David Gilmour - Live in Gdańsk (2008)

Label: EMI

1. Speak to Me (1:22)
  2. Breathe (2:48)
  3. Time (5:37)
  4. Breathe [Reprise] (1:31)
  5. Castellorizon (3:46)
  6. On an Island (7:26)
  7. The Blue (6:38)
  8. Red Sky at Night (3:02)
  9. This Heaven (4:32)
  10. Then I Close My Eyes (7:41)
  11. Smile (4:25)
  12. Take a Breath (6:47)
  13. A Pocketful of Stones (5:40)
  14. Where We Start (8:01)
  15. Shine on You Crazy Diamond (12:06)
  16. Astronomy Domine (5:02)
  17. Fat Old Sun (6:39)
  18. High Hopes (9:57)
  19. Echoes (25:25)
  20. Wish You Were Here (5:15)
  21. A Great Day for Freedom (5:56)
  22. Comfortably Numb (9:22)
  23. On the Turning Away (Venice 2006) * (6:03)
  24. The Blue [Live from Abbey Road, 2006] * (6:22)
  25. Echoes [Acoustic][live from Abbey Road, 2006] * (6:51)
  26. Barn Jam 121 * (7:34)
  27. Barn Jam 166 * (4:51)
totale tijdsduur: 2:28:58 (3:00:39)
avatar van Bluebird
De Straits zonder Knopfler is inderdaad precies hetzelfde als Floyd zonder Gilmour. En daarom ben ik toch nog erg blij met Live In Gdansk.

Hans Brouwer schreef:
Zonder Blackmore bedoel je . Dat zou inderdaad verboden moeten worden . Rudiger, Dire Straits zonder Mark Knopfler wil je toch ook niet horen . En zo is het ook met Pink Floyd. Ik wil heel graag Pink Floyd live nummers horen spelen als Waters, Gilmour, Wright en Mason deze gezamenlijk ten gehore brengen. Anders wordt het, zoals Sstttt vanmorgen zo treffend wist te omschrijven, als een toetje zonder slagroom. En daarom voor mij zeker geen "Live in Gdansk (2008)" .

Nee Dire Straits zonder Knopfler wil ik inderdaad niet horen , wel Knopfler zonder de Dire Straits .
Trouwens Knopfler is de Dire straits .
Verder wil ik Irene Moors ook niet horen zonder de smurfen.

avatar van Bluebird
En Deep Purple niet zonder Joe Morse!

avatar van ricardo
Ik geloof dat ik eruit ben, ik ga de Royal Albert Hall dvd niet kopen, ik ga geloof ik de 3 disc set van Gdansk maar kopen met 2 cd's en 1 dvd. ik heb al stukjes van de div tracks beluisterd bij bol.com,maar volgens mij is het inderdaad een erg goed concert en ook de zwanenzang van Rick Wright. de 3 disc set is volgens mij net zo samengesteld als de 3 disc set van In The Flesh van Waters. voor 30 euro haal je volgens mij gewoon een leuk stuk muziek in huis, met of zonder Waters, Gilmour blijft ondanks dat gewoon een topartiest optima forma.

Prima keuze. Gefeliciteerd.

Op de Royal Albert Hall dvd doet bovendien ene David Bowie mee op de tracks Arnold Layne en Comfortably Numb. Naar mijn bescheiden mening is Bowie wel de laatste die Roger Waters zou mogen vervangen maar het blijft een amusante gimmick. Ik hoor in plaats van de heer Bowie toch heel wat liever een (Baltic) Symphony Orchestra op Comfortably Numb net zoals op The Wall m.m.v. Michael Kamen het geval was.

avatar van ricardo
Bedankt voor jullie hulp en tips die ik heb gekregen, want dat maakt het wat makkelijker om te beslissen bij een aankoop.

avatar van Crush
Ik blijf het een lastige keuze vinden of ik überhaupt tot koop moet overgaan; de PF nummers die Gilmour en Wright brengen vind ik zeer de moeite waard, maar On an island is gewoon niet mijn muziek... (om het eens vriendelijk uit te drukken)

avatar van ricardo
Koop je eerst alleen de 2 cd's kosten maar 19.95 euro, heb je wel 2 cd's. kun je nog over de dvd gaan nadenken. ik zag deze plaat eerst ook niet zitten,maar ga hem wel halen nu,als enorme PF liefhebber wil ik hem zeker in huis hebben.

avatar van Crush
Punt is dat er zoveel leuke CD's zijn die ik nog wil hebben, dus voorlopig wacht ik maar even met Gilmour en co.

avatar van ricardo
Dat heb ik ook hoor Crush, straks kan ik op een houtje bijtend naar de muziek gaan luisteren van de div artiesten. ik wil ook nog heel veel hebben. ik heb inmiddels ook wel vrij veel wat ik niet meer afspeel. moet ik maar een keer van de hand gaan doen denk ik, want anders word het ook zo onoverzichtelijk.

avatar van Bluebird
PB maar es wat je kwijt wilt ricardo, misschien zit er wat voor me bij

avatar van ricardo
dat doe ik even Bluebird, er zou maar zo wat tussen kunnen zitten voor jou. ik pm je morgen wel even.

avatar van IntoMusic
Wat valt er meer te zeggen over deze live-dubbelcd dan

De uitvoeringen zijn werkelijk subliem en mijn 'all-time'favorite' Wish you were here is echt oorstrelend. Ik weet niet of een ieder dit met mij deelt (boeit mij eigenlijk ook niet ), maar ik vind het album 'On the island' live veel beter uitkomen met orkest, dan de studioversie.

Absoluut een 5+!

IntoMusic schreef:

Ik ook

avatar van OldRottenhat
Ik weet nog dat tijdens David Gilmour's concert 2 jaar terug in de HMH de haren op mijn armen en nek bijna 3 uur lang rechtovereind hebben gestaan! Hopelijk dat ik dat gevoel na mijn eerste luisterbeurt nu weer enigszins kan evenaren!

avatar van ChrisX
IntoMusic schreef:

Toch raar want die strijkers zitten ook gewoon op het studio-album. Waar het veel meer mee te maken heeft denk ik is dat er een grotere band op het podium staat die meespeelt en dat de nummers echt geramd zaten. Het klinkt ook allemaal wat minder steriel en ik denk dat her en der het tempo net wat hoger ligt dan op de studio-versies.

avatar van Bluebird
Nog niet de tijd gehad Live In Gdansk aan te schaffen (ga ik deze week doen) maar wat ik allemaal op YouTube heb bekeken geeft toch een veel sfeervoller beeld dan op de Remember That Night DVD te zien is. De toch al relaxte nummers worden idd met een wat scherper randje uitgevoerd, vooral de solo's zijn afwijkender en avontuurlijker dan het origineel. Helaas treffen we hier niet de heren Crosby, Nash, Wyatt en Bowie maar het Baltic Symphony Orchestra maakt dat meer dan goed. Ik zal altijd een Watersfan blijven, maar de heer Gilmour blijft mij muzikaal beslist niet minder boeien.

avatar van rudiger
Goed idee Bluebird , ik kan beide heren Waters en Gilmour prima waarderen , ligtelijk voordeel voor Gilmour .
Waar Gilmour op zijn concerten nieuw materiaal speelt , toert Waters al jarenlang met dezelfde poppenkast rond .
Ben blij dat Gilmour Echoes heeft toegevoegd aan de setlist , wat is dat toch `n berenummer, misschien wel het beste stukkie muziek dat PF ooit gemaakt heeft.

avatar van Bluebird
Ruud, dat ben ik best met je eens, maar je moet ook weer niet vergeten dat Gilmour recentelijk pas een nieuw album heeft uitgebracht en Waters al meerdere die zich nooit echt hebben doorgezet bij het grote publiek. De aanhang was er zeker, maar het werd gewoon tijd voor erkenning en genoegdoening. Dat is meneer Waters prima gelukt en hij heeft bewezen op hetzelfde nivo als de ''naam'' Pink Floyd zijn ijzersterke composties neer te kunnen zetten. Overigens vind ik dat ook wel terecht, want het meeste materiaal heeft hij zelf bedacht en geschreven. In dat licht bezien komt hem wat mij betreft meer eer toe dan Gilmour, hoewel de laatste een magische reputatie geniet in het produceren van wonderschone muzikale landschappen en als geen ander samen met wijlen Rick Wright verantwoordelijk is voor de enige echte PF sound. En beiden zijn tot op de dag van vandaag topklasse muzikanten gebleven. Hulde!

Ik was als een kind al zo blij dat Echoes weer eens van stal werd gehaald. Maar ook Fat Old Sun vind ik grandioos.

avatar van ChrisX
Over Waters:

Bluebird schreef:

Euh... correctie hoor want t/m feitelijk Wish You Were en deels ook Animals droegen zowel Waters als Gilmour en Wright materiaal aan. Tot aan Dark Side was het zelfs voor een groot deel een groepsproces. Pas met The Wall en The Final Cut (geen PF plaat wat mij betreft) had Waters het alleenheerserschap en nog had hij Gilmour nodig voor de twee beste tracks op The Wall.

skyline
Over een uurtje is de goede man bij Jools Holland in de show...

Welke zender Skyline?

skyline
Mmm, BBC 2 denk ik?

edit; klopt, heb even de vpro gids gechecked. Verder met Elbow, Natalie Cole, Roots Manuva (?) en Katy Perry.

skyline schreef:
Mmm, BBC 2 denk ik?

Programma heet Later .
23.00 uur BBC 2 .

Thanks Skyline.

avatar van hertog
Net de DVD weer bekeken en als een echte Gilmour fan vind ik dit een geweldig concert.

Om mij het beste te beginnen, wat is Echoes toch een fantastich nummer. Ik vind dit de beste uitvoering van Echoes die ik ken. Zeker als je op de DVD kijkt hoe Richard Wright de keyboard op dit nummer bespeelt. Een genot om naar te kijken en zeker om naar te luisterren. Wat is het toch jammer dat deze beste man is overleden.
Samen met de lichtshow is dit het beste nummer van de DVD.

Comfortably Numb blijf ik het beste nummer vinden van Pink Floyd en ook op dit album is het heerlijk om naar de solo te luisterren. Zeker omdat op dit album de solo toch weer anders gespeeld wordt.

Het Orchestra komt het best naar voren in in High Hopes. Maar ook in andere nummers is het een toegevoegde waarde.

Ook Take a Breathe is geweldig in combinatie met de lichtshow.

Minpuntje is het missen van Robert Wyatt in het nummer Then I close My eyes. Wel hoor je Leszek Mozdzer op de piano maar toch hoor ik liever de trompet van Robert Wyatt. Het hart is een beetje uit het nummer.

Toch alles bij elkaar is dit net weer een beter concert dan in de Albert Hall en dat komt voor een groot deel door het Orchestra.

ChrisX schreef:
Over Waters:

I know... ik heb het ook hoofdzakelijk over Waters' concept - en songwriterschap die daarmee verantwoordelijk is voor de hoofdthematiek die alle PF albums vanaf DSOTM kenmerken. Muziek maken is leuk en zonder een Gilmour en Wright onmogelijk, maar de teksten en de vorm dragen daar toch in grote mate aan bij. Waters' invloed heeft daarin toch altijd wel erg de overhand gehad zal ik maar zeggen.

Waters blijft voor mij dan ook altijd het inhoudelijke brein en het hart van PF. Maar de overige bandleden hebben de unieke sound en ziel gecreëerd waarmee PF onsterfelijk is geworden. Dat mag de heer Waters zich goed realiseren maar dat doet hij vast wel.

JWB
wowter schreef:
On the Turning Away: de fameuze versie opgenomen in Venetië (het uitgestelde concert). Band heeft het nummer nog nooit gespeeld en dat leidt in het begin tot hilariteit waarbij Gilmour zich heerlijk in de teksten verslikt en moet lachen!

Het nummer is ook zo lekker zuiver gezongen! Haha!

Ik heb zonder de twijfel de 5-disc gekocht, helemaal compleet. On an Island in 5.1! Super! 5*

avatar van Running On Empty
Heeft iemand de 3 CD / 2 DVD box toevallig voor een mooie prijs zien liggen bij Mediamarkt ??

Running On Empty schreef:

Pas bij MM geweest en daar lag de 5 disc box niet .
In veel winkels moet deze box besteld worden , aangezien dit ook voor de verzamelaars bedoeld is gaat een winkel er geen 30 van op voorraad halen , ik had hem bij Van leest besteld , duurde 3 dagen.