Mark Hollis - Mark Hollis (1998)

Avant-Garde
Label: Polydor

1. The Colour of Spring (3:52)
  2. Watershed (5:45)
  3. Inside Looking Out (6:21)
  4. The Gift (4:22)
  5. A Life (1895 - 1915) (8:10)
  6. Westward Bound (4:18)
  7. The Daily Planet (7:19)
  8. A New Jerusalem (6:49)

Gelukkig, Herman. Mark Hollis was een fenomeen, maar zeker geen hoogvlieger. Misschien voor enkelen , maar zeker dit album niet voor alle Talk Talk fans, cq. liefhebbers

Ad Brouwers schreef:

Fijn dat weten we dan ook weer - Liedjespiet Ad deelt de gard uit!

Ad Brouwers schreef:

Dat geldt ook voor Nick Drake, John Martyn, Judee Sill...hoewel...wat is eigenlijk een ''fenomeen'' of een ''hoogvlieger""? Coldplay? Jack Johnson?
Er zijn ''hoogvliegers''' die wat mij betreft minder werk afleveren dan Mark Hollis!

Dit album bewijst dat: grote verkoopcijfers of kortdurende hypes wel zorgt voor hoogvliegers wiens albums in de uitverkoopbakken verdwijnen. Ik denk dat ten tijde van de laatste Talk Talk-albums de Talk Talk-getrouwen al wel wisten dat er geen hit-albums meer te verwachten waren, maar interessant werk des te meer en hierin stelde Mark Hollis met dit tijdloze werkje niet teleur. Ik ben benieuwd of mensen over tien jaar nog weten wie ""Jack Johnson" en heeft dit album nog steeds dezelfde status. Wat dat betreft ruil ik graag tien hoogvliegers in voor één Mark Hollis!

bawimeko schreef:
Met dat eerste ben ik het wel eens, maar wat betreft dit album specifiek en Mark Hollis in het algemeen, denk ik dat het gros Hollis niet kent en dit album zeker niet. Dan behoor je tot een zéér select groepje uitverkorenen. Ik vind dit album, redelijk, maar daar is ook alles mee gezegd. Zeker geen superalbum!

bawimeko schreef:

Ad Brouwers schreef:

Ik vind het allemaal best Ad, voor mij - van een tijd geleden herinner ik me een uiterst moeizame discussie bij U2's No Line .... waar je tot 2* toe je standpunten moest herzien - heb je je geloofwaardigheid sowieso al verloren en dat heb je nog eens bevestigd met je waardering van 5 * voor de laatste Anouk - waar hebben we het over? the ultimate twitter string flasher

Ik heb niks tegen mainstream-rockers (Musician is er nog zo een), maar ga dan in vredesnaam niet lopen zwatelen bij een van de fijnste préludes van verstilde postrock. "Geen hoogvlieger" you better you bet - normaal zou ik zeggen: linea recta mee naar Spanje, in de zak.

Mjuman schreef:

Beste mjuman, ik weet me totaal niets te herinneren over herziene standpunten , dus???????? Over het idee linea recta naar Spanje te sturen (desnoods in een zak) houd ik me aanbevolen.
GRTZ Ad

Ad Brouwers schreef:
Beste mjuman, ik weet me totaal niets te herinneren over herziene standpunten , dus???????? Mijn mening over Mark Hollis en dit album blijf ik bij mijn mening en uiteraard vind ik mezelf uiterst geloofwaardig.

Dat eerste komt wellicht omdat je a. bij dat album alleen al > 80 posts hebt gedaan en b. jij als oudere mainstreamende medemens je wat last lijkt te krijgen van je korte-termijngeheugen. Afgezien van je waardering voor de twitter-string-rockdel - a.k.a. Anouk - is zoiets, een dysfunctioneel geheugen, al voldoende om je geloofwaardheid in twijfel te trekken - want hoe geloofwaardig is een mens als ie zelf niet meer weet wat ie heeft gezegd/geschreven; bovendien verlies je regelmatig de nuance uit het oog.

Ik hoop dat menig jonger user die houdt van verstilde postrock - en dat zijn er aardig wat - de weg naar dit bijna 15-jaar oude album weet te vinden. Hollis verdient het iig.

80 berichten op NLOTH? Heb je zoveel werk er van gemaakt om jouw mening te ondersteunen? Ik kan me nog wel herinneren dat U2 fans het zwaar te verduren kregen ten tijde van dit album, maar 80! Ik ga mijn tijd niet steken in zulke research. W.b. Anouk telkens weer aan te halen vind ik echt onzin. Die mag ik toch wel goed vinden? Of niet? Ik vind jouw reaktie dus derhalve overdreven en natuurlijk gun ik elke jongere liefhebber te zijn van "verstilde post-rock", zeker in deze verharde wereld. (Heb je die term zelf verzonnen: verstilde postrock"?)
Tenslotte: Over mijn korte termijngeheugen heb ik nog geen klachten gehad. (ook niet van mijn dokter

avatar van Broem
Zet jullie discussie vooral voort via PM. Dit heeft weinig met muziek te maken, laat staan met deze wonderschone cd van Mark Hollis.

Broem schreef:

Dat "wonderschone" was precies het punt dat ik wilde maken, amice - lees mijn teksten en die van "geen hoogvlieger" Ad B. er zelf maar op na - ik rust mijn kaas

FYI: dit is een discussie-site over muziek - kan ik er wat aan doen dat je kat net je tapijt heeft ondergekotst of dat je anderszins wat wil afreageren - alles bijeen max 6 posts; take a chill pill, dude!

avatar van perrospicados

Er is toch niks mis met een stevige polemiek? En Mju heeft een scherpe pen. We all know that....

avatar van Nakur
Oeps, stond dit album nog op 3,5*. Excuses!

avatar van Chameleon Day
Oeps, ook die 4* is aan de (zeer) lage kant.

avatar van meneer
Tip van 37 seconden van Hollis uit 2012 : ' Damo's Allotment '.

Staat op Spotify

Om toe te voegen..

meneer schreef:
Tip van 37 seconden van Hollis uit 2012 : ' Damo's Allotment '.

Staat op Spotify

Om toe te voegen..

Ik geloof er niks van...

Waarom niet ?

meneer schreef:
Waarom niet ?

Ik hoor een gezellig Harry Sacksioni-achtig deuntje. En ik maak vaker mee dat Spotify artiesten volledig verkeerd 'labelt', idem voor blijkbaar wat meer 'geautomatiseerde' muzieksites (lastfm). Graag betrouwbaarder bronnen.
Daarom niet.

avatar van meneer
Ah ! Ik wist niet dat Spotify artiesten verkeerd 'labelt' ( Ik ga bij deze streamer van het goede uit ).

Maar ik zal eens verder kijken voor betrouwbaardere bronnen. Ik moet wel zeggen dat ik het ook bijzonder vond dat het alleen gitaar was. Vind ARB Section 1 uit 2012 inderdaad meer zijn 'stijl'.

Maar goed, ik zou het wel leuk vinden als het wel zo was... De man mag van mij meer uitbrengen en ergens lijkt het wel alsof hij weer zachtjes ergens bezig is en dan zou Damo's wel zeker welkom zijn..

avatar van Chameleon Day
Best een aardige cover van 'The Colour of Spring' door Thus:Owls.

avatar van Twinpeaks
Ik heb me er nooit toe kunnen zetten om iets zinnigs te zeggen over dit album.Dit komt voornamelijk omdat de meeste recensies hier de lading prima dekken en de toegevoegde waarde mijnerzijds te verwaarlozen was.Zelfs na al die jaren is dit een plaat die voor mij nog niet al zijn geheimen heeft prijs gegeven.Er zijn periodes dat ik hem compleet negeer,om hem daarna weer vol overgave weken achter elkaar te draaien.Deze week was het weer zover.De plaat is weer onder mijn huid gekropen en nestelt zich daar de hele dag.Ik fluit passages uit songs,die voor een buitenstaander bijna niet te begrijpen zijn als zij dit album niet kennen.Hollis neemt je mee op een reis door donkere krochten en labyrinten,waarin zijn stem gebruikt wordt als instrument.De sfeer op dit meesterwerk is uniek en de kracht die het uitstraalt wordt bereikt door het minimale en spaarzame gebruik van de overige instrumenten.Hoogtepunten noemen is zinloos,dit is 1 groot hoogtepunt.Ik werk hem bij deze direct mijn top 10 in ,want ik heb hem lang genoeg ondergeschoven. 5 sterren dik.

Yann Samsa
Soms zijn er zo van die momenten waar je zin hebt iets te doen, maar vanaf je begint aan iets bleek het toch niet dat te zijn. Dat kan een werkje zijn, maar evengoed het kijken van een film of het luisteren naar een plaat. Begint 'ie te spelen, begin je door je hoofd te halen wat er nog allemaal komt, en besef je plots: ah nee, deze is het toch niet, geen zin in. Ik weet niet in hoeverre dit verstaanbaar is voor mensen die dat zelf nooit hebben of niet herkennen, soit:

op zulke momenten leg ik meestal deze plaat op. Het zeer sobere (duidelijk nog een stap verder dan de laatste twee van Talk Talk) maakt ruimte genoeg voor eigen invulling, terwijl Hollis z'n warme stem en de precies getimede noten (perfect op z'n plaats, iedere klank heeft z'n nut; "Before you play two notes, play one, and before you play one you have to know exactly why you play it." - dixit Hollis) zorgen dan weer dat je niet helemaal spoorloos verdwijnt en jezelf kwijtraakt in de vergetelheid.

Het mooie aan deze plaat is dat gelijk welk weertype 'm wel lijkt te liggen. In de herfst doet 'ie beroep op dat verloren, verstilde gevoel. In de winter zijn het de warme klanken die een dekentje vormen. In de lente is het vooral dat hoopvolle dat naar voren komt. In de zomer werkt het minimale als een soort trance, wat dan weer een zeer eigenzinnige ervaring is bij zwoel weer.

Dit is zo'n plaat waarvan ik 'm niet te veel wil beluisteren, waarvan ik niet wil dat ik bij het lezen van de nummers mij de nummers goed voor de geest kan halen en het reeds hoor in m'n hoofd. Dat heb ik ook bij Sigur Rós, en m'n favoriete ambient en minimal platen (Stars of the Lid, Basinski, Biosphere,...). Zo'n ervaring is voor mij totaal niet songgericht. En het moet ook een verrassing blijven hé.

avatar van bawimeko
Een paar mooie recensies achter elkaar die de kern voor mij ook wel raken. Het is geen 'grijsdraaiplaat', maar een stayer. Zo één die een paar keer per jaar langskomt op z'n eigen momenten. Dat geldt eigenlijk voor mij ook voor de laatste drie Talk Talk-platen. Mark Hollis zelf lijkt de laatste jaren iets 'actiever' te worden, blijkbaar heeft hij bij de laatste reissues en compilaties zich er hier en daar mee bemoeid, maar ik acht de kans groot dat dit album Hollis' laatste volledige statement is en eigenlijk is dat wel oké. Ik hoop op iets anders maar de indrukwekkende lijn van Colour of Sping via Spirit of Eden en Laughing Stock naar dit album is uniek.

avatar van meneer
Voor mij is het een zomeravond album. Kan me voorstellen dat Clabau deze muziek ook in andere jaargetijden kan waarderen en je omschrijft het mooi..

Ik zit nu in Marrakesh, overdag 40 graden en als de zon ondergaat, de schemering snel overgaat in de nacht dan is het zwoel. Cicaden zingen en voor het slapen gaan neem ik een koude Ouzo en laat de eerste tonen van The Colour of Spring zachtjes opkomen...

Gelukkiger kan ik dan niet zijn..

Mijmer...

avatar van perrospicados
Oh maar zo bij het begin van de herfst past dit ook wel hoor. Van de week door de knieen gegaan voor de vinyl versie. Met, zoals het hoort, keurig de teksten op de binnenhoes. Vinyl rules!

avatar van reptile71
perrospicados heb je de vinylreissue op Ba Da Bing (2011) gekocht of die op Polydor (2003) ? Ik heb nl. die Ba Da Bing release en dacht allereerst dat het album direct begint met een lentebriesje, zoveel geluid maakt de plaat. Verder heeft hij een constant gekraak, ik denk wat sommigen spetteren noemen, alsof het al een oude LP is. Slechte kwaliteit dus. Dat is wel erg jammer en al zeker erg goed hoorbaar bij een stil abum als dit. Dit is wat je normaal bij bootlegs tegenkomt, maar van een officiële persing verwacht ik toch wel wat beter. Best een teleurstelling.

avatar van Kronos
Een stil album als dit koop je net als klassieke muziek beter op cd wellicht.

avatar van reptile71
Ik draai nou eenmaal liever platen en met een goede kwaliteit LP is het best te doen. En ik ben niet iemand die beweert dat platen beter klinken, ik vind ze gewoon veel leuker dan cd's en daarom beleef ik er meer plezier aan. (wat natuurlijk minder wordt als de kwaliteit belabberd is)

avatar van Kronos
Ik heb niet echt een algemene voorkeur voor het ene of andere. Voor mij zijn lp en cd complementair.

Dit album van Mark Hollis heb ik op cd. De albums van Talk Talk ook, behalve It's My Life enkel op lp en The Colour of Spring op beide.

avatar van perrospicados
@ reptile: Ik heb eveneens de Ba Da Bing release. Hij staat nu op om jouw ervaring nog even te checken maar ik moet zeggen dat er van gekraak geen sprake is. Bij een hoog volume hoor ik zeker een (statisch) tikje zo nu en dan maar bij normaal draaien, en dat is zeker niet zacht, ben ik tevreden over de persing.