Jethro Tull - Thick as a Brick (1972)

Label: Chrysalis

1. Thick as a Brick (22:45)
  2. Thick as a Brick (21:05)
  3. Thick as a Brick [Live] * (11:48)
  4. Interview with Jethro Tull's Ian Anderson, Martin Barre and Jeffrey Hammond * (16:28)
avatar van aerogp1
Kronos schreef:
Nee. En het is behoorlijk seventies retro, dus wie weet...

Leuke tip! Ik hoor orgels & prog drums in The Devil's Orchard. Ik ga dit zeker even proberen!

Interessant nieuws: er komt een TAAB versie 2. Geen remix, maar gebaseerd op "nieuwe" inzichten van "tekstschrijver" Gerald Bostock.

avatar van hadiederk
DamFlardenEnzo schreef:
The Official Jethro Tull Website - j-tull.com

Leuk, maar dit gaat om een heleboel verschillende redenen niet werken.

avatar van Misterfool
Eerlijk gezegd ben ik wel erg benieuwd, maar natuurlijk kan het nooit zo goed worden als dit klassieke album. Desondanks lijkt de terugkeer van jethro tull naar meer progressieve wateren mij wel wat.

avatar van Paulus_2
DamFlardenEnzo schreef:
The Official Jethro Tull Website - j-tull.com

Ik verwacht hier juist erg veel van. Ian Anderson is nog steeds een bevlogen en serieuze muzikant, zoals ik al eerder in mijn recensie van dit album het optreden van Tull in de Waardse Tempel aanhaalde.
Als geen ander relativeerde Ian Anderson de enorme hype uit de 70-er jaren rond zijn band. Hoe kun je anders een titel als "Livin' in the Past" bedenken voor een gedreven album met oude hits en nieuw werk.

Als versie 1 al improviserend tot stand is gekomen, dan heeft een "doordachte" versie natuurlijk niet zomaar een ander jasje.
Laat maar komen deze herinterpretatie van Thick As A Brick.

avatar van Yann
Tof nieuws! Sowieso goed weer eens wat nieuws van Jethro Tull.
Helaas doen ze Nederland niet aan voor de Thick as a Brick tour...

avatar van Stalin
Misterfool schreef:

Het kan inderdaad eigenlijk niet veel beter dan dit...

avatar van hadiederk
Het tijdsbeeld van de begin jaren 70.
De onbevangen energieke instelling
De samenstelling van de band destijds met veel creatieve geesten, niet gehinderd door een teveel aan technisch kunnen.
De stem van Ian Anderson die sinds z'n stemproblemen midden jaren 80 nooit meer de oude geworden is. (sindsdien is hij vreselijk aan het knijpen bij de uithalen)

Wat geweest is is geweest en de magie van toen haal je niet meer terug. Wat mij betreft was die met
"A Passion Play" al verdwenen. Niet dat ze daarna geen goede albums meer maakten maar het werd wel allemaal wat minder, wat berekender en wat bezadigder. Live bleven ze geweldig tot de dood van
bassist John Glascock in 1979 waarna de band uiteen viel en eigenlijk alleen Martin Barre en Ian Anderson overbleven

avatar van BenZet
Ik zie eigenlijk graag dat dit album helemaal opgepoetst wordt geremasterd. uitgebracht in een prachtig digipack zonder die achterlijke interviews erop!

Komt eraan

avatar van BenZet
Is dat zo?? Wat een goed nieuws! Weet je ook wanneer dit gaat plaatsvinden?

avatar van glenn53
Tijd is niet bekend, Steven Wilson heeft echter net als bij Aqualung, de mix al gedaan.

avatar van BenZet
Ok , als dat dan net zo goed klinkt ben ik blij!

avatar van BoyOnHeavenHill
Aardig dat op progarchives.com de top-drie van de beste prog/symfo-albums-aller-tijden al enige tijd bestaat uit Close to the edge, Selling England by the pound en déze plaat (waarbij die drie albums nog wel eens van plaats willen wisselen, zo klein zijn de verschillen). Je zou misschien niet geneigd te zijn om Tull als een symfo-band te beschouwen, maar dit album is inderdaad (1) symfonisch en (2) zó goed dat het eigenlijk wel in die top-3 thuishoort. (Aqualung staat daar trouwens op 38.)

avatar van Droombolus
Sinds de remix versie van Agualung heb ik last van een Tull manie en heb ik eindelijk eens lang uitgestelde aankopen zoals de remaster van War Child, Heavy Horses, Passion Play, de 40th anniversary This Was en TAAB gedaan. Passion Play en This Was had ik alleen op vinyl.

40 jaar na dato zal TAAB nog steeds niet mijn fave Tull album worden, maar ik kan het toch wel beter zetten dan toen, half sterretje erbij dus. Ik blijf moeite houden met het overgangsgedeelte tussen parts 1 & 2, ik vind het een beetje geforceerd klinken, en blijf toch ook horen dat het meer een soort kollage van liedjes is dan een als een geheel geschreven stuk.
Ben toch ook wel benieuwd naar de re-mix. Die zal toch wel snel volgen op TAAB II neem ik aan ?!!

Ozric Spacefolk
Tja, Tull is moeilijk te vangen in eens stijl.

Los van het feit dat ik deze plaat op handen draag, ben ik ook meer een fan van de rock'n'roll/folkrock stijl die Tull speelt dat de symfo. Het is me net iets té bombastisch...

De jaren 80 en jaren 90 Tull vind ik ook te gek.

avatar van Gert P
wordt tijd dat deze in dvda uitkomt

5 november a.s.

avatar van Gert P
zo de nieuwe box binnen en ga van het weekend is lekker genieten van de dvd-a versie.

Grrrrr

avatar van Gert P
Mooie box met de hele krant in boekvorm en een full colour gedeelte.
Goed gemixt door Steven Wilson.
Wel prijzig maar dan heb je ook wat.

avatar van glenn53
Is besteld zowel vinyl als cd/dvd maar nog niet binnen

Klinkt inderdaad prima

Ik heb hem ook nog niet binnen.. Besteld via burningshed - zowel op vinyl als cd/dvd kan niet wachten

Hij is binnen hoor Klinkt inderdaad heel erg goed!

avatar van Paulus_2
BoyOnHeavenHill schreef:

Het is het palet aan stijlen dat over je uitgegoten wordt, waarin shock & awe, maar ook lieflijke deuntjes, rock, folk aan bod komen.
Daarbij komt dat Barre en Anderson dit stuk heden ten dage live nog uitstekend brengen. Muzikaal gezien blijft het een spektakel.

avatar van berrege
Dit album is een toppertje. Heb het leren kennen via progarchives.com waar het album op nummer 2 staat van beste progalbums aller tijden. Het eerste deel is subliem, het tweede vind ik wat minder. De lyrics zijn ook van een megahoog niveau.

avatar van joko16
Fantastisch Tull album.
Destijds nieuw gekocht op lp.
Heb nu inmiddels alles van Jethro Tull.
Benefit,Aqualung,Living in the past en Stand up zijn ook fantastisch.
Voor mij was destijds Aqualund de eerste kennismaking.
Years ago...

avatar van Brutus