Joy Division - Still (1981)

Label: Factory

1. Exercise One (3:06)
  2. Ice Age (2:24)
  3. The Sound of Music (3:55)
  4. Glass (3:56)
  5. The Only Mistake (4:17)
  6. Walked in Line (2:47)
  7. The Kill (2:15)
  8. Something Must Break (2:48)
  9. Dead Souls (4:53)
  10. Sister Ray [Live] (7:36)
  11. Ceremony [Live] (3:50)
  12. Shadowplay [Live] (3:57)
  13. Means to an End [Live] (4:01)
  14. Passover [Live] (5:10)
  15. New Dawn Fades [Live] (4:01)
  16. Twenty Four Hours [Live] * (4:00)
  17. Transmission [Live] (3:40)
  18. Disorder [Live] (3:24)
  19. Isolation [Live] (3:05)
  20. Decades [Live] (5:47)
  21. Digital [Live] (3:52)
  22. Sound of Music [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (4:18)
  23. A Means to an End [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (3:56)
  24. Colony [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (4:06)
  25. Twenty Four Hours [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (4:19)
  26. Isolation [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (2:49)
  27. Love Will Tear Us Apart [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (3:14)
  28. Disorder [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (3:13)
  29. Atrocity Exhibition [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (5:58)
  30. Isolation (Soundcheck) * (3:00)
  31. The Eternal [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (3:35)
  32. Ice Age (Soundcheck) * (3:15)
  33. Disorder (Soundcheck) * (3:13)
  34. Sound of Music [Live at High Wycombe Town Hall, Feb. 20, 1980] * (4:05)
  35. A Means to an End (Soundcheck) * (3:45)
totale tijdsduur: 1:18:44 (2:15:30)
avatar van dix
dix
Chameleon Day schreef:

Zorgt een professionele opname er dan voor dat je beter en minder slordig speelt? Want DAT is volgens mij het punt.

Toen Hooky eenmaal zag dat het optreden op een doodordinaire K7 recordable werd vastgelegd, verslapte zijn aandacht en baste hij maar wat voor zich uit. Zo moet je dat begrijpen.

Chameleon Day schreef:

Is het een foto? Of een tekening over een foto? En wat is het precies? een platgebombardeerde kathedraal of zo? Met een kerkhof op de voorgrond? Erg vaag allemaal. ......Maar misschien heb ik nog slaperige oogjes!

Idd, maar ik vind het er wel realistisch uitzien in ieder geval.

Beetje gefeest gisteravond?

kaztor schreef:
Ach, slechte live-opnames of niet, het zijn Ian's laatste opnames dus het grijpt me wel.

Ja, daar heb ik nou helemaal niets mee. Ik heb liever gewoon een goed optreden. Niet dat dit optreden zo bar slecht is hoor. Ik vind bijvoorbeeld 'Passover' in zijn soberheid toch erg intens. Wel jammer van die drumfout die Morris maakt met als gevolg dat de band even van slag is (dat bedoel ik dus!). En jammer dat de synth tijdens 'Decades' oververhit raakt en niet meer zuiver klinkt (maar dat heeft idd met de gebrekkige aparatuur te maken!).

perfume
Een professionele opname zegt alles over de geluidskwaliteit CD.. Daaraan kan je merken als ik zo vrij mag zijn! dat je waarschijnlijk behalve een verdienstelijk luisteraar verder weinig ervaring hebt met live optredens en het goed krijgen van de sound en de opname ervan. Waarom denk je dat op Pinkpop zoveel geluidstechnici in de weer zijn!

Wel ben ik het met je eens dat ze op dit album slordig spelen. Maar het ging dan ook om de bewering van orbit dat Joy Division live een zeer matige band was. Wat gewoon niet waar is!

avatar van kaztor
Je kan er wel een hele discussie omheen breien, maar Still blijft 'still Still'!
A) Opname is kut B) Band speelt niet op z'n best. C) Toegevoegde waarde is echter groot.

perfume schreef:
Een professionele opname zegt alles over de geluidskwaliteit CD.. Daaraan kan je merken als ik zo vrij mag zijn! dat je behalve een verdienstelijk luisteraar verder weinig ervaring hebt met live optredens en het goed krijgen van de sound en de opname ervan. Waarom denk je dat op Pinkpop zoveel geluidstechnici in de weer zijn! Niet voor de show hoor.

Wel ben ik het met je eens dat ze op dit album slordig spelen. Maar het ging dan ook om de bewering van orbit die hier beweert dat Joy Division live een zeer matige band was. Wat gewoon niet waar is!

Met het eerste ben ik het volledig met je eens. Maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt is dat JD vaak slordig is in de uitvoeringen. Althans als ik naar de opnames luister die ik van ze ken. Dat heeft toch niks met de professionaliteit van de opname te maken? Of ben ik nou gek?

Helemaal mee eens

@CD luister eens de live cd's die ik orbit ook aanraadde of The Peel Sessions. Dan krijg je een beter idee hoe goed Joy Diviison live klonk. Dit album vind ik ook de slechtste live opnames bevatten. En in die zin een slecht voorbeeld.

avatar van Chameleon Day
The Peel Sessions ken ik hoor, zie mijn bericht daar. Dat live album (De Douche nog wat) niet.

perfume
Les Bains Douches 18 december 1979! Echt een aanrader voor elke liefhebber van Joy Division

kaztor schreef:
Toegevoegde waarde is echter groot.

De live-opname is vooral interessant vanwege 'Ceremony' dat hier tijdens dit concert voor het eerst en laatst door JD wordt uitgevoerd. Alleen jammer dat die microfoon het aan het begin van het nummer niet goed doet.

Overigens zou 'Ceremony' later nog in een prachtige studio-versie op een 12" van New Order verschijnen met het machtige 'In A Lonely Place' op de B-kant, eveneens een JD-song die bij mijn weten echter nooit live door de groep ten gehore is gebracht.

avatar van Schizophrenia
Zo slecht klinken deze live opnames niet eens!
Heb je wel eens een opname gehoord van de gemiddelde metal band.
Die zijn vaak niet om aan te horen.

En wat is Digital echt een gruwelijk gaaf nummer.
Die hebben ze verder niet opgenomen/gespeeld?
Ceremony ook niet of wel? Jammer van de microfoon.
Want volgens mij kwam deze ook voor op de dvd Control of heb ik dat verkeerd?

Schizophrenia schreef:
Zo slecht klinken deze live opnames niet eens!
Heb je wel eens een opname gehoord van de gemiddelde metal band.
Die zijn vaak niet om aan te horen.

Tsja,...maar dat is dan ook metal. Ik kan mij zo voorstellen dat je een live optreden van een metal band met goede opnameapparatuur moet vastleggen, omdat anders elke nuance in het gitaarspel (voor zover al aanwezig) verloren raakt in een brij van lawaai.......maar dit is geen metal.

Schizophrenia schreef:
En wat is Digital echt een gruwelijk gaaf nummer.
Die hebben ze verder niet opgenomen/gespeeld?
Ceremony ook niet of wel? Jammer van de microfoon.
Want volgens mij kwam deze ook voor op de dvd Control of heb ik dat verkeerd?

'Ceremony' wordt hier voor het eerst en laatst live uitgevoerd. Er is bij mijn weten ook nooit een studio-opname van gemaakt door JD. New Order heeft het nummer als hun eerste single/12" uitgebracht. Mooie versie ook.

'Digital' is samen met het nummer 'Glass' in december 1978 uitgebracht op een Factory compilatie-EP ('A Factory Sample' (FAC 2)). De opname stamt uit oktober 1978 en is ongetwijfeld herhaalde malen live opgevoerd. 'Glass' is een beetje een atypisch JD-nummer en naar mijn mening een van hun beste (zeer intens). Het is ook op dit album terug te vinden.

Chameleon Day schreef:

Nee maar toen ik hier sommige reacties las, dacht ik dat dit haast onluisterbaar was, het is gewoon opgenomen zoals je een normaal concert ook zou horen. De stem is prima te horen.

avatar van starsailor
Schizophrenia schreef:

Als dat zo zou zijn zou ik bitter weinig meer naar concerten gaan.
Ik ben een groot JD fan, maar vindt de kwaliteit bagger.
Luister dus ook nooit naar de live opnamen van deze verzamelaar.

avatar van dj maus
Fantastische plaat. Met name de live-lp!
Dat deze op de Heart & Soul-box is vervangen door andere - en beduidend mindere - live-opnamen heb ik nooit begrepen...

Aan het eind van Sister Ray "You should hear our version of Louie Louie... "

Schizophrenia schreef:
De stem is prima te horen.

Ceremony...

avatar van Mjuman
D'r worden hier dingen gezegd die ik als aspirant-lid van de JD-maffia ("you't mess with the family"- nietwaar CD?) toch even aan de lakmoestest wil onderwerpen.

Mju-knutsel-man heeft een nieuw rek gemaakt en den platenspelerd kan nu naar den woonkamer (tot verdriet van mjumiss) - stelt ons in staat om beter te luisteren naar vinyl. De eerste vanavond was PF - DSOTM - wat een fantastisch stereobeeld. The Passions - "Thirtythousand Feet over China" volgden - heel fraai die gitaar-flang. Morgen testen we "Still".

avatar van dj maus
Heb even de LP-only track toegevoegd.

avatar van Mjuman
Even een beginselverklaring: ik heb "Heart on Soul" en ik heb aardig aardig wat van JD op vinyl, ook "Still" - in een van de eerste persingen in die stevige beige-grjjzen kartonnen (Hessian)hoes - aan de binnenkant ge-etst: "The Chicken Stops Here" toendertijd de signature van George ... (achternaam ff kwijt), de verantwoordelijke recording engineer bij Factory - kenmerkend voor de eerste edities

Kortom ik ben een liefhebber, "Still" heeft voor mij een behoorlijke emotionele waarde, al zie ik het als een curiosum. De combinatie van curiosum en emo-waarde bepaalt wat je ervoor over hebt en hoe vaak je iets wilt draaien. Mij viel het niet mee het gehele album te beluisteren. The out-takes, demo's en live opnamen zijn bijzonder (ja, ja IC's laatste concert), maar in dit geval mag liefde toch niet blind maken.

De live-opnames zijn uitermate wisselend van kwaliteit en geven nauwelijks een goed beeld van wat JD vermag en - geloof me, ik spreek uit ervaring - da's meer dan hier blijkt. Ik herinner me een live opname van "Day of the Lords"waarbij Ian meermaals vroeg "Give me some more monitor please" omdat hij niet kon horen wat hij zong en hoe de band speelde. Op het podium is niet te horen hoe iets in de zaal klinkt; daarvoor ben je afhankelijk van de geluidstechnici en die hebben vaak al last van een afnemend gehoor ("Going Deaf for a Living" - Fischer Z); JD heeft daarin nooit echt uitgeblonken; weinig mensen on tour hadden het gehoor van een Martin Hannett, ook een Rob Gretton niet.

Waar hebben deze live opnames last van: slechte mix (geen goed stereobeeld), slecht afgestelde zangmicrofoon, ontstemd rakende synthesizer (Decades), misperen (drum). Decades, één van mijn favo-nummers (naast Atmosphere), is op deze manier bijna niet aan te horen - erg jammer en pijnlijk. Op andere nummers klinken gitaar en bas wel ok, maar valt zang weer weg.

Zou ik Still aanraden? Hangt ervan af - wat je al hebt, en hoe ruim je budget is. Bij Amazon kost de een-cd editie nu ca. 5 euri en de geremasterde dubbel-cd nu ca. 10 - de tweede cd bevat een concert in London (High Wycombe) dat ik nog niet heb gehoord.

Ook de live-opnamen op "Heart and Soul" nu ca 28 euri bij Amazon zijn deels wel geslaagd. Als je "Closer", "Unknown Pleasures" en "Substance"nog niet hebt, is dat waarschijnlijk de betere koop. Eigenlijk is het triest dat met al die opnamen (die er echt zijn) men er nog niet in is geslaagd om één representatief live -album te maken, in de geest van JD; overal wat bij proppen, is dat dan de manier om traffic te genereren of is er niemand capabel en integer genoeg om representatief live-album te remasteren/compileren?

Nu kom ik weer terug op mijn uitgangspunt - ik blijfde plaat als (emotioneel) zeer waardevol beschouwen.

avatar van Chameleon Day
En wat is uw cijfer, zonder acht te slaan op emoties (voor zover dat bij JD of muziek iha kan)?

avatar van Flipman
kaztor schreef:
En dit zou eerst de hoes worden: http://www.joydiv.org/duck.htm

Lijkt me niet. Dat is namelijk een illustratie van de Amerikaanse stripschrijver/tekenaar James O'barr en deze afbeelding komt uit de strip The Crow. Deze verscheen veel en veel later dan Still.

avatar van dazzler
STILL 1981

Still en Movement ... albumtitels die me blijven intrigeren.
Was deze compilatie met moeilijk vindbaar en onuitgegeven materiaal
een manier om definitief een punt te zetten achter het verhaal van de groep?

Het was in ieder geval een antwoord op de wildgroei aan bootlegs
die na Ians dood voor hoge bedragen op de zwarte markt verschenen.

Toch is Still niet compleet. Zie Substance (1988).
En dan zijn er de onuitgegeven nummers die door de prille
New Order overdubd werden in de studio om ze meer "body" te geven.

Glass en Dead Souls zijn volgens mij onaangeroerd gebleven
en verschijnen dus in de vorm waarin ze ook officieel gereleased werden.

Exercise One en The Sound of Music zouden overdubde
versies zijn van de Peel Sessies, maar ik weet niet of dit wel klopt.
Zijn de nummers niet overdubd van door JD zelf opgenomen versies?
En zijn ze daadwerkelijk overdubd? Wie zal het zeggen?

They Walked in Line en Ice Age zijn terug te vinden op
het nooit uitgebrachte Warsaw album, maar niet in deze versies.
Die zijn ook afkomstig van latere studio sessies.

They Walked in Line en The Kill zouden onafgewerkte producten
uit de Uknown Pleasures sessies zijn, en ik herinner me zelfs dat They
Walked in Line
in zijn onoverdubde versie op de Heart & Soul box staat.
Dat kan je goed horen ... leunt dichter aan bij oa Wilderness.

The Kill heb ik altijd een vreemd nummer gevonden.
Er bestaat een totaal ander nummer met dezelfde titel
op de legendarische 5-track demo van Warsaw.

The Kill op Still is voor mij het meest duistere JD nummer.

En dan is er The Only Mistake, waarvan gezegd wordt
dat dit nummer het meest door New Order onder handen is genomen.
Zou ook uit de Unknown Pleasures sessies stammen,
maar geraakte nooit verder dan een demo versie.

Veel "van horen zeggen" en weinig "officieel bevestigd".
Bij deze leg ik de bal in het kamp van de JD sessie deskundigen
om enige achtergrond en inzicht te verschaffen in dit Still album.

De live versie van Sister Ray is geslaagd en legt terecht
een lijn tussen Velvet Underground en Joy Division.

Het idee om het allerlaatste live concert toe te voegen
op deze dubbelelpee vind ik ook gepast. Van het premature
Ceremony tot aan het definitieve orgelpunt Digital.

Joy Division is tot stilstand gekomen.
New Order zet zich in beweging.

avatar van kaztor
Exercise One, The Kill en They Walked In Line zijn allen van de UP-sessies (zie 'Joy Division and the making of Unknown Pleasures').

The Kill is trouwens een compleet ander nummer dan die op de Warsaw-bootleg.

Still is inderdaad gelijkend met Substance, maar de opzet is op beide cd's anders.
Still verzameld onuitgebracht materiaal en Substance verzameld singles en ep's die niet op de albums staan. Daarbij (en ook daarom) blijf ik het ontzettend jammer vinden dat Substance in de re-release-golf geheel ten onrechte onder het vloerkleed is geschoven ten faveure van de 'nieuwe' verzamelaar The Best Of. Typisch weer zo'n ongeïnteresseerde platenmaatschappij-keuze.

avatar van Schizophrenia
Substance zou inderdaad even een keer gerereleased moeten worden, met een mooi bonus cdtje erbij. Niet dat ik de live optredens spaar maar dan heb ik ze mooi compleet.

Dazzler tof stukje trouwens, altijd makkelijk wat extra achtergrond informatie. Is deze Remaster trouwens in de stijl van de ''UP'' & ''Closer'' Remaster? Dus ook weer met een tof boekje en een kartonnen hoesje?

Ceremony is echt een prachtig nummer. Als ik dan ga speculeren over een derde album dan concludeer ik dat het een geweldige klapper had moeten zijn. Waarschijnlijk had het ook zo mooie In A Lonley place er bij opgestaan.

avatar van Mjuman
@Daz - ik denk er nu pas aan: Still is in de filmwereld ook de uitdrukking voor een verstild beeld (een foto) uit een film; 25 foto's uit een film (zeg La Dolce Vita) heten 25 stills - die werden dan vroeger in de uitstalkasten bij de bioscoop getoond als lokkertje en als beeld van de film - lijkt me niet moeilijk om een parallel te trekken.

@Sch: In a Lonely Place en Ceremony wordt door de puristen alhier (en daar reken ik mezelf ook bij) geprefereerd in de eerste versie: 12" groen met goudopdruk; pas bij de collector's edition van Monument (2 cd-versie) voor het eerst op cd.

Stijl is idd identiek - de bonus CD is opnieuw een live concert
zodat je met deze versie 2 live concerten van JD krijgt: het ultieme in Birmingham (reg. ed.) en het concert Live at High Wycombe Town Hall, van 20 februari 1980.

avatar van Schizophrenia
Mjuman, welke 12''? Je praat nu over die van New Order toch? Want JD heeft toch nog nooit een "goede" versie gemaakt van Ceremony?
Bij de Substance van New Order staat hij er namelijk op. Ook op de remasters van Movement, die me ook erg de moeite waard lijken.

Luister trouwens weer het Live gedeelte van dit album, maar oh mijn god wat zit er veel emotie in Disorder. Waar ik soms bij het studio materiaal het idee hebt dat het net iets te monotoon is, komt de emotie hier perfect ui de verf.

Schizophrenia schreef:
Mjuman, welke 12''? Je praat nu over die van New Order toch?

Ja dat doet die.....(praat even voor Mju).

Zie ook de "versie-discussie" bij Movement over de verschillende studio-versies van 'Ceremony' en 'In a Lonely Place', soms verpakt in de groene-12" hoezen en soms in de blauw-witte 12"-hoezen....ik weet al niet meer hoe het zat...was vrij ingewikkeld.

PS. Voor een opname van een (deel van een) oefen-sessie van IALP door JD moet je de 'Heart & Soul'-box van JD raadplegen.

Chameleon Day schreef:

Ja dat doet die.....(praat even voor Mju).

De groene is V1, maar wordt soms gebruikt als verpakking voor V2 (hoezen waren duur en Factory niet rijk). Het verschil is te zien aan de zgn groove etchings - die zijn voor V1 en V2 verschillend. Op Discogs staat e.e.a. beschreven, al onderscheidt men daar nog een derde variant: de groove etchings zijn dan identiek aan die van V2, maar waar ze bij V2 de hele cirkel vergen, is dat bij V3 slechts een gedeelte (zeg 30%) - verder is er geen verschil; dat marginale verschil vind ik dus niet de moeite waard.

't is maar dat u het weet.

Mjuman schreef:
...'t is maar dat u het weet....

Juist ja, ben weer bij de les...was dat van die 3e versie alweer vergeten.....pffff.