Bob Dylan - Tell Tale Signs (2008)

Alternatieve titels: The Bootleg Series Vol. 8 | Rare and Unreleased 1989-2006

Label: Sony

1. Mississippi (Unreleased, Time Out of Mind) (6:04)
  2. Most of the Time [Alternate Version, Oh Mercy] (3:46)
  3. Dignity [Piano Demo, Oh Mercy] (2:09)
  4. Someday Baby [Alternate Version, Modern Times] (5:56)
  5. Red River Shore (Unreleased, Time Out of Mind) (7:36)
  6. Tell Ol' Bill [Alternate Version, North Country Soundtrack] (5:31)
  7. Born in Time (Unreleased, Oh Mercy) (4:10)
  8. Can't Wait [Alternate Version, Time Out of Mind] (5:45)
  9. Everything Is Broken [Alternate Version, Oh Mercy] (3:27)
  10. Dreamin' of You (Unreleased, Time Out of Mind) (6:23)
  11. Huck's Tune (From Lucky You Soundtrack) (4:09)
  12. Marchin' to the City (Unreleased, Time Out of Mind) (6:36)
  13. High Water (For Charley Patton) (Live, August 23, 2003, Niagara Falls, Ontario, Canada) (6:40)
  14. Mississippi [Unreleased Version #2, Time Out of Mind] (6:24)
  15. 32-20 Blues (Unreleased, World Gone Wrong) (4:22)
  16. Series of Dreams (Unreleased, Oh Mercy) (6:27)
  17. God Knows (Unreleased, Oh Mercy) (3:12)
  18. Can't Escape from You (Unreleased, December 2005) (5:22)
  19. Dignity (Unreleased, Oh Mercy) (5:25)
  20. Ring Them Bells [Live at the Supper Club, November 17, 1993, New York, NY] (4:59)
  21. Cocaine Blues (Live, August 24, 1997, Vienna, VA) (5:30)
  22. Ain't Talkin' [Alternate Version, Modern Times] (6:13)
  23. The Girl on the Greenbriar Shore (Live, June 30, 1992, Dunkerque, France) (2:51)
  24. Lonesome Day Blues (Live, February 1, 2002, Sunrise, FL) (7:37)
  25. Miss the Mississippi (Unreleased, 1992) (3:20)
  26. The Lonesome River (With Ralph Stanley, from the Album Clinch Mountain Country) (3:40)
  27. 'Cross the Green Mountain (From Gods and Generals Soundtrack) (8:15)
  28. Duncan & Brady (Unreleased, 1992) * (3:47)
  29. Cold Irons Bound [Live at Bonnaroo, 2004] * (5:57)
  30. Mississippi [Unreleased Version #3, Time Out of Mind] * (6:24)
  31. Most of the Time [Alternate Version #2, Oh Mercy] * (5:10)
  32. Ring Them Bells [Alternate Version, Oh Mercy] * (3:18)
  33. Things Have Changed (Live, June 15 2000, Portland OR) * (5:32)
  34. Red River Shore [Unreleased Version #2, Time Out of Mind] * (7:08)
  35. Born in Time [Unreleased Version #2, Oh Mercy] * (4:19)
  36. Tryin' to Get to Heaven (Live, October 5 2000, London England) * (5:10)
  37. Marchin' to the City [Unreleased Version #2, Time Out of Mind] * (3:39)
  38. Can't Wait [Alternate Version #2, Time Out of Mind] * (7:24)
  39. Mary and the Soldier (Unreleased, World Gone Wrong) * (4:23)
totale tijdsduur: 2:21:49 (3:24:00)
Wat is me dat hier? Ik word gewoon van mijn sokken geblazen !

Heb alle officiële releases van Dylan al gehoord, maar dit lijkt alles wel te overtreffen. Dit zijn gewoonweg diamanten van het hoogste karaat.
Vele nummers werden hier al als hogtepunten aangestipt:
Tryin' to get to heaven (live) hoort daar absoluut bij. Zowaar nog enkele niveau's beter dan de studioversie. Wat een diepgang, wat een gevoel, wat gaat mijn nekvel rechtstaan.

Binnenkort kom ik wel eens terug om het volledige album te bespreken.

Mag ik een 6 geven ? Neen, ik overduidelijke 5

Grandioos album "vullertjes" en liveversies

avatar van RoyDeSmet
Nog geen jaar ben ik echt 'into' Bob Dylan, maar man, wat heeft hij me sinds maanden te pakken, zeg!
Destijds heb ik een groot deel van zijn discografie, en een aantal Bootleg Series (voornamelijk de live-delen) pinda gekaast. Deze heb ik laten liggen: de 'recente' Bob Dylan had geen al te beste reputatie en outtakes van die periode zag ik dan niet zo zitten.

Inmiddels is Love And Theft uitgegroeid tot één van mijn favoriete zeven Dylan-albums en kan ik veel nummers van Modern Times ook erg waarderen en is het refrein van Things Have Changed een beetje mijn motto geworden. Tijd dus voor de outtakes!

Ik heb de eerste twee CDs nu slechts 1 keer beluisterd, maar ben aangenaam verrast! Superhoge kwaliteit van de opnames en de performance is ook erg goed. Bijzonder om sommige nummers nu in hoge kwaliteit in een andere versie te horen dan ik gewend ben van de albums. Zo staan er hier drie versies van Mississippi op die allemaal hun eigen charme hebben. En de live versie van High Water (For Charley Patton) is moordend, zeg! Zo goed!

avatar van Wandelaar
De jaren 1989 (Oh Mercy ) tot 2006 (Modern Times ) kun je best beschouwen als een bloeiperiode van Bob Dylan. Niet te vergelijken met zijn stormachtige periode in de jaren '60 en zijn comeback midden jaren '70. In zekere zin had hij zijn tijd gehad. Toch vinden we juist in dit tijdperk interessant materiaal; rauwer en dieper gravend in zijn americana-wortels dan ooit tevoren. Dylan (her)vond zichzelf. Rijper en bedachtzamer.

Tell Tale Signs vertelt het verhaal van dat proces met een machtige worp aan materiaal. Dylan in de schijnwerpers kan soms flink tegenvallen, maar in de schaduw, bijvoorbeeld in Most of the Time, zónder de productie van Lanois voel je de warme gloed dichterbij komen. Prachtige versies van songs waarbij je je verbaasd afvraagt: waarom koos hij déze niet voor zijn reguliere albums?! Ja, waarom. Niemand zal het weten. Ook Dylan zelf niet, vrees ik. Intussen hebben we hier het beste deel uit de Bootleg-reeks in handen. Prachtig!

avatar van Frans van Laarhoven
Absoluut briljant, beter wordt het niet. Zowel alternatieve versies (Mississippi) als unreleased versies (Red river shore).

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik kan me nog goed herinneren dat deze release op de markt kwam. De eerste Bootleg Series hadden zich met name gericht op de wat eerdere decennia waarin Dylan actief was. Fan-technische gezien was dat ook wel het meest veilig, daar Dylan in de jaren '80 bij de meeste mensen in de vergetelheid raakte en ondanks positieve recensies (en 2 grammy's!) en de samenwerkingen met Daniel Lanois aan het grotere publiek voorbij ging. Adele was er uiteindelijk voor nodig om Time Out of Mind bij het grote pubiek weer op de kaart te zetten middels haar cover van Make You Feel My Love.

Dat de periode die deze release bestrijkt (1989 - 2006) misschien wel het muzikale hoogtepunt van Dylan zijn carriere is, is onder de volgers bekend. Het is de tijd waarin Dylan zichzelf muzikaal hervond. De wat gezapige jaren '80 platen, met Empire Burlesque als dieptepunt, werd voorzien van een prettig vervolg waarvan de 1989 verschenen Oh Mercy de voorbode bleek te zijn. Dat Dylan muzikaal zeer productief was in deze periode bewijst ook de recent verschenen boxset Fragments.

Tot deze release had The Bootleg Series een vast format. Op de eerste 3-CD na, verschenen alle opvolgende nummers in een 2-CD-variant gehuld in een kartonnen doosje met een boekje erbij. Bij nummer 8 in de reeks kwam daar verandering in, want voor het eerst werd een Deluxe Edition uitgebracht waar een extra schijf bij zat met nog 12 extra tracks. De grap die indertijd gemaakt werd in mijn vriendengroep was welke idioot 80 euro extra ging betalen voor nog een variant van Mississippi. 15 jaar later blijk ik die idioot zelf te zijn.

Afgelopen week arriveerde de boxset en nu heeft hij een mooi plaatsje naast alle andere boxen, maar de hamvraag na al die jaren is natuurlijk, wat voegt die extra schijf toe? Het begint in ieder geval al lekker, met de onvervalste bluesrocker Duncan & Brady. Weer een track die nooit eerder was verschenen maar zo op Modern Times had kunnen staan. Die andere unreleased track, Mary and the Soldier, is ook erg sterk. Wat een verrassing dat er nog meer goede nummers uit deze tijd zijn die een van de albums niet haalde.

De alternatieve takes zijn stuk voor stuk de moeite van het beluisteren waar, zelfs de derde versie van Mississippi (wat is Dylan goed bij stem!). Wat mij betreft kunnen er niet genoeg versies zijn van een van de beste nummers uit het oeuvre van Dylan. Het zijn op schijf drie vooral de live opnames die weinig toevoegen. Wederom publiekopnames in plaats van soundboard. Ik snap daar echt niets van, want de kwaliteit is serie-onwaardig te noemen (al maken ze het hier niet zo bont als bij de livetracks op Fragments.

De hamvraag is, is deze versie nou die (indertijd) 80 euro extra waard? Mijn antwoord daarop is ja. Hoewel schijf 3 inmiddels ook op Spotify te vinden is en de fan het dus niet per se voor de muziek hoeft aan te schaffen, heeft het voor mij altijd nog een extra meerwaarde om de set compleet te hebben en het fraaie artwork (de singlehoezen uit die tijd met een uitgebreide verhalen erbij) maken dit een mooie release voor de verzamelaar.