Biosphere - Substrata (1997)

Alternatieve titel: Substrata²

Noorwegen
Electronic
Label: Origo

1. As the Sun Kissed the Horizon (1:47)
  2. Poa Alpina (4:11)
  3. Chukhung (7:34)
  4. The Things I Tell You (6:28)
  5. Times When I Know You'll Be Sad (3:44)
  6. Hyperborea (5:45)
  7. Kobresia (7:12)
  8. Antennaria (5:04)
  9. Uva-Ursi (3:01)
  10. Sphere of No-Form (5:47)
  11. Silene (7:53)
  12. Prologue * (0:19)
  13. The Silent Orchestra * (7:52)
  14. City Wakes Up * (5:58)
  15. Freeze-Frames * (6:46)
  16. Manicure * (4:43)
  17. The Club * (1:57)
  18. Ballerina * (7:50)
  19. The Eye of the Cyclone * (7:22)
  20. Endurium * (10:47)
avatar van Ducoz
De meeste zijn ook inmiddels al weer niet meer leverbaar(op vinyl), een projectje wat je nauw moet volgen. Nu heeft Geir N-Plants weer uitgegeven op vinyl. Deze Substrata is wel nog leverbaar geloof ik, maar niet meer bestelbaar in de Nederlandse platenzaken. Daarna wordt het (vaak veel duurder) Discogs werk. Volgens mij heb ik geen reissue gemist.

avatar van trebremmit
Dit lijkt me niet plezierig luisteren op vinyl, zo'n ambient reis die dan wordt onderbroken omdat kant a is afgelopen, dubbel en drie dubbel lijkt me al helemaal een ellende.

trebremmit schreef:

Misschien is een plaat hebben (H3 zeg ik wel eens) iets anders dan een plaat draaien: je kunt een plaat hebben en 'em niet draaien (omdat je de plaat en het artwork heel erg mooi vindt en zuinig erop bent); dan beluister je het album op een andere manier; je kunt ook het album niet (fysiek) hebben en het toch beluisteren - dat is volgens mij hoe heel veel users hier luisteren.

Dit is ook een mooi hebbeding: Yagya - Stormur (2019, Transparent Blue Marbled, Vinyl) | Discogs

Die 3 lp-versies bevatten extra materiaal, net zoals de 2cd-versies; voorbeeld: Biosphere - Substrata (2017, CD) | Discogs

of: Biosphere - Dropsonde (2020, Vinyl) | Discogs 18 tracks i.t.t. 11 (originele cd)

avatar van trebremmit
Nou vind ik lp's draaien best leuk, maar om het alleen te kopen voor het artwork gaat me wel wat ver. Zo mooi is dit artwork toch ook niet? Maar goed, zelf vind ik sommige muziek meer geschikt voor cd dan lp, en daar valt deze ook onder.

avatar van Mjuman
Deze heb ik niet in handen gehad - Stormur wel en die toch laten ontglippen (en iemand anders kocht dat laatste exemplaar. Ik heb alle Biospheres op cd (en geript om te streamen vanaf NAS), - Man with the Movie Camera heb ik ook - en dan is de urge toch wat minder; en i.t.t. Nost (Ellen Allien) en III (Moderat) en Rival Consoles die je best in delen kunt draaien, is dat bij Biosphere toch anders.

Maar ik heb ooit cd's van Basinski via Discogs van hemzelf besteld en toen kreeg ik ook 2 - ik meen The Disintegration Loops II - cd's, gewoon door B. zelf gebrand met een A4-tje erbij.

trebremmit schreef:

Ik meen dat er ook uitgaves zijn van dit album met de échte mooie hoes. Ik deel overigens je mening, een ambient album draai ik ook liever op CD of een streamingdienst, je wil de volledige ervaring. Voor Riceboy Sleeps zou ik echter een uitzondering maken, maar daar krijg je ook een prachtig stukje artwork bij en een kookboek

Mjuman schreef:

Moderat zou ik ook nog wel op vinyl willen, vooral het album dat jij noemt. De uitstapjes van Apparat zijn ook zeker de moeite waard maar die zal je kennen (met ook bovenbenoemde mevrouw Alien).
Basinski vindt ik een rare snoeshaan, en na Disintegration Loop achtduizendveertien ken ik het wel. Perongeluk ooit zijn tape willen digitaliseren en nu melkt 'ie het uit.

avatar van Mjuman
D-kant van de vinyl-release is een bonus, Laika een track van ruim 14 minuten, een typische Biosphere-trip, ook te beluisteren via YouTube en te downloaden (betaald) via bandcamp. Op Amazon.de kan je evt het artwork bekijken - lp is daar uitverkocht.

avatar van 4addcd
Als fan van Bel Canto móest ik destijds zijn debuut wel kopen. Een nieuw genre voor mij, waarbij de ritmische (dansbare) nummers verreweg favoriet waren. De opvolgers kocht ik ook, maar ik miste de uptempo beats. Substrata vond ik zweverig en ik had zoiets van; ‘is dit muziek?’ Toch best veel gedraaid en alleen maar gegroeid. Ik heb het over het eerste jaar vanaf de release....later werd het kastvulling. Totdat een via andere held Steven Wilson weer bij ambient/drone uit kwam. Toen Substrata weer aan de tand gevoeld en daarna weer stof laten happen. Ik kon het niet laten om onlangs de 2-disc editie ook te kopen en zo kreeg dit album een 3e leven. Inmiddels voorzien van geweldige in-ear muziekpluggen kan ik er naar luisteren als nooit te voren. Nu komt ie, liggend op mijn rug in het donker, meer intens binnen dan ooit. En ik ben nu dus toch echt na al die jaren betoverd door dit album. Het is ijzig en loom, maar zo super geraffineerd en vol gevoel. Een fantastische cd om op te slurpen in deze (voor mij) zeer moeilijke Corona tijd. Dit is de muzikale pil die ik nodig heb om te beseffen dat er zelfs in de meest barre tijden prachtige dingen zijn die je alles even laten vergeten. Ontroerend en bijna onaards mooi!

avatar van Broem
Dit album vanavond maar eens lekker zitten luisteren met m’n hoofdtelefoon op. Op zoek naar een vinylversie van dit album kwam ik op JPC https://www.jpc.de/jpcng/poprock/detail/-/art/Biosphere-Substrata/hnum/1668195 deze versie uit 2012 tegen. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de kwaliteit van deze persing. Eigenlijk wel een musthave maar is het de moeite waard?

Broem schreef:

Check even m'n eerdere berichten - Geir Jensen heeft - deels mbv crowdfunding - zijn werk onlangs (1-2 jr geleden) op vinyl (her)uitgebracht, al dan niet met aardige extra's, en dat zijn fijne persingen.

avatar van Broem
Thanx Mjuman. Ik ga even backward lezen. Wil ‘m toch wel erg graag op vinyl hebben, mits de moeite waard qua sound.

avatar van trebremmit
Drie keer een plaat omdraaien met die 2 lp, dat werkt toch niet met ambient? Of heb je twee platenspelers?

avatar van Juul1998B
Ben ook maar is begonnen aan het ambient genre, een genre dat ik vaak links heb laten liggen. Oke ik ben groot fan van Aphex Twin maar dit is imo meer IDM dan ambient.
Ik werd bedolven onder de mooie sound in Poa Alpina, wat een puur nummer dit zeg )
De openingstrack neemt al een klein voorschot op wat er komen gaat, een geluid van stilte voor de ''storm''
Wat rest is een prachtig ambient album met veel mooie momentjes en veel rust. Veel van deze nummers zouden zo passen in veel filmtheaters bij verschillende genres. Dit voelt ook sci-fi achtig aan, wat een pluspunt is.
P.s. Voor mij geeft deze muziek ook even rust. Waar ik mij normaal dingen moeilijk kan inbeelden met zang gaat dit zonder zang veel makkelijker. Je kunt als het ware deze nummers eigen leven geven en je echt bijzondere en positieve punten inbeelden. Dit is imo ook een groot verschil met non ambient muziek. Het voelt alsof je een film aan het luisteren bent, met jezelf in de hoofdrol.

Mijn zoektocht gaat verder

avatar van Yield
Eindelijk de vinyl 2 LP versie binnen vanuit de U.K. Met de originele hoes ook. Het was een rib uit mijn lijf maar dit album is één van mijn favorieten en dus mag het wat kosten. Morgen de naald er op.

avatar van Yield
Juul1998B schreef:
Ben ook maar is begonnen aan het ambient genre, een genre dat ik vaak links heb laten liggen. Mijn zoektocht gaat verder

Probeer ook Polar Sequences eens van Biosphere & Higher Intelligence Agency.
Zeer de moeite waard en uiterst sfeervol.

Yield schreef:

Probeer ook Polar Sequences eens van Biosphere & Higher Intelligence Agency.
Zeer de moeite waard en uiterst sfeervol.

Ga ik op mn lijstje zetten!!
Thank u ^)

Juul1998B schreef:

Ga ik op mn lijstje zetten!!
Thank u ^)

Ook de laatste Biosphere - Shortwave Memories (2022) - MusicMeter.nl (van dit jaar) mag er wezen; had ik een top10 gemaakt van 2022, had ie er zeker in gestaan. En als je wilt 'terugploegen, is Biosphere - Microgravity (1991) - MusicMeter.nl niets meer of minder dan een klassiek meesterwerk - na al die jaren nog steeds heel goed draaibaar.

Ook de eerste band van Geir Jensen verdient het om te worden genoemd Bel Canto - White-Out Conditions (1987) - MusicMeter.nl

Mjuman schreef:

Held!
En welke van de genoemde albums lijkt echt het meeste op substrata?
Niet dat het overige niet goed is maar ik probeer een beetje iets in de trend van substrata te vinden

avatar van trebremmit
Als je het nog wat kouder en abstracter wil, alles van Koner is dan wel aan te raden trouwens.

Thomas Köner - Permafrost (1993) - MusicMeter.nl

Heb qua ambient nog veel meer tips, maar weet niet of je dat allemaal wel trekt.

Edit: zie net dat je al een keer om tips hebt gevraagd in het ambient topic, en dat ik die al heb gegeven.

avatar van Monsieur'
Mán wat blijft Poa Alpina toch indringend.

avatar van Pepino
Monsieur' schreef:
Mán wat blijft Poa Alpina toch indringend.

Echt he!

avatar van Monsieur'
Waarom is deze hoes eigenlijk de officiéle, en die dronefoto niet? Ik kan mij heugen dat dat wel ooit het geval was op deze site. Volgens mij heb ik ook de release met de blauwe luchtfoto van Bergen(?) in de kast staan.

dj@
prachtige dubbelcd, op het engelse touch-label!

avatar van Juul1998B
Kobresia is echt heerlijk, zo mooi kan stilte soms zijn!