Biosphere - Substrata (1997)

Alternatieve titel: Substrata²

Noorwegen
Electronic
Label: Origo

1. As the Sun Kissed the Horizon (1:47)
  2. Poa Alpina (4:11)
  3. Chukhung (7:34)
  4. The Things I Tell You (6:28)
  5. Times When I Know You'll Be Sad (3:44)
  6. Hyperborea (5:45)
  7. Kobresia (7:12)
  8. Antennaria (5:04)
  9. Uva-Ursi (3:01)
  10. Sphere of No-Form (5:47)
  11. Silene (7:53)
  12. Prologue * (0:19)
  13. The Silent Orchestra * (7:52)
  14. City Wakes Up * (5:58)
  15. Freeze-Frames * (6:46)
  16. Manicure * (4:43)
  17. The Club * (1:57)
  18. Ballerina * (7:50)
  19. The Eye of the Cyclone * (7:22)
  20. Endurium * (10:47)
avatar van hoi123
In mijn zoektocht naar de perfecte ambient is dit album tot nu toe het best bevallen bij mij. Stuk voor stuk nummers die een sfeer uitademen die het midden houdt tussen de dennenbossen van Twin Peaks en de arctische landschappen van het noorden van Scandinavië; bovendien blinkt Substrata echt uit in de melodieën die het te bieden heeft. Zo heeft het synthtapijt van Kobresia een verlossende lading mee die ik nog niet vaak heb gehoord in het genre (en geeft die Russische stem me iedere keer weer kippenvel) en blinkt Poa Alpina uit in onheilspellendheid door z'n dreigend vibrerende motief.. Pas aan het einde van het album komen er kleine barstjes in de vorm van wat saaiere soundscapes in het serene, weidse sfeertje dat Biosphere hier zo treffend opbouwt, maar dat duurt niet lang genoeg om het album echt te verpesten. Fijn, fijn.

avatar van Noere
Ik zet dit eigenlijk maar zelden op, maar als ie draait is het altijd weer raak. De perfecte muziek voor een eenzame koude setting, waarin ik met deze gods heerlijke klanken wil wonen. Weinig muziek die mij zo'n speciaal gevoel geeft als het betere werk van Biosphere, waaronder ik deze zeker reken. En dan dat moment waarop ik Twin Peaks keek en er achterkwam dat daar dus die tekst vandaan komt.. kippenvel overal.

avatar van popstranger
En als ik nu eens dit album ga ontdekken liggend in de schaduw op een warme dag? Zelden een beter auditief equivalent gehoord van winterse landschappen...

avatar van Monsieur'
Vooral de laatste helft van het album is te genieten popstranger.

avatar van Maeterlinck
Ik zet dit album steevast op als ik niet in slaap kan komen, en dat is niets negatiefs. Dit is het perfecte ambient album. Mysterieus in alle opzichten.

avatar van brooklyn
Sphere of No-Form, poei wat duister

avatar van MaksimMilan
Dit album doet mij denken aan herinneringen die ik nooit had. Klinkt heel poëtisch, maar zo iets voelt het.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Herkenbaar MaksimMilan.

avatar van perrospicados
Het perfecte album om na een doorwaakte nacht met alcohol en andere verdovende middelen een brakke dag mee te beginnen. Zorgt voor rust in het hoofd en laat je vredig op de bank zitten

avatar van Monsieur'
Vindt die enge bliepjes in The Things I'd Tell You eerder een katertrip dan rustgevend perrospicados. Om mezelf maar even te quoten:
Monsieur' schreef:

Alsof het een prachtig schilderij is van een meisje op het platteland dat door midden is geknipt en flink door elkaar is geschud. Iedere keer kom je een mooi stuk tegen van de prachtige vrouw maar even later tref je weer het stuk achtergrond aan waarop de stoffige boerderij is afgebeeld.

De electronica in Poa Alpina is zo waanzinnig goed gedaan maar word eigenlijk tenietgedaan doordat er geen samenhangend vervolg op zit. Zo rond Kobresia / Antennania komt er samenhang en harmonie en dat maakt dat ik deze plaat te wisselend vind om hem hoger te geven dan een 3.

avatar van perrospicados
Niet dat ik nou wil zeggen dat de "moral majority" het bij het rechte eind heeft. Integendeel, vaak ben ik wat huiverig voor een overweldigend enthousiasme maar een gemiddelde van 4,12 op 232 stemmen is tamelijk hoog gemiddelde voor een "alternatief" album. Ik weet niet hoe vaak je het album hebt gedraaid Monsieur' maar wellicht dat dit een voorbeeld is van het bekende kwartje.

Misterfool
Ik ben niet iemand die snel een album 5* geeft. Een plaat moet voor mij iets meer te bieden hebben dan enkel schoonheid. Er moet iets bijzonder zijn aan een album. Substrata bevat ambient waar ik helemaal in op kan gaan. Prachtige melodieën!. Elk nummer is raak! Serene sfeerschetsen met soms wat dreiging. Spannend en beeldschoon! Het bijzondere van dit album zit'm vervolgens in het gebruik van spoken word en allerlei omgevingsgeluiden. Dit maakt het album zo waar nog sfeervoller!

avatar van Pepino
Vind het ook een prima album!

Het weet zo'n sfeer te creëren van winterweer, waarbij regen tegen je dakraam klettert. De straten zijn grijs en worden alleen verlicht door lantaarns.

Ik zal waarschijnlijk de enige zijn die deze cover liever ziet. De blauwe, donkere kleuren laten meer de stemming van het album voelen.

avatar van perrospicados
Nee hoor, ik vind die blauwe cover ook veel mooier

avatar van Monsieur'
Ik heb hem helaas ook met de op MuMe gebruikte cover in de kast staan. De blauwe is onheilspellend en schitterend.

avatar van MaksimMilan
Yes, ik ben niet de enige. In mijn muziekbibliotheek staat hij ook steevast met de blauwe cover. De openingstrack 'As the sun kissed the horizon' geeft een beetje weer wat je op die foto ziet. Alsof je in de bergen bent, alleen. In de verte hoor je geluiden van een kleine stad. Je hoort auto's rijden, kinderen spelen en een klein vliegtuigje overkomen.

avatar van Pepino
MaksimMilan schreef:

Kon het niet beter verwoorden!

avatar van frolunda
Behoort toch wel tot de platen die ik de afgelopen laatste dertig jaar het meest gedraaid heb.En terecht want zelden zo'n rustgevend en mooi album in zijn genre gehoord.
Substrata is en blijft een klassieker tot in de lengte der dagen.

avatar van Monsieur'
Waarom grijpt mij dit niet? Bij 'The Things I'd Tell You...' gaat het mis, bij de tweede helft volgt er zo'n stijlbreuk die ik niet kan plaatsen.

avatar van trebremmit
Met een koptelefoon op werkt dit album altijd beter bij mij, ik moet de aandacht er wel bij hebben anders gaat het wat langs me heen.

avatar van musicfriek
Waarom staat dit album niet in de top 250? Staat bij 31 users in de top 10 en moet genoeg punten hebben om erin te staan.

avatar van Arrie
Alleen de lijstjes van users die in de afgelopen twee jaar actief zijn geweest tellen mee.