Biosphere - Substrata (1997)

Alternatieve titel: Substrata²

Noorwegen
Electronic
Label: Origo

1. As the Sun Kissed the Horizon (1:47)
  2. Poa Alpina (4:11)
  3. Chukhung (7:34)
  4. The Things I Tell You (6:28)
  5. Times When I Know You'll Be Sad (3:44)
  6. Hyperborea (5:45)
  7. Kobresia (7:12)
  8. Antennaria (5:04)
  9. Uva-Ursi (3:01)
  10. Sphere of No-Form (5:47)
  11. Silene (7:53)
  12. Prologue * (0:19)
  13. The Silent Orchestra * (7:52)
  14. City Wakes Up * (5:58)
  15. Freeze-Frames * (6:46)
  16. Manicure * (4:43)
  17. The Club * (1:57)
  18. Ballerina * (7:50)
  19. The Eye of the Cyclone * (7:22)
  20. Endurium * (10:47)
Wat een godsgruwelijke mooie ambientplaat van de Noor Geir Jensen. Overigens heb ik een heel andere versie van dit album: met bonusCD (een nieuwe soundtrack bij de oude film The Man With A Moviecamera) en veeeeel mooiere hoes.

avatar van Onderhond
Biosphere is een project dat ik totdusver steeds gemeden heb. Niet dat ik het slecht zou vinden, verre van, maar met dit soort dark ambient heb ik het steeds wat moeilijk. Dan heb ik het meer voor het melodieuzere (string)werk van een Roach of een Chuck Wild, of het Ad Noiseam werk, dat veel meer structuur heeft. Biosphere is basically enkele donkere waves met een spaarzaam pianotje erbij. Dit album bevestigt enerzijds mijn vermoedens, maar anderzijds wist het mij ook een paar keer te verrassen.

Met tracks als "Chukhung", "Times When I Know..." of "Uva-Ursi" kan ik redelijk weinig. Verder staan er zeer mooie track op, ala "Poa Alpina", "Silene" of "The Things I Tell You". Mooie waves, zachtjes voorkabbelend, duister maar wel effectief.

Het sterktepunt van dit album situeert zich rond "Kobresia". "Hyberborea" is een mooie inleiding. Wat verre voice samples (type space communicatie, zeer populair in dit genre), waar op het einde stilaan een zeer mooie melodie bijkomt. "Kobresia" steelt echter moeiteloos de show, en weet mij volop te overtuigen. Geniale melodie, uiterst relaxerend en bloedmooi. Ook de Russische voice samples, een taal die mij normaal niet zo ligt, werken perfect. Ambient zoals het moet zijn. Chill, betoverend en mysterieus.

Zat te denken aan 3*, maar maak er toch 3.5* van. Op zich kwalitatieve ambient, hier en daar een valse noot, maar "Kobresia" die veel, heel veel, goedmaakt. 3.5* dus.

luxaflex
Bij Biosphere - Substrata / Man with a Moviecamera (2001):

Waarom staat hier nog geen bericht bij! Deze cd zou overladen moeten worden met positief commentaar!!! Ik vind dit veruit de beste plaat EVER van Biosphere!

is het ook

Erg mooi inderdaad. Net als de hoes. Wat een ontzettende mooie foto is dat.

Electro_
Hemel je hem nu niet een beetje op? Ik heb wel vaker wat helicopter-foto's gezien hoor.

Sietse
die hoes is mooi. het gaat niet om de helicopter foto het gaat om het geheel en hoe het bij de muziek past.

Electro_
Ik ken dit album niet dus dat zal wel zo zijn dan.

Nah, hier valt het misschien niet zo op, maar als je de uitklapbare hoes in je handen hebt is ie toch wel erg mooi hoor. Komt ook door de blauwtint.

avatar van VanDeGriend
Zeker mooie uitklaphoes. In ieder geval fraaier dan de enkel cd uitgave van Substrata. MWAMC is leuk maar Substrata steelt van deze dubbelaar de show.

Sietse
maar dat is dan ook een briljant album...

luxaflex
Sorry to wake you...
I forgot to tell you something...
The things I tell you will not be wrong...

geniale sample...twin peaks...

ik heb uit hetzelfde stukje ook wel eens wat dingen gejat. Die reus is echt geniaal...

avatar van Yak
Yak
En Nederlander.

inderdaad...leeft ie nog?

avatar van Yak
Yak
Ja hoor! Zijn laatste bijdrage aan een film is deze. Zijn echte naam is Carel Struycken.

leuke film

Is dit niet off topic ?

On topic zie ik dat ik deze plaat slechts met 4 sterren heb beloond en daarmee mede verantwoordelijk ben voor een lager gemiddelde. Foei. Snel verhogen

wat kobresia nog mooier maakt is dat het gaat over een ogenschijnlijk blinde man die een object omschrijft die hij in zijn handen lijkt te hebben. hij benoemt textuur, tastbaarheid en interpreteert kleuren. werkelijk geweldig.
dikke 5

avatar van eviljoke
Het is en blijft Biosphere zijn meest briljante plaat. Cirque was ook nog heel mooi, maar met shenzou had ik al meer moeite en Dropsonde zegt mij ook niet zoveel.
En Kobresia bezorgt mij nog steeds koude rillingen. Ik heb de eerste release al van toen hij uit was en het is nog steeds de standaard in de ambient.
Onlangs heb ik wel een cd ontdekt die in het verlengde ligt van Substrata, namelijk Beautumn met White Coffee. Verschenen op Infraction Records (weeral een lofzang over dit label - zie ook Milieu). Verwacht niet de klasse van Geir Jenssen, maar toch is dit een mooie plaat. Sommige nummers doen me ook denken aan Polar sequences.
Dus Substrata is een oerplaat, zij die eens willen genieten van een nieuwe cd, en geen bezwaar hebben dat het er op lijkt, koop beautumn dan op www.infraction.com

avatar van Toon1
Substrata is inderdaad geniaal. Maar 'Man With a Movie Camera'; heeft dat iets te maken met de gelijknamige film?

het is muziek geïnspireerd door de film volgen smij

Sietse schreef:
het is muziek geïnspireerd door de film volgen smij
Inderdaad. Volgens mij ooit zelfs uitgevoerd met de film draaiende op de achtergrond

Sietse
dat zou goed kunnen ja, staat me wel iets van bij daar ooit iets over gelezen te hebben.

voltazy
kijk dan eens bij het gelijknamige album van the cinematic orchestra. (The Cinematic Orchestra - Man with a Movie Camera)
de film is van dziga vertov uit 1929.
the cinematic orchestra heeft later bij de beelden van die film muziek gecomponeerd, ik denk dat dit ook zoiets is, al vind ik de versie van cinematic orchestra sterker.
ik heb de film ook in zn totaliteit gezien en dit past er best wel onder.

Sietse
klopt, deze is ook op dvd uitgekomen. Heb ik toen ooit bijna gekocht, maar uiteindelijk toch maar niet.

Zeker ook wel een mooi album, en een van de betere van Cinematic Orchestra, als je het mij vraagt.

avatar van Nakur
terug ontopic:

Deze dubbelaar vorige week met de post mee gekregen. Wat is Substrata een mooie plaat zeg! De MWAMC soundtrack moet ik nog luisteren

avatar van tnf
tnf
Ik heb zojuist, via een internetzender, 'Antennaria' ontdekt (er staat hier weleens een ambient-stream op, geeft zo'n heerlijke rust in mijn hoofd).

Erg mooi, moet ik zeggen. Absoluut uitproberen als je dit genre muziek goed vindt, en je kent het nummer nog niet.

avatar van MJ_DA_MAN
Mooie plaat, hoewel ik er wel wát meer van had verwacht. Maargoed, het is uitermate rustgevend. Nummers 12 en 13 bevatten mijn versie helaas niet. Een ruime 3,5*, voornamelijk nog voor het fantastische Kobresia.

avatar van VanDeGriend
Substrata is met al zijn onderkoelde spannend opgebouwde geluidstovenarij, een warm bad. Mijn favoriete Biospere cd