezeten zijn van geld vervangen we daarop de bekende versie van Mykonos met een andere en zetten we er eens een nieuw liedje bij!'
Dus dan komt het er op neer dat de fans toch de Sun Giant-EP er apart bij moeten kopen om compleet te willen zijn...

avatar
De fans zullen blijken "tijdelijke" fans te zijn. Maar je hebt gelijk, kaztor, dat noemen ze nou "tillen". En dat voor een cd die na 10 luisterbeurten zo vervelend is geworden, dat je 'm het liefst naar de kringloper wilt brengen

avatar van kaztor
4,0
Nouja, wat ik tot nu toe ken van ze vind ik redelijk geweldig. Ik heb de 2cd-versie van het album op m'n HD staan en ook de Sun Giant-EP en ze nog niet helemaal beluisterd, omdat ik toch voel dat dit een band is die ik werkelijk wil steunen en het is toch leuker als je het hele album dan voor het eerst helemaal van de echte cd's beluisterd. Ik hou van die 'magie'. Door diverse andere muzikale opties (ik ben nl. typisch een muziekliefhebber ) en uitgaves moet het er echter nog van komen.

avatar van sander.h
4,0
Ad Brouwers schreef:
De fans zullen blijken "tijdelijke" fans te zijn. Maar je hebt gelijk, kaztor, dat noemen ze nou "tillen". En dat voor een cd die na 10 luisterbeurten zo vervelend is geworden, dat je 'm het liefst naar de kringloper wilt brengen


Jammer dat je er zo over denkt.
Ik had er 10 luisterbeurten voor nodig (okee, 5 kan ook ) om erachter te komen dat het wel een erg mooie plaat betrof!

avatar
sander.h schreef:

Ik had er 10 luisterbeurten voor nodig (okee, 5 kan ook ) om erachter te komen dat het wel een erg mooie plaat betrof!
Dat is het tegenovergestelde, dat vind ik ook niet normaal. Van wie moést je die cd dan mooi vinden. Van jezelf?

avatar van sander.h
4,0
Ad Brouwers schreef:
(quote)
Dat is het tegenovergestelde, dat vind ik ook niet normaal. Van wie moést je die cd dan mooi vinden. Van jezelf?


Dat moest niet. Het had ook zomaar gekund dat dit niets voor mij was geweest. Ik begrijp ook wel als mensen dit niet mooi of te rustig vinden. Ik geef alleen maar aan: bij mij is het kwartje gevallen dus ik ben blij dat ik meer dan 1 luisterbeurt aan besteed heb.

Ik had de eerste keer ook zoiets van: dit is wel erg gezapig.
Maar omdat ik Mykonos zo'n goed nummer vond heb ik hem niet meteen weggelegd maar later nog eens gedraaid. En nu ben ik blij dat ik die moeite genomen heb.

avatar
3,0
Ad Brouwers schreef:
(quote)
Dat is het tegenovergestelde, dat vind ik ook niet normaal. Van wie moést je die cd dan mooi vinden. Van jezelf?


Waar slaat dat nou weer op? Als jij een cd 1 keer hebt gehoord is die gelijk fantastisch of dramatisch kut? Volgens mij is het een gouden regel dat echt goede cds pas na een aantal keer luisteren boven komen drijven.

Iets wat bij mij veelvuldig het geval is in ieder geval. Na 1 keer pik je 2 of 3 momenten op waarvan je denkt "wauw" en gaandeweg leer je de rest van de cd kennen. Ik kan over het algemeen na 1 keer luisteren geen oordeel geven in ieder geval.

--

Helaas is het bij Fleet Foxes niet helemaal gelukt. Het is een aangename cd om af en toe op te hebben staan, maar ik word er ook weer niet echt euforisch van.

avatar
Veel van mijn cd's eindigen uiteindelijk in de kast, na er eerst flink van genoten te hebben. En idd, freaky, bij sommige duurt het wat langer voor je ze echt gaat waarderen (meestal zijn dat achteraf de beste). Maar bij de Fleetwood Foxes, die ik min of meer op aanraden van....) had gekocht, begon ik na een keer of vier al te ergeren aan de muziek. In mijn geval: Typisch geval van miskoop. Kan gebeuren. Maar als het dubbeltje na 10x nog niet gevallen is, vind ik het een bedenkelijke zaak worden en ben ik al lang weer met een nieuwe aankoop ofzo bezig. Helaas zijn de FF aan mij niet besteed. Kan toch???

avatar van herman
3,5
Natuurlijk kan dat niet. Pek en veren!

Als je er nog vanaf wilt: ik wil hem wel van je overkopen

avatar
3,0
Dat kan zeker, maar het kwam net over alsof je het echt belachelijk vond dat iemand een cd meer dan een paar keer luisterde voordat hij een definitief oordeel velde Maar goed, we denken er toch hetzelfde over!

avatar
@ Herman, als in de buurt van Breda woont mag je 'm voor niks komen halen. Anders moet je maar even een persoonlijk berichtje sturen met je adres, postbus ofzo, dan stuur ik 'm wel op. ( Het is wel de oorspronkelijk enkele cd) Gr.Ad

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 07:26 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 07:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.