David Gilmour - Live in Gdańsk (2008)

Label: EMI

1. Speak to Me (1:22)
  2. Breathe (2:48)
  3. Time (5:37)
  4. Breathe [Reprise] (1:31)
  5. Castellorizon (3:46)
  6. On an Island (7:26)
  7. The Blue (6:38)
  8. Red Sky at Night (3:02)
  9. This Heaven (4:32)
  10. Then I Close My Eyes (7:41)
  11. Smile (4:25)
  12. Take a Breath (6:47)
  13. A Pocketful of Stones (5:40)
  14. Where We Start (8:01)
  15. Shine on You Crazy Diamond (12:06)
  16. Astronomy Domine (5:02)
  17. Fat Old Sun (6:39)
  18. High Hopes (9:57)
  19. Echoes (25:25)
  20. Wish You Were Here (5:15)
  21. A Great Day for Freedom (5:56)
  22. Comfortably Numb (9:22)
  23. On the Turning Away (Venice 2006) * (6:03)
  24. The Blue [Live from Abbey Road, 2006] * (6:22)
  25. Echoes [Acoustic][live from Abbey Road, 2006] * (6:51)
  26. Barn Jam 121 * (7:34)
  27. Barn Jam 166 * (4:51)
totale tijdsduur: 2:28:58 (3:00:39)
avatar van ricardo
Vergeet ook niet dat op dit album op erg subtiele wijze een symphonie orkest op de achtergrond staat mee te spelen, wat vooral de volheid van het geluid op cd een extra meerwaarde geeft. Zonder dat orkest zou het ook nog een goed live album zijn natuurlijk, alleen zou het een stuk minder vol en een stuk kaler geklonken hebben.

avatar van Rogyros
Dat orkest doet het idd erg goed. Het blijft op de achtergrond, maar is een mooie ondersteuning. Absoluut.

avatar van Hans Brouwer
snarf349 schreef:
meer dan geweldige uitvoering van "echoes'
Ik ben niet zo'n Gilmour fan..... maar inderdaad, de uitvoering van "Echoes" op "Live in Gdansk (2008)" is werkelijk om van te smullen.

Goede live cd van Gilmour.Ik draai cd 1 nauwelijks omdat ik hem net zo zouteloos vind als het studioalbum,dus mijn bericht is eigenlijk puur gebasseerd op cd 2.En die is boven verwachting.Tuurlijk is het allemaal ouwe koek,maar Gilmour weet de boel nog wel knapperig te houden.Gepassioneerd gitaarspel en prima arrangementen voor het orkest ,maken dit een prima live plaat. 3 en halve ster

avatar van Rogyros
Wat kan ik toch enorm genieten van de versie van High Hopes die hier op staat. Ik vind hem echt fenomenaal. Gilmour speelt de lap steel guitar solo echt schitterend. Het mooiste vind ik nog de overgang naar het akoestische solo en tevens slot van het nummer. Het samenspel tussen het violen-ensemble en Gilmour inclusief de piano is werkelijk fenomenaal.

Diepe buiging voor dat nummer. Hij mag op mijn begrafenis gedraaid worden.

Over minimaal 50 jaar.

avatar van chevy93
Rogyros schreef:
Hij mag op mijn begrafenis gedraaid worden..
De nummers waarvan men dat zegt, zijn de "echte" nummers.
With friends surrounded
The dawn myst glowing
The water flowing
The endless river

Forever and ever

Ik heb onlangs de versie met 2 CD's en 1 DVD aangeschaft. En ik moet zeggen dat ik me niet kan vinden in onderstaande.

Ik draai cd 1 nauwelijks omdat ik hem net zo zouteloos vind als het studioalbum

Ik ken het studioalbum niet, maar ik vind hoe dan ook dat de nummers van Gilmour niet zouteloos worden gespeeld. Zo slecht vind ik de nummers ook niet, ik vind dat ze eigenlijk wel lekker in het gehoor liggen. Wel is het zo dat mijn hoge beoordeling van dit live-album met name wordt bepaald door de Pink Floyd nummers (werkelijk fenomenale uitvoering van Echoes). High Hopes vind ik inderdaad ook mooi uitgevoerd. Klein kritiekpuntje...Ik vind de stem van Richard Wright op Comfortably Numb minder goed uit de verf komen.

Tot slot, gisteravond heb ik de DVD maar eens bekeken. Als ik dan die oude Gilmour en Wright aan het werk zie....wat een vakmanschap. Zo ingetogen, en zo beheerst. De ervaring druipt er vanaf. Ik vond het prachtig om naar te kijken.

Dat is dan weer het leuke van MM.We vinden allemaal iets anders.Zelfs mijn pan krijgt last van metaalmoeheid als ik cd 1 als onderzetter gebruik. Nee,das natuurlijk maar gekheid.Ik had al niks met het studioalbum,wel ooit gekocht,maar ik zal hem niet gaan beoordelen omdat ik daarmee het gemiddelde een enorme knauw naar beneden zou geven.En aangaande cd 1 van deze plaat: ik heb de nummers ook nooit slecht genoemd,maar op 1 of andere manier pakt het mij niet en geloof me ik heb het vaak genoeg de kans gegeven.Maar ik ben evengoed erg content met deze cd set ,want cd 2 heeft mij toch al heel wat fijne luisteruurtjes gebracht.

Twinpeaks schreef:

Waarom niet gewoon stemmen en als dat 1 ster betekent, dan is dat maar zo . Je moest eens weten hoeveel mensen een stem uitbrengen alleen omdat ze de groep/ artiest of album niet aan staan. MuMe geeft nu eenmaal een gemiddelde score aan dus ik zou je adviseren om toch je stem uit te brengen zoals je dat ook bij dit album doet .
Mee eens dat het studio album niet je-van-het is, maar live vind ik het net iets meer hebben.

avatar van Hans Brouwer
IntoMusic schreef:
"Net iets meer" dan "niet je-van-het" geeft een waardering van 5*****? IntoMusic, ik kan je hoogste waardering voor "Live in Gdansk (2008)" niet helemaal volgen.

avatar van IntoMusic
Misschien iets beter kijken Hans , het studio album heb ik al vanaf het begin van de release op 4 sterren... En dus net iets minder als dit live album. De 2e disc (en de bonusdisc) is voor mij de doorslaggevende factor om 5 sterren te geven. Als alleen de 1e disc zou worden uitgegeven dan was het een 4,5.

avatar van Rogyros
Ik heb volledig hetzelfde als IntoMusic. Zelfde waarderingen, zelfde onderbouwing.

avatar van freakey
Ik weet het niet Rogyros, ik zou een "niet-je-van-het" plaat nooit 4* kunnen geven....

avatar van Crush
Wat een gezeur over stemgedrag van mensen. Moet dat nou?

freakey schreef:

Ik zou die term idd nooit gebruiken, want ik vind On An Island wel goed. En om die reden geef ik dan ook vier sterren. Ik denk eigenlijk dat IntoMusic dat ook bedoelt. Ik hou het op een ongelukkige woordkeuze.

avatar van freakey
Laten we dat maar aannemen dan ja...

Zeker een prima plaat trouwens, alhoewel deze Gdansk bij mij ook een lichte voorkeur heeft voor mij, mn. ook het On An Island gedeelte.... er zit toch nog net wat meer vuur in....

Voor wat betreft CD2 is 5***** eigenlijk nog te weinig. Misschien dat daarom een aantal beoordelingen hoger uitvallen?

avatar van IntoMusic
Nou nou en dat inderdaad voor een beetje ongelukkige onderbouwing van een album die in vergelijking met dit live-album iets minder goed uitpakt. Live wordt het gespeeld zoals bedoeld en dat gevoel ervaar ik minder op het studio album.
Neemt niet weg dat ik natuurlijk zelf bepaal hoeveel sterretjes ik voor een 'je-van-het'-album geef

Riccioni schreef:

IntoMusic schreef:

Natuurlijk bepaal je dat zelf, net als ik... het benne maar een mening nietwaar....

avatar van Madjack71
Mooi vormgegeven concert met een Gilmour die prachtig spel laat horen. Spannend is het niet allemaal, daarvoor mis ik toch de creatieve tandem Gilmour/Waters. Er is i.i.g. wel genoeg afwisseling om het interessant te houden. De toevoeging van de Floyd nummers dragen daar grotendeels aan bij. Met name Echoes moet wel voor een droomvlucht gezorgt hebben tijdens het optreden als je erbij aanwezig was. Gilmour heeft een prettig in het gehoor liggende kenmerkende stem, i.c.m. zijn eigen gitaarspel, steekt het best goed in elkaar.

avatar van hmaeghs
Opgenomen in 2006 met Rick Wright. Hij speelt - en zingt met die zo kenmerkende en breekbare zang het prachtige Echoes. Twee jaar later is hij niet meer; aangrijpende beelden.

avatar van Broem
David heeft gedurende zijn PF periode vaak het verwijt gehad DT zijn zangkunsten niet konden tippen aan die van Roger Waters. Heel subtiel heeft hij toch op veel nummers zijn stempel gedrukt. David is m.i. Een van de beste gitaristen ter wereld. Hij laat op dit live album horen dat zijn techniek fabuleus is. Zijn zang op de PF nummers is goed te hebben. In vergelijk met Delicate Sound of Thunder heeft hij live aardig wat ontwikkeling doorgemaakt. Technisch echt subliem. De integrale uitvoering van On an Island is smullen. Niks mis mee.

avatar van Stijn_Slayer
Technisch valt Gilmour nog wel mee. Zo heel complex is 't niet. Melodisch is hij vooral sterk.

avatar van Thuurke
Heel sterk Stijn, met deze opmerking, alleen heeft een trash metal bandje betere gitaristen volgens Dhr Stijn Slayer.

avatar van Stijn_Slayer
Je bent zelf degene die elders de ongenuanceerde opmerking maakt en dan ga je hier offtopic lopen trollen (en mijn woorden verdraaien). Waar slaat dat op? Je laat je weer van je beste kant zien, maar dat zal voor de meesten niets nieuws zijn. Half MuMe is 't onderhand wel van je gewend.

avatar van devel-hunt
Broem schreef:

Niet eens heel subtiel, hij zingt ongeveer 50% van de nummers, zeker in de periode 1970-1975.
Persoonlijk vind ik Gilmour een betere zanger. Ik heb Roger Waters solo toch met moeite nummers van PF zien zingen die op de originele platen door Gilmour zijn gezongen. Op dat soort momenten werd het soms pijnlijk duidelijk dat Gilmour juist de betere zanger is. Het is echt geen toeval dat ze tijdens hun reünie op live aid 2005 bijna alle nummers door DG lieten zingen.

avatar van Stijn_Slayer
Is eigenlijk wel nieuw voor mij, die opmerking (van Broem). Ik heb zeer waarschijnlijk wat minder persberichten gelezen van vroeger, maar toch. Hier op MuMe hoor je vaak dat Gilmour de betere zanger is. Zelfs degenen die een voorkeur voor Waters' zang hebben, erkennen dat meestal wel. Werd daar vroeger zo anders over gedacht?

Roger Waters heeft in 2010 naar aanleiding van zijn optreden met Gilmour ook gezegd dat Gilmour de betere stem heeft ('natuurlijke zuiverheid' zei hij). Wel nam Waters meer vocale risico's en had hij daarmee een wat gevarieerder stemgebruik, al kwam dat de zuiverheid niet altijd ten goede. Gilmour zingt eigenlijk altijd hetzelfde.

avatar van devel-hunt
Ben ik het wel mee eens. Hoewel ik Waters en Gilmour beide goed op kleinere akoestische nummers vind. Waters zingt erg goed op kleinere nummers zoals die op Music from "The Body" staan.
Hij lijkt vooral moeite te hebben met de bombast binnen PF. Daarin lijkt Gilmour meer de controle te hebben, zowel vocaal als instrumentaal. Want Gilmour is eigenlijk ook een betere muzikant als Waters.
Waters is toch vooral een geniaal bedenker van absurditeit en concepten om dat vervolgens tot leven te wekken. Zo had ieder zijn rol in PF. De stabiele factor (DG) en de freak (RW).

Rogyros schreef:

Diepe buiging voor dat nummer. Hij mag op mijn begrafenis gedraaid worden.

Over minimaal 50 jaar.

Net terug van een begrafenis van een oom, daar werd On An Island gedraaid....

Indrukwekkend genoeg om bij thuiskomst deze plaat weer op te zetten....

avatar van Rogyros
Ik kan me heel goed voorstellen dat een nummer als On An Island echt raakt bij een begrafenis. Een imo heel gevoelige song.