Biosphere - Substrata (1997)

Alternatieve titel: Substrata²

Noorwegen
Electronic
Label: Origo

1. As the Sun Kissed the Horizon (1:47)
  2. Poa Alpina (4:11)
  3. Chukhung (7:34)
  4. The Things I Tell You (6:28)
  5. Times When I Know You'll Be Sad (3:44)
  6. Hyperborea (5:45)
  7. Kobresia (7:12)
  8. Antennaria (5:04)
  9. Uva-Ursi (3:01)
  10. Sphere of No-Form (5:47)
  11. Silene (7:53)
  12. Prologue * (0:19)
  13. The Silent Orchestra * (7:52)
  14. City Wakes Up * (5:58)
  15. Freeze-Frames * (6:46)
  16. Manicure * (4:43)
  17. The Club * (1:57)
  18. Ballerina * (7:50)
  19. The Eye of the Cyclone * (7:22)
  20. Endurium * (10:47)
yorgos.dalman
Vandaag is Times when I know You'll be sad mijn favoriet...

Alleen de titel al...

Substrata ontdekt in 1997 via een kameraad van toen en mooi om te zien dat na 15 jaar hij onveranderd een van mijn favorieten blijft.

avatar van Halcyon
Hoewel ik dit album al vaak beluisterd heb, wil het maar niet tot me doordringen. Om een of andere reden palmt het me niet in zoals ik zou willen en zijn het altijd dezelfde nummers die ik opzet. Kobresia, misschien wel het meest toegankelijke stuk, is voor mij meteen ook het beste. Die mysterieuze Russische stem die over die hemelse melodie loopt is geniaal gevonden. Poa Alpina en Chukhung (dat veel weg heeft van Aphex Twin) contrasteren als de meest zonnige en meest ijzige composities. Op de andere nummers krijg ik weinig vat, en ik heb ook het gevoel dat ze geen geheel vormen. Het nerveuze Times When I Know You'll Be Sad is een voorbeeld van een nummer dat volledig misstaat als je het geheel niet ziet, of net een onmisbare component is voor wie het geheel wel ziet.

avatar van shimahero
Dit album is pure magie.

avatar van shimahero
Uniek

@shimahero,
je blijft over dit album niet uitgepraat, hè?
Ik begrijp het helemaal. Dus het is je alras vergeven.

Een ander album in het electronic music genre waar ik precies hetzelfde mee heb is Edgar Froese's Epsilon in Malaysian pale (de 1975 versie welteverstaan) - ken je die al??

avatar van perrospicados
Staat absoluut in de top 5 voor de zondagochtend....

avatar van Timmie
Wat is dit een goede plaat . Ik krijg spontaan kippenvel als ik dit luister. Weet iemand of de bonus-tracks ook goed zijn?

Jav-
Ja, die zijn goed! Eigenlijk is dat een plaat op zich (Man With A Movie Camera), een ijzige ambientplaat met mooie koude nummers in het verlengde van Substrata, maar nog duisterder. Zeker de moeite, vind ik!

yorgos.dalman
En dan heeft de recente dubbel LP (vinyl) geloof ik ook nog een bonustrack van zo'n 20 minuten!

Cured
Geweldig relaxed ambient album dat mijn aandacht goed weet vast te houden en een lekkere' koele' sfeer heeft. Ik zocht het origineel (zoals hierboven afgebeeld), maar kon het alleen nog verkrijgen samen met Man With The Movie Camera (het blauwe digipack). De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik die eigenlijk nog nooit goed beluisterd heb door de klasse van Substrata, maar zeker de moeite waard lijkt te zijn..

avatar van Poa
Poa
Man With a Movie Camera is alleen al de moeite waard vanwege dit nummer vind ik: The Silent Orchestra. Verder zeker niet goed als Substrata, maar beluister 'em zeker eens een keer.

Cured
Ha, Poa.....(vandaar de nickname ). Ja, natuurlijk ga ik dat MWAMC ook zeker aandachtig beluisteren en ook het nummer TSO in het bijzonder dan.

avatar van Raspoetin
Ik ben de serie Twinks Peaks opnieuw gaan kijken dankzij dit album. 'The things
I tell you will not be wrong.'

@ Raspoetin,
Het mooie ambient album Le fumeur de ciel van Julien Neto bevat ook een Twin Peaks citaat:

Harry, I'm gonna let you in on a little secret. Everyday, once a day, give yourself a present. Don't plan it, dont wait for it. Just... let it happen...

En wat te denken van dit mooie electronische album dat zelfs vernoemt is naar Twin Peaks:

Yasume - Where We're from the Birds Sing a Pretty Song (2003)

Mr.Bungle
Mijn nummer 2 van beste ambient albums ooit.
Waarvan Kobresia hét beste ambient nummer ooit.

yorgos.dalman
Wat maakt dan dat je Aphex Twin's Selected ambient #2 nog iets beter vindt? (Er vanuit gaand dat dit je nr. 1 ambient album is...)

Mr.Bungle
@ yorgos.dalman

Saw 2 van Aphex Twin is voor mij persoonlijk de godfather van ambient,de eerste echte ambient plaat die ik hoorde en mijn interesse aanwakkerde,daarom uit diepe waardering voor dat album mijn nr.1 ambient album,qua muziek en sfeer vind ik het gelijkwaardig geniaal.

Berichten verplaatst naar Biosphere

avatar van Broem
In mijn zoektocht naar elektronische Ambient (achtige) muziek al een behoorlijk aantal artiesten en albums geprobeerd. Met wisselend succes. Uiteindelijk Substrata van Biosphere te pakken gekregen. Dat bevalt me prima. Ik ben erg gecharmeerd van de combinatie van Ambient met 'spoken words' en 'soundscapes'. Goed album. Ik heb de cd met bonustracks en moet de rest nog beluisteren. Substrata gaat zeker blijven.

yorgos.dalman

Kan, in al mijn onbescheidenheid, mijn top 10 misschien iets toevoegen aan je zoektocht??

Een album als Within the depths of silence and phormations van de Zweedse dark ambient act Raison d'Etre is de prachtige duistere tegenhanger van Substrata wat mij betreft, ook met enkele spoken word samples... Recentelijk opnieuw uitgebracht.

En een ingetogen cd als Drifting in motion van Necrophorus (toevallig een zijproject van Raison d'Etre) bezingt ook de ijskoude poollandschappen op briljante wijze.

Voeg daaraan toe de originele uitgave van Epsilon in Malaysian pale (1975, niet de verschrikkelijke re-issue van 2005) van Edgar Froese en je hebt een stel bloedmooie sfeerplaten in huis.

Succes met je queeste, hoe dan ook...

avatar van Broem
yorgos.dalman schreef:

Succes met je queeste, hoe dan ook...

Thanx voor de tips. Heb inmiddels een mooi lijstje. Biosphere heb ik overigens uit jouw top 10 nav je reply bij Passion van Peter Gabriel. Ongewild heb je me al op geholpen bij mijn queeste.

IJsbergsla
Is het misschien een optie om dit album gewoon SUBSTRATA te noemen en die alternatieve titel weg te laten. Goed, er is een heruitgave uitgebracht met een extra, maar aparte CD (man with the movie camera) en een nieuwe hoes (daarover is al genoeg gepost)
Maar waarom de alternatieve titel Substrata2 ??
Het oogt lelijk en storend. Je gaat toch niet bij iedere heruitgave of re-issue van een album met extra tracks het cijfer 2 vermelden?

avatar van Arrie
Dat is omdat de heruitgave in dit geval een andere titel heeft, namelijk Substrata².

Meeste heruitgaves hebben helemaal geen andere titel. Is dat wel zo, dan wordt deze vermeld.

IJsbergsla
Zelf heb ik die blauwe (luchtfoto) dubbelaar. Daar zie ik nergens het cijfer 2 voorbij komen. Niet op de hoes, niet aan de binnenkant van de hoes en niet op de schijf zelf.
Hoe ziet die Substrata2 er uit dan?

avatar van Arrie
Dat is Substrata2 inderdaad. Staat op de zijkant van het hoesje en daarbij wordt er overal op het internet naar verwezen als Substrata2.

Sietse
Staat idd op de zijkant van de hoes.

IJsbergsla
Jullie hebben gelijk, zelfs met mijn leesbril amper zichtbaar, maar I rest my case

Misterfool
De sfeer van deze plaat doet mij een mistig, nat, koud en donker boslandschap voor me zien. Substrata is regelmatig mysterieus en op Sphere of No-Form zelfs bijzonder dreigend. Het verbaast me ook niks dat dit album refereert aan Twin peaks. Een bijzondere plaat . Leuke ontdekking!

avatar van Monsieur'
Kan niet zo goed benoemen wat het is.
Alsof het een prachtig schilderij is van een meisje op het platteland dat door midden is geknipt en flink door elkaar is geschud. Iedere keer kom je een mooi stuk tegen van de prachtige vrouw maar even later tref je het stuk achtergrond aan waarop de stoffige boerderij is afgebeeld.
In zijn geheel zou dit prachtig zijn, maar voor mij voelt het alsof er geen rode draad door de plaat loopt. Dat maakt het 2e deel een stuk spannender omdat het samenhangender is.