Bob Dylan - Oh Mercy (1989)

Label: CBS

1. Political World (3:47)
  2. Where Teardrops Fall (2:32)
  3. Everything Is Broken (3:15)
  4. Ring Them Bells (3:00)
  5. Man in the Long Black Coat (4:34)
  6. Most of the Time (5:03)
  7. What Good Am I? (4:44)
  8. Disease of Conceit (3:43)
  9. What Was It You Wanted? (5:02)
  10. Shooting Star (3:12)
avatar van Wandelaar
Onverwacht sterke come-back van de zanger. Tekstueel en muzikaal een genot en mooi opgenomen, dankzij de samenwerking met klankkunstenaar Lanois. Helemaal gladjes verliep deze samenwerking niet, hoe kon het ook anders en de versie van Most of the Time zónder de productie van Lanois die later in de Bootleg-reeks verscheen, is tsja, toch wel wat meer écht Dylan, en beter.

avatar van TEQUILA SUNRISE
In mijn Dylan zoektocht stuit ik op dit album n.a.v het nummer Shooting Star op zijn unplugged plaat. Zal deze eens gaan beluisteren want de kritieken zo te lezen zijn overwegend positief.

avatar van kort0235
Pak dan meteen Modern Times erbij. Ook zo'n parel !!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Modern Times staat al in de kast en ben ik nu aan het beluisteren, vrijdag heb ik Oh Mercy binnen!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Een van de betere Dylan platen wat mij betreft. 29 jaar na dato ontdekt, lekker vlot allemaal weer?. De productie van Lanois vind ik een meerwaarde, nummers als Man In The Long Black Coat & Most Of The Time vind ik ijzersterk. Goed album met een heerlijke afsluiter.

avatar van Yield
Een van de weinige albums van Dylan die ik wel goed kan verteren.
Mooie herkenbare productie van Daniel Lanois, dat geluid tilt het album naar grote hoogte.

avatar van pejo
Heerlijk album met een mooie mix tussen uptempo en het trage van Dylan. Na 30 jaar mogen we dit album tijdloos noemen. Erg fijn met een mooie whisky in de buurt.

avatar van gaucho
Dat laatste klinkt me absoluut als een aanbeveling in de oren. De andere berichten ook trouwens. Ik heb deze lang geleden wel eens in zijn geheel beluisterd en hij staat nog altijd op mijn wensenlijst. Political world, Ring them bells en Shooting star ken ik redelijk goed vanuit andere bronnen. De laatste van zijn Unplugged-plaat, de middelste omdat-ie diverse keren gecoverd is (ik heb o.a. een versie van Heart) en van de eerste weet ik eerlijk gezegd niet meer hoe dan komt. Kan het zijn dat dat de single van het album was? EDIT: ja dus - en met Ring them bells op de B-kant, da's nog eens een mooi hebbedingetje.

Hoe dan ook, met overwegend goede songs en de meerwaarde van de Lanois-geluidsbehandeling zou dit zomaar eens de beste van Bob uit de jaren tachtig kunnen zijn (hoewel dat op zich niet heel veel zegt... ). Ik zie dat-ie bij Amazon.de in die serie van 3 voor 15 euro zit. Ik denk dat ik 'm bij een volgende bestelling daar maar eens aan ga toevoegen.

Ring them bells werd ook door Joan Baez gecoverd o.a. op een live cd, die dit lied als titel heeft.

avatar van Wandelaar
gaucho schreef:

Dat lijkt me vrij zeker.