MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Neil Young - Fork in the Road (2009)

mijn stem
2,88 (136)
136 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Reprise

  1. When Worlds Collide (4:14)
  2. Fuel Line (3:11)
  3. Just Singing a Song (3:31)
  4. Johnny Magic (4:18)
  5. Cough UP the Bucks (4:38)
  6. Get Behind the Wheel (3:08)
  7. Off the Road (3:22)
  8. Hit the Road (3:36)
  9. Light a Candle (3:01)
  10. Fork in the Road (5:47)
totale tijdsduur: 38:46
zoeken in:
avatar van musician
3,5
Hans Brouwer schreef:
Wat Sstttt op 7 april jl. 8.13 uur ook al verwoordde: "Neil, ga met pensioen! Je laatste album "Fork in the Road (2009)" is regelrechte bagger. Neil, met langer doormodderen verlies je al je geloofwaardigheid. En Neil Young, dat heb je niet verdiend!! Daar heb je in het verleden te mooie albums voor gemaakt!!(.

Pensioen? Die leden van de Buena vista social club werden ook pas beroemd na hun 80e. En met 92 trekken ze nog steeds volle zalen! Young is net begonnen!

avatar
Stijn_Slayer
Ik word zo langzamerhand niet goed van het geroep dat Neil Young met pensioen moet. Ten eerste luistert Neil hier echt niet naar (Time Fades Away vergeten?). Ten tweede: ook al zou de rest van zijn albums vanaf nu een grote bak rotzooi zijn, dan nog zet hij live nog altijd een goede show neer.

Dat jullie nou allemaal met 63 jaar willen stoppen, prima. Maar laat iemand alsjeblieft doorgaan zo lang hij er zin in heeft. Wie zijn jullie om dat voor iemand te bepalen? Als het je niet aanstaat koop je z'n albums gewoon niet meer, zo simpel is het.

J.J. Cale levert op zijn 70e een goed album. John Mayall is 75, BB King is 83 en heeft vorig jaar een geweldig album gemaakt. Chuck Berry is ook al 82. Nog meer voorbeelden nodig?

avatar
4,5
Stijn_Slayer schreef:


Dat jullie nou allemaal met 63 jaar willen stoppen, prima. Maar laat iemand alsjeblieft doorgaan zo lang hij er zin in heeft. Wie zijn jullie om dat voor iemand te bepalen? Als het je niet aanstaat koop je z'n albums gewoon niet meer, zo simpel is het.
Helemaal met je eens Stijn. Ik wordt ook doodmoe van zulke onzinnige uitspraken. Neil is heel goed bezig op allerlei gebied en ik hoop dat hij in goede gezondheid daarmee door kan blijven gaan

avatar van Hans Brouwer
Ad Brouwers schreef:
En met deze cd met 1* beoordelen vind wel erg kinderachtig. Geef dan een reaktie en beoordeel 'm niet in de vorm van sterren, maar met een goed onderbouwde kritiek.
Dat heb ik al gedaan Ad. "Fork in the Road (2009)" is vlees nog vis, reuk nog smaak. Meer kan ik er echt niet van maken. "Fork in the Road (2009)" kan niet in de schaduw staan van wat Neil Young in vroeger tijden maakte. Ik heb nog steeds heel veel respect voor Neil Young maar met een album als "Fork in the Road (2009)" komt hij, bij mij althans, over als een zeurderige, zielige oude man die maar niet kan stoppen. Op de werkvloer heb je ook van zulke werknemers. En wat denk je dan? Juist, ga alsjeblieft van je WELVERDIENDE pensioen genieten en laat ons met rust. En dat, beslist, goed bedoelde advies geef ik volgaarne ook aan Neil Young. Stop ermee, ga rentenieren Neil. Maar val ons niet lastig met een zoveelste zouteloos album. Die ene * is eigenlijk nog een ster te hoog. Ad, wordt verdomme toch eens wakker man en ga van muziek genieten die er echt toe doet!! Ik zal er verder niets meer over zeggen. Anders kom ik ook nog over als een zeur en dat willen wij natuurlijk niet .

avatar van LucM
2,5
Het nieuwe album van Neil Young kan mij niet bekoren. Inspiratieloze, zelfs banale garagerock is hier te horen, ik heb dit eerder en vooral beter van Neil (& Crazy Horse) gehoord. Het klinkt te rommelig en vaak zelfs monotoon, de vonk wil hier maar niet overslaan, ik mis vooral pakkende melodieën. Pas met "Johnny Magic" laat Neil nog enigzins horen dat hij het heilig vuur in zich heeft. De laatste 2 nummers, het meer country-getinte "Light a Candle" en de titelsong zijn ook lichtpunten van dit kleurloze album. Maar het staat vast dat geen van de 10 songs het tot evergreen zal schoppen.
Neil Young heeft in het verleden heel wat prachtige albums uitgebracht maar hier krijgt hij een onvoldoende van mij.

avatar van devel-hunt
2,0
de drums op deze plaat zijn ook afgrijselijk, één lange dreun zonder variatie, een drumstijl die op de laatste Neil platen vaker wordt gebruikt, helaas in zijn nadeel.

avatar
4,5
Volgens mij had hij zijn bril niet op tijdens de opnames. Daar zal het allemaal aan liggen. Of misschien te veel chili concarne gegeten. God, wat kunnen wij toch analyseren!!!!!

avatar
Davez
2.82 vind ik toch erg kort door de bocht hoor. Deze plaat is toch oneindig veel sterker dan heel wat werk uit de jaren 80. Tekstueel vind ik het zelfs erg fijn, moest Neil meer gefocussed zingen en een wat avontuurlijkere muziekkeuze (de solo's zijn wat standaard net zoals eigenlijk het hele drummen enzo)maken zou het zeker beter scoren.

Waar ik al na een week was uitgekeken op Chrome Dreams 2 ben ik nog steeds best onder de indruk van dit fijn werkje. Maar wie ben ik, ik vond Living With War ook zeer goed

avatar van musician
3,5
Davez schreef:
2.82 vind ik toch erg kort door de bocht hoor. Deze plaat is toch oneindig veel sterker dan heel wat werk uit de jaren 80. Tekstueel vind ik het zelfs erg fijn, moest Neil meer gefocussed zingen en een wat avontuurlijkere muziekkeuze (de solo's zijn wat standaard net zoals eigenlijk het hele drummen enzo)maken zou het zeker beter scoren.

Waar ik al na een week was uitgekeken op Chrome Dreams 2 ben ik nog steeds best onder de indruk van dit fijn werkje. Maar wie ben ik, ik vond Living With War ook zeer goed


Wij zijn uit hetzelfde Young-hout gesneden. Helemaal mee eens. Living with war stond zelfs in mijn top 10 totdat ik eigenlijk Weld daarin wilde zetten.

Ik heb ook liever een chagrijnige naar vette garage rock neigende Young. Daar heb je tenministe nog wat aan.

avatar
4,5
musician schreef:


Ik heb ook liever een chagrijnige naar vette garage rock neigende Young. Daar heb je tenministe nog wat aan.
Op het woord: chagerijnige na, ben ik het met je eens. Ik vind hem ook best humoristisch. En tja, een beoordeling van 2.82. Wat moet je ermee? Gewoon maar een keer gniffelen!!!

avatar van Snakeskin
2,0
waarom scoort een slechte Neil Young plaat zoveel kritieken? Er zijn genoeg platen die het verdienen positieve danwel negatieve kritieken te krijgen waarover vervolgens helemaal niets geschreven wordt. Ik verbaas mij ook dat een aardige plaat van Coldplay 1000 stemmen scoort en een veel betere van R.E.M. de duizend nog niet gehaald heeft. Merkwaardig toch?

avatar
Sstttt
Snakeskin schreef:
Waarom scoort een slechte Neil Young plaat zoveel kritieken?
Omdat dit absoluut "slechte" Neil Young album, tegen beter weten in, zoveel positieve reacties oproept. Daarom is het geven van "tegengas" tegen Fork in the Road beslist noodzakelijk! En met tegengas geven bedoel ik het gaspedaal flink diep intrappen .

Een voorbeeld van "tegen beter weten in" Een keer "gniffelen" om de waardering van 2.82 voor Fork in the Road. Hoe diep kun je zinken als Neil Young fan .

avatar van Snakeskin
2,0
En dat terwijl Neil Young een oeuvre heeft opgebouwd dat onmogelijk is bij voortduring maximaal te scoren. Hij wordt afgerekend op een norm die hij zelf gesteld heeft. Het lijkt een beetje op natrappen.

avatar van BenZet
4,0
Ik vind dit eigelijk best een lekker album.. Was wat huiverig om het te beluisteren gezien de reacties hier maar het valt me alles mee. De muziek klinkt af en toe lekker vals (wat het wel kan hebben) en ik moet zeggen dat het ritme ook errug lekker is. Er zit genoeg tempo in, wat ik bij Chrome Dreams nogal laag vond. Nee, ik ben aangenaam verrast over het album, wat nog (in mijn ogen) veel humor heeft. Goeie plaat van Neil en hij mag van mij nog lang door gaan!!

avatar
4,5
Sstttt schreef:
[. Daarom is het geven van "tegengas" tegen Fork in the Road beslist noodzakelijk! En met tegengas geven bedoel ik het gaspedaal flink diep intrappen .

Een voorbeeld van "tegen beter weten in" Een keer "gniffelen" om de waardering van 2.82 voor Fork in the Road. Hoe diep kun je zinken als Neil Young fan .
Niet zo diep als iemand die zijn tijd verprutst aan "tegengas" geven en met 0.5* op de proppen te komen. Die worden door mij toch niet serieus geworden. Ik vind het een lekker album en ga jij maar lekker door met 'tegengassen" Het zal je geloofwaardigheid niet groter maken.

avatar van devel-hunt
2,0
Deze plaat nu een paar keer gehoord, maar helaas blijft de extase meter naar 0 wijzen. Ik vind Neil uberhaupt de laatste jaren per plaat zwakker worden, ook zijn stem verliest aan kracht. Het is jammer dat Neil met CD's die zo zwak zijn in de winter van zijn carriere moest belanden, ik had voor de beste man anders gehoopt.

avatar
Sstttt
Ad Brouwers schreef:
Niet zo diep als iemand die zijn tijd verprutst aan "tegengas" geven en met 0.5* op de proppen te komen. Die worden door mij toch niet serieus geworden.
Ad, wat wil je dan? Dat ik Fork in the Road, waar ik echt helemaal niets aan vind, tegen beter weten in, de hemel in ga prijzen en ga waarderen met 5*****? In dat geval zou ik mijzelf ook niet serieus kunnen nemen. Ik zal hier verder geen berichten meer plaatsen. Mijn mening over Fork in the Road is zo langzamerhand wel duidelijk.

avatar
4,5
Sstttt schreef:
. Ik zal hier verder geen berichten meer plaatsen. Mijn mening over Fork in the Road is zo langzamerhand wel duidelijk.
Hele verstandige beslissing. Ik ben het helemaal met je conclusie eens. Bovendien is er nog zoveel andere mooie muziek. Gr.Ad

avatar van LucM
2,5
Een 0,5 verdient dit album van Neil Young niet (ik heb zelfs meer gegeven aan een album van Kane of Rihanna), maar het songmateriaal vind ik mager, zeker voor iemand als Neil Young, hoe goed bedoeld.
Zijn stem is inderdaad verzwakt, ze klinkt beverig en minder toonvast, Neil Young heeft moeite om met zijn stem boven die gitaarbrij uit te komen. Maar de voornaamste reden dat ik slechts 2* toe ken zijn (zoals eerder gezegd) de matige en weinig inventieve songs, vooral op melodisch vlak.
Ik heb al vaker albums van grootheden 2* of nog minder toegekend omdat de songs mij gewoon niet konden boeien.

avatar van Kaaasgaaf
1,5
Ik zal maar niet teveel woorden vuil maken aan de nieuwe Neil Young. Nooit eerder heb ik namelijk zó'n tenenkrommend slecht album gehoord van een songschrijver die ik zó hoog aansla. Mijn liefde voor Young begon toen ik op dertienjarige leeftijd de LP-collectie van mijn moeder plunderde en daar After The Gold Rush uit 1970 in ontdekte. Nog steeds ken ik geen popplaat die eenzaamheid en melancholie mooier weet te vertolken en het hielp me grotendeels mijn puberteit door. Later ontdekte ik andere Young-schatten (met en zonder zijn begeleidingsband Crazy Horse) zoals Harvest, On The Beach en Everybody Knows This Is Nowhere. Ook zijn vroege werk met Buffalo Springfield en Crosby, Stills & Nash wist me erg te raken. Met het latere werk van Neil Young ben ik nagenoeg onbekend. Toch maar voor de grap zijn nieuwste gedownload, getiteld Fork In The Road. En zoals gezegd is die kut. Al is 'kut' nog een understatement. Dit is belabberd. De milieu-bewuste Young heeft een conceptplaat over zijn electrische auto geschreven. Wie zit daar nou op te wachten? Een hele plaat over zo'n stomme auto?! De muziek is fantasieloze rock & roll, zonder ook maar één goede melodie en met de stomste achtergrondkoortjes die ik ooit gehoord heb. Young zingt op totaal onbevlogen wijze en waar het tegen-het-valse-aanzitten vroeger zijn grote charme was, gaat hij nu ver over de grens heen en lijkt niet eens moeite te doen er iets van te maken. Fork In The Road is een plaat die we maar snel moeten vergeten.

Bron: http://kasblog.punt.nl/

avatar van BenZet
4,0
Kaaasgaaf schreef:
- moderator knip -


Niet mee eens, album vind ik erg lekker klinken. Niet de top van weleer, maar geen een om te vergeten!

avatar van frusciflea
4,0
Heb hem nu ook eindelijk! Gisteren lekker hard aan gezet! Leuke plaat tot zover, niet meer, niet minder. 3,5*

avatar van BenZet
4,0
Ik vind dit ook nog steeds een prima plaat. Luister goed weg.

avatar van aerogp1
Ik heb em al een paar dagen in huis, onbeluisterd. Maar ik raak een beetje ontmoedigt door de veelal negatieve reacties hier. Ook het stemgemiddelde is niet om naar huis te schrijven.

avatar
Stijn_Slayer
Het is jammer dat RoenHetZwoen geen reactie plaatst, ik ben namelijk zeer benieuwd naar zijn mening. Ik kan het me werkelijk waar niet voorstellen hoe je hier een 5 voor kunt geven. 5 sterren geef je toch aan albums die bijna perfect zijn?

Altijd jammer, dit soort onrealistische stemmen (zonder toelichting). Gemiddelde opkrikken??

avatar van Ploppesteksel
3,0
Stijn_Slayer schreef:


Altijd jammer, dit soort onrealistische stemmen (zonder toelichting). Gemiddelde opkrikken??


In de andere richting zijn er bij dit album nog meer, me dunkt.

avatar van herman
L_T_B schreef:
Berichten omtrent Kaaasgaaf's blog verwijderd.

avatar
4,5
Ploppesteksel schreef:


In de andere richting zijn er bij dit album nog meer, me dunkt.
Dat ben ik helemaal met je eens!!!!!

avatar van BenZet
4,0
Ad Brouwers schreef:
(quote)
Dat ben ik helemaal met je eens!!!!!


Ik ook, en helaas zie ik het vaak gebeuren bij albums. Ik zal er ook weleens naast zitten maar soms valt het gewoon op. Jammer, maar helaas.

avatar van musician
3,5
Jongens, hoe warmer het wordt, hoe beter de cd gaat klinken, alle azijnpisserij ten spijt.
Een ware zomer cd? Het was geloof ik niet per se de bedoeling van Neil Young. Maar wat geeft dat? Deur open, de tuin in en ..... (hou wel rekening met de buren).

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 18:16 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 18:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.