Tangerine Dream - Phaedra (1974)

West-Duitsland
Electronic
Label: Virgin

1. Phaedra (17:39)
  2. Mysterious Semblance at the Strand of Nightmares (9:55)
  3. Movements of a Visionary (8:02)
  4. Sequent C' (2:19)
  5. Phaedra [Steven Wilson Stereo Remix] * (17:37)
  6. Sequent C' [Steven Wilson Stereo Remix] * (2:21)
avatar van freitzen
Fijne plaat. Komt ook erg goed tot zijn recht in de net uitgekomen film Bandersnatch, waar je de hoofdpersoon onder meer kunt laten kiezen tussen dit album en deze bij de platenboer.

avatar van BoyOnHeavenHill
Phaedra was (ook) voor mij het eerste album dat ik van deze band leerde kennen (samen met Rubycon op een BASF-C90-bandje). Anno 2019 draai ik dit na Zeit en na alle ambient die in de decennia daarna is verschenen, maar in 1976 was dit toch wel even wat anders, zelfs toen ik al dingen als Dark side of the moon gehoord had. Dat Phaedra niet meer zo heftig als toen binnenkomt betekent niet dat het geen impact meer heeft, want dit is nog altijd muziek die ik niet opzet wanneer mijn schoonouders op bezoek komen. Belangrijker is echter dat de ritmische pulsen enorm opzwepend werken, dat de melodieën die her en der voorbij komen zweven steeds betoveren, en dat de warmte en de volheid van het geluid bedwelmend zijn – "Eindelijk hadden ze goede instrumenten in handen, heb altijd gedacht dat ze op afgedankte spullen speelde[n]" schreef Gerards Dream op 12-8-2007, nou, zover zou ik niet willen gaan, want ook op eerdere platen heb ik nooit over het geluid te klagen gehad, maar de bijna sensuele gloed die over de sound van deze plaat hangt is toch wel van een andere orde. Als oude progger heeft elk album met een prominente mellotron al een streepje voor, maar ook los daarvan is niet alleen elk nummer maar ook elk onderdeel van elke soundscape continu en zonder inzakken de moeite waard – hoewel Sequent "C" qua lengte meer iets heeft van een wegwerptrackje, vertelt zelfs dàt binnen zijn beperkte tijdsspanne toch een heel verhaal. Zeit is misschien abstracter en duikt dieper, maar Phaedra houdt mijn aandacht van de eerste tot de laatste seconde vast en dompelt me onder in een warm bad, en in feite klinkt het nog even nieuw en onbekend en spannend als indertijd op mijn zolderkamertje.

avatar van DeWP
Dit is een geweldig album! Vooral het titelstuk zelf is qua sfeer en stijl uitzonderlijk te noemen. Beklemmend, spannend, atmosferisch. Je wordt er in meegezogen. Echt een aanradar als je naar elektronische muziek op zoek bent. Ik zou zelfs zeggen dat het zijn tijd vooruit was, dat je zoiets kon maken met de toen nog relatief primitieve analoge synthesisers...

avatar van Wrathchild1
Deze staat als eerste op mijn play-list. Ik ken niets van TD dus dat wordt hoog tijd !

avatar van schizodeclown
Ik heb nou de 2019 remaster hiervan, wat afkomstig is van de “In Search Of Hades” box set. Alleen in een andere verpakking.
En het is “remastered from the original Virgin master tapes.”

Ik was dus wel heel benieuwd hoe het zou klinken. En wat blijkt? Ik vind deze zelfs beter dan de 1985 versie!
Laatstgenoemde productie is mythisch, primitief (op een goede manier), alsof er dikke wolken omheen hingen (ook op een goede manier).
Maar deze nieuwe versie is voller, meer helder, meer zuiver en meer “aanwezig”.
Met regelmaat brengt dit me in hypnose. Dikke duim dus voor Steven Wilson ??
Ben hier ontzettend blij mee.

avatar van BoyOnHeavenHill
schizodeclown, je geeft Steven Wilson hier een dikke duim, maar volgens mij is het album zelf geremasterd door Ben Wiseman, en heeft Steven Wilson alleen de remix van de twee bonustracks (Phaedra en Sequent C', momenteel nog niet aan de oorspronkelijke tracklisting toegevoegd) gedaan, net als bij (de bonustrack van) Rubycon. Of was het ook je bedoeling om hem alleen dáármee te complimenteren?

avatar van schizodeclown
Ok BoyOnHeavenHill dat wist ik niet, dat dat Ben Wiseman was, goed ere wie ere toekomt: Ben Wiseman

avatar van chevy93
Zie de site van Steven Wilson:
‘In Search of Hades: The Virgin Recordings 1973 – 1979’ is the definitive statement of this period in Tangerine Dream’s history, featuring newly remastered versions of the albums ‘Phaedra’, ‘Rubycon’, ‘Ricochet’, ‘Stratosfear’, ‘Encore’, ‘Cyclone’ and ‘Force Majeure’ all drawn from the original first generation master tapes.
Wat wel zo is, is:
My role was to create new stereo and 5.1 mixes of whatever could be found of the original album multitrack tapes, but that turned out to be only Ricochet and 2 tracks from Phaedra. (...) Also newly mixed and included are 2 CDs worth of previously unreleased pieces from the Phaedra sessions,
Tangerine Dream 'In Search of Hades' box set announced with new SW remixes - Steven Wilson - stevenwilsonhq.com

avatar van chevy93
schizodeclown schreef:
Ik vind deze zelfs beter dan de 1985 versie!
Wellicht omdat deze nieuwe versies gebaseerd zijn op de originele tapes en uit de jaren '80 niet?
De albums "Phaedra", "Rubycon", "Ricochet", "Stratosfear", "Encore", "Cyclone" en "Force Majeure" zijn vorig jaar geremasterd door Ben Wiseman, die voor de oppoetsbeurt (in tegenstelling tot de eerdere cd-uitgaven uit de jaren 80 en 90) toegang kreeg tot de originele mastertapes.
iO Pages - Tijdschrift over progressieve rockmuziek - || Uitgebreide Tangerine Dream Box op komst - iopages.nl

chevy93 ja dat dacht ik ook al, met die originele tapes