Guns N' Roses - Appetite for Destruction (1987)

Label: Geffen

1. Welcome to the Jungle (4:32)
  2. It's So Easy (3:21)
  3. Nightrain (4:26)
  4. Out ta Get Me (4:20)
  5. Mr. Brownstone (3:46)
  6. Paradise City (6:45)
  7. My Michelle (3:38)
  8. Think About You (3:49)
  9. Sweet Child o' Mine (5:54)
  10. You're Crazy (3:16)
  11. Anything Goes (3:25)
  12. Rocket Queen (6:14)
avatar van Edwynn
Dan was ik toch niet in de war.

avatar van milesdavisjr
uffing schreef:
We schrijven 1987 en bij de kleine Uffing thuis was er sinds kort MTV op de tv. Op dat moment werd de clip van Paradise City daar helemaal grijsgedraaid. Ik had sinds een paar jaar een radio cassetterecorder en daar menig top 40 hitje op opgenomen. Maar dit was wat anders zeg! Wat een ruige gasten. Vooral die gast met die hoge hoed was cool. Ik wilde dolgraag de plaat hebben, maar omdat ik, zoals gezegd alleen een cassettespeler had moest het cassettebandje van Appetite for Destruction door de lokale platenboer besteld worden. Fuck, moest ik weer wachten. Dat weerhield mij er overigens niet van om bij de genoemde platenzaak ('t Groefke in Zevenaar) meerdere malen binnen te gaan om te vragen of ik de elpee mocht luisteren. Die tent werd destijds nog gerund door een ouder stel, dus die begrepen er niet veel van.

Uiteindelijk is dit dus de plaat waar mijn liefde voor de harde muziek mee is begonnen. Mijn eerste echt grote liefde op muziekgebied. Regelmatig kan ik deze plaat nog opzetten en dan lekker terugdenken aan die goede oude tijd.

Een klasgenoot kwam destijds in 1990 aan met deze plaat. Ik mocht het album wel even lenen. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten. Ik bereidde mij afgaande op de hoes met de doodskoppen voor op een aanslag op mijn trommelvliezen. Wat zat ik er naast. Ik vond het toen een ruige plaat (dat is het op een bepaalde manier nog steeds wel) maar wat een smerige vorm van rockmuziek kwam tot mij. Na elke week de top 40 uit te pluizen begaf ik mij op eens op ander terrein. Vanaf dat moment heeft de hardere en donkere kant van de muziek mij altijd geïnteresseerd. Nu zoveel jaar later kan ik deze plaat nog prima opzetten, Axl trek ik inmiddels wat minder dan destijds het geval was maar met de energie die uitgaat van deze plaat is niks mis. Vreemd genoeg heb ik de minder bekende nummers van het debuut (zoals Mr. Brownstone, My Michelle en Rocket Queen) altijd het beste gevonden.

De vervolgplaten kon ik ook nog wel hebben hoewel het 'spontane' van het debuut werd ingeruild voor 2 theatrale albums die voor mij de tand des tijds niet hebben doorstaan.

avatar van protemaziclon
uffing schreef:

Zit je er niet 2 jaar naast.... Want Paradise City is pas in 1989 als single in Europa uitgebracht.

Ik was wel al wat meer thuis in de muziek uit de ruigere sectoren. Maar dit sloeg wel in als een bom bij mij. Zuivere sex, drugs en rock & roll. Ik kende ze al van de single Sweet Child O' Mine uit 1988 en vond dat een heerlijk nummer. Toen Paradise City uitkwam moest ik toch het hele album ervan hebben. Gelukkig was ik indertijd al in het bezit van een CD speler . Al heb ik dit album getaped van een vriend, mijn banksaldo was niet toereikend om zoveel albums te kopen.

avatar van edje1969
Ik hoor vanavond voor het eerst dit album. Jammer dat ik er zo lang mee wachtte. Goed album!

Axl bij AC/DC
Fergie bij Guns N' Roses?

Slash feat Fergie Sweet Child O Mine 1080p.mp4 - YouTube

Ze heeft zelfs dezelfde garderobe als Axl Rose, maar bij haar staat het wel wat beter.

avatar van Dungeon
Vreselijk

Je hebt het fragment geluisterd?

avatar van Musico Pinjo
Het fragment zien is fijn, die broek staat Fergie erg goed. Het horen maakt niet veel indruk, behalve terugdenken aan de mooie tijd dat dit album uitkwam.

avatar van gigage
edje1969 schreef:

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Waarom had je deze genegeerd dan? te popi, te "niet mijn muziek"-iets, andere interresses?

avatar van vielip
Geweldige versie met Fergie!

avatar van Bartjeking
Met het geluid uit, een prachtversie inderdaad. Prachtbroek.

Axl lijkt toch serieus bezig aan een comeback na een (volgens critici) geslaagde tour als frontman van AC/DC en nu is de tour met Guns 'n Roses ook van start gegaan. Op youtube is al het een en ander te vinden. Zou toch wel een kleine jongensdroom zijn om met name de nummers van deze plaat (want jeugdsentiment) in de (min of meer) oude bezetting live te kunnen zien en horen. Zo lang zullen het wel niet zonder ruzie volhouden vrees ik.

Ik verhoog het nog even naar 4.5*, want eigenlijk is elk nummer raak.

avatar van Heer Hendrik
hahahaahha leuk fragment.....Maar wat ze met die microfoon doet op 2:35 tot 2:50??????/ uhhhhh. Volgens mij dacht ze dat ze iets anders dan een microfoon in handen had

avatar van edje1969
gigage schreef:

Ik vond Guns N' Roses eerder enkel interessant voor de singles. Hoorde het album wel eerder via mijn ma (jawel-en ze is 68). Laten we het houden op voortschrijdend inzicht om alsnog dit album te waarderen....

DavidReins
Dit is toch wel een van mijn favoriete albums. Axl Rose is gewoon echt een geweldige zanger en de solo's van Slash zijn ook fijn om naar te luisteren, en laten we de geweldige Izzy Stradlin niet vergeten.

Mijn favoriete nummers zijn toch wel ''nighttrain'' ''out ta get me'' think about you'' en ''paradise city''.

Ik raad dit album aan als je van gave rock and roll houd.

avatar van viking1
Wat blijft dit toch een geweldig album!! Vandaag weer eens gedraaid. Toen hij in 1987 uit kwam gelijk gekocht op cd.door de jaren heen veeeeeeel gedraaid. Heerlijke rauwe rock.
Vorige week de lp maar eens gekocht en die vanmiddag lekker hard gedraaid GEWELDIG!! .
Heb ze ergens in de begin jaren negentig in Nijmegen ( govertpark) live gezien, viel live zwaar tegen. Vond het voor programma ( the cult en soul asylum) beter!
Maar goed dit album een absolute klassieker. En op vinyl een dikke aanrader. 5 punten!!

Dim
De reissue van dit album bevat maar liefst 49 onuitgebrachte tracks, zo las ik net op Stereogum.

avatar van Funky Bookie
ER zijn meerdere versies. Die meest uitgebreide is wel retestoer.

avatar van lennon
Funky Bookie schreef:
ER zijn meerdere versies. Die meest uitgebreide is wel retestoer.

En reteduur! 850 dollar!! Pff.

Maar gave release hoor

avatar van Funky Bookie
lennon schreef:

En reteduur! 850 dollar!! Pff.

Maar gave release hoor

da's wel een dingetje ja

avatar van Bert Wasbeer
Dat nieuwe B-kantje is wel erg tof,

avatar van loneranger
Na bijna 31 jaar is dit nog altijd een onvervalste rockklassieker. Vuige rock met vette riffs en de snerpende vocals van Axl. Een compacte plaat en in dat opzicht beter dan de te lange 'Use your illusion' albums. Mijn favorieten: Welcome to the jungle, Mr. Brownstone, Paradise city en My Michelle.

Vandaag uit en binnen de 'First Ever Album Remaster from Original Analog Tapes'. Dit op 2 LP's voor het beste geluid en dat krijg je. Het is echt fantastisch om dit geweldige album nu zo te kunnen horen. Als je ook maar iets geeft om deze plaat, dan moet je de 2018 vinyl versie hebben. Overigens ook nog eens heel mooi artwork.

avatar van vielip
Oké vet! Je maakt me nieuwsgierig

avatar van lennon
west schreef:

Kan ook bijna niet anders dan met een origineel die op 1 plaat is geperst verspreid over 2 platen moet dat al verbetering geven. De groeven krijgen wat meer 'adem' nu.

Ben benieuwd naar de meningen over de bonus cd? Iemand die al gehoord?

avatar van Kronos
De originele lp klinkt niet best. Maar is leuk voor de originele hoes. Daar gewoon nog de cd bij volstaat. Voor mij. Volgens west zal ik dus niks geven om deze plaat. Maar de waarheid is dat ik niks geef aan de 2018 vinyl versie. Dat geld kan beter besteed worden.

Ik weet zeker dat jij geeft om deze plaat Kronos!

Neem mijn enthousiasme vooral niet al te letterlijk.

Over het artwork van het 2018 vinyl: dat is de originele hoes in een gatefold sleeve. Die zit in een mooie folie schuifhoes, met daarop de gekuiste hoes. Op kant 4 staat geen muziek maar een hologram, wat je pas ziet als je 'm draait en er een zaklamp op zet.

avatar van Kronos
west schreef:
Neem mijn enthousiasme vooral niet al te letterlijk.

Mijn serieuze reactie ook niet te serieus nemen.

avatar van gaucho
west schreef:

Oh, dit is wel even aardig dat je dat meldt, zeg. Ik had deze uitgave al afgeschreven omdat ik dacht dat ze alweer de gekuiste hoes hadden gebruikt. Maar als ik het goed begrijp, heeft dit album dus de robothoes als je de klaphoes in je handen hebt. Dat maakt 't voor mij wel aantrekkelijker, want ik vind die originele hoes wel veel mooier, seksistisch of niet.
Ik heb de originele 'gekuiste' LP, maar die is in een niet zo geweldige staat. En inderdaad: een dikke 50 minuten persen op 1 LP is sowieso niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit. De CD klinkt in vergelijking daarmee echt beter.

EDIT: Ik zie zelfs dat ze dat feit met een sticker onder de aandacht brengen.

Wel behoorlijk aan de prijs helaas: ik zie 'm zo snel aangeboden worden tussen de 33 en 40 euro. Nog even wachten...