Grease (1978)

Pop / Score
Label: RSO

1. Frankie Valli - Grease (3:26)
  2. John Travolta en Olivia Newton-John - Summer Nights (3:37)
  3. Olivia Newton-John - Hopelessly Devoted to You (3:05)
  4. John Travolta en Olivia Newton-John - You're the One That I Want (2:50)
  5. John Travolta - Sandy (2:36)
  6. Frankie Avalon - Beauty School Drop Out (4:00)
  7. Stockard Channing - Look at Me, I'm Sandra Dee (1:41)
  8. John Travolta - Greased Lightning (3:14)
  9. Cindy Bullens - It's Raining on Prom Night (2:52)
  10. Alone at the Drive-In Movie (2:25)
  11. Sha Na Na - Blue Moon (2:23)
  12. Sha Na Na - Rock N' Roll Is Here to Stay (2:03)
  13. Sha Na Na - Those Magic Changes (2:18)
  14. Sha Na Na - Hound Dog (1:25)
  15. Sha Na Na - Born to Hand Jive (4:40)
  16. Sha Na Na - Tears on My Pillow (2:04)
  17. Louis St. Louis en Cindy Bullens - Mooning (2:16)
  18. Cindy Bullens - Freddy My Love (2:48)
  19. Louis St. Louis - Rock N' Roll Party Queen (2:12)
  20. Stockard Channing - There Are Worse Things I Could Do (2:23)
  21. Olivia Newton-John - Look at Me, I'm Sandra Dee [Reprise] (1:31)
  22. John Travolta en Olivia Newton-John - We Go Together (3:00)
  23. Love Is a Many Splendored Thing (1:23)
  24. Frankie Valli - Grease [Reprise] (3:24)
buizen
musician schreef:

De romantiek, de film vertoont dansende mensen in de straten, ik kan mij daar op deze wijze helemaal niets bij voorstellen.

In de nodige videoclips van Michael Jackson, God hebbe zijn ziel, vochten streetgangs uit The Bronx ook zingend en dansend vetes met elkaar uit. Ook - helaas - niet erg realistisch.

avatar van MIAB
Deze cd album zojuist aangeschaft. Ik kom niet uit de tijd toen deze film uitkwam, laat staan uit de tijd waar de film zich afspeelde, maar toch kan het mij zeer bekoren. Ik heb de film in mijn eigen jeugd meerdere keren gezien (jaren 80) en de film is tijdloos, juist omdat het so feelgood is. De liedjes passen daar perfect in. Leuke cd!

avatar van bikkel2
Voor mij ook wel een soort van jeugdsentiment.
Als ik in "78" bijv. 5 jaar ouder zou zijn, had ik mij waarschijnlijk wel afgezet tegen Grease.
Toendertijd liep ik er wel mee weg
Travolta en consorten ( vooral Kineckie) waren wel cool voor een gassie van 10
Op gepaste tijden wordt de film herhaald en ik geef toe dat ik dan met een big smile kijk.
De muziek op de soundtrack is best vermakelijk, hoewel ik geen drager meer in bezit heb.

Voor mij gewoon jeugdsentiment, waar het leven mij toe lachtte.
School, voetbal, meisjes en muziek.
Wat wil je nog meer!

avatar van esteban
Wat een onwaarschijnlijk laag gemiddelde voor wat een onverwoestbare klassieker is. Dit moet niet gemakkelijkheidshalve weggezet worden als "foute muziek" of "vergane glorie", dit is muziek die decennia later nog steeds even goed klinkt. En generatie na generatie is mee, zo ook mijn nichtje van 10. Deze musical blijft, ook muzikaal, volledig overeind.

nlkink schreef:
Kutalbum.

Valt best mee uiteindelijk naar mijn idee.
Het is natuurlijk musicalachtig, maar er staan best leuke rock 'n roll nummers op. De titeltrack is goed te doen en betreft de verdere hits is het meer de overexposure nadien, dat die zachtjes aan de neus uitkomen.
Echt slechte muziek hoor ik hier nergens.
Mijn jeugdsentiment zal ook wel een rolletje spelen vrees ik. Fair enough.

avatar van fish
nlkink schreef:
Kutalbum.

Zo’n recensie is musicmeter onwaardig. Niets ‘fair enough’ aan.

Is een prima soundtrack van een prima film. Stuk gedraaide radio hits, zeker, maar wel goede nummers. Valt weinig op af te dingen. Frankie Avalon had van mij persoonlijk niet gehoeven, maar doet verder geen afbreuk aan de algehele kwaliteit.

avatar van bikkel2
Ach, een ieder mag vinden wat ie wil natuurlijk.
Ik begrijp ook wel dat er wat afkeer is betreft Grease.
Het is natuurlijk een musicalachtig gebeuren. De zgn harde jongens in de film blijken best lief en een hype wordt nu eenmaal ook afgebrand.
Maar nogmaals, kwalitatief zijn de liedjes helemaal niet slecht

Het is als muziekliefhebber natuurlijk not-done om Grease goed te vinden. Maar ik vind het als muziekliefhebber wel heel erg goed.
Het is muziek zonder pretenties maar zeer vakkundig uitgevoerd.
De hits zijn dan ook de hoogtepunten, You’re The One That I Want klinkt bijvoorbeeld geweldig! De vocalen klinken lekker en nog steeds fris na al die jaren.
Dit is een tijdloos album dat over 100 jaar nog overeind staat.

avatar van blaauwtje
Het is, voor ons (vijftigplussers) natuurlijk puur jeugdsentiment, op school liepen de meiden weg met JT, elke jongen wou iets van de uitstraling van hem, zodat alle Olivia look a likes achter hem aan zouden lopen.

Ik vind het nog steeds leuk om naar te luisteren, destijds sleepten deze plaat en night fever de gehele platen industrie uit de goot, het werden regelrechte millionsellers. Ik schaam me niet om te zeggen dat ik hier een vinyl uitvoering,een cd en zelfs een dvd van heb, alhoewel ze sporadisch uit de hoes komen, gaan ze de deur niet, af en toe het gevoel hebben dat we weer tieners zijn houd de geest jong.

avatar van goldendream
Acht jaar was ik toen Grease uitkwam. Ik vond het wel interessant om te zien en horen, maar was er nooit helemaal in de ban van. Olivia vond ik wel leuk toen ze haar lieve poppetje-imago van zich afschudde en opeens stoer in leder verscheen, hoewel ze ook dan nog zo schattig leek. De film is amusant, maar zeker geen meesterwerk. De liedjes blijven aanstekelijk. Diepgang vind je er niet, maar dat hoeft ook niet. 'Hopelessly Devoted to You' en 'Sandy', ja, ze mogen er nog steeds zijn. De vrolijke songs daarentegen vervelen me vlug.
Het verbaast me dat 'Grease' bij de jeugd nog steeds populair is. Toen je in het onderwijs nog veel ruime had om echt eigen accenten te leggen en je niet verstikt werd door een afstompend leerplan en verplichte nieuwigheden die niks bijdragen, gaf ik de leerlingen de opdracht in groep zelf een onderwerp te kiezen om op de planken te spelen. Prompt koos een groepje van 5 meisjes om 'Grease' op te voeren. Er was eventjes ruzie over wie Sandy mocht spelen, maar dat duurde niet lang. Het resultaat was niet zo denderend, maar de inzet was aanstekelijk. Heerlijke tijd! Intussen is die 'Sandy' een collega geworden die vooral met haar haren heen en weer wuift. Tja, niet elk sympathiek kind wordt ooit een sympathieke volwassene.

2,5 sterren

avatar van Pinsnider
Even een serieuze vraag aan de liefhebbers: voor zo'n nummer als Greased Lightning kun je me dus echt wakker maken op de meest onhandige momenten. Zijn er voor mij nog tips in dat genre? ter verduidelijking: rammelgitaar, rammelende piano, tempo, kinderlijk enthousiasme, etc...??

avatar van nlkink
Mitch Ryder & The Detroit Wheels, Jerry Lee Lewis, Swinging Blue Jeans, Jonathan Richman.

avatar van tnf
tnf
Pinsnider schreef:

Southern Culture On The Skids - Camel walk heeft een rammelgitaar, een vlot tempo (weliswaar minder snel dan Greased Lightning) én kinderlijk enthousiasme. Het lijkt er niet persé op, maar het is alsnog mogelijk dat je er plezier aan beleeft.

Of Girls Aloud - Love Machine, misschien (wel erg prefab, maar heeft ook veel van wat je zoekt)?

avatar van Pinsnider
Oei, dat zijn snelle tips! Dank!!! En volledige rehabilitatie voor nlkink na die volkomen belachelijke post verder hierboven .
Mitch Ryder; leuk, Jerry Lee Lewis kende ik, Swinging Blue Jeans is me te veel vroeg-Beatles (mêh), Southern Culture is geinig, maar dan komen we bij de twee tips waar ik ECHT heel blij mee word: Jonathan Richman en Girls Aloud. Die laatste had ik al wel eens van gehoord, maar nooit geluisterd. Die eerste zei en zegt me echt helemaal niets, maar daar gaat verandering in komen!!! LEUK, TOF, DANK!!!!

avatar van tnf
tnf
Alphabeat - Fascination schiet nu ook door m'n hoofd. Het lijkt niet op Grease, maar het heeft een vergelijkbaar jeugdig, naïef enthousiasme.

avatar van Pinsnider
oeeeeee, neeeee, dan noem je er net één die ik echt vreselijk vind, maar die wel degelijk in mijn straatje zou moeten liggen eigenlijk. Vooral die Dinand Woesthof achtergrondzanger.... Brrrrr..... Maar wel een mooie poging hoor!! Dank!!! Ik counter hem met de Asteroids Galaxy Tour . Als dankjewel!!

Pinsnider schreef:

Geen idee of ik de juiste aspecten eruit licht, maar die hele Grease-soundtrack is natuurlijk een echo van de rock 'n' roll uit de jaren vijftig, verplaatst naar het geluid van de jaren zeventig. Nou was er in diezelfde jaren zeventig en begin jaren tachtig ook wel met grote regelmaat een rock 'n' roll-revival, met ongeveer dezelfde ingrediënten (en vaak ook covers van die echt oude hits). Mijn tips zitten vooral in de lijn van die Sha-Na-Na-covers op deze plaat.

Ik gooi er maar een paar op tafel en je moet ze zelf maar ff opzoeken om te kijken of het iets voor je is:

- Stray Cats - Runaway boys, Rock this town (toegegeven, ze hebben geen rammelpiano)
- Matchbox - Buzz buzz a diddle it, Midnite dynamos
- Racey - Some girls, Runaround Sue, Such a night
- Long Tall Ernie & the Shakers - Big fat mama, Alright (makin' love in the middle of the night)
- Darts - Daddy cool/girl can't help it
- Robert Gordon & Link Wray - (My girl is) Red hot, Sea cruise
- Rocky Sharpe & the Replays - Shout shout, Come on let's go
- Rubettes - Jukebox jive
- Het vroege werk van Shakin' Stevens

...en er zijn er vast nog veel meer. Maar kijk eerst maar eens of dit het juiste spoor is.

Pinsnider schreef:

Ja, één keer een uitspatting. Meestal schrijf ik een recensie bij een album, of een interessant feitje. Ik heb de muziek van Grease gewoon teveel gehoord in een te korte periode. Het kwam uit de grond van mijn hart maar ik schat in dat het bij deze ene 'misstap' blijft.
Lichtpuntjes op dit album: Sha Na Na.
Toch nog iets positiefs gemeld over dit album.

gaucho
Dank dank!!
Matchbox vind ik mwah, Racey is geinig maar een beetje lijzig (het mag van mij moddervet), Long Tall Ernie ga ik meer van zoeken (Nederlands??), Robbert Gordon is wel een heel fletse carbon van Elvis, Rocky Sharpe is aardig, Rubettes leuker dan ik dacht, maar waar ik echt enthousiast van word zijn Darts en -wie had dat gedacht- Shakin Stevens!!! Tof!!!

Ha Pinsnider,
leuk dat je mijn tips beluisterd hebt, en dat er iets bij zit waar je enthousiast van wordt. Het zijn allemaal van die rock 'n' roll-singletjes die ik in de jaren zeventig als prille tiener kocht. Greased lightning zat daar ook bij (was ook de enige single die ik van het Grease-album gekocht heb), dus gevoelsmatig gooi ik ze allemaal op een hoop. Ook qua sfeer, tempo en rock 'n' roll-piano.
Ik kan helaas niet instaan voor de kwaliteit van het albumwerk van genoemde artiesten, ook niet van Darts. Ik sluit niet uit dat dat tegenvalt; alleen van Shakin' Stevens heb ik een LP en die vind ik binnen de beperkingen van het genre eigenlijk best goed.

Long Tall Ernie is inderdaad een Nederlandse band, komt uit Arnhem. In de begintijd maakten ze een aantal leuke rock 'n' roll-singles, later werden ze vooral bekend met die rock 'n' roll medleys van oude successen uit de jaren vijftig. Do you remember en Golden years waren tevens hun grootste hits. Ik ken niets meer dan de singles, maar wellicht zijn enkele van hun albums het uitchecken waard.

avatar van Pinsnider
Ik heb afgelopen jaar een lijstje bijgehouden van platen die ik geluisterd heb en die ik - als het weer kan- ga proberen op te snorren in fijne platenzaken waar ik graag af en toe naar toe ga. Bovengenoemde artiesten heb ik er met stip bij opgezet!! Dank allen!!!

avatar van gaucho
Ik zie dat ik hier wel op gestemd heb, maar er inhoudelijk nooit iets bij geschreven heb. Nou valt er ook niet zoveel aan toe te voegen bij wat hier al geschreven is. Ik was een tiener in '78, maar hield me in die tijd toch met andere muziek bezig. Van alles eigenlijk: van new wave en disco tot symfo en hardrock. Grease was in die tijd onontkoombaar: zes singles in de top-10 en de best verkochte plaat van het jaar (op Saturday Night Fever na wellicht, dat weet ik niet meer).
Maar het ging eigenlijk een beetje aan me voorbij. Van de hits vond ik alleen Greased lightning aardig genoeg om op single aan te schaffen. Achteraf vind ik de titelsong van Frankie Valli (geschreven door de door mij in die tijd best gewaardeerde Bee Gees) best aardig, al past dat nummer eigenlijk niet zo bij de rest van het songmateriaal. De film zelf heb ik nooit gezien.

De dubbel-LP heb ik nog in de kast staan, jaren later eens goedkoop op de kop getikt. Ik vermoed dat ik hem in een kringloopwinkel gekocht ben, vooral vanwege de perfecte staat waarin-ie nog steeds verkeert. Wel een paar keer gedraaid, en terugluisterend vind ik de hits eigenlijk best leuk, vooral uit nostalgisch oogpunt natuurlijk. De rest van het album gaat toch een beetje aan me voorbij, al vind ik de nummers van Sha Na Na nog wel aardig. Maar dat zijn dan ook wel merendeels matige covers van onverwoestbare rock 'n' roll-klassiekers.
Het heeft ook mij verbaasd dat Grease zoveel 'staying power' heeft dat de huidige jeugd er nog steeds mee wegloopt. De musical-achtige stukken lenen zich dan ook goed voor uitvoeringen op schoolfeestjes, stel ik me zo voor.

avatar van josthehague
De mensen die dit album niks vinden.
Hebben het niet mee gemaakt of zijn te jong.
Was in de tijd groot succes.

avatar van Mssr Renard
Ik ben oud genoeg om dit album echt van begin tot eind vreselijk te vinden. Ik weet niet wat ik erger vind, deze of Saturday Night Fever. Dat het een succes is geweest zegt niets over de kwaliteit van de muziek en al helemaal niets over de beleving ervan. De favoriete songs van jonge kinderen om te playbacken. Deze muziek komt mij zo de neus uit, en ik kan het nog allemaal meezingen ook. De film vond ik trouwens ook helemaal niets.

avatar van nlkink
Goeie analyse, josthehague. Weloverwogen en goed doortimmert. Werk jij soms voor BiZa?

avatar van musician
Het is pure pop met een vette knipoog naar het (ontstaan van) de rock 'n roll in de jaren '50, begin jaren '60. Er wordt getracht een geromantiseerd beeld (van de VS jeugd) in die periode te geven.

Ik weet niet waarom die keuze naar nostalgische tijden werd gemaakt. Het kan er mee te maken hebben dat er in de industrie naar een reactie werd gezocht op de opkomst van de punk en de newwave vanaf zo'n beetje 1976, de rol van de muziek daarin en de groeiende groep rebellerende, anarchistische jeugd in die tijd.

De denkwijze over de jaren '50 in de VS, dat romantiseren er van, is een rechtse mythe. Het ging de VS economisch gezien enorm voor de wind, is waar. Voor veel mensen was het echter (nog steeds) een verschrikkelijke tijd, denk aan de behandeling van Afro Amerikanen en vermeende communisten, die lijst is lang.
Grease wil ons laten doen geloven dat het alleen een geweldige tijd was, wat onderlinge kibbelarijen, maar voor het overige fantastisch.

Terwijl juist de komst van de rock 'n roll zou leiden tot andere tijden en grote politieke veranderingen, uitmondend in de protesten van de jaren '60.

In de basis blijft er over het niemandalletje muzikaal gesproken weinig te klagen, ware het niet dat album, singles, de film vanaf mei tot zeker het einde van het jaar 1978 ons tegemoet bleef schetteren. Dat, plus de wetenschap voor veel links georiënteerde, progressieve mensen in die tijd zich natuurlijk bont en blauw ergerden aan de muzikaal gesteunde propaganda uit de VS over een donkere periode uit hun geschiedenis, waarbij het album niets anders dan het verdraaien van de werkelijkheid behelst.

De vraag is, of de makers van Grease het uiteindelijk ook zo bedoeld zullen hebben. De kijk op de waarheid over die tijd in de VS hing natuurlijk ook sterk af in welke omstandigheden je zelf ook verkeerde.

avatar van Mssr Renard
Mooi betoog. Ik had het zo nog niet eens bekeken. Maar inderdaad is Grease nogal een rijke, witte mensen-aangelegenheid. Er zitten geen zwarte studenten op die school. Daarbij is het ook nog eens achterlijk heterosexueel en seksistisch.

Dan zou je zeggen: we hebben de muziek nog. Maar die is ook helemaal wit. Vergis is mij of is de Amerikaanse rock'n'roll zoals die door Grease wordt gepresenteerd helemaal wit? Waar zijn de zwarte rock'n'roll artiesten?

Nu moet je zo een stuk commerciele familie-entertainment niet serieus nemen, maar je mag er wel wat van vinden. Ik vind het vreselijk, de pop-liedjes zijn stupide, John kan niet zingen, Olivia kan niet zingen en muzikaal heeft het totaal niets in de pak te brokkelen. Dan luister ik nog liever Sex Pistols.

avatar van meneer
Ah ! Wat leuk. Cancel-Culture Grease hier op MuMe !

meneer schreef:
Ah ! Wat leuk. Cancel-Culture Grease hier op MuMe !

Fijn he, progressief denken. Zo komen we ooit nog eens ergens!