Gorillaz - Gorillaz (2001)

Hip-Hop / Rock
Label: Parlophone

1. Re-Hash (3:38)

met Miho Hatori

2. 5/4 (2:40)
  3. Tomorrow Comes Today (3:13)
  4. New Genius (Brother) (3:58)
  5. Clint Eastwood (5:40)

met Del the Funky Homosapien

6. Man Research (Clapper) (4:33)
  7. Punk (1:36)
  8. Sound Check (Gravity) (4:41)
  9. Double Bass (4:45)
  10. Rock the House (4:09)

met Del the Funky Homosapien

11. 19-2000 (3:28)

met Miho Hatori en Tina Weymouth

12. Latin Simone (Que Pasa Contigo) (3:37)

met Ibrahim Ferrer

13. Starshine (3:31)
  14. Slow Country (3:36)
  15. M1 A1 / Clint Eastwood [Ed Case Remix] (10:42)
  16. 19-2000 [Soulchild Remix] * (3:30)
  17. Dracula * (3:42)
  18. Left Hand Suzuki Method * (3:09)
  19. 12D3 * (3:25)
  20. Hip Albatross * (3:43)
totale tijdsduur: 1:03:47 (1:21:16)
Ive
Goeie cd van de Gorillaz vooral Clint Eastwood en Latin Simone (Que Pasa Contigo). Maar eigenlijk zijn het stuk voor stuk toppers.

avatar van niels94
Een paar nummers op deze CD maken me gewoon direct vrolijk zodra ik ze hoor, zeer fijn om ze op te zetten op school bijv. (mp3). Wat een geniale band is het toch.

Binnenkort krijg ik deze binnen op CD

avatar van panjoe
niels94 schreef:
Punk zou inderdaad heel goed een nummer kunnen zijn die de draad steekt met punk-muziek. Het klinkt een beetje als een parodie op een Green Day nummer, dus dat zou inderdaad best kunnen.

Zou inderdaad heel goed kunnen Song 2 was ook bedoeld als parodie!

avatar van niels94
Clint Eastwood: mijn favoriete nummer uit de jaren 00...?

avatar van kobe bryant fan
Weer een lekker album van Gorillaz,normaal boeit het me niet dat zoveel stijlen(genres)door elkaar worden gemixt dat is meestal toch chaotisch,hier niet Gorillaz is de perfecte mix voor een muziekliefhebber de bekenste stijlen mixen ze,hun bekenste stijlen zijn wel hiphop met rock maar toch is hier voor ieder wat wils 3.5*

avatar van joeri_musicfreak
heerlijk album, vind dit album het best, vooral omdat hier veel rustige nummers op, en die zijn echt relaxt bij gorillaz ( heb vaak de neiging the gorillaz te zeggen )

vooral de eerste 5 nummers zijn heerlijk,

re-hash
5/4
tomorrow comes today
clint eastwood
19-2000

zijn me favorieten

avatar van wisselstroom
Aardige plaat, maar op een of ander manier kan het me toch niet zoveel boeien als de andere Gorillaz-albums. Misschien komt het doordat hier een boel laidback-liedjes op staan en doordat de beats niet heel afwisselend zijn. Vanaf Tomorrow Comes Today wordt een lome beat ingezet welke de rest van het album grotendeels voort blijft kabbelen.
De opvolgers vind ik wat dat betreft een stuk spannender en afwisselender en die houden dan ook veel beter m'n aandacht vast.
Door de relaxede sound is het voor mij wel een prima album als achtergrondmuziek om op te studeren.

panjoe schreef:

Zou inderdaad heel goed kunnen Song 2 was ook bedoeld als parodie!

Je hoort in het begin ook kotsneigingen van de zanger, als dit geen parodie is...

Een leuk album met aardig wat afwisseling. Naast de bekende Clint Eastwood (blijft een topper) en 19-2000 zijn er nog een aantal tracks waar ik wel blij van wordt. Slow country bijvoorbeeld: leuk pianomelodietje. Sound check en M1A1 hebben iets mysterieus, iets engs wat ik zelden hoor, erg goed. En stiekem vind ik de soulchild remix van 19-2000 en de rapversie Clint Eastwood nog wel net zo mooi als de originelen.

avatar van rock-rick
niels94 schreef:
Clint Eastwood: mijn favoriete nummer uit de jaren 00...?

Komt er bij mij wel voor in aanmerking, heerlijk deuntje.

avatar van Murdoc023
De genialiteit straalt hier gewoon van af. Een tijdje niet beluisterd en dit is zo mooi. Superlatieven schieten te kort. Het enige jammere vind ik Punk, maar dat is eigenlijk ook gewoon geniaal. Echter hadden ze Punk van mij wel op G-sides mogen zetten. Als Dracula op de plaats van Punk was gezet was dit een dikke 5* geweest.

avatar van Niek
Murdoc023 schreef:
Het enige jammere vind ik Punk, maar dat is eigenlijk ook gewoon geniaal
Wat je zegt. Ik had ook nooit heel veel met die track - hoewel ie me zeker niet stoorde en ik het een icm Gravity prachtig vind - maar live was die track echt geniaal. HE-LE-MAAL kapot ging het toen. Prachtig .

avatar van Murdoc023
Dope. Kon ik dit maar live zien, zou ik zeker een zooitje euros voor neerleggen.

avatar van Arrie
Live was het echt heel vet inderdaad, had ook niet verwacht dat ze hem zouden spelen.

avatar van Elminius
Klopt, dat optreden gaat voor mij de boeken in als één van de meest energieke, interessante en indrukwekkende concerten die ik ooit gezien heb.
Helden.

avatar van legian
ik gooi er een puntje bij, heb em nu ook eindelijk eens gekocht en het word weer vaak gedraaid.
ook meteen het beste album van ze, hier is nog de meeste afwisseling en ligt het hiphop en dergelijke er nog niet zo volop.
ja het blijft een knaller.

avatar van UK-Choonz
Deze cd moet ik weer eens nieuw kopen omdat de vorige letterlijk kapot gedraaid is. War een heerlijke geniale sfee rheeft deze muziek. Lekker sleazy en louche. Alsof je in een soort film bent beland waarin je in een crimineel netwerk ergens in een warm land bent beland.

Alleen maar hoogtepunten.

-Clint Eastwood
Lekkere single en een klassieker

-Double bass
Lekkere instrumentale track maar die gitaren hebben ook iets dreigends in zich. Dat sfeertje heeft de hele cd trouwens.

-19-2000
Geniaal melodietje

-M1A1
Wat de hele cd al loopt te dreigen komt los. Begint met een ijzingwekkend geschreeuw. "Hello, is Anyone there". Je moet stalen zenuwen hebben om daar niet je haren van overeind te krijgen. En steeds luider zwelt de muziek aan om dan ineens de horror los te laten barsten.

avatar van niels94
Komt die basloop van Clint Eastwood van The Sad Skinhead van Faust? Het lijkt er wel op.

avatar van Musac
Er zitten een paar steengoede nummers in dit album, maar de meeste nummers doen me niet zoveel.

Heerlijk album, naar mijn bescheiden mening de beste van de band. Goeie combinatie van verschillende genres.

Favorieten: Sound Check en Man Research. Vreemd dat die songs hier zon beetje als laatste staan bij favorieten.

avatar van overmars89
Ik snap echt niet de in verhouding laag gemiddelde van dit album, naar mijn mening een fantastisch album die zijn tijd ver vooruit was. Elke track is goud waard.

Inderdaad is het gemiddelde van dit toch vrij geniale debuut van the Gorillaz te laag: 3,65* maar?!
De heerlijk lome beats, de geweldige melodielijnen, de lekker zeurderige zang, de uitstekende synthesizers en vooral het geheel van dit alles maakt het een (zeker voor toen) vrij unieke plaat.

De plaat staat vol met goede tot geweldige nummers. 5/4 is de eerste topper, maar fantastisch is Tomorrow Comes Today met superbeat en - harmonica. Clint Eastwood, met dat lekkere pianootje, kwam onlangs bij het 'best of (the Gorillaz)' forum van deze website niet onbegrijpelijk als beste uit de bus. En de clip en muziek van 19-2000 zijn onvergetelijk.

En oh ja, het is ondanks de herkenbare 'Gorillaz sound' een afwisselend album: Punk is leuk en (Gravity) Sound Check is somber en erg sterk. Rock the House heeft weer een lekkere Latin groove, inclusief trompet & pianootje, terwijl op Latin Simone zelfs Ibrahim Ferrer de piano bespeelt. Als je dit album dan ook nog hoort van 180 gram vinyl dan spettert het je boxen uit.

avatar van adri1982
Zeer goede cd. Ik kan hem gerust een paar keer in drie of vier etmalen tijd opzetten. 'Clint Eastwood' en 'Sound check' steken er bovenuit.

avatar van pdonidvie
Ik krijg zenuwen van al die hiphop die ze ertussen hebben gegooid. Live was het nog erger. Nee, mijn ding is het niet.

avatar van Slowgaze
Oké, Davy.

avatar van MJ_DA_MAN
Ja echt hè. Hiphop op een triphop-album. Hoe durven ze.

avatar van Wickerman
Na de nieuwe Blur eerder dit jaar zit ik weer in een Damon Albarn fase, evenals vorig jaar na zijn geniale solo plaat. Vorig jaar greep ik terug naar Blurs album 13 en The Good, The Bad & The Queen. Dit jaar greep ik terug naar Gorillaz, die ik eerder - uit angst voor hiphop - liet liggen. Maar ik wilde meer, dus greep ik het eerste en derde album voor een tientje uit de bakken.

En, ik moet zeggen dat ik op dit debuut een andere Gorillaz hoor dan ik verwachtte. Ik hoor niet op ieder nummer een rapper al dan niet in combinatie met Albarn, waar ik voor vreesde. Ik hoor lome gitaren, een mellow rock geluid in combinatie met strakke drums en beats. Ik hoor in de eerste drie nummer een geweldige plaat. Ik hoor een frisse Albarn, die zich na 13 weer wat makkelijker muzikaal beweegt. En, ik hoor Think Tank zich in de verte al aankondigen. Goede plaat, die mogelijk zich ontpopt tot een geniale in mijn ogen.

Die rapnummers waar ik zo voor huiverde vallen reuze mee. Het is slechtste nummer - 'Latin Simone' - heeft er niet eens een. 'Clint Eastwood' blijft een pareltje en de rap in het nummer doet geen afbreuk aan het nummer, maar juist de combinatie is erg sterk. 'Rock Da House' is een lekker niemandalletje.

avatar van niels94
Gelukkig ben je nu van de stress verlost.

Fijn debuut van Gorilaz. Plastic Beach, tot nu toe de laatste worp van dit project, is mij echt enorm bevallen en dus de twee voorgangers aangeschaft.
Deze is nog wat ruwer in de mix qua opzet, maar apart is het allemaal zeker.
Het heeft een fijne lome sfeer, waar naast wat weirdere Blur invloeden ( die zaten in hun experiment periode.) wat obscure electro en hip hop de revue passeren.
Albarn met veel vervormingen in zijn stem en muzikaal hier al kien van de ene sfeer in de andere.
De eenheid vind ik wat beter gelukt op de twee opvolgers en dat geldt ook voor de produktie, die ik wat mat vindt.
Doch, de originaliteit , de wat duistere sfeer en de tegenstrijdigheid zijn sterk gevonden.
Naast Albarn hier rapper Del de Funky Homosapien als vertrouwde kracht.
Clint Eastwood is natuurlijk legendarisch ( uuuh ook de song dus )
Een debuut met wat haken en ogen......maarrrrr.....ik denk zomaar dat deze plaat zijn geheimen nog niet helemaal heeft prijs gegeven. Vooralsnog een overtuigende 4.

avatar van heartofsoul
Dit album pakte mij niet onmiddellijk, maar het werd voor mij beter en beter na enige jaren (!) luisteren.
Pas na geruime tijd begon ik te horen hoe groot de verschillen tussen de diverse nummers wel niet waren - aanvankelijk vond ik ze nogal onderling wisselbaar, maar hoe kan een mens zich vergissen.
Hoewel ik geen groot hiphopliefhebber ben, kan ik die invloed hier goed waarderen.

Mooiste nummers zijn voor mij Clint Eastwood en Latin Simone met Ibrahim Ferrer, de hoogtepunten van een origineel klinkend album. De andere twee albums moet ik nog wat beter beluisteren, maar heb ik al wel in huis gehaald