Arctic Monkeys - Humbug (2009)

Label: Domino

1. My Propeller (3:28)

met John Ashton

2. Crying Lightning (3:43)

met John Ashton

3. Dangerous Animals (3:24)

4. Secret Door (3:44)
  5. Potion Approaching (3:33)

met Josh Homme

6. Fire and the Thud (3:50)

met Alison Mosshart

7. Cornerstone (3:18)

met John Ashton

8. Dance Little Liar (4:44)
  9. Pretty Visitors (3:41)
  10. The Jeweller's Hands (5:43)

met Josh Homme

11. I Haven't Got My Strange * (1:30)

met Josh Homme

12. Red Right Hand * (4:20)
  13. Sketchead * (2:02)

avatar van aerogp1
Als ik Crying Lightning lees, denk ik meteen aan Anthony and the Johnsons. Hopelijk is er muzikaal geen enkele overeenkomst, anders gaat deze plaat me zwaar vallen .

Maar even serieus, ik ben benieuwd en wacht met spanning op een eventuele lekkage .

avatar van Arrie
Lekker nummer zeg, dat Crying Lightning, ik heb er alle vertrouwen in dat het gewoon weer een goed album gaat worden. Typisch Arctic Monkeys. Ja, tuurlijk weer iets anders, maar CL vind ik echt typisch Crying Lightning eigenlijk. Ik gok dat dit voor mij weer een viersterrenalbum wordt.

avatar van KidChino8
Voor mij was crying lightning echt instant love, van de moment ik de live versie hoorde op BDO in Januari..
De studio versie klinkt even goed eigenlijk..

avatar van wvv89
Net Crying Lightning voor het eerst gehoord. Positief! Duidelijk anders dan Whatever People Say I Am, That's What I'm Not en Favourite Worst Nightmare.
Vergelijkbaar met The Last Shadow Puppets ( ? )

avatar van aerogp1
De cover heeft wel een lekkere sfeer, die me aan de jaren '70 doet denken. Afgezien van die witte sweater dan

avatar van Yamato
Crying Lightning valt me tegen vooralsnog maar ik heb hem ook pas één keer voor 3/4 beluisterd in mp3-formaat dus eigenlijk mag ik dat nog niet zeggen. Desalniettemin zeg ik het toch omdat dit de eerste keer is dat ik een AM nummer niet direct goed vind. Laten we hopen dat het een groeiplaat is.

avatar van bver
KidChino8 schreef:
De studio versie klinkt even goed eigenlijk..

same here!

wvv89 schreef:

Vergelijkbaar met The Last Shadow Puppets ( ? )

Neen

avatar van LennartDG
Crying Lightning eenmaal beluisterd, en ik ben van dit nummer al overtuigd. Als de rest van de plaat dit niveau haalt, zit het waarschijnlijk nog beter dan Favourite Worst Nightmare.

avatar van SOAD
Crying Lightning is alvast fantastisch, heb zo'n voorgevoel dat dit wel eens hun beste zou kunnen gaan worden.

avatar van KidChino8
Van enkele andere nummers ( Pretty Visitors, Secret Door, Potion Approaching en Dangerous Animals) nu ook een HQ Live versie van beluisterd en ik moet zeggen .. het klinkt allemaal weer èèèèèrg vet

avatar van The Boogieman
Ik kijk erg uit naar dit album! Crying Lightning klinkt in ieder geval lekker.

avatar van LucM
"Crying Lightning" vind ik een prima en vlotte single.

Crying Lightning heeft hoorbaar een hoog Josh Homme gehalte.
Ik vond dit eerst een rare combi, maar het valt erg goed uit.
Alleen daarom al benieuwd naar het eind resultaat.

avatar van Ward
Vanaf het moment dat ik wist dat Josh Homme zich met deze plaat ging bemoeien, hoopte ik dat de Monkeys zich verder in de richting van nummers als If You Were There Beware en Do Me A Favour van de vorige plaat zouden ontwikkelen. Als ik Crying Lightning hoor lijkt dit inderdaad het geval te zijn. Mijn interesse is zeker gewekt. Ik vond hun debuut aardig, maar de hype vond ik niet helemaal gerechtvaardigd. De tweede plaat verraste mij doordat ik dat een erg fijne plaat vond. Misschien dat ze weer een stuk groeien en een klassieker gaan afleveren. Ik ben zeer benieuwd!

Gister live gezien in split, en moet zeggen dat de nieuwe nummers toch wel anders zijn als wat ik gewend ben van de eerste albums. Live springen de upbeat nummers er toch uit, want uiteraard zijn dat nummers die een publiek aan de gang krijgen. Crying Lightning vond ik al heel goed klinken trouwens en vandaag ook studio versie meerdere malen geluisterd, en dat bevestigde dat alleen maar... klinkt zeer goed! Ook al vind ik het altijd tof dat een band zich ontwikkeld en andere wegen opzoekt hoop ik stiekem toch nog op een paar upbeat typische AM knallers...

avatar van kas-music
Verheug me echt superveel op dit album..

Crying Lightning klinkt echt supergoed, en je hoort gewoon de invloeden van Josh Homme erdoorheen.. Ik zou het positief vinden al ze met hun sound meer die richting ingaan, ik vind het ook wel wat wegehbben van Nick Cave (althans, Crying Lightning dan), om een of andere reden klinkt het volwassener.. Maarja, allemaal op basis van een paar nummers.., dus, afwachten

avatar van Bart
Deze plaat zal over een paar dagen wel lekken, denk ik. Verschillende albums die in augustus of september uitkomen (The Dodos, Jay Reatard) staan al op het net.

avatar van Yamato
Ik denk dat deze pas heel laat zal lekken en als hij vroeg lekt in een zeer lage bitrate.

avatar van barrett
Ja, dat zal het probleem worden dan haal je hem toch zeer traag binnen :s

barrett schreef:
Ja, dat zal het probleem worden dan haal je hem toch zeer traag binnen :s

Dan heb je hem waarschijnlijk pas 8 september binnen, en dan ligt hij al 3 weken in de winkel.

UnknownPleasure
Secret door

Deze vind ik mooi , ook crying lightning vind ik goed , alleen had de productie misschien maar wat anders gemogen.
Pretty visitors is ook een hele verandering , en ook zeker goed

avatar van Erikpol
Waarom gaat iedereen dit gelijk met de last shadow.. vergelijken?

avatar van barrett
Het antwoord lijkt simpel: omdat bij beide platen de teksten grotendeels door Alex Turner worden gecomponeert en ingezongen. Daarnaast is het ook het recentste werk wat deze Alex ons afgelevert heeft, nuja het is en blijft een slechte gewoonte.

avatar van Tha)Sven
Drie keer is scheepsrecht ?
Hopelijk, want de voorgaande albums vond ik zwaar overgewaardeerd.

Marko
Crying Lightning is echt een teleurstellend en ongeïnspireerd klinkend nummer. 't Is niet zo slecht dat ik er niet naar luisteren kan, maar vooral in vergelijking met het werk op de voorgaande stelt dit nummer helemaal niets voor.

Maarja, het betreft slechts één nummer, dus we wachten af.

avatar van djarend
Ben zéér benieuwd, kan hem nog net voor Lowlands kopen dus gaat ie meteeni n de auto mee op weg naar Biddinghuizen, joepie..

1. My Propeller
7. Cornerstone
8. Dance Little Liar
9. Pretty Visitors
10. The Jeweller's Hands
11. I Haven't Got My Strange (Japan Edition Bonus Track)
12. Red Right Hand (Japan Edition Bonus Track)

De Nick Cave cover die vaak in Australië en Nieuw-Zeeland werd gespeeld wordt dus ook een van de twee bonus tracks..nice

Verder kan ik al echt niet wachten op de bsides op de crying lightning single (release op 17 augustus)

avatar van Jeanneman
Mmmm.. Red Right Hand en Arctic Monkeys, klinkt als een goeie combinatie. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Laat maar komen deze plaat.

avatar van djarend
zoals het er al staat, die bonus tracks staan dus alleen op de Japanse persing... goed mogelijk dat dat dus b-sides zijn van singles want die worden in Japan nauwelijks uitgebracht