Biosphere - Substrata (1997)

Alternatieve titel: Substrata²

Noorwegen
Electronic
Label: Origo

1. As the Sun Kissed the Horizon (1:47)
  2. Poa Alpina (4:11)
  3. Chukhung (7:34)
  4. The Things I Tell You (6:28)
  5. Times When I Know You'll Be Sad (3:44)
  6. Hyperborea (5:45)
  7. Kobresia (7:12)
  8. Antennaria (5:04)
  9. Uva-Ursi (3:01)
  10. Sphere of No-Form (5:47)
  11. Silene (7:53)
  12. Prologue * (0:19)
  13. The Silent Orchestra * (7:52)
  14. City Wakes Up * (5:58)
  15. Freeze-Frames * (6:46)
  16. Manicure * (4:43)
  17. The Club * (1:57)
  18. Ballerina * (7:50)
  19. The Eye of the Cyclone * (7:22)
  20. Endurium * (10:47)
avatar van Nakur
O o o wat zijn de bass drones van kobresia schitterend

Een klassieker in het ambient genre!! 4,5*

avatar van tnf
tnf
Ik zit hier nu - circa een half jaar na mijn vorige reply - naar het héle album te luisteren. Conclusie: Ik heb echt wat gemist de afgelopen 10 jaar. Heerlijk ontspannen muziek. Maar goed, mijn smaak is de laatste twee jaar over de hele linie een stuk softer geworden. --> Daarvóór zou ik zo'n cd bij wijze van spreken uit het raam gesmeten hebben als ik hem van iemand zou hebben gekregen.

Favoriete tracks: 5, 7, 8 en 10.

Het is wel echt van die muziek die ik in mijn eentje moet ondergaan, mijn omgeving verdraagt dit (helaas) niet. Zij hebben de magie van zoiets nog niet ontdekt.

avatar van tnf
tnf
Ik heb dit inmiddels besteld. En cd 2 vind ik niet onderdoen voor cd 1. De twee beste staan op cd 1 (Kobresia en Antenniaria), maar als geheel vind ik beide cd's gelijkwaardig. Verder heb ik er nog een ander album bij genomen (autour de la lune).

Dit had ik een paar jaar geleden nooit verwacht, dat ik dergelijke rustige en subtiele klanken ooit mooi zou gaan vinden. Ik word oud.

Opmerkelijk trouwens dat je dit genre muziek nergens in een 'normale' platenzaak kunt vinden. Free Record Shop, Plaatboef of nog net iets alternatievere zaakjes, het maakt niet uit: ze verkopen dit soort dingen gewoon niet *voelt zich opeens erg underground*. Wat er aan relax-muziek te vinden is, beperkt zich (afgezien van lounge) tot clichématige new age met kabbelende beekjes e.d.. Godzijdank hebben ze ze wel bij NLStore, maar het is natuurlijk leuker om je cd's gewoon uit een bak te halen.

avatar van Maiky
Heel mooi inderdaad. Ik heb de tekst van Kobresia eens aan mijn Russische collega voorgelegd, en dan ga je heel dat nummer toch weer met heel andere ogen bekijken.

Ieder nummer is opvallend en heeft unieke kenmerken. Het creëert beelden in je hoofd en geeft je met de ijskoude klanken een warm gevoel. Apart.

Ik vond het overigens heel erg vreemd om, toen ik de cd helemaal uit mijn hoofd kende, ineens de pilot van het tweede seizoen van Twin Peaks zag en ik de dialoog van The Things I Tell You en Hyperborea ineens hoorde. Over psychedelisch gesproken.

Parabola
Poa Alpina

avatar van The Scientist
De tweede versie hiervan maar even van de site gehaald, het stond er erg rommelig op. De nummers van Man with a Moviecamera zijn hier nu als bonustracks toegevoegd, die alleen bij de 2e uitgave zitten.

The Scientist schreef:
De tweede versie hiervan maar even van de site gehaald

Even de purist uithangen. Dit is de tweede versie. Eerste versie is met totaal andere cover. Dit is een heruitgave van jaren later idd met Moving Camera bonus.

avatar van musicfriek
Vandaag ontdekt dit album en ben zeer aangenaam verrast. Met het genre zelf heb ik vrij weinig, maar muziek als dit betovert je gewoon. Ik waande mezelf in allerlei werelden Begin met dikke 4 sterren.

avatar van VanDeGriend
Zelf net nog gedraaid en zoals te doen gebruikelijk bij het zevende nummer op de bank in slaap gevallen. Heerlijk

avatar van Edwin
Geir Jenssen maakte deel uit van Bel Canto's originele bezetting. Toen hij na 2 albums solo verder ging, eerst kortstondig onder de naam Bleep, daarna Biosphere, werd ik door mijn toenmalige platenboer geattendeerd op zijn debuut Microgravity. Een plaat vol met prachtige soundscapes, alsof je een ontdekkingsreis door de kosmos maakt. Ook de opvolger Patashnik vond ik geweldig, alsof je in een aflevering van Nightmare on Elm Street zit. Des te groter was de teleurstelling toen hij op Substrata de ritmes vaarwel zegde en overging op druppelend water en fluitende vogeltjes. Tot zover mijn herinneringen. Vandaag na vele jaren weer eens herbeluisterd en hoewel het nog steeds een lange zit is, is die eerdere 2,5* van mij veel te weinig. Jensen weet nog steeds ongrijpbare, onwereldse sfeerbeelden te creëren, waarmee hij de aandacht goed weet vast te houden. Toch knap gedaan. Daarom een volle punt erbij 3,5*.

Edwin schreef:
toenmalige platenboer.
Wij zullen wel de zelfde platenboer hebben dan Had Microgravity op dag 1 van uitgifte en volgens mij had ik toen nog niks van Bel Canto in huis

avatar van musicfriek
Hoe zit het trouwens met de hoes? Ik zie hier een hele andere (en mooier ook).

_2M
Dat is de originele uitgave (zie post van The Scientist) zonder bonustracks. Eerst stonden beide versies op de site, die zijn dus samengevoegd.

musicfriek schreef:
Hoe zit het trouwens met de hoes? Ik zie hier een hele andere (en mooier ook).

Het is maar wat je mooier vindt.

avatar van musicfriek
Wat een verschil zeg. Op groter formaat komt de hoes veel beter tot zijn recht, terwijl het er hier als een vaag plaatje uit ziet. Oh wel, het gaat om de muziek en die is fantastisch
Draait inmiddels weer.

Sietse
Die scan van de originele hoes is helemaal niet mooi. De originele doet niet veel onder voor de hoes die hier staat als je hem in de goede kwaliteit hebt.

avatar van Fatboyslim
Wat is kobresia ongelovelijk mooi zeg, wat een kippenvel en rust gevoel krijg ik daarbij.

Musicguru
Ik heb de eerste uitgave nog gehad. Heb dit album al vanaf z'n release in 1997. Gruwelijk mooi ambient album. Biosphere's beste in mijn ogen.

yorgos.dalman
als een ijspegel recht in je hart

Soms, heel soms, kun je maar beter wat minder talent hebben dan je al hebt. Geir Jenssen zet met 'Substrata' zo'n sublieme ambient plaat neer dat die waarschijnlijk nooit meer te overtreffen zal zijn, ook niet door de maestro zelf. En Jenssen, de oudste nog niet, moet nog een paar decennia muziek maken. Bij de volgende CD's 'Cirque' en 'Shenzhou' lijkt GJ niet goed te weten of hij moet voortboorduren op het artistieke succes van 'Substrata' of een compleet nieuwe weg inslaan. De laatste platen lijken dan ook meer 'kille vertwijfelingen' te zijn dan 'mystieke overpeinzingen en meditaties over vervreemding en eenzaamheid' wat 'Substrata' vanaf de melancholieke opening wel blijkt te zijn. Schitterende losse tracks, sfeervol en angstaanjagend mooi, maar door een superieure mix kan 'Substrata' ook in zijn geheel als 1 subliem lang nummer gehoord worden. Kil als een rondrijvend ijsschots en toch heftig en emotionerend. Koud en toch hartverscheurend. Kaal, desolaat en verlaten als het echte poollandschap en toch zoveel meer menselijker dan menig andere plaat (in welk genre dan ook.) Misschien is Geir Jenssen wel gewoon de Jacques Brel van de poolambient.

avatar van Maiky
Overigens, over de Man With a Movie Camera bonus cd: die valt toch wel een beetje tegen. Geen idee ook waarom ze die met Substrata hebben gekoppeld. Misschien omdat die soundtrack nummers bevat die Substrata niet hebben gehaald? Hoe het ook moge zijn, hij haalt het bij lange na niet bij Substrata, zoals alle Biosphere-cd's die ik tot nu toe heb geluisterd. Alleen Freeze-Frames is de moeite echt waard. Heerlijk die ventilator-slagen

avatar van Gyzzz
Ik vind de bonus-cd helemaal niet zoveel achterblijven bij Substrata.

avatar van Maiky
Het heeft hier en daar wel de sfeer van Substrata, maar ik vind het aan de ene kant ook een zwakte dat Biosphere in The Silent Orchestra de dialogen uit Hyperborea gebruikt. Daar komt bij dat ik liefst geen beat hoor op een ambientplaat, en die hoor ik in City Wakes Up, The Eye of the Cyclone en ook in Endurium. Iets te extravert voor mij En Manicure is gewoon geen pretje om naar te luisteren, als ze die hogedrukspuit aan zetten...

Ballerina, daar ga ik nog eens goed voor zitten trouwens. Ik denk dat die een tweede kans verdiend.

Mordor
prachtige poolambient inderdaad zoals al werd beschreven. Machinale drones afgewisseld met natuurgetrouwe klanken (zonder cheesy te worden). Heb ook nog Shenzhou van de beste man maar die is toch heel wat minder.

tuktak
geniaal album, die ik momenteel voor de 3e keer achter elkaar luister, en er nog geen genoeg van heb. dat overkomt me niet heel vaak. een echt oordeel durf ik nog niet te vellen, moet ik hem nog maar een weekje voor laten rusten en herbeluisteren, maar onder de 4 sterren zal het oordeel sowieso niet zijn. wel apart dat hier dan toch best veel op is gestemd, voor een ambient plaat. dit genre begint steeds meer aan mij te trekken merk ik al, oneindig in mogelijkheden, en altijd subtiel.

avatar van OldRottenhat
Dit is inderdaad één van die albums die een hele avond/nacht op repeat staat, zonder dat je het eigenlijk merkt! Of nouja... merken doe je het op de één of andere manier wel, maar er is iets aan dit album dat je het gevoel geeft alsof andere muziek er die bewuste avond niet zoveel meer toe doet!

Erg knap, erg mooi!

avatar van Raspoetin
Ik blijf het jammer vinden dat ik deze plaat eindeloos kan luisteren, maar dat ik niet door het andere werk heen kom, zelfs de bonus plaat Man With A Movie Camara . Een vriend van me heeft dat probleem niet, maar gebruikt er dan wel verschillende opiaten voor...

Raspoetin schreef:

Dat heb ik ook. Ondanks het feit dat een plaat als Dropsonde een aantal pareltjes bevat, staan alle platen van Biosphere in de schaduw van Substrata. Heel jammer.

avatar van John Doe
De laatste paar maanden heb ik Substrata zoeen dertig keer geluisterd. Het is een makkelijk album om op te zetten. Met een zacht volume en langzaam tempo sleurt het je mee de diepte in. Voor een uur heb je een zuiverende luisterervaring. Ambient melodieën waaien als de wind. Donkere en lichte momenten passeren. Sinds de eerste luisterbeurten is Substrata zeker op me gegroeid.

Alle nummers vind ik zeer mooi. Het enige wat ik kan aanmerken is de oude productie die soms opvalt. Enkele geluiden klinken wat simpel (de hoge trancy monosynth riedels bijvoorbeeld) en deze blokkeren daardoor mijn fantasie een beetje. Toch zijn er zat momenten dat ik daar langs kan kijken. Dit heeft echter wel even tijd nodig gehad. Verder is Substrata geweldig (subtiel) geproduceerd, zet ‘m redelijk luid zal ik zeggen. Tussen de nummers zit een fantastische flow, die met meerdere luisterbeurten opmerkbaar wordt.

jherb schreef:
wat kobresia nog mooier maakt is dat het gaat over een ogenschijnlijk blinde man die een object omschrijft die hij in zijn handen lijkt te hebben. hij benoemt textuur, tastbaarheid en interpreteert kleuren. werkelijk geweldig.
Dit is niet helemaal juist. Geir Jenssen stuurde in december 1997 het volgende antwoord naar iemand van een ambient maling list:

The voice does not belong to a Tarkovsky-movie, but to Karl Nikolajev, a Russian "biocommunicator" (telepath), that is sitting in a room,
trying to "see'' which object is lying on a table two floors up. The Radio Moscow-sequence I got from my own shortwaveradio.
''This is either metal, or painted metal, cold surface. This is either painted metal, or, perhaps, plastic. Multicoloured..there's..Bright. Looks like..maybe it is a toy. The surface is smooth, but there are some sort of ledges. The finger even gets stuck..maybe these are some sort of inlays..or these are letters..or simply projections. Looks like a toy. Metal of different colours or plastic, painted metal. That's all''.

In dit experiment moest Karl Nikolajev twee voorwerpen herkennen, één daarvan was een passer, die hij herkende en een andere een poederdoosje. Het poederdoosje kon de man niet bij naam benoemen maar wel kon hij alle uiterlijke kernmerken geven.

Mordor
Verhoogd naar 5 * Toch wel een van de betere ambient werken in mijn bezit. Sferisch en onder m'n huid kruipend.