MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Kings of Leon - Only by the Night (2008)

mijn stem
3,57 (1129)
1129 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: RCA

  1. Closer (3:57)
  2. Crawl (4:06)
  3. Sex on Fire (3:23)
  4. Use Somebody (3:50)
  5. Manhattan (3:24)
  6. Revelry (3:21)
  7. 17 (3:05)
  8. Notion (3:00)
  9. I Want You (5:07)
  10. Be Somebody (3:47)
  11. Cold Desert (5:34)
  12. Frontier City * (3:37)
  13. Beneath the Surface * (2:48)
  14. King of the Rodeo [Live] * (2:48)
  15. Slow Night, So Long [Live] * (3:09)
  16. Fans [Live] * (4:01)
  17. Molly's Chambers [Live] * (2:25)
  18. My Party [Live] * (4:01)
  19. Arizona [Live] * (4:48)
  20. Charmer [Live] * (3:34)
toon 9 bonustracks
totale tijdsduur: 42:34 (1:13:45)
zoeken in:
avatar van Foetsj_NL
3,5
Toen ik Use Somebody voor het eerst op TV hoorde heb ik zowat heel de discografie van Intwine overhoop gehaald, omdat ik er zeker van was dat zij het waren. Jammer dat ik hem nu bijna elke dag op TV hoor, vandaag ook tijdens het schaatsen.. Word dit de nieuwe Viva La Vida?

Maargoed, nu over de plaat. Ik heb nog geen ervaring gehad met andere albums, dus ik kan ook verder niet oordelen of hij beter of slechter is dan zijn voorgangers, maar ik ben tot nog toe erg positief. Tot en met Manhattan vind ik het album steengoed, daarna zwakt het wat af, maar Notion brengt het hele zaakie weer op het goede spoor.

I Want You vind ik dan weer zo'n zeiknummer, wat helemaal niet op het album past. Be Somebody vindt ik nog steeds de ruwe diamant van het album. Het begin is zo lekker dreigend, precies de juiste ambiance die ik wil horen. Maar dan dat refrein? Dat slaat echt nergens op.

Cold Desert is als afsluiter prachtig. Vrij rustig, in tegenstelling tot I Want You niet zo zeikerig, maar heerlijk om naar te luisteren.

avatar
Foetsj_NL schreef:
Be Somebody vindt ik nog steeds de ruwe diamant van het album. Het begin is zo lekker dreigend, precies de juiste ambiance die ik wil horen. Maar dan dat refrein? Dat slaat echt nergens op.

Precies! Be Somebody zou zonder meer tot de toppers van het album horen, als de Kings Of Leon zo aardig waren geweest een reffrein erin te gooien dat wél fatsoenlijk is.

avatar
rodneyVL
Toch wel knap, om twee toppers te schrijven (Use Somebody, Sex on fire), om vervolgens het hele album te verpesten met industrial underground rotzooi.

avatar
Kingsnake
Nieuwe single is ook incl. saaie video op tv.

Ik ben ondertussen, geloof ik, al 1,5 punt gezakt wat betreft deze plaat.
Houdbaarheidsdatum is inmiddels verstreken

avatar van Hendrix4live
4,0
Geweldige plaat. heb hem gisteren gekocht en zeker geen miskoop. Het openingsnummer vind ik echt prachtig.

avatar van Hendrix4live
4,0
Foetsj_NL schreef:
Heb alleen Use Somebody gehoord, en dat deed mij qua stem heel erg denken aan Intwine. Binnenkort maar eens het hele album kopen, want het klonk echt fantastisch.


Ja, heb je wel gelijk in maar ik vind intwine's stem eerder lijken op die van kings of leon dan andersom.

avatar
Hendrix4live schreef:
(quote)


Ja, heb je wel gelijk in maar ik vind intwine's stem eerder lijken op die van kings of leon dan andersom.

't Is maar welke je het eerste kent, he?

avatar van jellorum
Kings of Leon is nu niet een band waarmee ik bekend mee ben, maar ik hoor veel lofbetuigingen in diverse media.
Deze ochtend hoorde ik voor het eerst dat nummer Use Somebody op Stu Bru.
Weinig inspirerend en saai, de eerste termen die door mijn hoofd dwaalden en dat staat dan op nr.1 in de afrekening.
Die heeft ook duidelijk haar beste tijd gehad.

Duidelijk te merken aan de verzamelaars die minder en minder worden.

avatar van Lennonlover
1,5
jellorum schreef:

Weinig inspirerend en saai, de eerste termen die door mijn hoofd dwaalden en dat staat dan op nr.1 in de afrekening.
Die heeft ook duidelijk haar beste tijd gehad.

Duidelijk te merken aan de verzamelaars die minder en minder worden.


Of misschien ligt het gewoon aan de commerciële muziek. Ooit daaraan gedacht??? De laatste jaren gaat het gestaag naar beneden, dat niveau.

avatar van jellorum
In weze is alle muziek commercieel. Welke groep wil nu niet dat de hele wereld zijn plaat koopt?

'k Begrijp je punt eigenlijk niet.
Ligt het aan de commerciele muziek dat Use Somebody een zeiknummer is?
Dat het niveau naar beneden gaat is ontegensprekelijk..

avatar van BoordAppel
3,5
Het niveau gaat juist omhoog. De tijden dat boybandjes als The Beatles in de hitlijsten stonden ligt gelukkig achter ons.

avatar van LucM
4,0
The Beatles zijn allesbehalve een treurig boybandje, BoordAppel, maar één van de meest inventieve bands ooit. Beluister eerst hun albums vooraleer deze onzinnige commentaar te posten.
Muziek IS al commercieel wanneer ze op CD wordt uitgebracht. Zowel vroeger als nu (o.a. door Kings of Leon) worden er goede albums uitgebracht, goede muziek is van alle tijden. Het niveau gaat niet omhoog of omlaag, alleen moet je goede muziek steeds minder via de vroege kanalen (hitlijsten, radio) gaan zoeken.

avatar van corn1holio1
3,5
LucM schreef:

Muziek IS al commercieel wanneer ze op CD wordt uitgebracht. Zowel vroeger als nu (o.a. door Kings of Leon) worden er goede albums uitgebracht, goede muziek is van alle tijden. Het niveau gaat niet omhoog of omlaag, alleen moet je goede muziek steeds minder via de vroege kanalen (hitlijsten, radio) gaan zoeken.


Volledig gelijk Luc. Dat slap gezeik dat er geen goede muziek meer gemaakt wordt, is bij momenten knap vervelend en idioot. Dat er op de radio minder goede muziek gespeeld wordt is inderdaad een feit. Hoe vaak ik niet alle frequenties afga om ook maar 1 onbekend nummer tegen te komen, echt frustrerend.

avatar van west
3,5
Als je Closer en Crawl goed vindt, moet je vooral eens luisteren naar hun album Because of the Times: daar staat nog meer van dit soort pure vuige rock 'n roll op.

Voor dit album hebben de Kings trouwens net de Grammy 2009 'Rock Performance by a Group' gewonnen. Zeg maar de Oscar voor de muziek.
Zaterdag treden ze op in de HMH, daar heb ik zin in!

avatar van aerogp1
4,0
LucM schreef:
The Beatles zijn allesbehalve een treurig boybandje, BoordAppel, maar één van de meest inventieve bands ooit.

Dat je op deze prikkel-reactie ingaat .
Och, heeft BoordAppel ook weer zijn zin

avatar van west
3,5
BoordAppel schreef:
De tijden dat boybandjes als The Beatles in de hitlijsten stonden ligt gelukkig achter ons.



avatar van Darkzone
Soms begrijp ik werkelijk niet waarom een bepaald nummer zo'n grote hit is in de top 40. Rap Das Armas (ofzo) is er een van. Zo vals en zo op je zenuewen werkend!
En op dit moment is Use Somebody ook zo'n nummer.

Het begin klinkt wel leuk, tot de zanger zijn mond open doet en er een verkrachte vorm van geluid naar buiten werpt. Wat een verschrikkelijke stem waar ik absoluut niet naar kan luisteren.

Maar ja, Viva La Vida van Coldplay vind ik ook niks. Te nep, te geforceerd, onnatuurlijk.

avatar van LucM
4,0
"Rap Das Armas" vind ik ook verschrikkelijk, maar "Use Somebody" vind ik daarentegen wel goed en die stem is dan weer een kwestie van smaak of eraan wennen (ik vind ze prima).
Kings of Leon en ook Coldplay behoren tot de weinigen die tenminste nog kwaliteit in de huidige top-40 brengen tussen "Rap Das Armas" en al die Rihanna's, Britney's, Katy Perry's etc.

avatar van west
3,5
Na de Grammy wint Kings Of Leon met dit album ook nog eens 2 Brit Awards: International Album & International Group met Only By The Night.

Moeten ze toch iets goed hebben gedaan....

avatar
Doorbreken...

avatar van west
3,5
Morgen is het concert van KOL, dus toch maar weer eens naar het hele album geluisterd. Opvallend is toch het grote kwaliteitsverschil.

Sterke tracks 4,5*: begin (Closer, Crawl) en einde (Be Somebody, Cold Desert). Wat is het trouwens inderdaad jammer van dat popie refreintje in het verder schitterende Be Somebody.

Aardige tracks 3,5*: Manhattan, Notion, I Want You en nou vooruit: Sex on Fire.

Ondermaatse tracks 2,5*: Use Somebody, Revelry, 17. Hier zijn ze echt doorgeslagen naar de suffe poprock, 83 in het dozijn.

Mijn totaal komt dus maar heel krapjes op 4,0*: naar boven afgerond omdat het de Kings of Leon zijn en omdat ik die slechte tracks nooit draai (ik weet het, een slecht argument ).

avatar van west
3,5
Een flink aantal van de tracks van dit album werden gisteravond live gespeeld door Kings Of Leon in de HMH. En dan klinken ze gelijk een stuk beter. Wat een geweldige live band is dit zeg!
De toegift van 4 tracks bestond echter uit nummers van hun vorige album, zie je toch waar ook hun eigen voorkeur naar uit gaat.

avatar van Boris1
3,5
Zou het niet gewoon zo zijn dat de nummers van Because of the times qua karakter beter passen in een toegift dan elk willekeurig nummer van Only by the night, los van de kwaliteit ? Om daar nu aan te verbinden dat de heren waarschijnlijk ook een voorkeur hebben voor BOTT vindt ik een nogal boute veronderstelling. Let wel, ik deel jouw mening over beide platen en vindt deze laatste ook een stuk minder. Overigens, Caleb Followil mag wel heel zuinig zijn op zo'n stem, een door God gegeven geschenk, allemachtig.

avatar van west
3,5
Boris1 schreef:
Zou het niet gewoon zo zijn dat de nummers van Because of the times qua karakter beter passen in een toegift dan elk willekeurig nummer van Only by the night, los van de kwaliteit ? Om daar nu aan te verbinden dat de heren waarschijnlijk ook een voorkeur hebben voor BOTT vindt ik een nogal boute veronderstelling. Let wel, ik deel jouw mening over beide platen en vindt deze laatste ook een stuk minder. Overigens, Caleb Followil mag wel heel zuinig zijn op zo'n stem, een door God gegeven geschenk, allemachtig.


Ze openden ook met het stevige werk, waaronder Crawl en Closer van dit album. De poprock van deze cd kwam in het midden van het concert en ik vond dat vooral de gitarist duidelijk verveeld stond te kijken. Ik geef 'm groot gelijk: het zijn ook niet zijn nummers.
De toegift moet net als de start ''spetterend" zijn: vandaar die voorkeur volgens mij.
Caleb gaf elk nummer alles en dat is inderdaad echt veel, wat een stem live zeg!

avatar van Boris1
3,5
Als aanvulling op jouw (en mijn) mening over dit album: Naar verluidt komen de heren in 2010 met een nieuw album dat, naar eigen zeggen, weer wat meer 'grungier' gaat worden, nice...

avatar van west
3,5
Boris1 schreef:
Als aanvulling op jouw (en mijn) mening over dit album: Naar verluidt komen de heren in 2010 met een nieuw album dat, naar eigen zeggen, weer wat meer 'grungier' gaat worden, nice...


Kijk, dat is nou goed nieuws!

avatar van TheFunkyM
2,0
Ik kende deze band nog niet. Toen hoorde ik het nummer ''Use somebody'' op de radio, dus ik zei tegen een vriend, ''he! de nieuwe van Intwine..''

Toen bleek het een hele andere band te zijn, goede cd overigens, prettig stemgeluid, + lekkere nummers.. Vooral de eerste 2 nummers vind ik nu erg lekker..

Goede cd.. Hoe zijn de vorige cd's?

***1/2

avatar
Hun debuut lijkt er voor geen meter op, maar klinkt tot nu toe wel erg lekker. Hun tweede album is ook compleet anders, maar dan iets minder. De derde heb ik nog niet geluisterd.

avatar van laboomzaa
4,0
Een vriend van me is helemaal gek van KoL en wilde me er altijd aan brengen....maar eigenwijs als ik was gruwelde ik van die stem....dit probleem had ik ook bij Jeff Buckley ...maar dat terzijde. Nu hoor je KoL vaker langs komen op radio en TV en ik begon te wennen aan de stem....toen lag deze cd voor 10 euro bij de platenboer en dan kan ik het niet laten liggen!!!!


En nu kan ik mezelf wel voor den kop rammen!!! DIT IS GEWOON EEN HELE GOEDE PLAAT!!!


Cheers.

avatar van Boris1
3,5
Karl schreef:
Hun debuut lijkt er voor geen meter op, maar klinkt tot nu toe wel erg lekker. Hun tweede album is ook compleet anders, maar dan iets minder. De derde heb ik nog niet geluisterd.


Dat zou ik dan maar eens heel snel gaan doen. Wat een geweldige plaat is dat, zeg.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 23:18 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 23:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.