Marillion - Happiness Is the Road (2008)

Label: Intact

1. Dreamy Street (1:59)
  2. This Train Is My Life (4:47)
  3. Essence (6:25)
  4. Wrapped Up in Time (5:03)
  5. Liquidity (2:09)
  6. Nothing Fills the Hole (3:20)
  7. Woke Up (3:37)
  8. Trap the Spark (5:39)
  9. A State of Mind (4:30)
  10. Happiness Is the Road (10:01)
  11. Half Full Jam (6:46)
  12. Thunder Fly (6:20)
  13. The Man from the Planet Marzipan (7:51)
  14. Asylum Satellite #1 (9:28)
  15. Older Than Me (3:08)
  16. Throw Me Out (3:58)
  17. Half the World (5:05)
  18. Whatever Is Wrong with You (4:13)
  19. Especially True (4:34)
  20. Real Tears for Sale (7:32)
Bluebird schreef:

Wie interesse in deze 5 in nieuwstaat verkerende cd's heeft doet maar ff een PBtje.

Het zal mij benieuwen......

ik heb ze al

avatar van Bluebird
stofdoekje nodig? krijg je er gratis bij.

Verkocht!

avatar van Bulldozer
Bluebird schreef:
Nou, hier is het niet anders. Het zal best aan mij liggen, maar ik vind Marillion nogal de vage kant op gaan de laatste tijd. Ik denk dat ik Radiation, Marillion.com, Somewhere Else en deze laatste miskleun maar uit de collectie ga gooien. Met name die albums doen me weinig tot niks meer. Ik heb ook geen zin nog langer interessant te doen en goed te praten wat me nooit heeft aangesproken. De rest is dik in orde wat mij betreft. Het wordt weer hoog tijd voor een nieuwe Season's End, Brave of Marbles en ik denk/hoop dat de heren dat zelf ook nog wel eens in gaan zien.

Je hebt (bijna) helemaal gelijk, Bluebird.
Alleen op "Somewhere Else" staan nog wel enkele goede nummers, vind ik.
De rest van de albums die jij noemt vind ik matig tot slecht. Het klinkt allemaal zo uitgeblust. Ik hoop inderdaad dat de heren weer eens iets gaan produceren van het kaliber Marbles, Brave en Seasons End.

avatar van Bluebird
Ik ben er echt helemaal klaar mee hoor..... tot en met This Strange Engine vond ik niets mis aan Marillion maar daarna leek het wel of de band een of andere identiteitscrisis doormaakte waarna de muziek opeens vervelender en matter klonk dan ooit. Een enkele opleving met Anoraknophobia en Marbles, dus ze kunnen het best.

Blinde aanschaf na dit laatste album zal dan ook zeker niet meer gebeuren hoewel ''The Hard Shoulder'' er nog enigszins mee doorkan. Maar ook die ontbreekt het aan inspiratie en klinkt onderaards en futloos.

Het volgende album wordt weer een knaller, anders heb ik het helemaal gehad met deze ooit zo geniale, maar nu jammerlijk ingekakte band.

Bluebird schreef:

Het volgende album wordt een acoustische interpretatie van oude songs.
Kan dus 2 kanten op gaan.

avatar van Bluebird
Nou, dat is dan in ieder geval beter dan weer een nieuwe emmer vol oeverloos geneuzel. Thx.

Kingsnake
Het wordt nu een beetje vervelend. Ga eens ergens anders je gal spuwen

avatar van Bluebird
Ik ben klaar hoor. Daarvoor wacht ik wel op het nieuwe album.

avatar van rkdev
Jammer dat de 2 delen (Essence en Hard Shoulder) niet als aparte CD's op deze site staan. Ik vind er namelijk nog wel wat kwaliteitsverschil in zitten.

"Essence" is een goed Marillion album met na het mindere vorige album toch weer wat nummers waarin de mannen laten zien dat ze nog goede progrock kunnen maken. Ik doel hier met name op This Train Is My Life, Essence, Trap the Spark, het poppy A State of Mind en Happiness Is the Road. Maar ook de rest is prima.
CD1 krijgt van mij daarom 4,25*

"The Hard Shoulder" is het 'minder zware' broertje van "Essence" al is daar bij de eerste 3 erg goede nummers nog niks van te merken (vooral Marzipan en Asylum Satellite #1). Maar daarna zakt het album naar mijn mening toch wel in, de nummers beklijven niet. Tot de erg goede afsluiter Real Tears for Sale.
CD2 krijgt van mij daarom 3,5*

Maar omdat het algehele gevoel van Happiness Is the Road voor mij positief is, rond ik het geheel af op 4*
Benieuwd wat de toekomst gaat bieden.

rkdev schreef:
Benieuwd wat de toekomst gaat bieden.

Anders ik wel. Toch fijn dat ik met deze en nog eventuele toekomstige Marillion miskopen nooit in mijn maag hoef te blijven zitten dus veel plezier er mee.

Bluebird schreef:
dus veel plezier er mee.

Dat is deze week al volop gelukt (zie ook de andere albums...)

rkdev schreef:

Het zijn volgens mij ook twee losstaande albums. Beetje hetzelfde idee als Use Your illusion 1 & 2 van Guns n' Roses, die overigens wel los staan op deze website.

Essence is inderdaad mooier dan The Hard Shoulder. Ik ga hem maar weer eens luisteren

Kingsnake
wiehoe schreef:

Ik heb hem gewoon als dubbel-ceedee thuis liggen (net als Marbles). Dus gewoon 1 album, niet 2.

avatar van vigil
enkel de import versie is als losse 2 delen uitgebracht. De 1ste versie via de site en de latere Europese versie via EMI zijn als dubbel album uitgebracht. Of te wel deze hoort in mijn optiek gewoon als dubbel cd hier te staan.

avatar van tristan da cunha
Dit is echt de beste Marillionplaat uit de Hogarth-periode. Er staat geen slecht nummer op.

avatar van Jumpjet
tristan da cunha schreef:

Op Marbles staat ook geen slecht nummer

Happiness is the road komt een heel eind in de buurt bij het (terecht) bejubelde Marbles
Toch is er iets mis met dit album. Het geluid is minder subtiel / uitgebalanceerd dan we gewend zijn van Marillion. Op sommige nummers is de zang van Hogarth slechts met moeite te verstaan.

tristan da cunha schreef:

Jumpjet schreef:
Op Marbles staat ook geen slecht nummer.

Interessant gegeven dat we het hier bij de beste albums van Mariilion uit de Hogarth-periode hebben over 2 dubbelalbums (en overigens meer dan terecht), terwijl ze soms ook met moeite een 'enkele' cd konden vullen met goede nummers...

Jumpjet schreef:
Op sommige nummers is de zang van Hogarth slechts met moeite te verstaan.
Dat heb ik wel met meer Marillion albums hoor, vaak in de eerste minuten van een nummer 'fluistert' H vaak vind ik.

avatar van daniel1974nl
Nou, dit was na somewhere Else ook wel weer nodig, wat werkelijk een draak was op dezelfde lijn als Radiation en .com, wat denk ik nog steeds de enige cd is die ik niet heb.

Deze is inderdaad weer wat je wil horen, of het ook dezelfde Marillion is dat laat ik nog even in het midden, maar het is inderdaad een album waar het gesoleer van Rothery naar de achtergrond is geschoven en waarbij Rothery met name een begeleidende rol speelt, en dat doet ie met verve. Maar op dit album is de echte hoofdrol weggelegd voor Mark Kelly. Voor degenen die altijd van mening waren dat ie een matig keyboard spelertje was, moeten dit eens gaan beluisteren. Wat een prachtig keyboard spel, dat me vaak aan nummers doet denken als Out Of This World, wat denk ik het meest emotionele en gevoelige nummer is dat ze ooit hebben opgenomen. HITR haalt deze emotie niet, en zelfs niet de emotie van Marbles, wat een paar knallers heeft die tot het beste behoort wat in de 21ste eeuw is geschreven, maar het keyboard spel is zo subtiel en dan weer bombastisch...en vooral erg diep...het raakt dat gevoel op in je maag, van pure extase. Maar, nogmaals, het tikt het aan maar laat het niet los, zoals dat met Afraid Of Sunlight of Marbles wel gebeurde.

Maar nummers als This Train Is My Life, Trap The Spark, Happeness Is The Road (prachtige en wijze levensboodschap ook), The Man From The Planet Marzipam, Asylum Satellite 1....en zo kan ik ng wel even doorgaan. Werkelijk prachtig inderdaad.

Een hele dikke welverdiende 4 sterren.

Bulldozer schreef:
Kom op zeg....... er is er nog steeds één die Marillion echt zou kunnen redden. Want laten we nou eerlijk zijn: na het beste studio album van Marillion uit 1987 was het toch gewoon "over en uit" met Marillion? Ook "Happiness Is the Road (2008)" heeft in mijn cd speler gezeten. Want je blijft het proberen met Marillion, tegen beter weten in. Ik durf "Happiness Is the Road (2008)" echt geen * te geven.

Hans Brouwer schreef:
Kom op zeg....... er is er nog steeds één die Marillion echt zou kunnen redden.

1 keer raden, dat ben jij...

Hans Brouwer schreef:

"In je cd speler"... dus je hebt 'm gekocht? Je blijft dus tegen beter weten in platen kopen die je te beroerd vind om ook maar 1 ster te geven?

voltazy
Marty McFly schreef:

als dat het geval is zit ik te denken aan een spreekwoord met betrekking tot een ezel

Marty McFly schreef:
Bovenstaand citaat van Marty McFly is weer eens een treffend voorbeeld van wat hetgeen iemand zegt of schrijft totaal verkeerd kan worden geintepreteerd . Heb ik geschreven dat ik "Happiness Is the Road (2008)" heb gekocht? Nou dan. "Goed lezen wat er staat" blijkt jammer genoeg erg moeilijk te zijn voor bepaalde personen .
Hoe ik zonder te kopen maar wel door te beluisteren weet dat "Happiness Is the Road (2008)" in mijn beleving geen goed album van Marillion is?
Voor Marty McFly een vraag , voor mij een weet .

avatar van Marty McFly
Interpretatieverschilletje Hans... maar toch bedankt voor deze (wellicht ietwat te) uitgebreide toelichting. Je bent en blijft een fenomeen!

avatar van Marty McFly
Oh, en disc 1 "Essence" is een pareltje...!

Marty McFly schreef:
Oh, en disc 1 "Essence" is een pareltje...!
Tja Marty, smaken verschillen.... En dat is misschien maar goed ook . (Tussen haakjes, ik heb "Happiness Is the Road (2008)" vorig jaar geleend uit de plaatselijke bibliotheek ).

Hans Brouwer schreef:
Wow, bestaat dat principe nog, muziek lenen in de bieb (sorry, kom er nooit namelijk). Wel knap dat ze dan zo'n relatief onbekende plaat van Marillion hebben overigens.