Mastodon - Leviathan (2004)

Label: Relapse

1. Blood & Thunder (3:48)
  2. I Am Ahab (2:46)
  7. Naked Burn (3:42)
  8. Aqua Dementia (4:10)

met Scott Kelly

9. Hearts Alive (13:40)
  10. Joseph Merrick (3:33)
avatar van Johnny Marr
bennerd schreef:
Dit is dan ook niet zo'n consistente plaat. Op dat vlak ga ik liever voor Remission, al heeft dit wel betere tracks. Nog eentje proberen, dus. Remission rost alle andere Mastodonplaten onder het matje.

Da's de enige Mastodonplaat die ik nog niet bezit. Bedankt voor de tip.

avatar van ASman
Zelf smaken de eerste vier albums van Mastodon mij eigenlijk allemaal even goed. De band evolueerde van de sludge-meets-70's-psychedelia sound van Remission en Leviathan geleidelijk aan naar de progressieve metal van Blood Mountain en Crack the Skye, maar toch hoor je bij ieder werkje dat je met Mastodon te maken hebt. De laatste twee albums, The Hunter en Once More Round the Sun deden me vrij weinig om eerlijk te zijn.

avatar van dumb_helicopter
Door een sterk optreden afgelopen Graspop het hoogst gequoteerde album hier op MuMe maar eens beluisterd. Muzikaal zeker de moeite en houdt een mooi niveau aan, maar te weinig hoogtepunten wat mij betreft om hier een hoog cijfer voor te geven.

avatar van stoepkrijt
Ondanks dat de meeste nummers te kort zijn voor een fatsoenlijke opbouw hebben ze bijna allemaal een grandioze compositie. Met name de eerste vijf nummers weten echt iedere seconde te boeien. Razend knap vind ik dat.

avatar van aerobag
Bombardement aan riffs en drumsalvo’s. Het is nergens echt heel grensverleggend of iets dergelijks, maar alles komt hier heerlijk samen en vormt zo toch een metal album van jewelste, met genoeg technische hoogstandjes.

ArecnoidLegend
Mastodon toont met het album Leviathan met recht aan een van de beste metalbands van dit millennium (so far) genoemd te mogen worden. De intensiteit van Remission is nog volop aanwezig, ook bewijzen ze technisch zeer begaafd te zijn. De nummers worden door Dailor minder vaak volledig dichtgetimmerd zoals op het debuut het geval was, het blijft indrukwekkend mepwerk wat deze man doet. Er ontstaat meer ruimte voor de overige bandleden om hun kunsten te laten zien, en hoe - machtige agressieve riffs met ruimte voor melodie, ook is de variatie in de hard/zacht vocalen een welkome vooruitgang. Dit komt allemaal episch samen in Hearts Alive.
Het concept vind ik schitterend - de strijd die Ahab en zijn mannen leveren tegen de rivaal van de kapitein, de grote witte walvis. Uiteindelijk lukt het ze de walvis te doden, maar niet zonder zelf ook de diepte van de oceaan mee ingetrokken te worden, op 1 bemanningslid na. De oceaan en zijn mystieke, mythische organismen vind ik altijd iets magisch hebben. Uiteraard hebben ze het concept niet (volledig) zelf bedacht (gaat niet alleen om het verhaal van Ahab), maar de keuze om er een album over te maken vind ik top. Op dit album goed uitgevoerd met ook een vette albumcover die erbij past.
Het blijft voor mij altijd een van de beste metal albums uit "recente" jaren, en daarom krijgt deze de volle 5,0*.
De lyrics die mij altijd bij zullen blijven, zijn van Blood & Thunder. Als fan van de Guitar Hero series, en van Metallica, heb ik dan ook Guitar Hero Metallica veel gespeeld. Daar stond dit nummer op, mijn kennismaking met Mastodon. En dit stuk bleven mij bij:
Split your lungs with blood and thunder
When you see the white whale
Break your backs and crack your oars, men
If you wish to prevail
This ivory leg is what propels me
Harpoons thrust in the sky
Aim directly for his crooked brow
And look him straight in the eye

Tussenstand:
1. Leviathan
2. Remission

QontrolFreek
ArecnoidLegend Album kwam toevallig precies 16 jaar geleden uit! Dus deze review is goed getimed

ArecnoidLegend
QontrolFreek Een dergelijke timing, je zou het er bijna om doen he

Mastodon - Leviathan

Heerlijk metal album van Mastodon, in hun beginperiode gingen ze er nog een slag harder aan toe. Ook leuk om de vele references naar Moby Dick te zien op dit album.
Beste nummer vind ik Hearts Alive, heerlijk sfeervolle stukjes zoals de intro en het stukje op 7:15 wisselen af met snoeiharde riffs en forse vocals. En die outro is natuurlijk prachtig.
De overige nummers zijn allemaal relatief kort, en gebruiken de tijd goed om er hard tegenaan te beuken. De een is wel beter dan de ander, zo vind ik de eerste 3 nummers er wel wat bovenuit steken. Maar ze zijn allemaal wel genietbaar.
Afsluiter Joseph Merrick is een rustig instrumentale song, niet eens heel slecht, maar het past niet bij de rest van het album. Hearts Alive was een toepasselijker afsluiter geweest.