David Gilmour - Live in Gdańsk (2008)

Label: EMI

1. Speak to Me (1:22)
  2. Breathe (2:48)
  3. Time (5:37)
  4. Breathe [Reprise] (1:31)
  5. Castellorizon (3:46)
  6. On an Island (7:26)
  7. The Blue (6:38)
  8. Red Sky at Night (3:02)
  9. This Heaven (4:32)
  10. Then I Close My Eyes (7:41)
  11. Smile (4:25)
  12. Take a Breath (6:47)
  13. A Pocketful of Stones (5:40)
  14. Where We Start (8:01)
  15. Shine on You Crazy Diamond (12:06)
  16. Astronomy Domine (5:02)
  17. Fat Old Sun (6:39)
  18. High Hopes (9:57)
  19. Echoes (25:25)
  20. Wish You Were Here (5:15)
  21. A Great Day for Freedom (5:56)
  22. Comfortably Numb (9:22)
  23. On the Turning Away (Venice 2006) * (6:03)
  24. The Blue [Live from Abbey Road, 2006] * (6:22)
  25. Echoes [Acoustic][live from Abbey Road, 2006] * (6:51)
  26. Barn Jam 121 * (7:34)
  27. Barn Jam 166 * (4:51)
totale tijdsduur: 2:28:58 (3:00:39)
Lamontagne schreef:
Ja ja prachtig, m´n favoriete album live gespeeld met orkest, met hier en daar een schitterend arrangement erover heen.

Ik zie dat ie wel erg snel op 1 staat in jouw top 10.

avatar van ricardo
rudiger heb jij dit album ook al zien liggen in de winkel? of is er alleen nog maar die 5 disc box set van nu. ik zou dit album wel willen kopen, maar dan ook alleen maar de cd's eerst. is er ook gewoon een 2 cd album hiervan te koop?

ricardo schreef:

De 5 disc edition ligt niet standaard in de winkel maar zal moeten worden besteld.

is er ook gewoon een 2 cd album hiervan te koop?

Ja , kost 19,95.

avatar van ricardo
dan ga ik die wel even kopen denk ik, want On A Island heb ik niet in mijn bezit, maar met deze plaat heb ik de nummers wel lekker live dan ook gelijk. met welke PF muziek kun je de On A Island het beste vergelijken, met de Division Bell misschien?

avatar van Bluebird
Zo ongeveer wel ja. Vooral On An Island, Castellorizon, The Blue en Take A Breath zullen je wel bevallen. Enige nummers van TDB zijn op LIG ook aanwezig. De live uitvoeringen zijn toch weer anders en klinken iets minder klinisch dan op het studioalbum. Reken daarbij het magistrale Echoes en het overige oudere PF werk en je hebt een prima live dubbelaar in de sfeer van Pulse waar je je beslist geen buil aan zult vallen. Net als de Eagles uitstekend als achtergrondmuziek bij het lezen van een boek. En dat bedoel ik positief!

avatar van ricardo
Is deze plaat wel net zo goed als Pulse? Dan ga ik hem zeker kopen.ook leuk om een album in huis te hebben met voor het laatst de net overleden Rick Wright er nog bij. als eerbetoon aan hem, en omdat ik PF een warm hart toedraag, gaat deze live plaat er zeker nog komen. ik ben geen echte dvd man, daarom heb ik aan de cd's wel genoeg denk ik.

Sstttt
ricardo schreef:
Ik ben geen echte dvd man, daarom heb ik aan de cd's wel genoeg denk ik.

...en gewoon met je ogen dicht David Gilmour en andere bandleden erbij fantaseren.

avatar van Bluebird
@ricardo: Pulse was eigenlijk de Division Bell tour zoals Live in Gdansk de On An Island tour is. Als je de Royal Albert Hall DVD kent weet je ook wat je visueel kunt verwachten en dat is natuurlijk geen Pulse maar gewoon een beregoed gespeeld concert. Gilmour gaat het net als Waters (met In The Flesh) meer om wat hij zelf te melden heeft. Maar je kunt zondermeer dezelfde hoge kwaliteit tegemoet zien.

avatar van ricardo
@Sstttt: ik vind muziek beluisteren nou eenmaal een acoustische aangelegenheid. ik hoef niet zo nodig te zien hoe ze het allemaal doen op dvd. ik vind op zijn tijd naar een live concert toegaan wel weer heel erg leuk, maar muziek dvd's zijn dus niet echt aan mij besteed. vroeger kon iedereen intens genieten van live cd's, maar tegenwoordig kopen de meeste mensen liever een live dvd, en die kun je nou eenmaal ook niet in de auto draaien. een live cd is dus veel praktischer dan een dvd vind ik.

avatar van ricardo
@ Bluebird; heb jij ook alleen de cd's, of heb jij de gehele box ook net als rudiger? Volgens mij is Pulse de The Division Bell tour hoor, want Pulse stamt uit 1994. Delicate Sound Of Thunder uit 1988 is volgens mij de Momentary Lapse Of Reason tour.

avatar van rudiger
Dat is helemaal correct Ricco , je hebt goed je huiswerk gedaan .
Jij zit gebakken met alleen de dubbel cd , prima kwaliteit voor weinig geld en natuurlijk met een van de laatste optredens van wijlen Richard Wright .

avatar van Bluebird
Ik weet echt niet wat je bedoelt ricardo. Ik was van plan om ook alleen de cd's aan te schaffen maar op aanraden van rudiger heb ik voor een luttel bedrag erbij de 4 disc editie. Die heeft iig nog het formaat van een cd box.

Sstttt
ricardo schreef:

Ricardo, mijn opmerking is ook zeker niet sarcastisch bedoeld. Ik beluister ook liever een cd in de auto, in de tuin, tijdens het hardlopen, op m'n studeerkamer of waar dan ook. En de beelden? Die fantaseer ik er inderdaad wel bij.

avatar van Running On Empty
Is de 5e disc in de boxset nu een CD of een DVD ???

Prijstechnisch is de 4 Disc set natuurlijk het meest aantrekkelijk maar ik ben dol op boxen.

avatar van Bluebird
De 5e disc is een CD met 12 tracks van andere concerten van dezelfde tour. Bij de 3- en 4- disc editie zit een webpass om ze te downloaden dus daarvoor hoef je het niet te doen iig.

avatar van ricardo
ik heb wel even een glimp opgevangen van The Royal Albert Hall concert, is dat wel net zo'n goed live concert dan deze plaat? ik heb de dvd Gilmour in Concert org in mijn bezit, vind ik maar een magere dvd, het sprankeld niet echt. alle dvd's met PF muziek die in de buurt komen van Pulse of In The Flesh vind ik wel het aankopen waard, misschien deze ook wel later, eerst de cd maar eens aanschaffen, kan ik de dvd later misschien ook nog kopen als het bevalt. The Royal Albert Hall concert, komt die ook in de buurt van In The Flesh en Pulse?

avatar van Bluebird
Ja wat mij betreft zeer zeker wel. Alleen de enorme projectieschermen ontbreken. De lichtshow daarentegen is weer dik in orde.

ricardo schreef:

Zo ook deze dvd van live Gdansk mag niet ontbreken als je pulse ook goed vindt , goede lichtshow en hier speelt het strijkersorkest mee , wat zeer goed bevalt .
Ik denk dat je het beste voor de 3 disc kan gaan .
Ik houd wel van muziek dvd`s , lekker in je luie stoel , beertender op 4 graden en het volume op 10 , plus Gilmour trekt een aantal grimassen die je niet ziet op de auto radio.

avatar van ricardo
Ik heb 9 muziek dvd's org in mijn bezit waarvan 5 van Gilmour/Waters/Pink Floyd, als er nog een muziek dvd gaat bijkomen dan wel deze of The Royal Albert Hall. ik heb nu In The Flesh, Pulse, Live At Pompei, Gilmour in Concert(had ik achteraf niet hoeven hebben want is te slap allemaal) en ik heb de film van The Wall ook nog. zouden deze en The Royal Albert nog een goede aanvulling hierop zijn? Of krijg ik te vaak het idee dat ik naar een herhalingsoefening aan het kijken ben? oftewel voegen die 2 dvd's nog werkelijk wat toe op de 5 die ik nu al heb?

avatar van Bluebird
Hoort gewoon in het rijtje thuis zou ik zeggen. Alleen al om de oude PF klassiekers die niet op de door jou genoemde dvdtjes te vinden zijn. Plus het On An Island materiaal of course. En de betreurde heer Wright die zich nog eenmaal van zijn allerbeste kant laat zien.

avatar van ricardo
is hier ook een 3 disc uitgave van rudiger net al In The Flesh? want daar heb ik ook de 3 disc uitgave van gekocht destijds. 1 dvd en 2 cd's.

avatar van rudiger
Op de dvd Gilmour in concert speelt ie wel een hele mooie akkoestische versie van Shine On You Crazy Diamond , en hierop zijn wat minder toeters en bellen .
De Royall Albert Hall heb ik nog niet orgineel maar de magnetron versie want deze vind ik nog te duur , dan is de dvd Gdansk eigenlijk beter aan te bevelen .

ricardo schreef:

Zeker wel. Die kost 30 euro als ik het wel heb.

avatar van rudiger
Even voor de duidelijkheid .
Er zijn 5 verschillende uitgave van te krijgen .

1 2 cd uitvoering 19,95
2 2 cd uitvoering + 1 dvd 29,95
3 2 cd uitvoering + 2 dvd`s 39,95
4 3 cd uitvoering + 2 dvd`s ( the collectors box ) 69,95
5 Alles op vinyl . ( 5 lp`s )

avatar van ricardo
Er zijn nu al 2 users hier die hem op 1 hebben staan in hun pers mu.me top 10, nog even en deze staat straks zo in de top 250. ik denk dat ik voor de 2 cd en 1 dvd (het concert) uitvoering ga, dat vind ik compleet zat. wat voegen nog meer cd's en dvd's nou nog toe aan het complete concert op 2 cd's en op 1 dvd.

avatar van Bluebird
En voor die 5 LP's mag je maar liefst 76,86 euries neertellen.

avatar van ricardo
kost een paar muntjes, maar heb je wel wat. het zou mij nog meer gaan kosten want ik heb ook geen platenspeler.

avatar van Bluebird
Ik denk dat je ook weinig beeldmateriaal uit die kraakschijven tevoorschijn kunt halen.

avatar van Lamontagne
Ik zie dat ie wel erg snel op 1 staat in jouw top 10. [/quote]

Als het album On an island in 5.1 sound ook nog eens erbij zit
ja dan staat hij gauw op 1 maar ook de hele setlist van het live concert is natuurlijk prachtig.

plus het complete van dit pakket maakt dit wel mijn nummer 1

avatar van Hans Brouwer
rudiger schreef:
Want volgens jou zou dan ook Deep Purple geen Smoke On The water meer mogen spelen.
Zonder Blackmore bedoel je . Dat zou inderdaad verboden moeten worden . Rudiger, Dire Straits zonder Mark Knopfler wil je toch ook niet horen . En zo is het ook met Pink Floyd. Ik wil heel graag Pink Floyd live nummers horen spelen als Waters, Gilmour, Wright en Mason deze gezamenlijk ten gehore brengen. Anders wordt het, zoals Sstttt vanmorgen zo treffend wist te omschrijven, als een toetje zonder slagroom. En daarom voor mij zeker geen "Live in Gdansk (2008)" .