Biosphere - Substrata (1997)

Alternatieve titel: Substrata²

Noorwegen
Electronic
Label: Origo

1. As the Sun Kissed the Horizon (1:47)
  2. Poa Alpina (4:11)
  3. Chukhung (7:34)
  4. The Things I Tell You (6:28)
  5. Times When I Know You'll Be Sad (3:44)
  6. Hyperborea (5:45)
  7. Kobresia (7:12)
  8. Antennaria (5:04)
  9. Uva-Ursi (3:01)
  10. Sphere of No-Form (5:47)
  11. Silene (7:53)
  12. Prologue * (0:19)
  13. The Silent Orchestra * (7:52)
  14. City Wakes Up * (5:58)
  15. Freeze-Frames * (6:46)
  16. Manicure * (4:43)
  17. The Club * (1:57)
  18. Ballerina * (7:50)
  19. The Eye of the Cyclone * (7:22)
  20. Endurium * (10:47)
Geir Jenssen heeft altijd al talent gehad om ruimtelijke melodische muziek te maken. Hoewel zeker ambient, bleef zijn muziek in de beginjaren ook sterk schatplichtig aan house en techno. Samples worden wel gebruikt maar zijn voornamelijk tekstueel en komen veelal uit mysterieuze films. Op Substrata verbreekt Jenssen de banden met house en techno door een beatloze ambient plaat te maken die heel organisch is. Samples komen nog altijd uit films maar ook gitaar, omgevingsgeluiden en diepe drones worden toegevoegd, zodat een heel noordelijke sfeer van meditatieve wijdse landschappen en bossen gecreëerd wordt.

De plaat steekt van wal met een overvliegend vliegtuig en echo's van een stad in de verte, waarop de eerste ambient melodieën van 'Poa Alpina' zacht en golvend aanzetten. Dit is het eerste kippevel moment en zeker niet het enige! Ik herinner me nog goed dat ik naar Substrata begon te luisteren en ik zalige stukken gehoord had maar er nooit in slaagde die stukken terug te vinden. M.a.w. Substrata moet en kan enkel als geheel beluisterd worden. De zalige tekst uit 'The things I tell you' komt pas op het einde, waarop de melodie volledig veranderd. 'Antennaria' is het absolute hoogtepunt en is iets meer een nummer op zich maar dan nog is het onmogelijk dit op een compilatie te zetten omdat het zo uit de toon valt: het is trage, aardse muziek die volledig op zich staat.

Substrata is zeker invloedrijk. De simpele reden dat dit geen navolging kent heeft te maken met een concept dat niet eenvoudig te kopiëren is. Niemand heeft het blijkbaar in de vingers om dit te verbeteren! Jenssen zelf heeft hierna vergelijkbare maar mindere platen gemaakt om vervolgens meer met jazz samples en drones te beginnen experimenteren.

Substrata is een meesterwerk binnen het ambient genre.

avatar van itbites
Weer eens wat nieuws geprobeerd, aangespoord door de positieve berichten hier op MusicMeter.

Normaal luister ik eigenlijk niets wat hierop lijkt, maar ik wil dit nu wel vaker horen....! Het is wel nog even wennen, want ik verwacht / hoop soms nog op een beat o.i.d. maar juist het uitblijven hiervan creëert een wonderlijke sereniteit.

Niet voor alle momenten, desondanks ook voor mij zeer genietbaar, mede door de lekker mysterieuze sfeer.

hdk-nl
Nummer twee, (Poa Alpina) is echt zo'n ongelooflijk kippenvel nummer, is echt een hele tijd geleden dat ik dat heb gehad. Blij dat ik deze een tijdje geleden toch maar eens heb beluisterd, wat overigens na alle andere biosphere's was. Op de één of andere manier trok deze mij het minst, terwijl het toch eigenlijk z'n beste is. Hoe dan ook plaatsje in de top 10.

avatar van Gyzzz
Opnieuw kom ik tot de conclusie dat Substrata vaak erg mooi is, en op veel punten ook daadwerkelijk aanvoelt als een soort ijkpunt, als hét model voor koude ambient. Maar ook merk ik dat het Man with a Movie Camera gedeelte nog steeds niet onderdoet en inmiddels zelfs mijn voorkeur heeft.

CD2 heeft verrassende wendingen die vervolgens stuk voor stuk in volle logica uit blijken te pakken, en dat tegenover de relatieve voorspelbaarheid van sommige delen van Substrata zelf. Ik ben in tegenstelling tot velen bijvoorbeeld helemaal niet zo'n liefhebber van Kobresia, dat ik een iets plastic randje vind hebben. Man With A Movie Camera schuwt de beats niet, maar laat ze gevoelsmatig uit vrije wil binnendringen zonder ze een hoofdrol toe te bedelen. De beats zijn deel van de invulling van de ambientlagen en niet andersom. Dit geeft ze naar mijn idee in dit geval een louter toevoegende waarde (wat op andere ambientplaten nog wel eens anders is).

avatar van Nand
Zeer rustgevende, goed gemaakte ambient.

3.5*

P-DawG
Waarom is de cover veranderd?

Omddat de cover die er eerst stond van een heruitgave was. Dit is de oorspronkelijke (en veel lelijkere) cover.

yorgos.dalman
nee, dit is juist een mooie cover! onderschat zoiets niet.

Nog steeds mijn nr. 1 plaat - niet stuk te krijgen. wonderschoon, introvert, idiocyncratisch, magistraal-episch en micro-intiem tegelijkertijd, kil, koel, enigmatisch... gewoon onbeschrijflijk...

P-DawG
yorgos.dalman schreef:
nee, dit is juist een mooie cover! onderschat zoiets niet.

Oke ik zal het proberen.

avatar van Nand
Ik vraag me af of ik ooit een cover onderschat heb.

avatar van Booyo
Een totaal andere plaat dan ik normaliter beluister. Ik ben geen onbekende van het electronica genre, maar een plaat als deze is voor mij nieuw. En ik moet zeggen dat ik nog niet weet of het echt iets voor mij is.. Waar anderen dit als wonderschoon, introvert, idiocyncratisch, magistraal-episch en micro-intiem tegelijkertijd, kil, koel, enigmatisch omschrijven, is het mij allemaal net iets te zweverig en spacey. Ik mis gewoon echt de begeleiding van een beat. Het muzikale is allemaal reuze interessant en zeker ook knap gemaakt, maar weet me dus nog niet helemaal te grijpen. Weet niet dat het nog komt, want een plaat als Chuckhung is alvast schitterend. Maar voorlopig is het voor mij allemaal iets te rustig om echt te blijven boeien. Zal het vaker opzetten, en wellicht dat het me dan wel volledig weet te grijpen.

avatar van bonothecat
Protest tegen het omwisselen van de cover!

waarom?

yorgos.dalman
ja, waarom? Dit is de originele, en dus enige juiste cover!

(en het is wat mij betreft nog een fuckin' piece of art ook...)

tuktak
en die alternatieve titel en bonustracks mogen er dus ook wel weer vanaf wat mij betreft...

Milestones
tuktak schreef:
Ik word ook een beetje kriegel van die platenmaatschappijen die een reeks originele albums via de re-master nieuw leven inblazen en zo, naast nieuwe kopers, ook de echte fans verleiden tot een nieuwe aanschaf. Kassa !.
Meestal doen die extra tracks zwaar onder voor het origineel. Storend !
Of zijn deze extra tracks wel de moeite waard ?
En dan die hoes, tja, heb zelf ook dat blauwe zeegezicht, maar deze is mooier en blijkbaar het origineel dus waar hebben we het over.
It´s the music that counts.

Milestones!

de extra tracks onder de titel 'Man with the movie camera' zijn mooi genoeg (niet meer maar zeker ook niet minder). wel zitten er ook nog twee extra nummers van de Japanse editie van 'Substrata' - dus de re-issue is wel geschikt en redelijk essentieel voor de echte Biosphere fan.

avatar van bonothecat

Dit is een erg lelijke cover, en de vorige "de re-release" is een stuk mooier.

Sietse
ja, maar niet de originele hoes.
Ik vind die van de reissue ook mooier, maar daar gaat het volgens mij hier op deze site niet om.

Verder sluit ik me bij yorgos dalman aan...voor de echte biosphere fan is de reissue eigenlijk gewoon essentieel. Die extra nummers is gewoon een volledige extra release die het zeker waard is om gehoord te worden.

avatar van Booyo
Verlaagd naar 2,5*. Heb het een kans gegeven, maar blijkt helaas niks voor mij te zijn.

avatar van HammerHead
De bonus CD bij de re-issue is inderdaad zeker de moeite waard. Met name Freeze Frames kan zich met gemak meten met de beste stukken op Substrata zelf wat mij betreft.

avatar van shimahero
Beste ambient die ik ken. Meesterwerk. Ik stel me voor dat ik een avontuurlijke tocht onderneem in het Himalaya gebergte niet ver van Tibet. Ik geraak volledig in trance als ik dit hoor. Ik ervaar maximaal alle natuurelelementen. Ik rust zen uit in een boeddhistische shrine. Ik begeef me opnieuw op pad. Ik trotseer de ijzige wind. Ik geniet van de stilte en rust in het hooggebergte. Ik trotseer opnieuw sneeuwstormen, ik ren en verstop mij voor de grote verschrikkelijke Yeti. En last but not least ontdek ik aliens from outer space.

magistraal album.

@ shimahero...

als je je bij 'Substrata' al in Tibet waant, moet je het volgende album van Geir Jenssen (=Biosphere) zeker eens een kans geven...

Geir Jenssen - Cho Oyu 8201m: Field Recordings from Tibet (2006)

avatar van Poa
Poa
En voor het trotseren van sneeuwstormen zou je je ook eens onder kunnen dompelen in Cirque. zijn 'arctische ambient' geperfectioneerd.

yorgos.dalman
O, ja, uiteraard 'Cirque'...

Maar als we dan toch andere ijskoude 'arctic ambient' titels gaan noemen, dan mag 'Polar sequences' van Biosphere & HIA natuurlijk ook niet ontbreken.

En 'Fires of Ork 2' van het duo Geir Jenssen en Pete Namlook ook niet.

Zelfs Peter Andersson, de man achter het duistere Zweedse Raison d'Etre, heeft met zijn zijproject Necrophorus het met rijp bedekte album 'Drifting in motion' uitgebracht dat zeker niet in dit rijtje mag ontbreken.

Kortom, genoeg voer voor vele nachten auditieve ijspegels...

avatar van hawkins
Leuk hoor, zo'n vinyl reissue, maar waarom in godsnaam 35 GBP!?

mijn gedachte...

tuktak
er zit verder nog een bonustrack bij, dat vinden sommige mensen de moeite waard...
maar voor 35 zou je er ook nog wel een sticker bij verwachten.

yorgos.dalman
En die bonus track op de vinyl-uitgave is volgens mij weer iets anders dan de twee 'Japanse' bonus tracks die op de re-release met 'Man with a movie camera' te vinden is. ('Eye of the cyclone' en 'Endurium')....

avatar van Pepino
Een fijn, rustgevend, dromerig album. Bij momenten kan ik echt van Substrata genieten Zijn alle albums van Biosphere zo? Ik ben alvast van plan om meer van deze artiest uit te zoeken!