Ramones - Ramones (1976)

Punk / Rock
Label: Sire

1. Blitzkrieg Bop (2:14)
  2. Beat on the Brat (2:31)
  3. Judy Is a Punk (1:32)
  4. I Wanna Be Your Boyfriend (2:24)
  5. Chainsaw (1:56)
  6. Now I Wanna Sniff Some Glue (1:35)
  7. I Don't Wanna Go Down to the Basement (2:38)
  8. Loudmouth (2:14)
  9. Havana Affair (1:56)
  10. Listen to My Heart (1:58)
  11. 53rd & 3rd (2:21)
  12. Let's Dance (1:51)
  13. I Don't Wanna Walk Around with You (1:42)
  14. Today Your Love, Tomorrow the World (2:12)
  15. I Wanna Be Your Boyfriend [Demo] * (3:02)
  16. Judy Is a Punk [Demo] * (1:36)
  17. I Don't Care [Demo] * (1:55)
  18. I Can't Be [Demo] * (1:56)
  19. Now I Wanna Sniff Some Glue [Demo] * (1:42)
  20. I Don’t Wanna Be Learned / I Don’t Wanna Be Tamed [Demo] * (1:05)
  21. You Should Never Have Opened That Door [Demo] * (1:54)
  22. Blitzkrieg Bop [Single Version] * (2:12)
Vier noodgedwongen vrienden uit New York.
Niet geaccepteerd door de rest van hun klasgenoten.
Op elkaar aangewezen beginnen ze een eigen clubje.
De garage als vluchtoord.
Ergens in een hoek staat een oude platenspeler.
Luidsprekers in de vorm van papagaaien.
Vastgeketend op beide zijdes.
Een oud singeltje uit Nederland van papa.
In vergeelde letters staat er The Blue Diamonds met Ramona.
The Ramones zijn geboren.

Zo simpel lijkt het allemaal.
Pakkende punksongs met een link naar het verleden.
Muziek voor in de auto.
Route 66.
Veel meer dan korte slogans zijn het niet.
Daar ligt de kracht.

Gewoon een boodschappenlijstje.
Wat je mee krijgt van je moeder.
Mag het een onsje meer zijn.
Natuurlijk niet.
Geen uitverkoop.
Het snoepje op ooghoogte laten liggen.

In Groot Brittannië werd het allemaal moeilijke gebracht.
Johnny Rotten en Joe Strummer balden hun vuisten.
Amerika doet het met cartoonfiguren.
Kwajongens die stiekem Daffy Duck plukken
De lompigheid in de teksten komt hier zelfs lachwekkend over.
En toch blijft het elke keer genieten.

One, Two, Three, Four!!
He, Ho, Let’s Go!!

avatar van Drs. DAJA
Is dit album een soort Metal Machine Music-achtige grap waar alle muziek-liefhebbers in meespelen? Ten tijde van ingewikkelde rock-meesterwerken komt er een plaat uit met nummers die uit de meest denkbaar simpele akkoorden partijen bestaat met teksten die veelal het herhalen van de titel zijn met als meest creatieve aanvulling af en toe een "whoo-hoo". Ieder nummer klinkt hetzelfde en enige urgentie is volledig afwezig. Als je van recht-toe-recht-aan punk of rock 'n' roll houdt is een act als The Sex Pistols veel uitbundiger en krachtiger en zijn artiesten als Nina Hagen en Herman Brood & His Wild Romance veel uitdagender en adrenaline-verhogender. Ramones mogen dan het begin van de punk-beweging zijn; hun debuut album vind ik pijnlijk matig.

avatar van BoyOnHeavenHill
Nog altijd fris en eigenlijk afwisselender dan je zou denken. Niet alles is even luchtig: volgens bassist Dee Dee (rechts op de hoesfoto) verwijst 53rd & 3rd naar de kruising in Manhattan "where I used to go to hustle, to get money for heroin." Geweldige baspartij op I don't wanna go down to the basement. En uit de Oor-recensie van Peter van Bruggen (wie anders in die tijd?) die herman op 21 november 2008 ook al aanhaalt heb ik altijd de perfecte omschrijving van zanger Joey onthouden: "het postuur van een wandelende tak". Deze plaat is wat mij betreft onbeperkt draaibaar.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ramones - Ramones, 40th Anniversary Deluxe Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ondanks het feit dat het aantal nieuwe releases momenteel nauwelijks is bij te benen, zijn er ook nog reissues die de aandacht weten te trekken.

Het is nauwelijks te geloven, maar het legendarische titelloze debuut van de Ramones is dit jaar precies 40 jaar oud. Dat moet natuurlijk gevierd worden en hoe kan dit beter dan met een mooi opgepoetste reissue.

40 jaar na de release van dit debuut zijn de Ramones voor een hele generatie meer een beeldmerk (Ramones T-shirts deden het goed in de H&M collectie) dan een muzikaal icoon.

Het is een generatie die zich waarschijnlijk afvraagt wat er zo bijzonder is aan de korte en eenvoudige deuntjes van de band uit New York. Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen is het noodzakelijk om het debuut van de Ramones in het juiste tijdsperspectief te plaatsen.

Halverwege de jaren 70 werd de rockmuziek gedomineerd door grote bands die er een genoegen in schepten om steeds complexere en pompeuzere muziek te maken. De tegenbeweging zou in Engeland in 1977 resulteren in de punkbeweging. In New York sloeg eenzelfde punkbeweging al een jaar eerder toe en de Ramones behoorden tot de vaandeldragers van deze punkbeweging.

De band werd al in 1974 in de New Yorkse wijk Queens opgericht, maar twee jaar later timmerde de band pas echt aan het weg en maakte het deel uit van de scene rond de club CBGB, die uitgroeide tot de bakermat van de New Yorkse punkbeweging.

De Ramones lieten zich nadrukkelijk inspireren door de rock ’n roll uit de jaren 50, maar speelden hun rock ’n roll wel een stuk sneller en een stuk rauwer. Het debuut van de Ramones bevatte uiteindelijk 14 tracks en had hier 29 minuten voor nodig. Het tempo ligt hoog en de riffs zijn eenvoudig, maar wat na 40 jaar nog steeds opvalt is dat de Ramones een uitstekend gevoel hadden voor popsongs die je na een keer horen mee kan zingen.

De luxe editie bevat heel veel mooie extra’s, waaronder energiek live-materiaal, vinyl en is ook nog eens fraai uitgevoerd, maar uiteindelijk draait toch alles om Blitzkrieg Bop, Beat On The Brat, Judy Is A Punk, I Wanna Be Your Boyfriend, Chainsaw, Now I Wanna Sniff Some Glue, I Don't Wanna Go Down To The Basement, Loudmouth, Havana Affair, Listen To My Heart, 53rd & 3rd, Let’s Dance, I Don't Wanna Walk Around With You, Today Your Love, Tomorrow the World; 14 eenvoudige maar o zo aanstekelijke deuntjes en bovendien deuntjes die de rockmuziek voorgoed zouden veranderen.

Het was even geleden dat ik naar de muziek van de Ramones had geluisterd, maar door deze ter ere van de 40e verjaardag uitgebrachte reissue ben ik weer helemaal verslaafd. Wel triest trouwens dat geen van de vier Ramones de veertigste verjaardag van het debuut mee heeft mogen vieren. Erwin Zijleman

avatar van RonaldjK
geplaatst:
Mijn reis door new wave is middels de tweede van het Londense Dr. Feelgood klaar met de voorlopers/invloeden/inspiratiebronnen daarvan en vervolgt op 23 april 1976, toen de Ramones hun titelloze debuut uitbrachten. Mumens herman postte in 2008 een bericht met link naar de recensie in Oor indertijd. Inmiddels kun je de OOR Recensiebijbel kopen waarin het epistel van Peter van Bruggen ook is opgenomen.

Valt er iets te melden wat nog niet eerder werd genoteerd? Dat wordt moeilijk. Tot op het bot uitgeklede popmuziek met voor die tijd ongekend ruig en simplistisch klinkende rockgitaren. Melodieus en meezingbaar met de wortels in de jaren '60, getuige de cover van Let's Dance. Naar we nu weten niet de eerste punkrockgroep - daarvoor wijs ik Death uit Detroit aan - maar wel de eersten die een elpee uitbrachten.
Van MuMe mag ik drie favo's aanklikken. Naast Blitzkrieg Bop (natúúrlijk!) ga ik voor Loudmouth en Today Your Love, Tomorrow the World.

Op de Nederlandse radio klonken ze aanvankelijk alleen in de avonduren bij KRO, VARA en VPRO, in 1979 of '80 echter zond NCRV's Elpeepop Special een uur lang Ramones uit met hun beste werk. Ik nam het op op cassette. Maar eigenlijk is hun debuut meteen één lange best-of, tevens blauwdruk voor henzelf en vele andere bandjes.
Gelijktijdig bracht de Britse pubrock een nieuwe plaat voort; op naar het debuut van Graham Parker, diezelfde aprilmaand verschenen.