Bloc Party - Intimacy (2008)

Label: Wichita

6. Signs (4:39)
  7. One Month Off (3:38)
  8. Zephyrus (4:34)
  9. Talons * (4:43)
  10. Better Than Heaven (4:21)
  11. Ion Square (6:33)
  12. Letter to My Son * (4:26)
  13. Your Visits Are Getting Shorter * (4:21)
  14. Flux * (3:38)
avatar van dumb_helicopter
Zit wel wat in. Ik heb het daarnet namelijk opgezocht en als zelfs Four al 3 sterren krijgt...

Ik kan en wil niet alle lp's en cd's in mijn woonkamer hebben - ik heb cd's om te draaien, niet om ze te tonen. Dat betekent dat op een gegeven moment een album naar mijn werkkamer verdwijnt om vandaar regelmatig af te dalen naar de woonkamer ter draaiing. Als je album weer 'ontdekt' in je eigen platenkast en beseft dat je het album al 3 jaar (of langer) niet hebt gepakt om het te draaien, heeft het ook geen 'prime spot' in je geheugen. Soms, zoals bij Mercury Rev, kan je dan voor aangename verrassingen komen te staan.

Dat was hier niet het geval: band heeft nauwelijks progressie geboekt of afwisseling gezocht, noch in sound noch in melodie. Dat kan je bijv van Editors of Franz Ferdinand niet zeggen.

avatar van sierrra
Die progressie en afwisseling werd bij Editors derde album ook niet echt door iedereen gewaardeerd. Maar ik ga met jullie mee dat dit album minder is dan de eerste twee, maar slecht vind ik het geenszins. En heel slechte recensies heb ik ook nog niet kunnen vinden.

Op Pitchfork vond ik een 5.8, terwijl de laatste National daar bijv 8.4 heeft
NME zegt over Intimacy nav het remix-album (dat overigens ook slechts 3 uit 10 krijgt):

C’mon, be honest. ‘Intimacy’ was horrible, a chronic misstep from a band capable of conjuring blue magic in a second.
Read more at NME Album Reviews - Album Review: Bloc Party - NME.COM

Slecht is ook een relatief gegeven - dit album doorstaat gewoon de test des tijds in mindere mate dan de eerste twee. Sommige albums kan je gewoonblijven draaien, bij andere haak je na een X aantal malen af. Daarom heet dat nare programma wellicht ook de X-Factor

avatar van sierrra
En dat zelfde NME geeft "Four" een 7 uit 10. Op Metacritic staat Intimacy op een nette 6,9.

Zal Intimacy nog eens opzetten deze week. Moet eerlijk bekennen dat ik deze vaker draai dan AWitC.

Beide had ik gezien; bij NME werken gewoon meerdere redacteurs. Het debuut kwam loud and clear binnen en de opvolger kon worden gezien als consolidatie. Hier op de site is een topic met de titel: "nooit hun debuut overtroffen" - of vergelijkbare strekking. Bloc party zou daar maar zo tussen passen. Maar als het troostende gedachte is - er zijn er genoeg hier die vinden dat Cocteau Twins dit album Cocteau Twins - Garlands (1982) nooit heeft overtroffen

avatar van Johnny Marr
Het album met de twee slechtste openingsnummers ooit? Wat een verschrikkingen zijn Ares en Mercury toch. Wat daarna komt is allemaal top tot gewoon goed maar die eerste twee nummers, ouch wat slecht... Dit album begint voor mij pas bij Halo.

avatar van coldwarkids
Johnny Marr schreef:

Exact... vanaf het begin dat dit uitkwam gruwelde ik al van Ares en Mercury. Daarna komt alles goed op z'n pootjes terecht. Wat een album!! Ook de bonustracks zijn van hoog niveau.