David Gilmour - Live in Gdańsk (2008)

Label: EMI

1. Speak to Me (1:22)
  2. Breathe (2:48)
  3. Time (5:37)
  4. Breathe [Reprise] (1:31)
  5. Castellorizon (3:46)
  6. On an Island (7:26)
  7. The Blue (6:38)
  8. Red Sky at Night (3:02)
  9. This Heaven (4:32)
  10. Then I Close My Eyes (7:41)
  11. Smile (4:25)
  12. Take a Breath (6:47)
  13. A Pocketful of Stones (5:40)
  14. Where We Start (8:01)
  15. Shine on You Crazy Diamond (12:06)
  16. Astronomy Domine (5:02)
  17. Fat Old Sun (6:39)
  18. High Hopes (9:57)
  19. Echoes (25:25)
  20. Wish You Were Here (5:15)
  21. A Great Day for Freedom (5:56)
  22. Comfortably Numb (9:22)
  23. On the Turning Away (Venice 2006) * (6:03)
  24. The Blue [Live from Abbey Road, 2006] * (6:22)
  25. Echoes [Acoustic][live from Abbey Road, 2006] * (6:51)
  26. Barn Jam 121 * (7:34)
  27. Barn Jam 166 * (4:51)
totale tijdsduur: 2:28:58 (3:00:39)
avatar van rudiger
Prachtige dubbel cd van David Gilmour , samen met Mark Knopfler mijn favo artiest .
De complete uitvoering van On An Island wordt hier live gespeeld.
En natuurlijk een aantal live klassiekers van de legendarische band Pink Floyd .
Tevens ook de laatste optredens van de keyboard virtuoos Rick Wright , zoals we allemaal weten onlangs toch zeer onverwachts van ons is heen gegaan.
Vanmiddag heb ik hier de 5 disc special edition van gekocht , omdat het beste natuurlijk alleen goed genoeg is .
De 3 de cd staan `n nog niet eerder uitgebrachte live opnames op , 12 in totaal met 1 van mijn favo`s On The Turning Away .
Bij de 5 cd box zitten ook nog eens 2 dvd`s .
Verder postcards - 24 page booklet - gitaar plectrum van Gilmour - 7 foto prints - backstage pass - artist pass - en een mooie poster .
Je moet wel flink de beurs trekken voor deze collecters item .
70 euro is bepaald niet goedkoop , maar ja wat kan mij het ook schelen , we leven maar 1 keer .
Ik zet hier voorlopig 4 sterren neer , met kans op meer als ik alles heb geluisterd en gezien , maar dan ben je een aantal dagen verder.
4 stars alvast.

avatar van wowter
Eerste indruk: geweldige en goed uitgebalanceerde set. Ook de vinyl-box (met prachtig fotoboek) is goed te versmaden en de platen zijn uitstekend geperst.
Een prima 'counterpart' bij de dvd Remember That Night.

Echoes: beter dan op Remember That Night dvd. Sublieme interactie tussen Gilmour en Wright. Heb het gevoel dat soms de vocalen opnieuw zijn ingezongen.

On the Turning Away: de fameuze versie opgenomen in Venetië (het uitgestelde concert). Band heeft het nummer nog nooit gespeeld en dat leidt in het begin tot hilariteit waarbij Gilmour zich heerlijk in de teksten verslikt en moet lachen. Lees ook de passage hierover in het boek van bassist Guy Pratt (overigens van harte aanbevolen).

Abbey Road tracks: Hoe 'klein' kan Echoes klinken..... Maar eigenlijk gewoon een soort soundcheck. Niet serieus bedoeld, wel leuk als experiment.

Helaas is Live in Gdansk de zwanenzang van Richard Wright.
Maar wat voor één!

avatar van soundchaser
De 5 cd-box gekocht. Je moet er even voor gaan zitten maar dan krijg je ook wat.

avatar van rudiger
De solo aan het eind van Comfortably Numb is geniaal , ongelofelijk en dat op 62 jarige leeftijd .
Fenominaal is ook de versie van Echoes , werd wel eens tijd dat deze klassieker live werd gespeeld.
3 buigingen voor deze rock gigant.

avatar van Bluebird
Ik ben er uit, het wordt de 3-disc edition. Lijkt me om compleet te zijn meer dan voldoende. Volgende week mijn commentaar.

avatar van kaztor
Nou weet ik dus gewoon wat ik wil hebben als sinterklaaskado!

Wat staat er op de 5cd-versie?

Nou, dit dus:

Vijf-disc versie/Deluxe: Drie CDs, twee DVDs. Met een boekje met 20 pagina's en wat tour gadgets.

Disc Een: 'Speak To Me', 'Breathe', 'Time', 'Breathe (Reprise)', 'Castellorizon', 'On an Island', 'The Blue', 'Red Sky at Night', 'This Heaven', 'Then I Close My Eyes', 'Smile', 'Take a Breath', 'A Pocketful of Stones', 'Where We Start'. Disc Two: 'Shine On You Crazy Diamond', 'Astronomy Domine', 'Fat Old Sun', 'High Hopes', 'Echoes', 'Wish You Were Here', 'A Great Day For Freedom', 'Comfortably Numb'. Recorded live in Gdańsk, 26 August 2006.

De bonus CD heeft 12 live tracks van andere concerten tijdens de 'On an Island' tour: 'Shine On You Crazy Diamond' (Venice, 12 August 2006), 'Dominoes' (Paris, 15 March 2006), 'The Blue' (Vienne, 31 July 2006), 'Take a Breath' (Munich, 29 July 2006), 'Wish You Were Here' (Glasgow, 27 May 2006), 'Coming Back To Life' (Florence, 2 August 2006), 'Find The Cost of Freedom' (Manchester, 26 May 2006), 'This Heaven' (Vienne, 31 July 2006), 'On The Turning Away' (Venice, 12 August 2006), 'Wearing The Inside Out' (Milan, 25 March 2006), 'A Pocketful of Stones' (Vienne, 31 July 2006), 'Where We Start' (Vienne, 31 July 2006).

DVD bevat het concert van 114 minuten. plus een documentaire van 36 minuten. Tracks op de DVD zijn: het complete 'On an Island' album, 'A Great Day For Freedom', 'Astronomy Domine', 'Comfortably Numb', 'Echoes' and 'High Hopes'. Recorded live in Gdańsk, 26 August 2006.

De 2e DVD bevat een 5.1 surround-sound mix van het 'On an Island' album, drie nieuwe songs (recorded Januari 2007) en de volgende video-tracks: 'Shine On You Crazy Diamond', 'Wearing The Inside Out' and 'Comfortably Numb' (from the Mermaid Theatre, 7 March 2006), 'On an Island' en 'High Hopes' (van de AOL Sessies, April 2006) en 'The Blue', 'Take a Breath' en 'Echoes' (van 'Live from Abbey Road', Augustus 2006).

Verder bevat deze versie onder andere wat postkaarten en een gitaarplectrum.

Prachtig voor de verstokte fan/verzamelaar maar dit kan ik mijn gezin echt niet aandoen.

Bluebird schreef:

Kwa prijs verhouding kan je het beste gaan voor de 4 disc edition .
Mis je alleen de 12 extra live nummers en de andere atributen .
1 van die 7 mooie foto prints is een prachtige foto van Richard Wright .
De 5 disc box is eigenlijk bestemd voor de echte verzamelaars , zoals ik .

avatar van Bluebird
Ok Ruud, ik zal het in overweging nemen. Hartelijk dank, u hoort van mij.

avatar van rudiger
De 5 disc box kost 69,99 bij Van Leest , de 4 disc editie kost daarin tegen 39,99 , dat is nogal `n verschil. Natuurlijk zit de 5 cd versie in `n box waar je u tegen zegt en die denk ik niet eens in de brievenbus past , een waar collectors item , nu had ik 10 ducaten om in te leveren bij VL dus heeft deze geweldige box mij slechts 59,99 gekost maar dan heb je ook wel wat. Succes met jouw keuze .

avatar van Bluebird
Nou verdomd, vind ik op dit moment nog 7 ducaten. Voor die dikke 3 tientjes komt er dan toch maar de 4 disc editie. Past die nog in het cd rek of is dat ook zo'n dvd boxformaat?

rudiger schreef:
De 5 disc box kost 69,99 bij Van Leest

Ebay...

plus verzendkosten?

avatar van kaztor
Ja, je hebt gelijk, maar het blijft het proberen waard.
De box is nog recent...

rudiger schreef:
Mis je alleen de 12 extra live nummers

Ow, ik zie dat zowel bij de 3- als de 4-disc editie een webpass is bijgevoegd om die 12 nummers te downloaden. Nah, mis ik dus nog minder dan ik van plan was.

avatar van rudiger
Alles van muziek is te downloaden , maar dat is uiteraard niet de bedoeling .

avatar van VanDeGriend
Ik moet hier eens goed over nadenken. Ben nogal een liefhebber maar het concert in HMH was me eigenlijk net iets te suf om nu te denken van wow: ff 40 , 50 of 70 euro (whatever versie) weg tikken en dan heb ik het door god gezondene binnen. Beetje uitmelkerij begint t wel te worden zo.

avatar van ChrisX
Ik krijg altijd een allergische reactie als ik de kreet 'uitmelken' hoor... als of een artiest in staat is om af te kunnen dwingen dat een consument iets moet kopen. Jij bent het die over je eigen geld beschikt en je MOET dit niet kopen, dat MAG je. Voor mijn part had hij elk concert wel mogen uitbrengen als hij denkt dat het nodig is, houd nog niet in dat ik ze allemaal zou kopen.

Ook ik had zo mijn bedenkingen bij het waarom van het uitbrengen van deze set maar helemaal nu in het licht van het overlijden van Rick Wright (dit was zijn allerlaatste live-optreden) ben ik maar wat blij dat het er is. Daarnaast is het ook het enige concert tijdens deze tour dat er gespeeld werd met een grote strijkers-sectie.

avatar van BlueVelvet
ChrisX schreef:

Natuurlijk niet, maar als hij weet dat de tickets toch wel verkocht worden, is het niet noodzakelijk om ze zo duur mogelijk te maken.

avatar van beaster1256
56.99 euro bij cdwow, hop met één druk op de toets is hij al besteld, kan en mag dit niet missen !!!!

Father McKenzie
Is dit helemaal officieel of is dit een veredelde bootleg??

avatar van rudiger
Dit is allemaal officieel materiaal Father M , en geen bootleg .

avatar van ricardo
De nummers 5 tot en met 14 zijn nummers die ik niet ken, dat zijn nummers van zijn solo album(s) denk ik. zitten daar ook nog een beetje nummers bij met nog wat vuur erin? of zijn het allemaal rustiger nummers. het PF materiaal hierop is natuurlijk overbekend bij mij en daar zou ik dit album zeker niet voor kopen, omdat ik die al in tig verschillende uitvoeringen in huis heb, nee het zou mij dan om de nummers 5 tot en met 14 gaan dan omdat dat gewoon minder bekende nummers zijn die ik live ook nog nooit gehoord heb. dit album is zeker een dubbelaar en wat zou het kosten als dubbel cd in de winkel, ben benieuwd.

Sstttt
Weer zo'n artiest die op oude successen teert. Nummers van Pink Floyd mogen m.i. alleen in de originele Pink Floyd bezetting, dus met Roger Waters, ten gehore worden gebracht. On an Island van David Gilmour vind ik een slap album. Daarom ga ik mijn centen om twee redenen niet uitgeven aan Live in Gdansk.

avatar van rudiger
Wat `n slap gelul van jou zeg , dan zou Roger waters tijdens zijn tournee ook geen PF nummers mogen spelen , wat `n complete onzin .
En op oude successen teren , als je het nog niet gezien hebt draait deze toer om de nieuwe nummers van On An island .

avatar van ricardo
Ik vind dat voor goede uitvoeringen van de div PF nummers je echt niet de org bezetting hoeft te hebben, In The Flesh van Roger Waters en Pulse van het PF drietal is daar een heel goed bewijs van vind ik. leg mij eens uit Sstttt waarom jij het alleen goed vind in de org samenstelling Waters/Gilmour dan?

Sstttt
Ricardo, ik vind dat nummers van P.F. die door alleen Rogers Waters of door Pink Floyd zonder Waters ten gehore worden gebracht het gewoon net niet is. Het is m.i. als een toetje zonder slagroom of als een warme prak zonder sjuu. Ik zou liever zien dat de heren de strijdbijl begraven en gezamenlijk op tournee zouden gaan. Maar goed, het is een persoonlijke mening.

avatar van rudiger
Natuurlijk mag jij je eigen mening verkondigen , alleen kom dan niet met zo`n onzin redenering .
Want volgens jou zou dan ook Deep Purple geen Smoke On The water meer mogen spelen en AC/DC geen Whole Lotta Rosie meer en Van Halen Geen Running With The Devil meer , zo kan ik nog wel `n tijdje doorgaan .
Er is `n slepende rechtzaak geweest over wie de naam Pink Floyd mocht gebruiken , Roger W of David G , Roger claimde dat hij het brein was achter de groep , maar de andere leden oa Mason en Gilmour claimden dat zij net zo bepalend waren voor de groep , de rechter stelde Gilmour in het gelijk , en dus zeg jij als het ware dat Pink Floyd geen Pink Floyd nummers meer mag spelen .

avatar van ricardo
Natuurlijk ben ik ook voor de org bezetting met Waters en Gilmour erbij luister maar eens naar het magistrale live album van The Wall, Is There Anybody Out There, geweldig gewoon. maar dat betekent dan niet dat de rest niks is, ken je In The Flesh van Roger Waters wel? dat vind ik 1 van de allerbeste dvd's die ooit op de markt gebracht zijn, de cd's zijn ook goed, maar het draait daar bij mij echt om de dvd met schitterende beeld en geluidskwaliteit.

avatar van Lamontagne
Ja ja prachtig, m´n favoriete album live gespeeld met orkest, met hier en daar een schitterend arrangement erover heen.

A great day for freedom heeft een geweldige uitvoering op dit album,
gewoon prachtig.