Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
nicolas
Stem verhoogd naar 4,5*, dit is echt een prachtplaat en uniek op de koop toe. Elk nummer raakt.

beaster1256
hele mooie plaat met mooie nummers en prachtige vocale samenzang , ik begrijp de link naar beach boys en cs&n , maar ze zijn wel aparter en hebben toch een eigen stijl , zeer zomers en poppy in de goeie betekenis van het woord , aangename verrassing dit jaar, zal dit veel op leggen want het stoort nooit en je wordt er nog blij van .

De link naar CSN&Y en beachboys zie ik nou net NIET zitten. Juist omdat men mij dat had aangedragen kocht ik hem (sukkel dat ik ben) Er wordt samen gezongen al dan niet vrolijk, maar is zeker niet boven een gemiddeld groepje. De plaat is gewoon goed geplugd en over een jaar of twee horen we niks meer van de Fleet Foxes m.i.

Gsus
Aparte cd, er staan een paar parels op. Toch weet ik niet wat ik ervan moet vinden... Als ik 'm zo beluister, zit ik af en toe opeens bij He Doesn't Know Why (voorbeeld van een pareltje). Het klinkt ietwat monotoon heb ik het idee, of ik heb er nog niet echt goed naar geluisterd.

Whatever, ik probeer het nog een tijdje want hij vermaakt wel.

avatar van timhardt
Toch teveel gepikt bij de vroege my morning jacket om echt te kunnen blijven plakken: 3*

Jensi
Tot nu toe stijgt "Your Protector" vet boven de rest uit.

heel mischien dat er een stemverhoging op komst is...:P

avatar van Zandkuiken
Fijn schijfje dat evenwel niet volledig weet te overdonderen. Ik vind het allemaal wel mooi, maar me echt diep raken doen deze Fleet Foxes niet. Het is ook niet dat ik hun debuut niet genoeg heb geprobeerd (wat helemaal niet tegen m'n zin ging want de muziek ligt makkelijk in het gehoor), maar het kan me gewoon niet beklijven.
Ook bij mij roept deze band associaties op met onder meer My Morning Jacket en ook ik vind dat de hoes er mag wezen (meer het concept van het schilderij dan het gebruik ervan als albumhoes maar soit), maar toch deel ik niet de wijdverspreide mening (wat wordt deze plaat bewierookt dezer dagen!) dat we hier met een meesterwerk te maken hebben. Jammer, want net als aERo wil ik het wel horen maar slagen de multivocale harmonieën er niet in me te betoveren. Één enkele keer ervaar ik toch de magie als het begin van Your Protector me compleet wegblaast. Voor de rest is dit wat mij betreft gewoon 'n prima debuut, maar niet briljant.

Dit is mooi zeg. Ik kan de hype en de hoge scores goed begrijpen. Toch vind ik het voorlopig nog niet interessant genoeg. Maar dat kan best nog weleens komen. Ik vind White Winter Hymnal, Tiger Mountain Peasant Song en Heard Them Stirring voorlopig de toppers.

Ik kan die hype nou niet zo goed begrijpen. Overeen jaar of twee vragen we ons wie die Fleet Foxes ook al weer waren, denk ik.

UnknownPleasure
Ad Brouwers schreef:

Hype Hype... Fuck de hype !

Gewoon luisteren naar deze prachtige muziek

En zo niet , ook goed

avatar van Cor
Cor
Een mooie verrassing in 2008. Ik hoor zeker een galm van vooral The Beach Boys, maar dat is verpakt in mooie eigentijdse arrangementen. Het album als geheel heeft een serene, bijna pastorale sfeer, die me wel aanspreekt. Benieuwd hoe deze groep zich gaat ontwikkelen.

avatar van kaj_666
Ik ben geloof ik een beetje op het verkeerde been gezet door de single White Winter Hymnal. Ik heb de afgelopen maanden namelijk veelvuldig geprobeerd dat nummer zo goed te vinden als vele anderen, maar dat heeft geen succes opgeleverd. En het is dat het op zich nog best gemakkelijk in het gehoor ligt, anders denk ik dat ik nooit aan de rest van dit album was begonnen.

Vandaag dus echter toch maar eens even gedownload (Eng woord? Mag dat hier? Wees gerust: als ik hem goed vind koop ik hem toch wel en als ik hem niet goed vind draai ik hem nooit meer..) en ik word vooralsnog niet teleurgesteld. Merk tot mijn vreugde dat ik zo gauw geen nummer heb gehoord dat ik minder vind dan White Winter Hymnal - ik vrees dat het nooit een gelukkige relatie gaat worden tussen mij en dat nummertje - en dat het over het geheel allemaal erg lekker door de oren naar binnen gaat.

Enige nadeel ligt daar dichtbij: het gaat er dusdanig makkelijk in, dat het er ook vrij gemakkelijk weer uit gaat. Het blijft allemaal niet hangen, als ik niet echt oplet zit ik zonder dat ik het doorheb alweer 3 of 4 nummers verder. Ik hoor wel wat mensen hierin aanspreekt, maar ik denk dat ik me in de groep met onder andere Aero moet scharen: ik zou wel willen dat het me greep, maar het gebeurt (nog) niet. Tot nu toe één uitzondering: Your Protector is een wondermooi liedje!

Ik stem voorlopig nog even niet, laat het album eerst eens even inwerken en misschien beluister ik het nog een paar keertjes... Maar verwacht van mij geen 4 of hoger...

avatar van ErikM
Leuk plaatje! Paar keer beluisterd en ben positief verrast, doet inderdaad duidelijk denken aan de Beach Boys. De afsluiter, Oliver James, is vooralsnog favoriet.

Wat een album!

Dit is zonder twijfel een geniale plaat. Het valt me op dat bij elke luister beurt weer een ander nummer boven komt drijven. De sfeer is prachtig, de sound heerlijk retro, maar waarmee deze gasten zich mijns inziens onderscheiden van vele andere bands zijn toch de zanglijnen.

De samenzang is natuurlijk voorbeeldig, maar met name de melodieën van de enkele stem van de leadzanger zijn uitzonderlijk sterk. De nummers klinken stuk voor stuk als klassiekers. Your Protector, He doesn't know why hoor ik hier veel, en terecht. Maar hoor ook het laatste stuk toch eens van Meadowlarks... Een volstrekt unieke melodielijn, die na een paar keer luisteren zo goed is. Elke noot raak. En dat wordt dan versterkt door een beeldschoon koortje in de bridge net ervoor.

En dergelijke klasse is op het hele album te horen. Een voorbeeld van een extreem goed nummer is natuurlijk ook Mykonos, op de EP Sun Giant. Van begin tot eind perfectie. Een juweeltje dat een volgende generatie als een vanzelfsprekendheid zal zien in de top 100 allertijden.

Leuk, aandoenlijk album met Your Protector, White Winter Hmnal en Oliver James als hoogtepunten

avatar van Rudedadude
Het komt op mij over als muzikaal verantwoorde sky-radio muziek...

Zou wel eens kunnen kloppen. Arbeidsvitaminen bestaat niet meer.

avatar van dj maus
De cover van Tiger Mountain Peasant Song door twee meiden in het bos (onder de naam First Aid Kit) is óók erg mooi.

Sowieso mijn favoriete track van dit album.

avatar van gherdt
Ik vond dit tijdenlang een veel te suikerzoet samenzangerig week plaatje. Maar als je iets maar blijft draaien en vervolgens gaat meezingen moet je toch concluderen dat hier iets prachtigs aan de gang is. En behalve de samenzang zijn de nummers ook nog eens onvergetelijk. Perfect begeleleid ook nog eens. Ja dit riekt naar perfectie, vandaar mijn achterdochtige opstelling jegens dit heerschap. Maar uiteindelijk is perfectie toch waar ik naar op zoek ben. Wonderschoontjes!

avatar van dj maus
De melodieën zijn over het algemeen nogal pentatonisch, viel me vandaag op... dus alsof je alleen de zwarte toetsen gebruikt.

Hoewel het een mooie plaat is, vind ik het toch ook weer gek dat hier zoveel mensen zó lyrisch over zijn (die gekke Eric Corton bijvoorbeeld ook...)

Hebben die lui nooit naar de eerste van My Morning Jacket geluisterd?

Oftewel: dit is absoluut géén schokkende plaat, níks nieuws, maar gewoon een fijn plaatje met het hart op de goeie plek.

Ik verwacht overigens dat een eventuele opvolger alleen maar teleur kan stellen (in de beste My Morning Jacket-traditie).

avatar van De-noir
dj maus schreef:
gewoon een fijn plaatje met het hart op de goeie plek.

Eigenlijk precies wat ik ook van deze Fleet Foxes (album) vind. Een plaat die ik vooral mooi en aangenaam is, zeker op een lekkere nazomerse dag met wat zon, als vandaag. Echt raken doet ie me echter ook na veelvuldige beluistering niet. Daarom 'slechts' een nette 3,5*

avatar van LucM
Na meerdere beluisteringen kom ik tot de conclusie dat het debuut van Fleet Foxes niets minder is dan een meesterwerk. Schitterende melancholische, herfstachtige sfeer en er zitten parels van songs tussen. "White Winter Hymnal" vind ik gewoon fantastisch.

Het is vooral de zang die mijn aandacht erbij houdt. De andere instrumenten brengen mijns inziens weinig echte memorabele momenten op maar zijn eerder als ondersteuning voor de geweldige vocalen. Ondertussen zijn He Doesn't Know Why en Your Protector ook bij mij tot de favorieten uitgegroeid. En lijkt het er ook op dat ik de clichématige 3.5* ga geven aan de Fleet Foxes.

Na een recensie in de Nieuwe Revu geluisterd in de Music Store maar niet gekocht, ontoegankelijk vond ik het. Later thuis nog eens goed de recensie gelezen en dan toch maar gekocht. Inmiddels een van mijn favorietjes, je moet wel even doorbijten maar dan pakt het je en laat het je niet makkelijk los. Mooie fluwelen muziek met na enige tijd herkenbare en lekkere structuren en natuurlijk een heertlijke stem.

Thijssie024
Soms heb je zo'n album in je handen dat je na twee keer geluisterd te hebben meteen allerlei superlatieven wil toedichten. Dit is er zo een, wat een prachtplaat!

Wat een PRACHT CD.
Een lekker jaren 60 geluid.
Hier en daar lijkend op Love (zij maakten de beste CD ooit!) en van de huidige generatie inderdaad My Morning Jacket (en dat is ook al zo'n goede groep).
Voor mij een dikke 5. Maar nog niet de beste CD van 2008, want dat recht is voorbehouden aan The Last Shadow Puppets. Maar voorlopig een goeie 2e.

Father McKenzie
LucM schreef:

Mijn beste vriend heeft me deze ook getipt, maar ik heb er helaas nog geen seconde van gehoord....????

Als jij dit zo hoog aanslaat, ga ik daar zeker rekening mee houden, ik hou dit plaatje in het oog en ga dit zo vlug mogelijk trachten te beluisteren, ergens....

Als je bij mij om de hoek woonde mocht je de mijne zo meenemen, voor nop. Ik ben er ingetuind. Het is een hype, een door jan en alleman de hoogte in geschreven "one day fly".

Ik vind het wel een mooie plaat. Deed me in eerste instantie wat aan The Shins denken, maar hier draait het ook nog 's om de zangkunsten van de zanger. Een prettig album om te luisteren in ieder geval, al moet ik zeggen dat het na een luisterbeurt of 10 nog niet enorm blijft hangen allemaal. Wellicht valt ie bij mij ook nog 's door de mand.

avatar van Mjuman
Ad Brouwers schreef:

Ik ga je advies (aan mij mbt Viva La Vida) retourneren: leg 'em ff aan de kant, en pak 'em met een paar weken er nog eens uit. Mooie productie ook, veel akoestisch en dat hoor je op goeie speakers.

Ik heb vinyl - met de eerdere e.p. als bonus en ik waardeer 'em nog steeds. Ff tijd geven.

(Brabant toch - istnie?)

BTW: Elbow is aan het groeien.