Mark Hollis - Mark Hollis (1998)

Avant-Garde
Label: Polydor

1. The Colour of Spring (3:52)
  2. Watershed (5:45)
  3. Inside Looking Out (6:21)
  4. The Gift (4:22)
  5. A Life (1895 - 1915) (8:10)
  6. Westward Bound (4:18)
  7. The Daily Planet (7:19)
  8. A New Jerusalem (6:49)
avatar van perrospicados
Tsja, ik kan toch niet anders dan 5 sterren geven voor dit uiterst subtiele, soms zelfs breekbare album. Intiem, voorzichtig, speciaal. Mooi dat na dit album Mark gewoon verdwenen is, onvindbaar. Passend

avatar van vincentcorjanus
heel mooi album je word er erg rustig van en de plaat zelf is ook erg rustig maar dat is juist erg mooi

perrospicados schreef:

"Onvindbaar"? Opsporing verzocht? Het verhaal wordt steeds gekker! Hij kwam in 2004 nog een Award in ontvangst nemen voor het succes van de cover van "It's My Life". Inmiddels is hij 55 en wonderen daargelaten zie ik hem niet meer op het podium. Ik blijf een beetje hopen op een vervolg op dit album, maar financieel zal het misschien niet hoeven en de tegendraadse Hollis heeft blijkbaar geen zin meer om in de Mallemolen van de muziekindustrie mee te draaien...
Geef 'm eens ongelijk!

Ik heb 'm vanmiddag toch weer eens beluisterd (2x zelfs) en ik vind 'm toch beter als de, imo overschatte Spirit Of Eden, die ik overigens ook een ruime voldoende heb gegeven.
Bij het horen van dit album slopen bij mij steeds de woordjes "geniale muzikale mijmeringen" te binnen. En het was mooie, rustgevende en goede muziek.

avatar van vigil
Via het Ba Da Bing label komt voor de liefhebbers op 11 oktober een lp versie van het album van Mark Hollis maar ook Laughing Stock van TT!

2011 August | BA DA BING - badabingrecords.com ... rerelease/

vigil schreef:

2011 August | BA DA BING - badabingrecords.com ... rerelease/

Dat is goed nieuws - oorspronkelijke releases (solo-album, vinyl-release in 2003) zijn échte collector's items die regelmatig voor veel weggaan op eBay.

Mjuman schreef:

Afwachten geblazen... ik heb deze plaat wel besteld (de enige Mark Hollis/Talk Talk release die ik niet op vinyl had), maar tot nu toe hoor ik dat de gebruikte ''master'''de cd is (dus niet de originele mastertapes of hoge-resolutieversie van dit album).

bawimeko schreef:

Dat doen ze eigenlijk nooit meer, alleen op bootlegs. Dus ik mag hopen dat ze hier ook gewoon de master tapes hebben gebruikt. Zou ik anders wel zeer slecht vinden van Ba Da Bing waar ze zeer vinyl geörienteerd zijn.

Sietse schreef:

Nou...de vinyl LP is binnen en ik mag zeggen: wat valt dat tegen! Als je de cd hebt is er geen enkele reden dit te kopen: lawaaiig vinyl (enorm jammer bij dit soort muziek) en het klinkt allemaal wat minder helder dan de originele cd.
Dus 'vinyl georienteerd' betekent niet hetzelfde als 'kwaliteits-georienteerd'.
Niet doen dus. Idem voor de Laughing Stock LP.

avatar van Chameleon Day
"lawaaiig vinyl"? Wat bedoel je daarmee?

"rumble" wellicht, ruisonderdrukking. Klinkt ook een beetje alsof ze geen toegang hadden tot de originele tapes om te remasteren (wellicht 'zoekgeraakt' net als in het geval van New Order).

Kan ik me wel wat bij voorstellen - vraag me namelijk af wie de originele tapes (en de rechten daarop) heeft - volgens; voor Talk Talk lagen die bij EMI (t/m Colour of Spring); daarna zouden die bij hun manager liggen.

avatar van Tony
Als groot bewonderaar van TT vanaf The Colour of Spring is het eigenlijk onbegrijpelijk dat ik deze Mark Hollis nog steeds niet heb, nog nooit gehoord zelfs!! Ik ga er toch maar eens achteraan, want zo te lezen aan de berichten hier mis ik een hoop, of juist weinig, 'tis maar hoe je 't bekijkt. Ben erg benieuwd naar de minimalistischer opvolger van Laughing Stock....

Chameleon Day schreef:
"lawaaiig vinyl"? Wat bedoel je daarmee?

Slecht vinyl, niet meer en niet minder. In diverse forums lees ik dat het hier en daar meevalt, maar zelfs nieuwe, schoongemaakte platen hebben al hier en daar een tik en mijn versie heeft veel 'groefgeluid', wat vooral storend is in de openingstrack, die begint met twintig seconden stilte...
Verder is misschien wel 'de cd' gebruikt als master.
Dit soort praktijken komt voor en is net zo zinnig als een cassettebandje op cd overzetten; beter wordt het namelijk nooit.

Aan de mastertapes moet te komen zijn, denk ik.. Ba Da Bing blijkt gewoon een bedrijfje te zijn dat (dit keer legaal) in een gat in de markt springt voor de vinyl-liefhebbers.
Wat ze daarbij niet in het oog hebben (of lijken te hebben) is dat albums als deze en Laughing Stock vrágen om een zorgvuldige aanpak door de dynamiek in de opnames (stiltes versus harde geluiden, hoewel dit album erg verstild is).
Dit album is erg eenvoudig opgenomen (twee microfoons in de studio geplaatst, instrumenten live opgenomen op de juiste plek in het 'stereobeeld') en kan volgens mij spectaculair klinken als er een versie komt op goed 180-grams vinyl (met een puike mastering van de mastertapes) of SACD.
Zonde dus.

bawimeko schreef:

Verder is misschien wel 'de cd' gebruikt als master.

Zonde dus.

Dat is een gotspe - ik heb idd ook wel meegemaakt met nieuw vinyl dathet spetterde. Een maat van mij haalt om die reden ook een nwe plaat door de OkkiNokki -en dat helpt wel eens; alleen die heb ik nog niet (350 euro). De persingen van het NL bedrijf Music... in Haarlem zijn doorgaans wel goed en op 180 grams

Sietse
Hmm, die tikjes zijn statische geluiden en die zijn vrijwel altijd na een keer of 5 spelen weg.

En die perser in Haarlem (Record Industry) is de beste van Europa (maar ook fucking duur heb ik mogen ervaren...iemand een plaat kopen, bijna uit de kosten ).

Ik heb deze plaat nog niet gekocht en Laughing Stock is nog niet eens binnen maar ondanks de negatieve geluiden ga ik het zelf maar eens ervaren. Hopelijk kom ik er morgen aan toe...en anders heb ik altijd ook de cd nog

avatar van bawimeko
Nee hoor da's geen gotspe, in de andere forums hadden de vinylfans de Laughing Stock-LP ook netjes gereinigd....en nog steeds veel geluiden van het vinyl zelf. Eén had zelfs een flinke verstoring van een vlek in het vinyl. Dus gewoon onzorgvuldig perswerk. Komt geregeld voor, terwijl het beter kan!

bawimeko schreef:

Je begreep me verkeerd: de instelling van de platenleveranciers dat is een gotspe. Al meermalen meegemaakt dat een splinternieuwe lp (geseald) uit de hoes kwam met stof of ander afval op de lp; zo kan je een product niet afleveren.
En remasteren van een andere bron dan de originele tape zou verboden moeten worden. Maar het komt ook elders voor: bij strips vinden wel eens herdrukken plaats (ook voor verzamelaars) zonder films of origenele tekeningen, gewoon door een goed exemplaar te reproduceren.

Mjuman schreef:

films of origenele tekeningen, gewoon door een goed exemplaar te reproduceren.

Ah! Excuses...

Da's het zure; de laatste twee Talk Talk-elpees worden momenteel ook al 'slachtoffer' van dit soort praktijken omdat (denk ik) het originele vinyl schaars was (hoewel Spirit of Eden hier en daar nog wel te vinden valt). Resultaat: torenhoge prijzen op ebay en dan nu ofwel de Zwarte Markt met vage herpersingen ofwel gemakzuchtige re-releases.

Affijn, dankzij wat vergelijkend warenonderzoek ben ik weer aardig verslingerd geraakt aan de originele cd en vind het weer een verbijsterend mooi werkje!

Sietse
Ik heb hem net geluisterd en eerste luisterervaring valt mij echt mee, na de verhalen hier had ik verwacht een of andere ruizige plaat te krijgen maar vind hem toch vrij helder. Vooral het begin is heel mooi met de "stilte" van de studio.
Enige is hier en daar de schelle hihat (of wat is het voor percussie). Zal hem later nog eens naast de CD leggen.

avatar van bawimeko
Ik had zelf op het vinyl ook een raar percussief geluidje tijdens the Gift uiterst links op de koptelefoon; het hoort wel bij de originele opname (het is nauwelijks hoorbaar op de CD), maar op dit vinyl klinkt het bijna absurd hard...

bawimeko schreef:

Tamboerijn neem ik aan - verder veel invulpercussie.

avatar van 2MY
2MY
De tip 'Talk Talk' van chevy93 en Teunnis is in m'n hoofd blijven spoken sinds het Muziekbelevenis-veranderende Topic, en toen ik dit album in de tweedehandszaak voor 4 euro zag liggen heb ik hem zonder twijfelen meegenomen. Zag er nog compleet onbespeeld uit, maagdelijk wit als het ware.

Geen spijt van gehad...

Wat een goeie cd!

Net een eerste luisterbeurt achter de rug... maar het lijkt er op dat dit album wel een erg hoog zou kunnen gaan scoren....

avatar van Leeds
Dit moet zo wat de laatste zucht zijn van Mark Hollis. Een heel ingetogen album en een sterke instrumentatie. Dat deze plaat Hollis' laatste werk zou zijn had iedereen wel durven denken. Het is spijtig maar het maakt deze plaat wel helemaal uniek.

Ik heb deze plaat op origineel vinyl die ik slechts 1 keer liet afspelen. Tijdens die luistersessie alles laten opnemen op mijn bandopnemer. En het geluid is echt treffend met dat van de vinyl versie.

Volgens een bron zou de opname zo zijn gebeurd:

Two Neumann M50 omni pattern microphones were placed at the front of the studio, about ten feet apart. There they remained for the duration of the recording session, one panned hard left, the other hard right. To control balance and level, musicians positioned their instruments around the room, drums in back, vocals up front. With the noise reduction disengaged, each performer records their part. About as minimal as a record gets.

Als iemand dit zou kunnen bevestigen?

Leeds schreef:

Volgens een bron zou de opname zo zijn gebeurd:

Als iemand dit zou kunnen bevestigen?

Je verhaal over de opnames van dit album heb ik op meer plekken gelezen en komt bij de ''engineer'' Phill Brown vandaan die vaste technicus was van Talk Talk en Mark Hollis.
Daarom is het zo jammer dat de vorige vinyl-versie van Ba Da Bing zo'n frommelwerkje was; deze plaat vráágt om een 180-grams vinyl-uitgaven van de originele bronnen!

avatar van Broem
Album (cd) enige tijd geleden van een vriend gekregen vanwege de audiofiele kwaliteiten die het zou hebben. Daar is inderdaad niks mis mee. Maar waar het natuurlijk om gaat is de muziek. En die is verrassend mooi op deze Mark Hollis. Heb me vroeger nooit gewaagd aan Talk Talk. Was niet mijn 'ding'. Mark laat echter horen dat hij prachtige ingetogen songs maakt en produceert. Goed gespeeld en met zijn typische stemgeluid houdt hij de spanning de hele cd vast. Als vinyl fanaat ben ik blij met bovenstaande discussie. De reguliere vinyl uitgave is blijkbaar kwalitatief uitermate teleurstellend. Hopelijk komt er inderdaad nog een mooie geremasterde 180 Gr. Uitvoering. Die zal zeker waanzinnig klinken op mijn set.

avatar van vigil
Broem schreef:

Ik denk dat je dan ook met gerust hart de laatste 2 (en wellicht zelfs 3) platen van Talk Talk kan proberen. Waarschijnlijk ook wel jouw "ding"

Berichten over de wederopstanding van Mark Hollis verplaatst naar Mark Hollis

herman schreef:
Berichten over de wederopstanding van Mark Hollis verplaatst naar Mark Hollis

Gelukkig, ik was even bang dat je meteen Knevel en Van de Brink had gemaild: "bijna goddelijke wederopstanding in muziekwereld".

avatar van Chameleon Day
Hier zo'n beetje alle artikelen die n.a.v. dit album verschenen zijn. Zeer de moeite waard.