Guns N' Roses - Appetite for Destruction (1987)

Label: Geffen

1. Welcome to the Jungle (4:32)
  2. It's So Easy (3:21)
  3. Nightrain (4:26)
  4. Out Ta Get Me (4:20)
  5. Mr. Brownstone (3:46)
  6. Paradise City (6:45)
  7. My Michelle (3:38)
  8. Think About You (3:49)
  9. Sweet Child O' Mine (5:54)
  10. You're Crazy (3:16)
  11. Anything Goes (3:25)
  12. Rocket Queen (6:14)
iggy schreef:

Dat was een vrij normale oplage voor een hard tourende band in die jaren. Met hier en daar wat succes.

Het tweede album van een andere hard tourende band in de beginjaren '80 Slayer (die EP even niet meegerekend) verkocht ook een miljoen exemplaren. En Slayer was in die tijd echt niet welkom op MTV.

Dit album van G&R is een regelrechte klassieker, de herleving van de glam-/sleazyhardrock, jeweetwel: zoals Hanoi Rocks.

Slash with Michael Monroe "We're All Gonna Die" / "Up Around The Bend" @ Ruisrock 2010 - YouTube

avatar van ricardo
Nu nog even een 5 geven, en de kermis is compleet!

avatar van gigage
Die miljoen exemplaren heeft slayer niet begin jaren 80 verkocht (peak chart posite 94). US gold in '92 voor reign in blood is 0.5 miljoen. Nog veel, daar niet van, maar niet echt te vergelijken zo, denk ik

gigage schreef:

Daar heb jij i.d.d. gelijk in, gigage.

avatar van Edwynn
Slayer werd dan ook niet geplugd door een gigant als Geffen.

avatar van vielip
Edwynn schreef:
Slayer werd dan ook niet geplugd door een gigant als Geffen.

Precies! Veel (zo niet alles) valt of staat met hoeveel geld de platenmaatschappij aan pluggen/promotie wenst uit te geven. Zeker in de jaren 80 en 90 was dat zo..

avatar van gigage
Volgens mij ging het om de verkopen op basis van touren, nog voordat er een hit werd gescoord. Maar dat is al aardig wat berichtjes terug.

Ook dit album eindelijk na lange tijd zoeken (voor een redleijke prijs) met originele hoes op vinyl gevonden. De opener sleept je meteen mee in hoe de rest van het album zal gaan klinken. Gewoon straight forward rock!
De stem van Axl is snerpend, en toch aantrekkelijk. Het doet allemaal wel heel erg Amerikaans aan, en normaal heb ik daar niet zo heel veel mee, maar dit album pakt me toch echt van begin tot eind.

My Michelle is een erg fijne track, maar de songs die me toch het meest pakken zijn de welbekende singles. Dat zijn de uitschieters op dit album, maar de rest mag er zeer zeker ook zijn!

buizen
In de periode van dit album, en zeker ten tijde van Live ?!*@ Like A Suicide, was de band nog echt sleazy & dirty. Op het navolgende G N' R Lies ging het ook nog wel.
Hetzelfde heb ik met Metallica; de eerste twee elpees zijn rauw en puur en authentiek daarna wordt het hard minder..
Beide bands, opgegroeid in armoede in de L.A.-scene zijn later giga-groot geworden. The American Dream. Maar geef mij maar de jaren van hun roots.

avatar van Kronos
ik heb dit album op cd maar ook op vinyl. Enkel voor de hoes want de speelduur is te lang voor een enkele lp. De cd klinkt 10 keer beter.

avatar van Rogyros
Dan moet je die LP hoes ophangen, Kronos!

avatar van Kronos
Een andere keer misschien. Momenteel heb ik mijn oude en versleten vinyl exemplaren van
Iron Maiden - Iron Maiden en Mercyful Fate - Melissa in de wisselkaders opgehangen.

kippenhok
Kronos schreef:

Nou, dat valt ook wel mee hoor!

Ik heb een kleine 20 jaar geleden originele duitse persing op vinyl opgeduikeld, en ik heb ook een originele cd. De plaat is inderdaad wat te lang voor een enkele elpee, en daarmee is het geluid niet wat het had kunnen zijn. Maar het is echt niet zo heel veel slechter dan de cd!

avatar van Kronos
10 keer slechter is natuurlijk wat overdreven. Maar je snapt dat ik bedoel dat je in dit geval niet voor de lp moet gaan als het je om de geluidskwaliteit te doen is. De andere (en eigenlijk originele) hoes maakt het in ieder geval wel de moeite om dit op vinyl te hebben.

Ik heb overigens ook de Duitse persing.

avatar van namsaap
Kwam net de originele LP bij de tweedehand platenboer tegen en meegenomen. Zal de LP en CD binnenkort eens aan een vergelijkend warenonderzoek onderwerpen

namsaap schreef:

Ben ik wel nieuwsgierig natuurlijk welke hoes je hebt aangetroffen?

avatar van namsaap
lennon schreef:

Ben ik wel nieuwsgierig natuurlijk welke hoes je hebt aangetroffen?

De hoes met het schilderij van Robert Williams.

Het begin van My Michelle, dat kan eigenlijk een hele samenvatting (voor zover mogelijk) zijn van dit geniale album. Die tekst daar, het ritme, de intro en dan knallen

buizen schreef:

Nou, niet echt. Lies is niet echt een hoogtepunt, terwijl er op de Use Your Illusion albums genoeg lekkers staat. Dit blijft wel de beste (natuurlijk).

avatar van gigage
Ben het wel met buizen eens dat het rauwe en authentieke er wel wat vanaf ging. Maar dat maakt het niet meteen minder goed. En inderdaad, dit blijft wel de beste.

avatar van Funky Bookie
De Gunners.......
Een topgitarist me een zeer herkenbare zanger blijft altijd een succesvolle combinatie. Met hun imago van bad boys trokken ze de hardrock weer uit de knuffelhoek waar Europe en Bon Jovi het genre in hadden geduwd.
Dit album is rechttoe rechtaan rocken en mist de diepgang van de beide Use Your Illusion albums. Dat neemt niet weg dat dit een ontzettend lekkere rockplaat is.

avatar van muziekfreak1975
Nooit gedacht dat ik ooit een positief bericht zou kunnen plaatsen over dit album. Maar door mijn mijn focus op de meesterwerken van weleer, was ik beperkt in mijn objectieve oordel over deze plaat. Het is namelijk een absoluut meesterwerk die een markeringspunt inluidde van een nieuw tijdperk; de cultuur van het narcisme. Ieder nummer is raak en vertegenwoordigt niet alleen de gefrustreerde stemmen van een band, maar is tevens een omgedraaide vuilnisbak van dat decennium. De getormenteerde stem van Axel Rose die zicht door een diversiteit aan octaven heen boort door de vette gitaarriffs van Slash missen nimmer hun doel. Meesterwerk!

Axl Rose is zeker het boegbeeld van narcisme, maar ook onverschilligheid.
Straalde hij ook op het podium uit.
Vreemd genoeg werd het veelal geaccepteerd als hij een uur te laat een concert begon.

avatar van haythijs
Een uur maar?

avatar van uffing
We schrijven 1987 en bij de kleine Uffing thuis was er sinds kort MTV op de tv. Op dat moment werd de clip van Paradise City daar helemaal grijsgedraaid. Ik had sinds een paar jaar een radio cassetterecorder en daar menig top 40 hitje op opgenomen. Maar dit was wat anders zeg! Wat een ruige gasten. Vooral die gast met die hoge hoed was cool. Ik wilde dolgraag de plaat hebben, maar omdat ik, zoals gezegd alleen een cassettespeler had moest het cassettebandje van Appetite for Destruction door de lokale platenboer besteld worden. Fuck, moest ik weer wachten. Dat weerhield mij er overigens niet van om bij de genoemde platenzaak ('t Groefke in Zevenaar) meerdere malen binnen te gaan om te vragen of ik de elpee mocht luisteren. Die tent werd destijds nog gerund door een ouder stel, dus die begrepen er niet veel van.

Uiteindelijk is dit dus de plaat waar mijn liefde voor de harde muziek mee is begonnen. Mijn eerste echt grote liefde op muziekgebied. Regelmatig kan ik deze plaat nog opzetten en dan lekker terugdenken aan die goede oude tijd.

avatar van Edwynn
In t Groefke in Zevenaar heb ik mijn eerste Lp's gekocht. Weliswaar niet deze maar dat terzijde.

avatar van Feiraco
Edwynn schreef:

Ik vind dat bijzonder, want mijn eerste LPs haalde ik een paar honderd meter op: bij Disco Dancer

avatar van Edwynn
Nu moet ik diep graven hoe het daar van binnen ook alweer uitzag. Misschien haal ik ze wel door elkaar.

Er vanuit gaande dat jij dat zelf bent op je avatar heb je wel een bekende kop trouwens.

avatar van uffing
Feiraco schreef:

Daar heb ik ook een boel geld naar toe gebracht. Had ik achteraf een leuke Mercedes van kunnen kopen.

avatar van Feiraco
De groeten uit Amsterdam, Ralph!

Edwynn, de Disco Dancer zaak zat op de markt bij de kerk. t Groefke zat in het rijtje bij Sporthuis Luising