Joy Division - Still (1981)

Label: Factory

1. Exercise One (3:06)
  2. Ice Age (2:24)
  3. The Sound of Music (3:55)
  4. Glass (3:56)
  5. The Only Mistake (4:17)
  6. Walked in Line (2:47)
  7. The Kill (2:15)
  8. Something Must Break (2:48)
  9. Dead Souls (4:53)
  10. Sister Ray [Live] (7:36)
  11. Ceremony [Live] (3:50)
  12. Shadowplay [Live] (3:57)
  13. Means to an End [Live] (4:01)
  14. Passover [Live] (5:10)
  15. New Dawn Fades [Live] (4:01)
  16. Twenty Four Hours [Live] * (4:00)
  17. Transmission [Live] (3:40)
  18. Disorder [Live] (3:24)
  19. Isolation [Live] (3:05)
  20. Decades [Live] (5:47)
  21. Digital [Live] (3:52)
  22. Sound of Music [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (4:18)
  23. A Means to an End [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (3:56)
  24. Colony [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (4:06)
  25. Twenty Four Hours [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (4:19)
  26. Isolation [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (2:49)
  27. Love Will Tear Us Apart [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (3:14)
  28. Disorder [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (3:13)
  29. Atrocity Exhibition [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (5:58)
  30. Isolation (Soundcheck) * (3:00)
  31. The Eternal [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (3:35)
  32. Ice Age (Soundcheck) * (3:15)
  33. Disorder (Soundcheck) * (3:13)
  34. Sound of Music [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (4:05)
  35. A Means to an End (Soundcheck) * (3:45)
totale tijdsduur: 1:18:44 (2:15:30)
avatar van pmac
Als toevoeging op bovenstaande uitleg ;
De twee studio lp's zijn ijzersterk. Dat de heren geen topmuzikanten zijn is geen issue bij deze muziek. Het is bijna kunst in het uitdrukken van een gevoel. Maar hoe goed UP of Closer ook mogen zijn, deze live opnames vallen tegen omdat ze in ieder geval tijdens deze live opnames niet erg strak spelen. Dan gaat de betovering er van af. Verder hulde aan JD.

De live opnames zijn zeker niet bijzonder en strak, maar bij de eerste 9 nummers zitten een aantal juweeltjes tussen. ik beschouw de live opnames meer als bonus.

avatar van dazzler
De toegevoegde waarde van de live-plaat bij Still is voor mij persoonlijk de volgende.

- Hun allerlaatste concert, voor Ian uit het leven stapte (toevallig niet zo denderend op band gezet) en ik meen gelezen te hebben dat Ian tussen Decades en Digital uitgeput moest afgevoerd worden. Dat verklaart waarom hij op Decades bijna niet meer te horen is (where has he been?) en hij op Digital zo moeilijk op gang komt. En het geeft een bijzonder accent aan de tekst "feel it closing in".

- Het gloednieuwe Ceremony staat erop (en ook daar is Ian om technische reden in de eerste strofe nauwelijks te horen). Het is interessant om Ians live tekst eens naast die van New Orders versie te leggen.

- Onsterfelijk is de emotionele outburst in A Means to an End: I'll put my trust in you, alsof hij de fakkel doorgeeft aan zijn drie kompanen. In The Village en 586 zal New Order tussen de regels terugkomen op de tekst van A Means to an End (lees mijn analyses bij PC&L).

- De amateuristische synthesizerklanken die ontsproten aan een eigenhandig door Bernard Sumner in elkaar geflanst keyboardje. De charme die van dat krakkemikke en zelfs vals gestemende geluid uitgaat en eigenlijk New Orders pioniersrol als peetvaders van de techno muziek in pril embryonale fase aankondigt.

Als ik die vier troeven bij elkaar optel, vind ik die live plaat dus echt wel een bijzonder document.

avatar van Chameleon Day
De synth was oververhit. Daarom klinkt die vals.

Aks
Tegenwoordig is men teveel gewend aan de technische perfectie van live optredens. Live spelen de meeste popmuzikanten de nummers noot voor noot af zonder enige improvisatie en imperfectie. Hoe saai en braaf.

Ik heb destijds de dubbel lp gekocht, en heb 'm grijs gedraaid.

avatar van Leeds
Toch een belangrijk sluitstuk na de 2 studioplaten. De live versie van Still is een absolute meerwaarde.

Schitterend

Ooit greep ik dit album aan om de band eens te leren kennen. Dat was een fout besluit, want daarna heb ik veel te lang gewacht om het nog eens te proberen.

Nu ik de 2 reguliere platen op de juiste waarde kan schatten, en er erg van kan genieten heb ik dit album ook weer eens opgelegd. Maar ik begrijp waarom ik destijds mijn mening vormde, en het niet begreep waarom deze band zo enorm hoog gewaardeerd werd.
Dat is op basis van deze plaat namelijk niet te horen, en (voor mij ook) niet te begrijpen. Die menig heb ik na de herbeluistering, en nu ik beter weet, nog steeds.

De songs klinken als B-kant materiaal.
De plaat haalt zeker niet het niveau van de 2 voorgangers. Het werd natuurlijk ook noodgedwongen uitgebracht omdat de beste man (Curtis) het leven liet, en er behoefte was aan materiaal. Het is niet voor niks op de plank blijven liggen in 1e instantie.

Ik begrijp de release dus wel, maar waardeer 'm niet hoog. De live plaat die er bij zit vind ik helemaal erg. Live was deze band echt niet de moeite waard wat mij betreft. Dat dit zijn laatste show was, maakt 't voor mij niet ineens beter. Ik begrijp hier dat het voor velen juist wel een reden is om het bijzonder te vinden.

Ik hou 't bij Joy Division - Unknown Pleasures (1979) en Joy Division - Closer (1980), daar valt heel veel meer moois te halen...

avatar van John Self
Mjuman schreef:
Da's simpel te verifiëren: de allereerste UK pesring heeft grijze kartonnen binenhoezen- dit is de zgn Hessian sleeve versie, en van kant 3 klopt de tracklisting niet

Die heb ik!

En ik heb nog een live plaat van ze, Last Order, opgenomen in Paradiso in januari 1980. Kan daar trouwens amper iets over vinden. Iemand enig idee van de commerciële waarde ervan? Gewoon om te weten.

avatar van Premonition
£30 op eBay.

Op YouTube staan ook verschillende versies van dat concert en deze vind ik de beste.

John Self schreef:

Tot voor kort (ik meen tot nov 2017) kon je op discogs gewoon dat soort releases (bootlegs) kopen en verkopen. Nu vind je ze alleen als je de titel exact vermeld en hebben ze de toevoeging dat het verboden is om die release via discogs te verkopen.

Het mooiste collector's item van Joy Division blijft Joy Division - Licht Und Blindheit (Vinyl) at Discogs - heb die vorig jaar op de grote platenbeurs in Utrecht zien liggen, in perfecte staat voor 1000,-

Premonition - die opname van Paradiso is idd top - ik waan me echt terug in de tijd

avatar van John Self
Premonition schreef:
£30 op eBay.

Sodeju, wat een impact. Het oude gevoel is weer helemaal terug. Inderdaad Mjuman. Dank Premonition.

Ik heb de plaat er bij gepakt en inderdaad hetzelfde concert. Met een verschil, het stereobeeld is omgedraaid. Op de plaat komt de gitaar van links en in de video van rechts. Ik heb voor de zekerheid mijn bedradingen van pc en mijn draaitafel met versterker nog eens gecontroleerd en die kloppen. Blijkbaar is er later aan de opnames gesleuteld.

Meteen gekocht toen die uitkwam maar behoorlijke tegenvaller.
JD live minder dan op de plaat maar die platen zijn ook zo goed dus.... en die studio tracks mwah,
Hoewel die Paradiso link van Premonition wel mooi is, had ik graag bij willen zijn.

Ik heb alles van JD wat ik nodig heb:
de 2 studio albums + de 3 12"s

Al die meuk erna, bootlegs, verzamelaars, allemaal rubbish, lijkenpikkers

avatar van reptile71
Grootfaas schreef:
Ik heb alles van JD wat ik nodig heb:
de 2 studio albums + de 3 12"s

Al die meuk erna, bootlegs, verzamelaars, allemaal rubbish, lijkenpikkers

Op Substance (met name de cd) staat toch ook nog veel dat niet op de 12 inches staat? Die is voor de meeste liefhebbers ook wel interessant volgens mij.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Joy Division

reptile71 schreef:

Daar heb je wel een punt omdat ideal for living daar ook op staat, niet mijn favoriete release van hen (heb ik ook niet onbetaalbaar, de latere releases zijn vage bootlegs) en op de CD bv ook Komakino.
Maar voor mij dus niet nodig.

Jean-Maurice
Ik heb de remaster (dubbel cd) gekocht omdat ik deze plaat alleen op vinyl heb. De eerste 9 studionummers zijn voor mij eigenlijk het hele album en die beschouw ik als hun (potentiële) derde album, de live opnames op de eerste cd zijn verschrikkelijk slecht en ik zie ze dan ook maar als bonus. Ik moet wel heel erg wennen aan die remaster van de eerste 9 studionummers, ik heb het gevoel dat het geluid op sommige nummers wel erg afwijkt van het origineel. Het kan ook wennen zijn, normaal vind ik een remaster een verbetering maar hier is het erg wennen. Nog maar eens luisteren!

Bekend met deze?

Warsaw - Warsaw (1994)

avatar van Jonestown
Wat voor Joy Division gold, geldt natuurlijk ook voor New Order. Het verschil tussen live en studio is heel groot. Komt natuurlijk ook doordat het nu niet echt fantastische muzikanten zijn. Het was in de studio bij JD vooral de combinatie van de manier waarop Martin Hannett de muziek produceerde, het innovatieve karakter van de band, de oprechte kwelling van Ian Curtis en de tijdsgeest waarin dit allemaal in plaatvond. En idd: na Still is alleen de Heart & Soul box essentieel, de rest van de uitgebrachte releases heeft geen enkele toegevoegde waarde. Ook niet die belabberde live-opnames.

Jean-Maurice
Jonestown schreef:
Het verschil tussen live en studio is heel groot.

Klopt. Soms vind ik ze live zelfs beter dan op plaat. Ken je de John Peel sessions? Die zijn weliswaar live in de studio maar wel live. Prachtig!

Joy Division - The Complete BBC Recordings (2000) - MusicMeter.nl

avatar van Jonestown
Nee, maar ik heb New Order ten tijde van Movement (1981) live in Maastricht (of all places ...) gezien en wat het viel tegen. Slechts 45 minuten speeltijd, met de rug naar het publiek, slechte beheersing instrumenten, nul contact met het publiek, dat was toen een must in die tijd zo'n attitude van al die doombands. Desalniettemin was het toch een legendarisch concert, want het was JD - IC for the first time. NO heb ik altijd meer een studio- dan een liveband gevonden. Zeker ook omdat Bernard Albrecht nu ook weer niet zo'n podium charisma heeft. Daarentegen is bijna elke NO single top en klopte altijd alles. Productie, verpakking, sound ... En dat gold eigenlijk ook wel voor JD.