Prince - Lovesexy (1988)

3. Glam Slam (5:07)
  4. Anna Stesia (4:58)
  5. Dance On (3:44)
  6. Lovesexy (5:47)
  7. When 2 R in Love (4:01)
  8. I Wish U Heaven (2:43)
  9. Positivity (7:18)
Na het magistrale Sign o' the Times zou er een mysterieus album uitgebracht worden: geen titel, geen artiestennaam, slechts een zwarte hoes met een labelnummer in het roze. Meer niet.
Jawel, het legendarische Black Album. Als echte fan had ik dit album op cassette en ik wachtte met smart op het verschijnen ervan. Zelfs bij de V&D stonden er al bordjes met aankondiging van verschijnen.
Dit is er nooit van gekomen (als we de latere release niet meerekenen).
Prince wilde iets compleet anders en de vervanger verscheen gewoon al heel snel (toonde ook de enorme creativiteit van de man in die periode aan): Lovesexy.
De hoes alleen al baarde opzien. Prince naakt als elfje gezeten op een kelk van orchideeën gefotografeerd door kunstenaar Jean Baptiste Mondino. Niet alleen het feit dat hij naakt was veroorzaakte een rel, het stampertje dat quasi onopvallend omhoog steekt ter hoogte van de dijen van het elfje spreekt boekdelen. Reden genoeg voor een aantal platenketens in de VS om dit album niet te willen verkopen.
Het album opent en eindigt met soundscapes en oogt daardoor meer als geheel dan zijn voorganger Sign o' the Times. Ook het feit dat het op cd als een ononderbroken nummer wordt gepresenteert zegt al genoeg.
Eye No opent deze avontuurlijke plaat met een fluisterende Cat die op de Sign o' the Times tour ook al van de partij was.
Al bij dit nummer komt naar voren dat dit misschien wel een concept-album te noemen valt. De introductietekst van Cat komt later terug. En een zekere Spooky Electric duikt hier op. Het is de keerzijde van de liefde, misschien wel de devil himself. En diezelfde Spooky Electric keert ook later weer terug.
Alphabet St. was de eerste single met opvallende clip waarin allerlei boodschappen verborgen zaten (o.a. Don't Buy the Black Album, I'm Sorry en H is for Punks).
Ook de stijl van dit nummer is moeilijk te plaatsen, er zit ook van alles in. Laten we het maar noemen zoals ook Prince het noemt: New Power Soul.
Glam Slam is een persoonlijke favoriet. Het grootse, het barokke en het feit dat het alle kanten opslingert zorgt ervoor dat dit nummer tot op de dag van vandaag dus zo'n favoriet is.
Dan komt het prachtige Anna Stesia. Het is het sleutelnummer van dit album. Helaas ontsiert het gepreek in de tekst het nummer enigszins.
Dance On is een vreemde eend in de bijt. Sheila E neemt het op tegen de drumcomputer. Het is een kaal en droog nummer zoals Prince ze wel meer maakt.
Titelsong Lovesexy staat voor "The Feeling U Get when U Fall in Love, Not With a Girl or Boy, But With the Heavens Above". Het is een geweldig party-funk nummer. Misschien wel een van zijn beste ooit.
When 2 R in Love is het enige nummer dat the Black Album wist te overleven. Het is in ongewijzigde vorm terecht gekomen op Lovesexy. Terecht, want het komt hier veel beter tot zijn recht.
I Wish U Heaven was een wat vreemde keuze om als 3e single uitgebracht te worden. Niet erg, want het leverde een prachtige clip op (gemaakt door Mondino) en ik vind het nog steeds een erg mooi nummer in al zijn eenvoud. De live-uitvoering met Boni Boyer in de hoofdrol was overigens fenomenaal. Wat een power had zij.
Positivity sluit dit album af.Hier komt Spooky Electric weer tevoorschijn in strijd met Lovesexy.
Er worden in dit nummer een hoop vragen gesteld.
In de oorspronkelijke versie zat de rap van Sheila E die te vinden is op The Black Album: "Music is the Drug That Sets Yourself Free..... etc." (afkomstig van het nummer Cindy C).
Het werd uiteindelijk vervangen door "We Need Love & Honesty, Peace & Harmony".
Een kreet die vele malen herhaald wordt. Het eindigt uiteindelijk met "We Got a Long Way to Go".

Het bleken voor mij de laatste woorden te zijn van het laatste 5* album van deze artiest (een lange reeks 5* albums gingen hier aan vooraf).
Naar mijn idee was Prince hier op zijn absolute kunnen. Het is een album dat niet vaak genoemd is als hoogtepunt. Toch is het dat wel. Misschien nog wel meer als voorganger Sign o' the Times......

avatar van musicfriek
Vind dit nog wel een van de betere Prince-albums. Lekker gevarieerd vooral: Alphabet St. is geniaal, Glam Slam een beetje duister en de ultieme popsong: I Wish U Heaven.

Ik herinner me nog goed dat ik deze cd voor het eerst hoorde en echt wegeblazen werd. Dit is mijn ultieme Prince cd. Er is zoveel gaande in de nummers, Het einde van Glam Slam, de gospel van Anna Stesia, de heerlijke beat van I wish u heaven...het blijft maar doorgaan. Blazers hier, vervormde stemmetjes daar... De 12" van I wish u heaven is ook geweldig...10 minuten lang met een gedeelte van housequake met een andere tekst..heerlijk!

Stijn_Slayer schreef:
Grappig hoe deze plaat het altijd onwijs goed doet onder de die-hards van Prince, maar hoe het voor anderen gewoon een leuke plaat is (zie ook het gemiddelde hier).

Naar mijn idee is het juist andersom. Deze plaat was juist erg moeilijk voor Prince, zeker ook richting zijn fans. Want: het is de opvolger van het briljant Sign 'o' the Times en de bijbehorende tour en alle succesvolle jaren daarvoor. De verwachtingen waren daardoor onredelijk hoog gespannen, waardoor dit album lager gewaardeerd wordt, ook hier.

Als je het album op zich neemt, los van al het eerdere werk, dan hebben we hier over een top funk album. En ook nog eens origineel, want de funk wordt hier gemengd met de housebeat van de jaren '90. Resultaat is een heerlijk dance-album, met veelal erg sterke songs. Typische songtitel voor dit album is dan ook Dance On: dat is de bedoeling! Party man, party people!

Alphabet Street neigt meer naar de popkant, maar was dan ook één van de grootste hits van Prince. En terecht: het is in 2011 nog steeds erg prettig om het op cd of live te horen. Glam Slam slamt je de kamer uit, Anna Stesia vindt ik waanzinnig mooi en bij Lovesexy de titelsong kan je niet stil blijven zitten. Verder staat er geen minder nummer op. Toch is er 1 minpunt: het artwork. Tjonge jonge... maar ja: het gaat om de muziek.

Kortom, als je dit album sec beschouwt, is het een erg sterk funky dancepop album. Aanrader: draai 'm erg hard. Niet te missen!

Sign “☮” the Times was nog niet uit ons systeem verdwenen, en Prince had alweer een nieuwe plaat klaar! Het kon niet op! De hoes deed nogal veel stof opwaaien, want Prince was naakt! Ach, we zagen niks, dus het viel wel mee, en die stamper van die bloem... tja, humor toch?
De Prince verslaving was bezig aan de hoogtij dagen, en ik moest al mijn spaargeld bewaren voor al die releases, want ook singles en maxi singles moesten erbij natuurlijk! De 1e 2 singles werden uitgegeven in een plastic hoes met daarop een kleine sticker. Minimalisme alom... wel origineel! En de tour die hierop volgde... fantastisch! Hij kwam met een podium "in the round" waardoor iedereen die aanwezig was kon zien wat er gebeurde! Wat was de man groots in deze periode!

1.Eye No (5:46)
Het intro vind ik magisch! Prince was in die tijd ook magisch voor me. Wat zou dit nou weer brengen? Prince komt met een positieve boodschap! The word is LOVE!! en YES! Kijk, daar kunnen we wat mee! Na zijn Fuck You periode tijdens the Black album, heeft ie er weer zin in! Het nummer is een vrolijke opener. Lovesexy is the 1, en dat zullen we weten! Serve it up Franky horen we Sheila roepen tijdens het nummer. Een verwijzing naar het nummer 2 nigs van the Black album. De funky feel springt van het nummer af! Toch vind ik het geen makkelijk nummer. Maar het blijft boeiend genoeg! Prince! YES! De overgang naar de volgende track zouden we later nog eens horen aan het begin van Joy in repetition.

2.Alphabet St. (5:39)
De 1e single van het album! Ik was er helemaal gek van! Het is natuurlijk een retesimpele song, maar wel een hele slimme. Dat yeah yeah yeah is nogal aanstekelijk! In de clip verkondigde Prince dat het hem speet, maar dat "we" de black album maar niet moesten kopen.. Ja, beetje te laat Prince. Die had iedereen al! De song zelf is er weer een met een positief gevoel, en laat in de lange versie ruimte voor Cat om te rappen. Ik prefereer de single versie die na de laatste Yeah afgelopen is. Kort maar krachtig. De bas tijdens de rap is overigens wel heel erg funky!

3.Glam Slam (5:07)
Een song over orgasmes (volgens mij) 2e single van het album en een lekkere. Het muzikale einde is erg lekker! En Prince zingt lekker rauw! Deze Prince hoor ik graag. Er is ook een lange versie, echter is dit een remix, en is de muziek wat aangepast. Wel een leuke versie, maar haalt 't niet bij deze album versie. De single versie is overigens een ge-edite versie.

4.Anna Stesia (4:58)
Na het ongelovelijke orgasme is het tijd voor wat bijbel leer. Vooral tijdens de Lovesexy tour veranderde de zaal in een kerk waar duizenden tegelijk zongen Love is God, God is love. Best indrukwekkend, want de kerken liepen in die tijd al aardig leeg, en Prince kreeg bijna iedereen mee!
Het onheilspellende intro voorspelt een serieuze song. Prince zingt met zijn lage stem, en ik vind het meteen indrukwekkend. Tekstueel gezien doet het wat denken aan Temptation, want ook hier wordt Prince tot bezinning geroepen ten aanzien van zijn vleselijke lusten: Save me Jesus, I've been a fool
How could I forget that you are the rule. You are my God, I am Your child. From now on, for you I shall be wild
Ondanks de religieuze tint aan de song is het een van mijn favorieten. De drum partij van Sheila E is werkelijk genieten, en die solo van Prince aan het eind is wat weggestopt, maar om je vingers bij af te likken!

5.Dance On (3:44)
Oei, dit is lekker funyk zeg! Dit nummer knalt lekker de boxen in! There's a bass guitar on the left en die pakt Prince gewillig op! Dit is muziek hemel! Wederom ramt Sheila lekker op die drums! Wat kan dat mens toch lekker drummen! De beste die Prince heeft gehad in zijn band! De tekst is gericht op de probelem in de maatschappij van die tijd. Veel kriptische omschrijvingen, maar veelal met een leuke vleug humor.

6.Lovesexy (5:47)
De titel track stelt mij wat teleur. Dat deed het in 88 al, en nog steeds. Het nummer heeft een heerlijk bas, maar ik kom er nooit in! En wat het is, ik weet het niet. Het refrein vind ik rommelig en ook niet echt spectaculair gezongen. Er zitten iets teveel tempo wisselingen in, en dat maakt het wat musical achtig. Het einde vind ik wel erg genietbaar. (wat komt na With it I know that heaven's a butterfly kiss away) De preek tijdens Anna Stesia lijkt hij alweer vergeten: I think you want me to (beep) inside of you, Yea...yeah...I......

7.When 2 R in Love (4:01)
Het nummer wat ook al op the Black album te horen was in dezelfde versie. Mijn ballad is het niet echt. Ook niet in de combinatie met dit album. Al vind ik het wel iets beter passen op deze plaat. De drums op dit nummer vind ik overigens wel erg lekker.

8.I Wish U Heaven (2:43)
Een lief liedje. 3e single van het album, wat in NL erg weinig deed. Jammer, want ik vind het een van de leukste tracks van het album! De lange versie duurt ruim 10 minuten, en geeft na het reguliere nummer nog een wat rauwere Prince die graag zijn Blue angel nog even laat gelden! Van mij mag dit nummer eeuwig duren!

9.Positivity (7:18) Dit is mijn nummer 1 track van dit album, en staat ook hoog in mijn persoonlijke Top van Prince songs. Alleen al om de boodschap; Positivity, yes,Have you had your plus sign to day? Lekker traag nummer, met een arrogant klinkende Prince (heeft hij nou echt kaugom in zijn mond bij het einde?? Je hoort m bijna kauwen) Mooie rol voor de helaas overleden Bonnie Boyer in deze song. De meeslepende gitaar maakt het helemaal af. Wat een top track! Het einde (kabbelend water) is lekker ontspannend en past mooi bij de boodschap!

Damn, na een album als Sign “☮” the Times met een plaat als deze komen! Ik kan er alleen maar diep voor buigen! Wat een vakmanschap!

avatar van Funky Bookie
OK, de hoes is even doorbijten. Een naakte Prince met een suggestieve stamper. De commotie eromheen was echter weer fantastisch. In NL bereik het MPS genie in deze tijd zijn hoogtepunt. Dit album is dan ook weer de zoveelste voltreffer waar hij net zo makkelijk van muzikale stijlen wisselt als ik van schoenen. Dit album kwam tot stand nadat de Black Album was teruggetrokken omdat dat te negatief was. Dit album is vooral heel positief, daarom blijven deze albums voor mij ook met elkaar verbonden.
Wat dit album voor mij kenmerkt, is dat het na de kale, strakke funkalbums heel rijk gearrangeerd is. Samen met de teksten versterkt dit het spirituele gevoel. Dit album is 1 grote ode aan de Almachtige. in deze tijd was ik zelf qua geloof ook wat zoekende en sloot dit album perfect aan op mijn beleefwereld. Mede daarom is dit voor mij nog altijd 1 van de allerbeste Prince platen.
De bijbehorende tour bevat misschien wel enkele van de beste concerten ooit gegeven.

Eye No
De "strijd" tussen hemel (God) en hel (Spooky Electric) wordt hier gelijk bezongen. Prince wisselt op het hele album veel tussen falsetto en zijn normale stem en dat is heerlijk. Dit nummer is een kakafonie aan geluid en is dan ook op zijn best met koptelefoon.

Alphabet St.
De grootste hit van het album met een videoclip met verborgen boodschappen (o.a. Don't buy the Black Album). De single versie is een puntig popfunknummer. Op de plaat wordt er nog een rap van Cat aan toegevoegd wat het nummer voor mij echt meerwaarde geeft.

Glam Slam
Het duurde even voordat ik met mijn middelbare school Engels goed begreep wat er met de titel bedoeld werd, maar dan wordt het nummer een stuk duidelijker. Dit is gewoon een typisch Prince gitaarpop nummer en die zijn in de jaren '80 stuk voor stuk van een absurd hoog niveau.

Anna Stesia
De eerste van de 2 echte sleuteltracks van het album. Tijdens de tour werd na Bob George het verlichtte deel ingestart met dit nummer en heeft Prince het voor elkaar gekregen om stadions over de hele wereld "God is Love and Love is God" mee te laten zingen. De zang is monotoon en intrigerend en klinkt dreigend en sinister. De tekst is echter uiteindelijk opbeurend. Na zijn tragische dood was dit 1 van de eerste nummers die ik hoorde. Kippenvel gaf het altijd al, maar toen had ik de tranen in mijn ogen staan. Zijn dood heeft dit nummer voor mij nog vele malen sterker gemaakt.

Dance On
Ondanks de titel een nummer waar bijna niet op te dansen is. Gejaagd worden enkele maatschappelijke thema's rond wapens er doorheen gejaagd. Blijft een ontzettend fijn nummer.

Lovesexy
De titelsong legt uit waar het album over gaat: "The feeling U get when U fall in love, not with a boy or a girl, but with the Heavens above". Qua arrangementen lijkt het voor mijn gevoel op Eye No, maar het is in een iets lanzamer tempo en voor mij 1 van de artistieke hoogtepunten op het album.

When 2 R in Love
De schitterende ballad die ook al op de Black Album stond, maar hier echt op zijn plek is. Wonderschoon!

I Wish U Heaven
Voor mij altijd een beetje een tussendoortje geweest. Simpel, maar lekker in het gehoor. Zeker niet slecht, maar niet zo briljant als de rest van het album.

Positivity
Die andere sleuteltrack. Dit heb ik heel veel moeten horen om het daarna steeds meer te gaan waarderen. Er gebeurt ontzettend veel in dit nummer waarin Spooky Electric wordt bestreden met positiviteit. Het bijbehorende Yes-symbool is een veelgebruikte Prince tattoo. De vele tempowisselingen maken dit nummer na vele keren beluisteren echt onweerstaanbaar.

Dit is voor mij 1 van essentiële Prince albums. Het feit dat het oorspronkelijk als 1 track beluisterd moest worden, geeft aan dat ook Prince het concept van dit album heel belangrijk vond.